• Äldre 28 Jan 01:38
    3302 visningar
    7 svar
    7
    3302

    Resa till Kreta TIPS

    Hej! Jag och min blivande man ska gifta oss i Juli i år och vi ska då önska oss resecheckar i presenter då vi bott ihop så länge ändå. Vi skulle vilja åka i Oktober eller någonting så att vi hinner spara ihop lite pengar osv. Vi var in på Resia och de tyckte att Kreta var ett bra alternativ för oss. Är det någon som har varit där i Oktober, vart isåfall? Vad kan ni tipsa om?


    Vi vill helst ha ett hotell ganska nära flygplatsen då jag är blir väldigt lätt åksjuk.

  • Svar på tråden Resa till Kreta TIPS
  • Äldre 29 Jan 15:11
    #1

    Vi har varit påKreta ett flertal gånger. Nu i somras flög vi till Chania, endast 30min till hotellet. Kreta e underbart fint. Ni kan hyra bil och ta en tur till Elafonissi, en lång vacker strand som kallas Den rosa stranden (sanden e verkligen rosa). Ta en båttur till Balos som även det är en sagolik plats!

  • Äldre 29 Jan 22:37
    #2

    Vi va på Kreta i slutet av september förra året och det var underbart! :) Vi bodde i Plakias som ligger på södra sidan, ungefär i mitten. Vi har varit på Kreta en gång tidigare och då bodde vi i Platanias som ligger mellan Chania och Rethymno. Rethymno är kul att gå runt i och det är även Chania och Heraklion. Min moster bor på Kreta så vi kommer definitivt att åka dit igen :)

  • Äldre 29 Jan 23:08
    #3

    Tack för era tips! Är det som en svensk sommar ungefär i oktober? Vi åker från sundsvall så jag vet ju inte var vi landar. När vi var på Resia så kollade vi först på Turkiet, men då skulle vi ha en 2 timmars bussresa till hotellet, men om vi skulle åka från Stockholm så kommer man till en annan flygplats, närmare tydligen (side eller var det var). Det kanske är samma sak till Kreta?

  • Äldre 30 Jan 10:46
    #4

    Ja ungefär den temperaturen var det när vi var där :) Massa sol och bad fick vi :) Kunde bli lite kyligare på kvällarna, men vi satt fortfarande ute och åt :) Om jag minns rätt så finns det en flyplats i Chania, en i Heraklion och en på östra sidan. Alla tre ligger på norra sidan. Ska man ner till Plakias där vi bodde sist så tar det ca 2,5 timme från Chania eftersom vägarna är lite speciella, men naturen är underbar så det är ingen tråkig resa :)

  • Äldre 1 Feb 00:17
    #5
    Okej! Det låter mysigt där. Vad finns det att göra där då? Går det att typ hyra moppe och fara omkring eller så? :)
  • Äldre 1 Feb 01:29
    #6

    Hej! 
    Har själv varit på Kreta 2012 och ska tillbaks i år på bröllopsresa!
    Vi bodde i Agia Marina, och det enda vi var missnöjda med var stranden. Där vi bodde hade vi ingen sandstrand utan det var väldigt mkt stenar i varierande storlekar som inte var sådär jättebekväma att gå på. Så tänk på att köpa badskor ;)
    Det går att hyra både bil och moppe på de flesta orterna. Tyvärr kunde inte vi göra detta då sambon glömde sitt körkort hemma.
    Däremot så åkte vi med turist "tåg", typ som Stinsen i Göteborg. Det var jättemysigt, tror vi åkte på 3 olika turer som tog oss till små byar och upp till bergen.
    En tur till Chania är att rekommendera också, jättemånga mysiga små gator och caféer. ;) 

  • Äldre 1 Feb 05:41
    #7

    Det går att hyra moped lite varstans på Kreta :) I Plakias finns det en hel del restauranger som ligger precis vid stranden och det var härligt att sitta där och äta lunch eller middag! :) Plakias är inte lika mycket turister i som det kan vara i ställena som ligger på norra sidan. Det finns inte massor med krimskrams-affärer, men det beror ju på vad man är ute efter och hurdan resa man vill ha :) Vi gjorde istället en utflykt till Rethymnon och en till Spilli, som låg lite inåt ön. Spilli var väldigt mysigt att hå runt i. Blir sugen på att åka till Kreta på bröllopares, får ta ett snack med min karl tror jag :)

Svar på tråden Resa till Kreta TIPS