• Äldre 25 Jan 21:22
    3247 visningar
    5 svar
    5
    3247

    I år eller nästa?

    Hej alla blivande brudar & fruar! Jag skulle behöva tips & råd.


    Jag & m2b har planerat bröllop till nästa sommar. Men nu funderar vi på att ta det denna sommar istället. På våran förlovningsdag 29:e juli. Vi har redan handlat in kostym, finskor, smycken, skjorta & beställt klänning, slips, brudskor mm.


    Vi har valt plats för middag & kyrka är bestämd. Vi har planerat en hel del, tror ni att vi skulle kunna flytta fram bröllopet till iår eller känns det för hastigt?


    Anledningen till att vi kanske ändrat oss till i år är att restaurangen vi vill ha middagen på är tillsalu. Nu går att boka bröllopsmiddag men nästa år kanske de bytt ägare. Jag & m2b gillar ägaren mycket & hon ger oss alltid det lilla extra. Vi har firat 2 utav våra årsdagar hos dem & t.om en julaftonskväll så det ligger varmt om hjärtat. Om det visar sig att det är sålt nästa år så känns det som vi måste planera om allt!


    Vill gärna ha tips på hur vi kan hålla budgeten nere eftersom vi planerat att spara i ett år..men vi vill fortfarande att helheten ska vara vacker & genomtänkt.


    Hittills har vi tänkt binda buketter själva; Pioner & rosor (blir väl inte så dyrt?), göra egna inbjudningskort, beställa färgade prinsesstårtor på ställning, låna resväska....kan man göra mer...? Även tänkt kuvertavgift.


    Resan får vi se om vi tar direkt efter bröllop (i så fall bokar vi sista minuten om det finns pengar över) annars tar vi det på hösten.


    Hur låter det...? 

  • Svar på tråden I år eller nästa?
  • Äldre 25 Jan 21:26
    #1

    Kolla bara om kyrkan är ledig så här tätt inpå är det inte säkert att det är ledigt men kolla och kör på annars ni har ju redan köpt en massa saker

  • Äldre 25 Jan 23:28
    #2

    Klart ni kan gifta er i sommar så länge kyrka och restaurangen är ledig då ni vill gifta er! :) Om det känns för hastigt är ju upp till er. Jag kan ju säga att när vi gifte oss, så började vi planera i februari och gifte oss 13 augusti samma år. Då hade vi inte köpt en enda sak eller funderat på något alls när vi började planera. Det gick hur bra som helst :)

    Börja med att göra en lista på allt ni vill ha med på bröllopet, alla olika poster, och försök göra en preliminär budget. Ja, samt att ni i veckan ringer och bokar kyrka och restaurangen. Sedan är det bara att beta av listan eftersom :)

    Gällande blommor, så kan du ju tex säga till floristen att du vill ha rosor och pioner och buketten får max kosta XXXkr, så ordnar dom något. Slutet av juli är ju dock inte riktigt säsong för pioner, så dom kan vara något dyrare då.

    Om ni ska ha middagen på restaurang, vad ingår då? Dukning? Dekorationer? osv. Kan vara värt att kolla upp exakt vad som ingår om ni bokar där.

    Hindersprövningen måste ni ju såklart komma ihåg också, men det har ni nog full koll på :)

    Jo, när ni bokat och allt är klart, så kan det vara bra att tillfråga eventuella tärnor, marskalker och toastmaster också, då att dom får bra med tid på sig också. Ibland kanske dom vill fundera lite innan dom svarar.

    Och gällande inbjudningar, beroende på vad man tänkt sig, så blir det inte alltid billigare att göra det själv. Kolla priser noga och räkna ihop vad det skulle kosta att göra egna samt beställa.


  • Äldre 26 Jan 00:00
    #3

    daniiel: Tack så mycket för svar! Vi var & kolla restaurangen idag men ägaren var tyvärr inte där så vi får återkomma på fredag...(skulle utomlands). Får ringa & kolla kyrkan med, hoppas det finns tid! Är ju i en väldigt liten by så förhoppningsvis...! Brudfölje & marskalker samt toastmaster är redan klart :)

  • Äldre 26 Jan 00:08
    #4

    Ja! Det är klart ni ska ta det i år. Ni har ju massa fixat redan så det kommer inte bli nåt problem. Som Junibruden 89 skrev; så länge som kyrkan/vigesllokalen ni vill ha är ledig så tycker jag verkligen ni ska tuta och köra på 2014. Wop wop!

  • Äldre 26 Jan 17:04
    #5

    Åh vad kul med uppmuntran! Nu har jag hittat vigselringen med- beställd idag! :D

Svar på tråden I år eller nästa?