• hemlis­2014
    Äldre 27 Jan 22:16
    13981 visningar
    15 svar
    15
    13981

    Måste man ha brudbukett?

    Vi ska gifta oss i kyrkan men det blir ett litet personligt bröllop med endast våra föräldrar och min blivande mans syster samt våra barn. Bröllopet är hemligt, våra föräldrar vet inget. Jag kommer inte he en traditionell brudklänning utan en enklare "festklänning". Min fundering är, måste man ha brudbukett? Troligen finns inget måste men anses det konstigt/olämpligt/opassande att inte ha det?

  • Svar på tråden Måste man ha brudbukett?
  • Äldre 27 Jan 22:38
    #1

    Nej men det tycker jag väl inte. Jag har hört att man förr hade brudbukett för att dölja eventuell svettlukt eller annan dålig lukt, när man inte hade samma möjligheter att tvätta sig, så det kanske är dags att skrota den traditionen nu i vårt moderna samhälle? Flört Nej men skämt åsido. Kanske kan vissa tycka att det är konstigt, men det får ju stå för dom isåfall, olämpligt eller opassande tycker jag väl inte att det är. Jag tyckte att det var lite skönt att ha något att "sysselsätta" händerna med när man stod där framme vid altaret. Men man kan ju också bara hålla varan i hand så har man ju löst det! Tycker du att det känns överflödigt med bukett så tycker jag att du ska strunta i det, då kommer det ju bara kännas konstigt för dig själv att ha en.

  • Äldre 27 Jan 22:53
    #2

    Nej du behöver inte det 

    Du behöver:
    Godkänd hindersprövning
    Någon med vigselrätt som viger er
    Någon att gifta dig med

    Sen finns det inga direkta andra måsten - än att man måste följa kyrkans vigselordning och sånt då Flört 

  • Alylly­ra
    Äldre 28 Jan 09:54
    #3

    Klart du inte måste!

    Så här i efterhand önskar jag att jag hade skippat brudbukett eftersom den inte alls blev som jag ville ha den. Så om du inte vill ha en tycker jag du kan strunta i det. En grej med brudbuketten är dock att man får någonstans att göra av händerna, vilket ju kan vara lite skönt när man är nervös :)  

  • Äldre 28 Jan 10:32
    #4

    Ja som Alyllyra så klokt påpekade så kan det vara rätt skönt att ha någonting att hålla i så man vet vart man ska göra av händerna.
    Men du kan lika gärna köpa en enstaka blomma i så fall (om du inte plockar något vid vägkanten), någon bukett är absolut inte något måste Glad 

  • Äldre 28 Jan 12:34
    #5

    Jag tänker bara ha en ros, som jag fått av min blivande man som symbolisera .... finns olika för färg på ros och hur många.  Jag ska ha en rosa ros


    Antal Blommor


    En blomma Du är mitt allt Två blommor Låt oss resa bort tillsammans Tre blommor När får jag träffa dig igen? Fyra blommor Jag ser upp till dig och är dig tacksam Fem blommor Jag gör vad som helst för dig Sex blommor Jag tvivlar på ditt ord Sju blommor Jag älskar dig Åtta blommor Jag förblir dig trogen intill döden Nio blommor Jag vill vara ensam med dig Tio blommor Vill du gifta dig med mig?

    Blommans färg


    Blå Jag vill bli vid din sida intill döden Gul Du är solen i mitt liv Lila Jag önskar dig lycka och välgång i livet Mörkröd Jag saknar dig så Orange Jag är din trogne vän Rosa Jag är förälskad i dig och lovar dig trohet Röd  Jag räknar dagarna tills vi möts igen 
    vit    Jag tror på din renhet och jungfrulighet 

     
  • lisan
    Äldre 28 Jan 13:23
    #6

    Gör det som känns rätt för dig. Vill du inte ha några blommer så skippa dem. 

    Lovetestnow 

  • hemlis­2014
    Äldre 30 Jan 16:02
    #7

    Tack för era svar! Det är inte helt lätt. Får se vad jag kommer fram till.

  • Äldre 30 Jan 16:54
    #8

    Nej. det behöver man inte men jag tycker det ser naket ut när bruden inte har en bukett i handen.

  • Ringbl­omma
    Äldre 30 Jan 17:13
    #9

    Nej det behöver man inte. Men som andra skriver ibland är det skönt att ha något i handen och man behöver ju inte köpa någon super special bukett heller. Man kan ju bara köpa eller plcoka några enkla blommor och binda ett band runt. Behöver inte kosta många kronor. Ibland känner jag (utan att trampa någon på tårna) att buketten blir så otroligt viktigt att den tar så stort fokus från allt annat, och att man kan bli pressad att göra som "alla andra" och specialbeställa en dyr bukett som man egentligen inte vill ha. Har man som ni ett lite mer enkelt bröllop kan det vara fint med några enkla blommor som passar till er stil och dag.

  • Äldre 1 Feb 19:59
    #10

    Jag ska ha en i papper, dels för att jag ska göra en fuling och måste ha en bukett som håller rejält. Plus att jag har masssa allergier (jag plus halva min släkt och familj). Så får jag välja mellan blommor och min familj väljer jag familj :)! 
    Tycker inte alls det är konstigt att inte ha någon. Det enda är att det kan vara jobbigt att inte ha något i händerna. Men ta ett rejält tag i barnhänderna eller i partners så har du löst det med :)

  • Äldre 1 Feb 23:58
    #11

    Jag hade förvisso brudbukett, men jag tyckte att det hela kändes så onaturligt att jag valde att lämna över den till min tärna direkt när vi kom fram till vigselförrättaren, haha. Själv höll jag mannen hårt i handen istället. Buketten fick jag tillbaka lagom till utgången. Så jag tycker alltså inte att någon bukett är nödvändig :) men det såg fint ut på bilderna

  • Äldre 2 Feb 08:54
    #12

    Min kompis hade ingen bukett men hon ångrade sig i efterhand, hon hade velat ha blommor. Inte nödvändigvis en BRUDbukett men en bukett med några blommor hade hon velat ha. 

    Man behöver ju inte ha en traditionell brudbukett.  Det är många som har bara några fina rosor i sidenband, några enkla liljor osv.

    Jag själv hade en brudboll. En rund boll med blommor som jag bara lät vila i mina handflator.  

    Eftersom du har en sommarklänning kanske bara några enkla solrosor skulle passa? 

     

  • Äldre 2 Feb 11:40
    #13

    Oj, vad kul att min bukett hamnade i inspirations-flödet Solig

  • Himla
    Äldre 9 Mar 21:15
    #14

    Finns ju de som valt tygbuketter och de verkar jättefina och billiga. Sedan fins det de som plockar egna blommor i trädgården eller knyter ihop en egen bukett av en eller ett par fång blommor från ICA. Gör det som känns rätt för er. Finns inga måsten, ni bestämmer. Min väninna som också gifte sig på dotterns dop utan att de i förväg talat om något för dopgästerna var uppe tidigt och plockade ihop liljekonvaljer. När det sedan var dags att ta buketten som hon ställt i en kanna i försmlingshemmet var blommorna borta. Hennes ovetande faster hade smyckat kaffeborden med utlagda liljekonvaljer då hon ville hjälpa till med dukningen haha.

  • Äldre 10 Mar 11:29
    #15

    Jag har bestämt mig att ha en annan version av bukett, eftersom vi nog kommer att sikta på en mindre typ av vigsel, kyrklig dock, men mindre ändå. Och helt utan blomma skulle kännas tomt, så jag hittade detta: handledsbukett, eller handledscorsage. brudiumea.files.wordpress.com/2012/09/sam_55701.jpg(Ursäkta länk, men det brukar funka så dåligt att lägga in bliden via explorer)  Men en sådan får det nog bli, för röd ros hade jag ändå tänkt ha i brudbukett, men jag skulle byta ut det grön hängande mot murgröna Så har jag händerna fria att fingra på min nyblivne man istället för att ha dom upptagna med att fingra på en bukett  

Svar på tråden Måste man ha brudbukett?