• Äldre 28 Jan 14:53
    27007 visningar
    15 svar
    15
    27007

    Tullavgift Dhgate?

    Jag har beställt brudklänning från dhgate.com precis. Jag har även hittat mina tärnklänningar där & lite annat jag tänkt beställa. Jag har beställt en del där innan & inte behövt betala tull. Läst på tullverkets sida & står något om att tull betalas om varan överstigen 1300kr. Nu undrar jag, menas 1300kr ist för allt jag beställt (av olika säljare) eller det jag beställt av en och samma säljare? Paketen kommer antagligen olika tidpunkter & inget av de separata paketen överstiger 1300kr. Alla paketen är beställda från olika säljare. Någon som har erfarenhet av detta? Borde jag vänta med tärnklänningarna eller kan jag beställa dem nu utan att oroa mig över tull? (ca 500kr tsm)


    Ni som beställt därifrån, har ni åkt på tullavgift? Hur mycket beställde ni för & hur mkt fick ni betala för tull?


     

  • Svar på tråden Tullavgift Dhgate?
  • Äldre 28 Jan 15:16
    #1

    Det räknas per paket... Men även om du slipper tullavgiften så kan du "åka dit" på att betala moms och postens avgift som är 100:-. 

    Tullverkets hemsida kan du räkna ut vad det blir för extra kostnad om paketet fastnar i en kontroll. 

  • Äldre 28 Jan 15:24
    #2

    Nu har jag ingen erfarenhet av dhgate, men beställer du från olika säljare och får olika leveranser som på typ Ebay borde det inte vara något bekymmer, då är det ju inte ett köp.

    Gör du däremot en gemensam beställning som kommer på samma fraktsedel men skickas i olika paket skulle det möjligen kunna räknas samman, men å andra sidan så står det ju uttryckligen "försändelsen" på tullverkets hemsida så det borde vara lugnt det med. 

    Moms riskerar du ju alltid men det är som du själv märkt långt ifrån alltid de kontrollerar paketen. :) 

  • Äldre 28 Jan 15:41
    #3

    Tack för era svar! Ja då spelar det ju i alla fall ingen roll om jag beställer mer nu eller senare liksom? :)


    Har ni "åkt dit" på moms & posten? Jag har inte gjort det heller...betalar man det när man hämtar ut paketet i så fall?

  • Äldre 28 Jan 15:48
    #4

    Ja, flera gånger... När jag beställde från Jenjenhouse så gick det via UPS och då sköter de importen som den ska och tar betalt för moms. Posten har kollat några paket från USA och då har jag dessutom fått betala en administrativ avgift på 100 till posten. UPS skickade faktura och med  Posten fick jag lösa ut paketet och betala på plats.

  • Äldre 28 Jan 15:58
    #5

    Aldrig råkat ut för det personligen, beställer rätt mycket från USA. Så det beror nog mycket på tur. Och kanske lite på hur kreativ personen som fyller i tulldeklarationen är. 

  • Äldre 28 Jan 16:05
    #6

    Jag åkte på tullavgift när jag beställde från USA då ifrån Victoria Secret...

  • Äldre 28 Jan 17:26
    #7

    Maken beställde något som kom från Kina för 1000:-. I tull osv skulle 484:.- betalas.

  • Äldre 28 Jan 22:04
    #8

    Jaha! Jag fatta som tullavgift var vid beställning över 1300kr som stod på tullverkets sida...?

  • Äldre 28 Jan 23:08
    #9

    Kom på att jag fick betala tull för en klänning som kostade runt 400:- ;)

  • Äldre 29 Jan 00:47
    #10

    Hur räknar de ut tullavgiften? Är det baserat på varans värde eller vikt? Det låter som det är lite lotteri när man läser inlägg här. Jag har precis beställt min bröllopsklänning och en spetsbolero från JJ House och det gick totalt på 2001kr. skall troligtvis beställa skärpband och skor, kanske slöja också men tänkte ta det separat senare. Kanske väljer klackhöjd efter hur längden på klänningen är.. :)

  • Äldre 29 Jan 11:35
    #11

    Avgifterna beräknas på försändelsens värde, dvs det totala värdet av produkterna i paketet. Tull (0- 20%) behöver man bara betala om värdet överstiger 1300, men moms (normalt 25%, böcker och mat har lägre) måste man alltid betala för varor från länder utanför EU och på det kommer tulldeklarationsavgift, som posten el motsvarande tar ut för sina administrativa kostnader. Undantag finns för tobak och parfym, som man alltid betalar tull för. 

    Dock kollas långt ifrån alla försändelser, så handlar man inte av ett företag som själva administrerar tull och moms så är det ganska stor chans att man slipper undan. De flesta företag väljer att inte göra det, både pga arbetsbördan och att man vill att kunderna ska handla mer, men Victorias Secret tror jag tillhör undantagen. De har för övrig orimligt dyr fraktavgift så där rekomenderas ändå mellanhand i USA. ;)

    Budgetera för det värsta och hoppas på det bästa, helt enkelt.  Här kan man räkna ut exakt vad avgifterna skulle landa på: www.tullverket.se/innehallao/tjanster/avgiftsguiden

  • Äldre 29 Jan 18:37
    #12

    Tack FrökenW för så mycket info! Ja Victoria Secret blev dyrt, en vän fick betala dubbel tull med- tull i amerika för att de skulle skickas & sedan betala när hon hämta ut paketet med ca 300kr?? Dock behövde inte jag det. Men måste ändå säga att det ändå var värt det :)


    Håller tummarna att man slipper extrakostnader men annars kan man ju vara glad över att det vart mycket billigare i alla fall. & hoppas allt sitter bra på med!

  • Äldre 30 Jan 15:39
    #13

    Låter skumt, men förmodligen tog VS ut tullavgiften (och ev administrativ avgift för det) och sen fick hon betala moms (och administrativ avgift för det) i Sverige. Älskar VS, tycker det är svårt att hitta snygga underkläder med typ spets och push i lite större kupstorlekar i Sverige vilket VS brukar vara grymma på, men hade köpt så grym mycket mer om de skärpte till vilkoren för internationell handel. Dessutom måste det vara enda bolaget jag stött på som tar mer i frakt ju mer du handlar. Logiskt enligt fysikens lagar naturligtvis, men uppmuntrar ju inte direkt till att köpa det där extra paret trosor när man ändå är igång... 

    Håller tummarna för att du slipper undan denna gången också! 

  • Äldre 30 Jan 21:37
    #14

    Jag har beställt två klänningar från olika säljare på dhgate. Den första kostade 1500 kr och skickades med EMS, och jag slapp betala både tull och posten för den. Den andra kostade 1000 kr och skickades med Fedex. Fedex fakturerade då avgifter för 238 kr. Sen har jag beställt smycken från USA med ett ordervärde på ca 400 kr. Fick betala moms och Postens avgifter, totalt 165 kr. Så allt beror på vem man skickar med och om paketet fastnar i tullen. Jag beställer en del från Etsy, där det mesta kommer från USA och det är bara ett av många paket som fastnat i tullen.

  • Wed 8 Mar 2023 21:09
    #15
    +1

    Erfarenhet med DHgate - https://tonzes.com/dhgate.htm Beställde ett par trådlösa sportlurar och var lite orolig efter att ha läst kommentarerna här. Men de kom på 12 dagar (10 arbetsdagar) och jag är supernöjd. Inga tullavgifter eller andra problem.

Svar på tråden Tullavgift Dhgate?