• Äldre 2 Feb 13:53
    7578 visningar
    27 svar
    27
    7578

    Feedback tack!

    Nu har jag suttit och gjort en grov budget för vårt bröllop, vi har satt 25.000:- som max och sen är det ju alltid bättre att få den summan lägre när man väl börjar nysta i alla poster och få mer kött på benen. Allra helst vill vi ju hamna runt 20.000:- ist, eller ännu lägre om det verkligen går. Nu när jag blev färdig med budgeten hamnade den på 28.800:- vilket då är aningens för mycket. Jag vill gärna ha tips, råd och idéer från er vad som kan gå att skära ner på eller om det är nåt jag totalt har glömt att ha med som bara är ett måste! Undrar ni hur jag har tänkt runt en viss post så är det bara att fråga! :)


    Klänning + underkjol + slöja


    3.000:-


    Brudens skor


    400:-


    Brudens underkläder


    600:-


    Kostym + slips


    2.000:-


    Brudgummens skor


    0:-


    Brudens ringar


    8.000:-


    Brudgummens ring


    1.000:-


    Brudens hår + smink + naglar


    1.500:-


    Brudgummens hår


    0:-


    Smycken


    200:-


    Kyrka


    0:-


    Lokal


    0:-


    Tårta + topper


    1.000:-


    Mat + dryck


    2.000:-


    Fotograf


    5.000:-


    Brudbukett


    1.000:-


    Bukett till brudtärna


    500:-


    Blommor


    500:-


    Corsage


    200:-


    Transport


    500:-


    Dekorationer


    500:-


    Inbjudningskort + porto


    300:-


    Placeringskort


    100:-


    Serveringspersonal


    500:-


    Total kostnad


    28.800:-

  • Svar på tråden Feedback tack!
  • Äldre 2 Feb 13:59
    #1

    Hur många gäster räknar ni med? Jag tycker 2000kr låter lite för mat och dryck men det beror ju på antal gäster.

  • Äldre 2 Feb 14:03
    #2
    swdnchick skrev 2014-02-02 13:59:29 följande:
    Hur många gäster räknar ni med? Jag tycker 2000kr låter lite för mat och dryck men det beror ju på antal gäster.
    Vi räknar på att det blir ca. 35 gäster, och just den posten är om vi ska fixa egen liten buffé med kallskuret och så. Vi ska inte ha nå alkohol utan bara vatten, läsk och kaffe typ. Sen är den posten lite hängande, vi har inte riktigt bestämt oss om vi ska enbart bjuda på tårta eller om vi även ska ha mat. Känns lite snålt att bara bjuda på tårta.. Dessa funderingar och val!
  • Äldre 2 Feb 14:14
    #3

    Jag skulle hellre skippa blommor till tärnorna (eller bara köpa varsin enkel blomma till dom) och lägga mer pengar på din klänning eller maten.
    Samma med blommor till dekoration. Det är inte nödvändigt. Eller så köper ni några "ica-buketter" och sätter i vaser på borden och klarar er med kanske 100:- där

    Har ni fått tag i någon fotograf som fotograferar för 5000:- ?
    Det är nämligen en post som oftast drar iväg upp mot 10.000:- eller mer.
    Om ni har fått tag i fotograf så kolla vad som ingår. Ibland ingår faktiskt inte bilderna i priset...

    Om ni faktiskt inte vill bjuda på mat så kan ni köra på ett Te-bröllop istället.
    Hembakt bröd, marmelader, ost och annat gott + kakor, bullar mm i mängder ger ett väldig påkostat intryck men behöver inte bli så dyrt om ni kan göra det mesta själva.
    Googla Tea-wedding så kan du få en hel del tips Glad 

  • Äldre 2 Feb 14:22
    #4
    Chicita skrev 2014-02-02 14:14:56 följande:
    Jag skulle hellre skippa blommor till tärnorna (eller bara köpa varsin enkel blomma till dom) och lägga mer pengar på din klänning eller maten.
    Samma med blommor till dekoration. Det är inte nödvändigt. Eller så köper ni några "ica-buketter" och sätter i vaser på borden och klarar er med kanske 100:- där

    Har ni fått tag i någon fotograf som fotograferar för 5000:- ?
    Det är nämligen en post som oftast drar iväg upp mot 10.000:- eller mer.
    Om ni har fått tag i fotograf så kolla vad som ingår. Ibland ingår faktiskt inte bilderna i priset...

    Om ni faktiskt inte vill bjuda på mat så kan ni köra på ett Te-bröllop istället.
    Hembakt bröd, marmelader, ost och annat gott + kakor, bullar mm i mängder ger ett väldig påkostat intryck men behöver inte bli så dyrt om ni kan göra det mesta själva.
    Googla Tea-wedding så kan du få en hel del tips Glad 
    Tack för input! :) Ja, tärnan kanske inte ens behöver ha blomma överhuvudtaget? Eller som du skriver, bara nå litet. Dekorationsblommor, ja, jag är lite kluven där. Min svägerska är dekoratör och kunde fixa just dekorationer, så jag får prata ihop mig med henne om vad hon vill jobba med för nåt. :)

    En fotograf på hemorten har fyra olika paket och det dyraste kostade 5000:- (typ två timmars fotografering, 40 bilder på skiva, två förstoringar och lite till), därför fick den summan stå där. Allra helst vill vi ha två andra fotografer (som vi träffade under en mässa igår) som fotar heldag (8 timmar) och kostar 8500:- men vet inte riktigt om vi är beredda att lägga så mycket pengar. Men man får ju mycket mer för pengarna om man skulle anlita dom! Svårt dilemma..
  • Äldre 2 Feb 14:28
    #5

    Att ha något att hålla i är skönt, det är så svårt att veta vart man ska göra av händerna annars. Även om folk inte tittar på "mig" som tärna, så känns det så och det är lite nervöst och det tar tid... (har själv stått där som tärna och inte haft något alls att pilla med. Det kändes som en evighet Tungan ute
    Så en lös blomma kan jag rekommendera Glad 

    Hör med svägerskan och berätta att du vill lägga så lite som möljigt på dekorationer och hör vad hon säger Glad 
    Hon kanske har en bra idé själv.

    Bilderna och ringarna är allt ni har kvar efteråt förutom minnena. Så om ni kan hitta dom sista pengarna och få dom andra fotograferna så satsa på det Glad 

  • Äldre 2 Feb 14:29
    #6

    Med ett Te-bröllop kommer det ju inte heller kännas som att det "saknas" alkohol. Som kanske folk kanske skulle tycka annars, men det beror ju helt på er familj/vänkrets. Ni kan ju även be om en kuvertavgift om ni vill kunna ha lite "finare" mat.

    Man kan ju pynta med blommor gjorda av silkepapper, man kan söka på  "diy pompoms". Det ska vi göra, hänga dem i taket på vår lokal. I Göteborg kan man köpa 25 ark silkepapper för 20 kr på In-Ex, vilket är jättebilligt jämfört med tex Panduro som tar 25 kr för 5 ark.

  • Äldre 2 Feb 14:41
    #7

    Vad har du tänkt för underkläder?  

    Jag köpte en body med inbyggd bh ur Lindex brudsortiment,, den kostade mig 350 kr.
    eftersom jag hade en lång brudklänning hade jag bara ett par ankelsockor i nylon.   

    Hade redan befintliga underkläder för bröllopsnatten så det kostade mig ingenting.

    Brudbukett - vad hade du tänkt dig?   Är det nödvändigt med en riktigt stor bunden brudbukett?  Det finns mängder av varianter på buketter och bara bundna blommor. Några liljor hopbundna med ett vackert sidenband räcker långt och används flitigt av många brudar. Samma går att göra med rosor och andra blommor med hårda o långa stjälkar.

    Jag gjorde min bukett själv. Köpte 60 rosor  hos blomsterhandeln och fixade själv.  Gick på 250 kr.

    Jag tror helt enkelt ni får tänka till på varje post ni angett och se vad som kan göras. Många bäckar små heter det ju och kan ni spara några hundralappar på varje post har ni snart nått er budgetgräns.  

  • Äldre 2 Feb 14:44
    #8

    Måste du köpa nya underkläder? Det är möjligt att det bara är jag som tänker så, men det spelar väl ingen roll? Din man har väl sett dig i underkläder förr? Eller är det för att man känner sig finare i något nytt? Jag tänker i alla fall inte köpa nya för bröllopet skull.

  • Äldre 2 Feb 14:54
    #9
    Marie Malmö skrev 2014-02-02 14:44:57 följande:
    Måste du köpa nya underkläder? Det är möjligt att det bara är jag som tänker så, men det spelar väl ingen roll? Din man har väl sett dig i underkläder förr? Eller är det för att man känner sig finare i något nytt? Jag tänker i alla fall inte köpa nya för bröllopet skull.
    för att klänningen ska sitta så bra som möjligt och för att slippa knasiga valkar och troskanter bör underkläderna vara anpassade till klänningen. 

    Och  nog tycker väl jag att köper man en brudklänning för x antal tusen så vill man nog ha lite fräscht o nytt på sig än rea-bh och trosor från 3-pack på ica.   Alla har inte spetstrosor från Ella May dagligen.  
  • Äldre 2 Feb 14:58
    #10
    Chicita skrev 2014-02-02 14:28:58 följande:
    Att ha något att hålla i är skönt, det är så svårt att veta vart man ska göra av händerna annars. Även om folk inte tittar på "mig" som tärna, så känns det så och det är lite nervöst och det tar tid... (har själv stått där som tärna och inte haft något alls att pilla med. Det kändes som en evighet Tungan ute
    Så en lös blomma kan jag rekommendera Glad 
    Blomma till tärnan it is. ;)
    swdnchick skrev 2014-02-02 14:29:28 följande:
    Med ett Te-bröllop kommer det ju inte heller kännas som att det "saknas" alkohol. Som kanske folk kanske skulle tycka annars, men det beror ju helt på er familj/vänkrets. Ni kan ju även be om en kuvertavgift om ni vill kunna ha lite "finare" mat.
    Det är ingen som kommer att tycka att det är konstigt om vi inte serverar alkohol, vilket känns skönt! :)
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2014-02-02 14:41:03 följande:
    Vad har du tänkt för underkläder?  

    Jag köpte en body med inbyggd bh ur Lindex brudsortiment,, den kostade mig 350 kr.
    eftersom jag hade en lång brudklänning hade jag bara ett par ankelsockor i nylon.   

    Hade redan befintliga underkläder för bröllopsnatten så det kostade mig ingenting.

    Brudbukett - vad hade du tänkt dig?   Är det nödvändigt med en riktigt stor bunden brudbukett?  Det finns mängder av varianter på buketter och bara bundna blommor. Några liljor hopbundna med ett vackert sidenband räcker långt och används flitigt av många brudar. Samma går att göra med rosor och andra blommor med hårda o långa stjälkar.

    Jag gjorde min bukett själv. Köpte 60 rosor  hos blomsterhandeln och fixade själv.  Gick på 250 kr.

    Jag tror helt enkelt ni får tänka till på varje post ni angett och se vad som kan göras. Många bäckar små heter det ju och kan ni spara några hundralappar på varje post har ni snart nått er budgetgräns.  
    Underkläder vet jag inte riktigt än, som sagt är det bara en grov budget. Jag ska väl kika runt sen vad som finns, men jag har tänkt att nåt som håller upp brösten utan axelband eftersom jag vill ha en axelbandslös klänning. Kanske finns det bra bodysar som är såna? Underkläder till bröllopsnatten behövs det väl inga? ;) Skämtåsido, det har jag inte ens tänkt att ha nåt speciellt utan det är till under klänningen som är tanken.

    Det enda jag vet med buketten är att jag vill ha rosa blommor, antagligen rosor, och så nå vitt och grönt. Har en bilder på buketter som jag tycker är fina, t.ex. denna:


    Marie Malmö skrev 2014-02-02 14:44:57 följande:
    Måste du köpa nya underkläder? Det är möjligt att det bara är jag som tänker så, men det spelar väl ingen roll? Din man har väl sett dig i underkläder förr? Eller är det för att man känner sig finare i något nytt? Jag tänker i alla fall inte köpa nya för bröllopet skull.
    Det jag är ute efter är underkläder som passar att ha under klänningen, jag har t.ex. inga axelbandslösa BHar som jag kan använda. Till bröllopsnatten tänker jag inte köpa nå nya. :)
Svar på tråden Feedback tack!