• Anonym (överd­rivare­?)
    Äldre 26 Jan 00:08
    8365 visningar
    31 svar
    31
    8365

    Min bror gifter sig inom en vecka av mig har jag rätt att vara sura?

    Jag har egentlgen inget behov av att vara anonym vissa kan nog lista ut det endå Flört men jag valde att göra tråden det ifall någon skulle vilja vara anonym i sitt svar och självklart vill jag inte att någon av de som blir nämda i den lilla historen ska räkna ut det internet är ju trots allt synligt för alla...I alla fall för att göra en kort historia lång Flört

    Mycket kan man planera för men inte det här! Ärligt talat vet jag inte om jag ska skratta, gråta, eller om jag överdriver. Men detta får mina stackars klänningsbekymmer att blekna. Jag och sambon gifter oss ju i hemlighet, de som vet är de 4 personer som ska vara med som vittnen, fotograf plus min mamma. Jag ska ta min sambos efternam för det är väldigt ovanligt endast 32 pers heter det. Men det visar sig att en av dessa 32 har samma förnamn som jag så jag bestämmer mig för att lägga till min mammas flicknamn (vilket jag alltid velat heta men jag är döpt efter min pappa som jag har en väldigt ansträngd relation till) Vilket gör att det inte finns någon anledning att ha kvar mitt gamla. 

    Allt är frid och fröjd och min mamma är inte alls förvånad över att jag vill lägga till det och hon förstår det då vi har en väldigt bra relation. I alla fall ett par timmar efter att vi disskuterat att jag ska ta det namnet oxå ringer mamma. Och min bror har ringt henne och hon frågar om jag pratat med honom vilket jag inte gjort. Och det visar sig att min bror som varit tillsammans med sin flickvän av och till först ca (jan 2013-jun 2013) och sedan (nov 2013-nu) fått ett infall och ska gifta sig borgeligt vilket de inte ens planerat i en vecka, den 8 februari ska de gifta sig. VI gifter oss den 14de!! Alltså inte ens en vecka emellan. okej vi har inte sagt det men hur stor risk är det att min bror med ett på och av förhållande kommer gå och gifta sig inom loppet av en vecka ifrån mig? Desutom vill han med sin nya och hennes son, ta mammas flicknam... och seriöst detta händer samma dag som jag disskuterat detta?!!

    Okej jag förstår massor skiljer de ska bara gå till stadshuset, jag vet inte ens om hon ska ha blommor eller en vit klänning kan gissa att de kommer spendera en 1000-lapp och vi har lagt 50 000 på vårat. Men på något vis minimeras endå det vi gör om de går och gör samma sak samma vecka!! jag med ett stabilt förhållande sedan 4 år tillbaka ville vara den första i släkten att gifta sig, desutom sa han till mamma att "om vill vi gifta oss på riktigt kan vi göra det om några år" vadå gifta sig på riktigt?! varför inte vänta då?!

    och att min bror som har växt upp hos min pappa väljer min mammas flicknamn. (vilket hon var mer chockad över än att de skulle gifta sig) vilket man då kan förstå är väldigt osanolikt. 
    Okej jag har ingenting emot att heta samma sak som min bror (det gör vi ju nu Flört) men han har absolut ingen relation till det innan. Aldrig hintat om att han någonsin skulle vilja heta det. Då kan tilläggas också att hans tjej har ett efternamn som är bland det mest ovanliga i sverige under 10 pers heter det. 

    På något vis känns det nu som om jag kommer bli lillasystern som härmas med både namn och giftemål då jag gör det efter, aha två suprisegiftemål under samma vecka! och så börjar en jämförelse eller så blir det ingen nyhet när det är min tur, klart man vill ha uppmärksamhet kring sin bröllopsdag?

    och på något vis blir jag så himla ledsen för hon har krossat hans hjärta innan och vad hindrar henne ifrån att göra det igen? jag vill bara att min bror ska ha en stabil tillvaro men det kommer det aboslut inte leda till...och om det endå planerar på att gitfa om sig om ett par år lixsom....

    MEN ärligt, är det bara mina bröllopsnerver som gått överstryr?? har jag rätt att bli stött? Min bror vet ju egentligen ingenting alls om mina planer så det kan ju inte han veta.. 

  • Svar på tråden Min bror gifter sig inom en vecka av mig har jag rätt att vara sura?
  • Äldre 11 Feb 22:49
    #21

    Här är en till som håller med Innuendo.

  • Äldre 11 Feb 23:17
    #22

    Jag håller faktisk också helt med innuedo i hennes inlägg. Jag har läst igenom alla inlägg och kan inte hitta ett enda som har en onödigt hård ton , bortsett från Ts egna inlägg som enligt mig inte var trevligt alls . Att någon skulle ha kritiserat Ts förhållande kan jag inte alls se det enda som sas var att det inte är längden på ett förhållande som avgör hur starkt det är , alltså inget som var riktat mot Ts personligen vad jag kan se. Sedan så kan jag inte se att någon har antagit att Ts skulle be sin bror flytta bröllopet . De var någon som föreslog det och sedan kom andra med åsikter om det , alltså inte heller någon riktat mot Ts. Mycket blir vad man gör de till . Ts försök att läsa inläggen som feedback och en utomstående åsikt och inte se det som kritik mot dig så tror jag att tonen i inläggen kommer ändras markant.

  • Anonym (överd­rivare­?)
    Äldre 12 Feb 00:03
    #23

    tack LMF, det är skönt att veta att man inte är ensam!{#emotions_dlg.flower}

    Så det är sakligt att kalla någon en bortskämd liten prinsessa och kalla en vuxen människa någon man ska dalta med?! Om du ska ha någon som är saklig är det sandraElisabet som är rak, ärlig med förståelse utan att lägga in någon värdering i det hela. Något som du Innuedo verkar har väldigt svårt för.

    Om min bror skulle hoppa framför en bro, skulle jag bara tillåta honom att göra det och sedan efteråt när han brutit alla ben säga att, "ja jag visste ju att det var en dålig idé men du är en vuxen människa så det var inte min rätt att lägga mig i."

    Du verkar fortfarande ha väldigt svårt att förstå att jag faktiskt är en person med känslor? Jag var upprörd, jag undrade om mina känslor var berättigade. Du behöver absolut inte hålla med mig, men du behöver inte skriva med en så negativ ton. Jag tvivlar på att du överhuvudtaget ens läst min trådstart? Jag skrev utryckligen att min bror inte kan ha någon aning om detta och jag förstår att det inte är meningen att det skulle bli så tätt inpå. Så hur du kan tolka att jag skrivit någonstans att min bror skulle förstöra mitt bröllop med vilje, det vill jag gärna läsa. 

    Känslor är inte rationella och vi vet inte varför vi reagerar som vi gör, när jag skrev detta var jag uppe i det och nu kan jag se tillbaka på det med andra ögon. Men jag anser fortfarande inte att jag har fel i mina känslor och är övertygad om att de är tämligen vanliga om normpersonen skulle hamna i  en liknande situation. Och jag anser fortfarande inte att du har rätten att kalla mig en bortskämd prinsessa. Jag tror att ni har lagt in alldeles för mycket mellan raderna och inte läst det som faktiskt står.

    Desutom plockar du ut texter ur två helt olika stycken och därför två olika sammanhang och förvrider dem. Inte okej! Hur ska man beskriva ett på och av förhållande, det är ett på och ett av förhållande det finns inget annat sätt att förklar det på. Jag beskriver förhållandetyperna men jag lägger ingen jämförelse i dem. Den jämförelsen jag gör är mellan hur de två olika bröllopen ser ut, jag försökte inte skryta med tanke på att jag och sambon vänt på varenda krona för att få det bröllop vi vill ha och förtjänar. Medans min bror snarare har av åsikten att deras bröllop inte är på "riktigt" och att de ska gifta sig igen om ett par år. Och därför ifrågasatte jag varför de inte skulle vänta från början. Men det känns ganska lönlöst att försöka förklara någonting för dig för du har uppenbarligen bestämt dig att jag är en dålig person som vill bli daltad och få allt serverat på silverfat. 

    Om det är någonting som förstört denna upplevelsen är det att du varit negativ och elak mot mig som person. Jag hade redan bearbetat och släppt detta vilket jag var tydlig med och ville bara klargöra och avsluta med mitt förgående inlägg. Men nu drar du upp allt detta och jag blir besviken på mig själv att jag låter en energitjuv som dig slösa min tid. 

  • Äldre 12 Feb 01:25
    #24

    Men tagga ner. Jag kan stå för att jag tycker du är jobbig just nu, känslig och överdriven.
    Att det blir bröllop samma vecka kan jag förstå känns lite snopet och tråkigt, fullt förståeligt, men jag tycker också att det verkar som att du är förbannad. På att de ska komma här och gifta sig "oplanerat" medans du haft ett förhållande längre. Som att det sticker dig i ögonen, Gör det det, så fine, men stå för det då.
    Men du lägger in värderingar också i det du skriver. Vad fan spelar det för roll om fu slänger ut en mille på ditt bröllop och de 1kr?! Ingen annan bryr sig om sånt, lika lite som man som gäst skiter i om det är en rosa eller grön rosett på inbjudningskortet.
    Ja, ni kommer heta samma, OCH? Jag tycker du gnäller, är som en barnrumpa och fokusera på fel saker. Gilla läget nu nör det ör som det är. Jag gifter mig borgergligt, och det är lika riktigt som ett dyrare, för mig är det mer betydelsefullt. Jag firar kärleken, vill inte ha en stor fest, en dyr klänning som jag använder en gång då jag hellre köper dyrare klockor, skor, bilar osv. Du är nedvärderande. Du säger att din bror inte tycker det är på riktigt, men det tycker han nog visst, just därför kan de vänta med festen.
    kom ut ur Bridezillaträsket!

  • Anonym (På riktig­t.)
    Äldre 12 Feb 06:06
    #25

    Bröllop ett: Billigt och spontant. Brudparet har ett bröllop för att dom vill bli äkta makar. Festen, klänningen, dekorationerna osv är inte viktiga.Kärleken och vigselakten är det enda som brudparet sätter vikt på. Bröllop två: Stort, påkostat och materiellt. Bruden är fixerad vid detaljer som festen, maten osv. Bruden går helt upp i sömmarna när deras bröllop inte är det enda! Bruden blir tokig när nägon annan väljer " hennes" efternamn och över att hon inte får gifta sig först i släkten.

  • Anonym (På riktig­t.)
    Äldre 12 Feb 06:09
    #26

    Du anser inte att din brors förhållande är seriöst nog. När du ser utifrån på era bröllop, vems bröllop ser seriösast ut? Skulle du uppskatta om gästerna tycker att din brors bröllop är mer äkta? Eller att du fokuserar på helt fel saker? Din bror vill gifta sig med sin flickvän för att han älskar henne. Han är inte ute efter en stor fest eller ute efter att få gifta sig först.. Han vill bara få sin fru. Vad fokuserar du på?

  • Anonym (På riktig­t.)
    Äldre 12 Feb 06:13
    #27

    Nu menar jag inte att dyra bröllop innehåller mindre kärlek. Vi ska ha ett stort och påkostat bröllop, men vi vet att saker kan gå hur som helst. Det viktiga är att vi blir gifta! Kärleken är i centrum! Du fokuserar på fel saker, det får mig att tro att du gifter dig av fel anledningar. Lika väl som att du dömmer din bror förhållande så får du ta att andra antar saker om ditt.

  • Äldre 12 Feb 08:46
    #28

    Hej, hur gick det gifte din bror sig den 8 februari?

  • Alylly­ra
    Äldre 12 Feb 10:39
    #29
    Innuendo skrev 2014-02-11 20:23:06 följande:
    Det tycker du? Menar du på fullaste allvar att det är något konstigt i att anse att vuxna människor bör få fatta egna beslut och ta konsekvenserna? Förvånad
    Det var inte det jag skrev, och det vet ju du också. Drömmer

    Jag bara tycker att det är orimligt hur hätsk tonen har blivit i den här tråden. Tänk på, allihop, att ni dömer en annan människa som ni inte vet något om mer är de detaljer som hon själv har gett oss. Dessutom gör flera av er det anonymt...

    TS blev upprörd över en i andras ögon trivial sak. Det har vi alla blivit nån gång. Jag kan t.ex. lacka ur fullständigt på att min dator beter sig knäppt, men det är ett ilandsproblem och det vet jag också. Ingen annan behöver då känna mina känslor, men ingen har heller rätt att säga att jag inte "får" känna de känslorna. Det är mina känslor, och jag kan inte styra över dem, men jag har all rätt att känna dem.

    Ett problem baserat på känslor är svårt att svara på som utomstående, men det är en stor skillnad på att svara "Du kan inte vara sur för det här. Ta en dag, var arg och släpp det sen och gå vidare" mot att svara "Du kan inte vara sur för det här. Du är en bortskämd liten prinsessa." Det ena svaret är sakligt och konstruktivt, det andra trycker ner den andra människan i skorna och dömer denne.

    Tänk på, att det inte är era problem. Jag förstår inte varför andra ska bli upprörda över något som är TS helt egna sak. Vill man hjälpa, så visst. Men att få höra att man är en bortskämd prinsessa hjälper inte.

    TS, jag hoppas att din brors bröllop gick bra, och att ditt blir fantastiskt!
  • Äldre 12 Feb 20:03
    #30
    @Allylyra: Jag skrev inte att TS är en bortskämd prinsessa, jag skrev att hon beter sig som en sådan. För det gör hon. Hon går helt upp i limningarna över en sk*tsak. Jag hade förstått henne om hennes bror jäklades med henne, om han av ren elakhet valde att gifte sig strax innan henne, men det gjorde han ju inte.
    LMF skrev 2014-02-11 20:58:33 följande:
    Innuendo: Wow. Vilka reaktioner du har på något som TS först skrev i affekt (vilket hon medgett och förklarat att hon inte är lika upprörd längre) och även på den delen TS kände sig attackerad. Dina ordval i det sista stycket är starka och oproportionerligt hårda. Lär dig att vara rak på sak utan att såra, det är faktiskt inte så svårt.
    TS undrade om hon hade rätt att vara sur, vilket jag abolut inte tycker att hon har. Jag försökte inte såra henne, hon bad om åsikter och jag talade om min. Ville hon bara ha ryggdunkningar och få höra hur synd det är om henne kunde hon ha skrivit det.

    När man skriver på ett diskussionsforum får man räkna med att några kanske inte håller med en. Är man inte beredd att ta den risken bör man kanske skriva dagbok i stället.

    @TS! Jo då, jag har läst dina inlägg ordentligt. Du tycker alltså jag har en negativ ton? Du känner dig påhoppad? Ja, det var ju synd, men anledningen till att jag skrivit som jag gjort är din negativa ton gentemot din bror. Du ifrågasätter hans förhållande, du tycker han ska vänta med att gifta sig, du har mage att anse att ditt bröllop är bättre för att ni lägger ut så mycket mer pengar... Du ger inte ett särskilt sympatiskt intryck, därför har jag svårt att känna sympati för dig.

    Jag vet att du inte srivit att du tror han gör det med flit, och jag har inte påstått att du tror det heller. Men du reagerar som om han skulle gjort detta m ed flit enbart för att såra dig.

    Jag har inte förvridit det du skrivit, jag citerar dig ordagrant. Och jo, du lägger många värderingar i det du skriver. Du jämför dig med honom och kommer fram till att du är bättre.

    Hur kan du ens jämföra ett giftermål med en person som inte faller dig i smaken med att han skulle hoppa från en bro?! Osmaklig jämförelse.

    Jag har väl inte sagt att du är en dålig person? Det jag säger är att du inte har någon rätt att vara sur. Du frågade ju, eller hur?

    Det gläder mig att se att jag inte är ensam om mina åsikter, det innebär att jag inte bara är elak och stygg utan det kan faktiskt ligga något i vad jag säger...
    Även helgon har ett förflutet & även syndare har en framtid.
  • Sofie R
    Äldre 12 Feb 21:03
    #31

    Bra där Innuedo! Jag håller med varenda ord du säger!

Svar på tråden Min bror gifter sig inom en vecka av mig har jag rätt att vara sura?