• Äldre 2 Feb 10:53
    5985 visningar
    11 svar
    11
    5985

    Gifta sej utan laglig vigsel?

    Hej.

    Jag har en lite konstig fråga, tror jag, men hoppas att någon här är klok nog att veta hur det funkar:

    Jag och min pojkvän vill gifta oss. 
    Vi vill göra det mest som ett statement; att vi hör ihop, att vi älskar varann och att vi...ja, ni vet, hela den biten.

    Problemet är att han har barn sedan tidigare med en annan kvinna - han betalar underhåll  för barnen (800 euro i månaden) vilket är inkomstbaserat.

    Nu förefaller det vara så att om vi gifter oss och juridiskt sett är en "union" så omprövas hans inkomst, eftersom hans hushåll plötsligt har högre inkomst, och han kan då åka på att betala mer i underhåll.

    Den högre underhållsavgiften skulle alltså bestå av mina pengar. Samma sak skulle gälla om han förlorade sin inkomst av någon anledning; då är det JAG som får betala för hans barn, och i dagens arbetsmarknads-situation kan ju vem som helst bli arbetslös ganska plötsligt.

    Missförstå mej nu inte , jag är inte så hemskt snål och skulle han förlora jobbet försörjer jag gärna HONOM, men jag vet faktiskt inte om jag har någon lust att betala för någon annans barn, inte ens hans - på det så verkar ytterst lite av pengarna faktiskt gå till hans barn, utan verkar mer gå till att barnens mor ska kunna leva bekvämt :/  

    Sålunda - jag är lite ute efter om vi kan Gifta oss, alltså ha en vigsel som är "på riktigt" utan att vara ekonomiskt bindande på det sättet. 

    Jag inser att vi såklart kan nöja oss med att vara förlovade, men vi skulle hemskt gärna vilja just gifta oss, för det symboliska ställningstagande det innebär.

    Vi kan ju såklart gifta oss "på riktigt" den dagen hans barn är vuxna och då hjälpa dem ekonomiskt UTAN att behöva gå via barnens mor, som jag Verkligen inte har någon lust att ge pengar till. 

    Någon som har några ideer hur vi skulle kunna göra detta?

    På det, om en vigsel inte är juridiskt bindande, då kan jag inte lagligt sett ta hans namn? (eller han mitt, vilket planen nog snarare var) eller har jag misssuppfattat då?

    Vi vill alltså gifta oss för Vår skull, inte av lagliga, politiska eller religiösa skäl.  

    Någon som vet något? :) 

  • Svar på tråden Gifta sej utan laglig vigsel?
  • Äldre 2 Feb 12:01
    #1

    Något sådant "statement" går inte att göra (såvitt jag vet). Väljer man att gifta sig, då får man gladeligen dras med eventuella särkullbarn o mammor till dessa (underhåll inkluderat). Vill man inte ha "hela paketet" bör man heller inte gifta sig. Låter kanske hårt, men det är min ståndpunkt. Att gifta sig och ändå försöka undkomma ekonomiska skyldigheter är inget alternativ som finns. Nöjd er med att vara förlovade ni. Gifta sig kan man göra när läget är helt rätt (vilket det inte verkar vara i ert fall just nu).

  • Äldre 2 Feb 12:10
    #2

    Vad jag menar är att ni har ju redan gjort ett "statement" genom att förlova er.

  • Äldre 2 Feb 12:27
    #3

    Jag förstår hur du tänker, men jag skulle börjat med att kolla med någon jurist som specialicerar sig på familjerätt och höra om det finns lagliga möjligheter att komma ifrån att DU skulle bli ersättningskyldig mot hans barn.
    Visst, om han blir arbetslös så är det ju fortfarande er gemensamma inkomst som räknas som bas för vad han ska betala i underhåll. Men då blir den utgiften ju markant mindre också.

    Så börja i den änden.

    Visst kan ni ansöka om att få samma namn. Det kan kosta en del att byta till ett namn som inte hör till ens egen familj, men även det är värt att undersöka.

    Sen finns det en hel del cermonier som inte är juridiskt bindande - men ändå fina och betydelsefulla som ni kan använda.
    Kolla om ni har någon som praktiserar Wicca i bekantskapskretsen exempelvis så kanske ni kan ha en "handfastningscermoni" exempelvis Glad 

  • Äldre 2 Feb 12:31
    #4

    Nog kan ni ha en ceremoni likt en vigsel utan att den är lagligt bindande. Be en kompis agera vigselförrättare och klä upp er, bjud in nära och kära och skriv egna löften. Byta ringar kan ni också göra. Ni kan göra allt som hör en vigsel till, bara skippa en godkänd vigselförrättare och alla papper som vanligtvis ska fyllas i och skickas in. Alltså ha en låtsasvigsel. Sedan kan man ju tycka att det är lite märkligt att välja att inte gifta sig pga en sådan sak som din sambos barn. Som faktiskt är hans familj och på så sätt är/blir en del av din familj. Personligen hade jag haft svårt för att gå på ett sådant "bröllop", men det är ju jag. Ni kanske bara ska göra det på tu man hand.


  • Äldre 2 Feb 12:45
    #5

    Går det inte på nåt sätt att göra ett äktenskapsförord på att du och din inkomst inte ska räknas?


  • Äldre 2 Feb 13:04
    #6

    Äktenskapsförord och enskild egendom. Delad ekonomi. Antar att någon i denna soppa bor utanför landsgränsen. Men om du är svensk medborgare och gifter dig i sverige så gäller väl svenska lagar. Då finns inget som säger att du blir skyldig att betala underhåll för barn som inte är dina. På samma sätt som att du inte automatiskt får din blivandes tex stora skulder blir inte du betalningsansvarig på såvida ni inte skriver det. Som sagt kolla med jurist/advokat vad som gäller. Sen fattar ju alla att det känns surt att sitta och betala den summan om det ändå inte går till barnen, här funkar det ju så att den som får underhåll från försäkringskassan för sitt barn (1273:- mån)ska själv lägga till lika mycket, vilket jag inte tror att folk gör. Ni får väl fråga mamman om hon också lägger 800? i månaden på barnen ;)

  • Äldre 2 Feb 13:09
    #7

    Tack för mycket bra svar och saker jag inte ens tänkt på (och helt korrekt; han är inte Svensk, utan Österrikare, så kanske gäller något annat där, men om jag är Svensk så borde det kanske skydda mej, förutsatt att jag gifter mej i Sverige under Svenska lagar :) )  

    Spännade, nu måste jag kolla upp det här ordentligt, när det faktiskt låter som att det kan gå att göra det "på riktigt" utan att för den sakens skull åka på att försörja hans ex-fru :D  

    Tack :)  

  • Äldre 4 Feb 16:50
    #8

    Vänd er till en jurist som kan internationell privaträtt.

  • Äldre 4 Feb 16:52
    #9

    Håller med Anne på Grönkulla. Det måste vara en jurist som kan EU-rätt. Men kolla upp det, det kan vara så att genom att han gifter sig med dig så kanske underhållet minskar eftersom han får en till "försörjningsbörda". Skriv dessutom ett ordentligt äktenskapsförord och testamente.  

  • Äldre 14 Feb 14:38
    #10

    Det är ju dom lagarna som gäller i det land ni bor, så bor ni i Österrike gäller Österrikes lagar inte svenska. Oavsett om ni gift er i sverige

  • Äldre 14 Feb 19:57
    #11

    Holding - så enkelt är det inte. Det är inte automatiskt så att bara för att de bor i Sverige så blir inga lagregler från Österrike tillämpliga (barnen bor ju där)


    Angående underhåll i Sverige på 1273 kr kan jag säga att boendeföräldern som har barnen lägger klart mer pengar än det i månaden på barnen.


    Sedan är detta med enskild egendom och äktenskapsförord inte så enkelt som man kan tro. Ett äktenskapsförord gäller endast mellan makarna och har i Sverige ALDRIG verkan gentemot tredje man (alla andra). Det har endast med egendomsfördelningen inom äktenskapet att göra. Så även om hon avtalar med sin man att hon inte ska betala underhåll för barnen så gäller inte det gentemot modern och barnen,


     

Svar på tråden Gifta sej utan laglig vigsel?