• Äldre 27 Jan 07:55
    24626 visningar
    85 svar
    85
    24626

    Kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill (2)

    Det här är en fortsättning, eller nystart, på tråden www.brollopstorget.se/Forum-2-132/m4239026.html
    ____________________

    I den här tråden kan man fråga om allt som rör så kallade kinaklänningar, alltså klänningar som man beställer från företag i Kina. Det kan gälla allt från frågor om olika företag till tyger och färger samt ändringar på klänningar och hur man ska formulera sig till vilken underkjol som kan passa för vilken klänning osv osv.

    Jag svarar så gott jag kan och så ofta jag kan, men om någon annan vill och kan, så är det givetvis fritt fram för vem som helst att svara på frågor i tråden. Ju mer vi kan hjälpas åt, desto bättre :)

    Välkommen hit!
    ____________________

    Ska du beställa en kinaklänning? Glöm inte att räkna ut eventuell tull och moms!
    augustibrud.bloggplatsen.se/2013/03/22/9628038-rakna-ut-tull-och-moms/
  • Svar på tråden Kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill (2)
  • Äldre 10 Apr 10:32
    #71
    17majtjejen skrev 2014-04-08 18:13:25 följande:

    Hej!

    Jag håller på och beställa en jättefin brudklänning från festtid.se.

    Skulle just se till att betala den, men då kom det upp något från SuHuiTong Commerical User Management System. Vad skriver man på den första raden???

    Provat mitt namn, bankens namn...inget händer. Och allt är på kinesiska tecken!

    Snälla, finns det någon här som kan hjälpa mi och lösa detta?

    Gifter mig nu den 17 maj!


    Ojoj, bråttom bråttom! Tyvärr har ingen aning om vad du ska skriva och jag hoppas att det har löst sig för dig på ett eller annat sätt!
  • Äldre 10 Apr 10:40
    #72
    Blivande frugann skrev 2014-04-10 08:39:32 följande:

    Nu har min klänning från Landybridal kommit. Inte helt som originalet, men ja till ungefär 85%. Spetsapplikationerna är faktiskt mer fastsydda än på originalet! Mer lager och därmed fyllighet i kjolen än originalet så alltså mer tyg för pengarna. hahaha. Axelbanden var långa, men hellre det än tvärtom. :)
    Har tyvärr inga bilder ännu, men när jag hittat någon som kan snöra så kanske det kommer. ;) Gillar den även om inte allt är som originalet och några delar kanske jag småjusterar. Jag är nöjd!!
    Fick betala moms men ingen tull. 

    Klänningen går ut med fyllighet från höften och har ett bruschtrain. Vilken slags underkjol passar bäst då? Jag kan tänka mig en kjol som får släpet att falla snyggare till vigseln och sedan ta av dem alt ha en utan släpet under festen.  Var hittar jag en sådan underkjol? Daniiel?


    Vad roligt att du är nöjd ändå :) Ja, klänningarna blir ju aldrig precis som originalen, men det är nog dom flesta medvetna om innan dom beställer.

    Om du har så pass kort släp, för det är det kortaste släpet av alla, så tror jag faktiskt inte att en underkjol med släp är nödvändigt. Det är stor risk att underkjolen kommer sticka utanför klänningen då. Jag läste i andra tråden att du vill att det ska vara enkelt att gå i klänningen, så en A-linje underkjol med en ring kan nog vara något att satsa på. Hur du sedan gör, under festen, om du tar av den eller har kvar den - det kan du ju avgöra på själva bröllopsdagen, eller åtminstone efter du prövat underkjolen, att gå och sitta i den. Med en ring brukar det inte vara något större problem dock.

    Underkjol går att hitta billigt på Ebay eller DHgate, men det finns ju även på tex Landy och liknande sidor. LITB har ett stort utbud av underkjolar. Här är två som nog kan passa bra till din klänning.
    www.lightinthebox.com/sv/nylon-a-line-fullstandig-klanning-1-tier-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p67705.html
    www.lightinthebox.com/sv/nylon-a-line-fullstandig-klanning-2-tier-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p165640.html
  • Äldre 11 Apr 15:06
    #73
    daniiel skrev 2014-04-10 10:40:04 följande:
    Vad roligt att du är nöjd ändå :) Ja, klänningarna blir ju aldrig precis som originalen, men det är nog dom flesta medvetna om innan dom beställer.

    Om du har så pass kort släp, för det är det kortaste släpet av alla, så tror jag faktiskt inte att en underkjol med släp är nödvändigt. Det är stor risk att underkjolen kommer sticka utanför klänningen då. Jag läste i andra tråden att du vill att det ska vara enkelt att gå i klänningen, så en A-linje underkjol med en ring kan nog vara något att satsa på. Hur du sedan gör, under festen, om du tar av den eller har kvar den - det kan du ju avgöra på själva bröllopsdagen, eller åtminstone efter du prövat underkjolen, att gå och sitta i den. Med en ring brukar det inte vara något större problem dock.

    Underkjol går att hitta billigt på Ebay eller DHgate, men det finns ju även på tex Landy och liknande sidor. LITB har ett stort utbud av underkjolar. Här är två som nog kan passa bra till din klänning.
    www.lightinthebox.com/sv/nylon-a-line-fullstandig-klanning-1-tier-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p67705.html
    www.lightinthebox.com/sv/nylon-a-line-fullstandig-klanning-2-tier-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p165640.html
    Jättetack! 
    Fast det känns allt längre än ett bruschtrain. Eller? Skulle bara vilja ha något som gör att det lägger sig snyggare. En enkel underkjol a lá mermaid med lite tyll i bak, fast tyllen kan man ju fixa själv. En dålig bild, när klänningen är halvsnörad.

  • sha
    Äldre 12 Apr 19:20
    #74

    Tänkte läsa om tull & moms i länken som ligger i första inlägget men tyvärr kommer man inte in på bloggen då den är lösenordsskyddad.

    Finns den infon samlad på ett bra ställe någon annanstans?:)

  • Äldre 12 Apr 19:31
    #75
    sha skrev 2014-04-12 19:20:46 följande:

    Tänkte läsa om tull & moms i länken som ligger i första inlägget men tyvärr kommer man inte in på bloggen då den är lösenordsskyddad.

    Finns den infon samlad på ett bra ställe någon annanstans?:)


    Tull vid köp över 1300kr, för kläder är den 12% moms 25% och skall vara oavsett pris men ibland slipper man det och ibland inte
  • Äldre 12 Apr 20:11
    #76

    På Tullverkets hemsida kan man själv räkna ut vad det blir... Det som man inte säkert vet är vad fraktbolaget tar för avgift, Har för mig att Posten tar 100 kr för att hantera ärendet, utöver moms och tull. 

    www.tullverket.se/innehallao/tjanster/avgiftsguiden/avgiftsguidenformular.4.3cf19d0112524cb00188000173.html 

  • Äldre 12 Apr 21:39
    #77
    Blivande frugann skrev 2014-04-11 15:06:21 följande:
    Jättetack! 
    Fast det känns allt längre än ett bruschtrain. Eller? Skulle bara vilja ha något som gör att det lägger sig snyggare. En enkel underkjol a lá mermaid med lite tyll i bak, fast tyllen kan man ju fixa själv. En dålig bild, när klänningen är halvsnörad.
    En sån här kanske? :)
    www.ebay.com/itm/2-Hoop-Lycra-Fishtail-Mermaid-Train-Petticoat-Double-Crinoline-Prom-Underskirt-/161143016025&var=&hash=item2584df4a59
  • Äldre 12 Apr 21:42
    #78
    sha skrev 2014-04-12 19:20:46 följande:

    Tänkte läsa om tull & moms i länken som ligger i första inlägget men tyvärr kommer man inte in på bloggen då den är lösenordsskyddad.

    Finns den infon samlad på ett bra ställe någon annanstans?:)


    Jag stängde bloggen för att jag aldrig orkar uppdatera den ;)

    Men det är tullfritt under 1300kr, då räknar man ihop vad varan kostar och frakten. Man kan dock behöva betala moms ändå och det är 25% av varans värde inklusive frakten.

    Blir det över 1300kr, så betalar man tull som är 12% av varans värde samt moms som då är 25% av varans värde + frakt + tullsatsen.

    Sedan lägger fraktbolaget på en administrationsavgift och den brukar vara ett par hundralappar, men det är ju olika.


  • Äldre 17 Apr 08:54
    #79
    daniiel skrev 2014-04-12 21:39:26 följande:
    En sån här kanske? :)
    www.ebay.com/itm/2-Hoop-Lycra-Fishtail-Mermaid-Train-Petticoat-Double-Crinoline-Prom-Underskirt-/161143016025&var=&hash=item2584df4a59
    Den ser perfekt ut! Tack! För det går väl att eventuellt ta bort den ena ringen så att det bara är en längst ned?
  • Äldre 17 Apr 23:03
    #80
    Blivande frugann skrev 2014-04-17 08:54:22 följande:
    Den ser perfekt ut! Tack! För det går väl att eventuellt ta bort den ena ringen så att det bara är en längst ned?
    Ja, det brukar vara en öppning så man kan plocka bort ringen. Om det inte är det, så är det bara att sprätta upp en öppning :)
  • Äldre 15 Jun 21:27
    #81

    Hej!


    Jag har hittat en klänning på festtid.se


    Men jag undrar hur storlekarna är egentligen. Jag har försökt att mäta och få det passa till en storlek. Jag är i vanliga fall, S-M och enligt mina mått ska jag välja en 40? Det är alltså L. Kan det stämma?

  • Äldre 27 Jul 12:35
    #82

    Jag har hittat min absoluta drömklänning på jjhouse men har en fundering kring släp:

    Till er som gift er och hade en klänning med släp, klarade ni av att gå runt hela dagen i klänningen? Jag är livrädd för att snubbla på släpet eller helt enkelt fastna i någonting. Tilläggas skall är att vi ska vara utomhus för fotografering och brudskål, blir inte klänningen fruktansvärt smutsig ifall den har ett släp?

    Det kanske är dumma frågor men vill inte att dagen skall bli "förstörd" av en smutsig klänning som ser konstig ut på fotona eller att jag är extra klumpig och fastnar i en dörr eller ngt...

  • Äldre 27 Jul 12:36
    #83
    Kiki123 skrev 2014-07-27 12:35:01 följande:

    Jag har hittat min absoluta drömklänning på jjhouse men har en fundering kring släp:

    Till er som gift er och hade en klänning med släp, klarade ni av att gå runt hela dagen i klänningen? Jag är livrädd för att snubbla på släpet eller helt enkelt fastna i någonting. Tilläggas skall är att vi ska vara utomhus för fotografering och brudskål, blir inte klänningen fruktansvärt smutsig ifall den har ett släp?

    Det kanske är dumma frågor men vill inte att dagen skall bli "förstörd" av en smutsig klänning som ser konstig ut på fotona eller att jag är extra klumpig och fastnar i en dörr eller ngt...


    www.jjshouse.com/Ball-Gown-Off-The-Shoulder-Chapel-Train-Satin-Tulle-Wedding-Dress-With-Embroidered-Beading-Sequins-002012813-g12813

    Skall tillägga att det är den här klänningen jag snackar om.
  • Äldre 5 Nov 12:35
    #84

    Hej! Jag ska gifta mig utomhus den 15 Augusti 2015 och tittar på brudklänningar för fullt, vilken djungel. Jag känner absolut att kinaklänningar är ett alternativ då jag inte vill lägga en förmögenhet på en klänning som jag ska ha en dag. Men lite rädd är jag såklart att jag är dumsnål. Jag har i alla fall förälskat mig i den här klänningen på JJhouse: www.jjshouse.com/se/Balklanning-Hjartformad-Chapel-Slap-Satang-Brollopsklanning-Med-Rufsar-002001715-g1715

    Det jag undrar är: hur opraktiskt är det med så långt släp utomhus och att dansa i? Kan man lyfta upp släpet på något sätt när man ska dansa tex. Det här är ju min drömklänning men måste jag hitta en annan pga släpet? 

    Sedan undrar jag vad man ska ha för underkjol till den klänningen?

  • Äldre 5 Jan 10:37
    #85

    Hej!

    Jag har hittat en del olika klänningar från Vbridal som jag verkligen gillar. Jag hittar inte dessa modeller i butiker i Sverige, då alla här har samma stil med spets etc.


    Jag har kikat lite i trådarna men inte hittat så mycket gällande just hemsidan Vbridal. Jag tar gärna emot erfarenheter. Är de bra? levererar de i tid? Jag vet att jag inte kan förvänta mig den bästa kvalitén, men jag är mest oroad för leveranstiden. Får jag klänningen i god tid kan jag hinna rätta till eventuella brister eller hitta en ny om den är helt kass.

    Alla typer av erfarenheter mottages tacksamt.

Svar på tråden Kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill (2)