• Äldre 25 Jan 13:51
    8970 visningar
    7 svar
    7
    8970

    Vad är brudtärnans uppgift?

    Jag har fått för mig att brudtärnan har som uppgift att ordna exempelvis möhippa, mm? Finns det någonstans man kan läsa om brudtärnans uppgift? Jag tror jag måste vara tydlig med den för att få någon hjälp och för att brudtärnan inte enbart ska gå i mitt följe. 

  • Svar på tråden Vad är brudtärnans uppgift?
  • Äldre 25 Jan 13:59
    #1

    Kika lite här :) Brudtärnans Roll

    Annars finns det massa på google

  • Äldre 25 Jan 14:06
    #2

    Brudtärnans uppgift är att vara i tid till vigseln, klädd efter klädkod och finnas som stöd under vigseln. Sedan finns det nästan lika många andra uppgifter för brudtärnor som det finns brudar. Från att vara med vid klänningsprovning till att ordna möhippa, pyssla dekorationer och hålla tal under en eventuell middag. Att ordna möhippa tex är ju dock brudens vänners ansvar, alla vänner, och en tärna måste ju inte nödvändigtvis hålla tal eller följa med och kika på klänningar. Jag tror att man som brud måste känna efter vad som känns rimligt för en själv att be om och sedan väldigt tydligt förmedla det till den/dom man tillfrågar som brudtärnor. Då kan dom enkelt ta ställning till ifall dom känner att dom har tid och ork att genomföra allt bruden bett om. Bra kommunikation sinsemellan är A och O.


  • Äldre 25 Jan 14:28
    #3

    Det ni vill att tärnan ska göra. Om det önskas möhippa så fixar vem som helst den planeringen osv. Som daniiel skriver så ska tärnan vara i tid, påklädd efter önskad klädse...

  • Äldre 25 Jan 21:35
    #4

    Kanske hjälp på toa om man har stor klänning det gjorde jag på syrrans bröllop att serva bruden med det hon behöver tänker jag

  • Äldre 25 Jan 23:35
    #5

    Finnas som stöd. Tycker inte att man kan säga att det finns några andra "krav". Att hon kommer finklädd, i tid osv är ju självklart. Möhippan brukar ju lugga på dennes huvudansvar.:)

  • Äldre 30 Jan 13:14
    #6
    Euphoriaa skrev 2014-01-25 13:59:05 följande:
    Kika lite här :) Brudtärnans Roll

    Annars finns det massa på google
    Den listan var ju inte nådig! Hade nog tänkt mig för ganska många gånger om jag blivit tillfrågad att vara tärna om detta är vad bruden hade i åtanke. Huga!
  • Äldre 30 Jan 17:26
    #7
    Soldemor skrev 2014-01-30 13:14:25 följande:
    Den listan var ju inte nådig! Hade nog tänkt mig för ganska många gånger om jag blivit tillfrågad att vara tärna om detta är vad bruden hade i åtanke. Huga!
    Haha nej den var ju inte det..  Jag tycker som de flesta ovan att man kommer överens om vad som passar. 

    Mina tärnor behöver mest lyssna på alla mina hundra olika idéer och komma med lite råd. Sen på själva dagen så vill jag kanske ha lite hjälp med diverse småsaker.

    Kan tycka att just denna lista är ganska maffig, men finns massa olika när man googlar.  Man får fråga vad bruden hade tänkt sig :) 
Svar på tråden Vad är brudtärnans uppgift?