• Äldre 27 Jan 17:05
    5934 visningar
    13 svar
    13
    5934

    Efternamnsbyte, hjälp mig att tolka detta!

    Hej brudar!

    Vi har bestämt oss för att ta ett släktnamn från min sida.. Vi  vill ha min mormors mammas efternamn, men jag förstår ju inte riktigt hur det där funkar.. Vad är "tillåtet" att ta? Hittade här på bröllopstorget att:

    "Kravet för att byta till ett gammalt släktnamn är att det ska ha burits i rakt nedstigande led i minst två generationer. Det ska ha funnits i släkten senast inom fyra generationer."

    Blir lite förvirrad vad det betyder? Får jag då ta min mormors mammas efternamn, som fler i släkten innan henne också haft som efternamn?

  • Svar på tråden Efternamnsbyte, hjälp mig att tolka detta!
  • Äldre 27 Jan 17:17
    #1

    Jag tolkar det som att du får ta det om en ytterligare en generation, förutom din mormors mor,  haft namnet (t.ex. din mormors mormor).

  • Äldre 27 Jan 17:19
    #2

    Ja, jag var också inne på det spåret.. Men blev lite osäker på "..burits i rakt nedanstigande led i minst två generationer". Fick för mig att min mormor hade behövt heta det också, men då är det nog inte så i alla fall. Toppen! :)

  • Äldre 27 Jan 17:48
    #3

    Två generationer på raken måste ha haft det namnet
    Och det får inte vara längre än 4 generationer sen som någon i släkten hette så.

    Så om din mormors mamma (4 generationer tillbaka) haft det och hon ärvde det i rakt nedstigande led från sin mamma eller pappa så är det alltså ok som jag tolkar det Glad 

  • Äldre 27 Jan 17:54
    #4

    Så som Chicita skriver är det :) Vi hade tänkt ta ett släktnamn när vi gifte oss, så pratade med en kvinna på Skatteverket om det och hon förklarade som Chicita förklarar här.


  • Äldre 27 Jan 18:08
    #5

    Vad bra! Tack för hjälpen :)

  • Äldre 27 Jan 22:04
    #6

    Det som Chicita och Daniiel skriver stämmer, det hade tillochmed varit ok att ta din mormors mormors namn. Vi ska troligtvis ta min farmors namn som ogift. :)

    Tänk bara på att det tar minst 8 veckor att byta namn.

    Jag vill ju egentligen inte byta namn innan bröllopet, men med bröllop mitt i semestertider får vi nog vara ute i riktigt god tid. Vet ni hur det fungerar när man byter till ett släktnamn? Får jag det nya namnet innan bröllopet eller kan jag välja att ta det i samband med vigseln?

    http://www.prv.se/sv/Personnamn/Byta-personnamn/Byta-efternamn/gamla-slaktnamn/

  • Äldre 28 Jan 06:46
    #7

    Ja, det funderade jag också på.. Har hört att det bästa är att jag byter namn först (eftersom det är ett namn från min släkt), och sedan tar han samma efternamn när vi gifter oss? Vet inte vad jag fått det ifrån men...

  • Äldre 28 Jan 06:48
    #8

    En sak till.. Måste jag på nått sätt bevisa att det är ett släktnamn? Eller kollar dom upp det på nått sätt ändå?

  • Äldre 28 Jan 10:40
    #9
    Malin91 skrev 2014-01-28 06:48:19 följande:
    En sak till.. Måste jag på nått sätt bevisa att det är ett släktnamn? Eller kollar dom upp det på nått sätt ändå?
    Det är jag inte säker på, men det borde ju framgå från blanketten du skickar in tycker jag
  • Äldre 28 Jan 11:58
    #10

    Jag bytte till min morfars efternamn och då skickade jag med personbevis som styrkte att det var hans efternamn samt att min mamma hade haft samma efternamn som ogift. Har du inget underlag eller släktutredning så kommer du att få komplettera din ansökan, skatteverket gör inte (vad jag har förstått) en egen prövning. 

  • Äldre 28 Jan 14:42
    #11

    Anledningen att man byter själv först är att man slipper betala två gånger. När ni gifter er kan din man ta ditt namn gratis.

  • Äldre 28 Jan 15:29
    #12
    sannakajsa skrev 2014-01-28 11:58:19 följande:
    Jag bytte till min morfars efternamn och då skickade jag med personbevis som styrkte att det var hans efternamn samt att min mamma hade haft samma efternamn som ogift. Har du inget underlag eller släktutredning så kommer du att få komplettera din ansökan, skatteverket gör inte (vad jag har förstått) en egen prövning. 
    Okej. Hm. Jag vet att min mormors mamma har släktforskat... Kan jag använda det som ett form av bevis eller vad är det jag måste ha för typ av dokument? Vet du? :)
    Marie Malmö skrev 2014-01-28 14:42:05 följande:
    Anledningen att man byter själv först är att man slipper betala två gånger. När ni gifter er kan din man ta ditt namn gratis.
     Ja okej, då är jag med :) 
  • Äldre 12 Mar 13:02
    #13

    Hej Malin91
    Vi skall byta ta ett namn på mannens sida. Så han har själv varit i kontakt med PRV, måste gå via dessa om det är ett gajmmalt släktnamn tydligen.
    Då skulle det skickas in personbevis på han själv och hans pappa, eftersom personen vars efternamn vi skall ta inte lever längre.
    De uppmanade mannen att ta namnet först, så får jag och sonen det när vi gift oss. Detta ger mig ingen rätt att behålla namnet om vi skulle skilja oss och jag skulle gifta om mig.
    Håller tummar och tår att ansökan går igenom och vi får vårt namn snart.
    Lycka till

Svar på tråden Efternamnsbyte, hjälp mig att tolka detta!