• Äldre 19 Jan 02:07
    17610 visningar
    4 svar
    4
    17610

    Snälla hjälp, budget vid bröllop utomlands????

    Hoppas på lite hjälp. Planerar bröllop i Italien nästa år och har ingen aning om vad vi gett oss in på egentligen. Vi tänker ett mindre bröllop med ca 30-45 gäster och vi fattar ju att priset beror mycket på hur mycket vi vill lägga på gärsternas boende men resten är vi väldigt osäkra på. Vi kommer nog ha en symbolisk välsignelse och gifta oss borgligt hemma men sen tänker vi oss en bröllopsmiddag etc på plats. Ni som gift er utomlands hur stora var era budgetar och vad prioriterade ni till och bort? Betalade ni för era gäster och om ni inte gjorde det hur var reaktionerna på att ni gifte er utomlands?

    Vore super tacksam för all input och hjälp jag kan få

  • Svar på tråden Snälla hjälp, budget vid bröllop utomlands????
  • Äldre 19 Jan 09:09
    #1

    Åh vad härligt det låter med bröllop i Italien. Glad Det är dock jättesvårt att svara på vad ert bröllop kan komma att kosta, det beror på så många saker, vilken budget ni kan tänka er för lokalen, maten, blommor och kläder m.m.


     


    Vi gifte oss i England, så därför skiljer sig ju priserna säkert från ett bröllop i Italien, men det som jag tyckte var svårt var att vi inte hade möjlighet att kika på allt i förväg, dvs blommor, tårta, dukning osv. Vi fick köpa många grisar i säcken, men det gick bra att gå på magkänslan och bara se saker på bild när vi valde. Vi hade inte så stor budget, hade hoppats på 25-30 tusen för runt 30 gäster (enbart bröllop och middag, ej gästernas boende) men det slutade på strax under 40 tusen inklusive ringar och kläder, så det var vi nöjda med. Det kan lätt dra iväg! Så ha alltid lite marginal i er budget, det är ett tips.


     


    Vi valde att låta ett hotell sköta allt, dvs mat, dukning och servering, så slapp vi tänka på allt det. Lite bökigt att ta med sig en massa dekorationer och stolsöverdrag från Sverige liksom :) Men man kan alltid göra dukningen mer personlig på plats, bara med små detaljer och festprogram m.m. Väljer man ett sånt här "paket" så kan priserna dra iväg, men samtidigt slipper man ju själv vara så involverad - vi fick dock ett jättebra pris så vi hade tur. Har ni möjlighet att åka ner och kika på olika ställen i förväg så vore ju det toppen, då kan man se vad man får för pengarna och om man tycker att det är värt det.


     


    Vi prioriterade detta: - Mat och dryck (trerätters + öl/vin/brudskål + varm snacksbuffé). - Fotograf (vi hade en som fotade brudpar/gäster i ca 1,5 timme innan vigseln, samt under vigseln och ca 1,5 timme efteråt). - Vigselförrättare (kostade betydligt mer än vi trodde att få vigselförrättaren att komma till vigselplatsen, men det var liksom inget vi kunde välja bort...)


     


    Vi körde mer budget på: - Blommor (bordsarrangemang från en matbutik var billigare än från en florist, men brudbuketten + knapphålsblomman kom från en lokal florist). - Tårtor (vi tyckte inte att det var viktigt med en traditionell bröllopstårta utan bestämde oss för tre olika sorters cheesecake från en professionell cheesecakefirma, blev supernöjda!) - Kläder och ringar (jag ville inte lägga mer än 2000kr på min klänning och ville hellre ha något snyggt och somrigt än stort och prisessigt, men här tänker ju alla brudar olika) - Bordsdekorationer (vi lät hotellet duka snyggt med vita dukar, linneservetter osv, sedan ställde vi dit blomsterarrangemang och några små dekorationer som fick plats i resväskan, vi kände att less is more och gillade det klassiskt vita) - Musik/underhållning (vi köpte cd-skivor med bra kärleksballader m.m. som vi kunde spela under kvällen, tyckte inte att det var värt att lägga pengar på ett band eller dj för ett så litet bröllop med många äldre, men hade vi haft fler dansanta gäster eller ett större bröllop så hade vi gärna haft ett band)


     


    Precis som med ett bröllop i Sverige kan man alltså välja vad man vill lägga mer eller mindre pengar på, allt för att klara sin budget. Gör en plan för hur mycket ni kan tänka er att lägga på de olika delarna! Jag tror att ni kan komma undan en hel del billigare än vad ni hade gjort i Sverige, i alla fall vad gäller maten. Det som kostar mest på ett bröllop är ju oftast mat/dryck, fotograf, underhållning och såklart kläder/ringar.


     


    Jag tycker personligen att brudparet inte behöver stå för gästernas boendekostnad, men om ni vill göra det för att vara säkra på att folk kommer så kanske ni kan få mängdrabatt någonstans på ett pensionat eller liknande. Har ni varit på orten tidigare? Försök skaffa lite kontakter i området och surfa runt ordentligt på internet :)

  • Äldre 19 Jan 09:29
    #2

    Just det, reaktionerna... De flesta var bara glada över inbjudan och tyckte att det var roligt och spännande att få gå på bröllop utomlands. Vi valde en långhelg (kristi himmelfärd) för att så många som möjligt skulle slippa ta ledigt från jobbet, så de flesta såg det som en fyra dagar lång minisemester. Vi hade dock bara 10-12 svenska gäster, övriga var från England. Så länge man är ute i god tid med inbjudan så hinner ju folk titta på alternativ för resa och boende, men självklart kan man inte räkna med att alla vill/kan komma. Det är trots allt en bit att åka! Jag hoppas att ni lyckas få till det som ni vill ha det :)

  • Äldre 19 Jan 10:36
    #3

    Vi ska gifta oss i Österrike 2015. Budget har vi nog inte bestämt men inte mer än 40 000 tänker vi. Gästerna får allt som ingår i middagen och drinkar sen tror jag dem får lite rabatt på hotell rummet ( vi får se)

  • Äldre 20 Jan 13:35
    #4

    Vi gifte oss på en vingård i toscana. Vi betalade inte boende för våra gäster. Vi bjöd in våra gäster tidigt så de kunde köpa billiga flygbiljetter. Vi gifte oss i september. Gästerna kom på fredagen och åkte på söndagen. Alla tyckte det var super roligt att vi gifte oss utomlands. Det enda vi gjorde var att boka gästernas boende.

    Vi hade ingen budget, men dessa var de ungefärliga kostnaderna:

    Fotograf 1200 EUR. Var med oss hela dagen. Kan ju minska denna kostnad om man bara vill ha någon timma. Men för dessa pengar så fick vi alla bilderna digitalt.
    Håruppsättning 1000 SEK (jag sminkade mig själv)
    Blommor (för både, tärna, brud, brudnäbb, grudgum och marskalk) 1500 SEK
    Fri bar 6500 SEK
    Mat 4 rätters inkl bra vin, fördrink och tilltugg ca 1000 SEK/pers. Men det kunde vara billigare om man valde en annan meny. Vi hade ingen bröllopstårta, då vi inte är särskilt förjusta i tårta.
    Vi flög ner en präst som vigde oss.

    Sen finns alla de andra kostnaderna, som kläder till brudföljet, ringar, egna resan inkl hotell. Inbjudningskort och andra trycksaker.

    Det som är skönt var att allt var fixat och man slapp tänka på städning, dukning, transport av gäster.

    Lycka till

Svar på tråden Snälla hjälp, budget vid bröllop utomlands????