• Äldre 3 Jan 23:54
    5524 visningar
    24 svar
    24
    5524

    Sommarsemester i Sverige, tips?

    Jag har nu gått in i v.30 och är för det mesta sängliggandes. Att drömma mig bort till sommaren då bebisen hunnit bli ett par månader, solen skiner och både dotter och man har sommarlov är väldigt trevligt. Vi åkte aldrig på någon bröllopsresa och vi har aldrig varit på semester tillsammans, men till sommaren tycker vi det är dags! Någonstans som är barnvänligt, inte hutlöst dyrt (vi vill kunna stanna en vecka) och där det finns lite olika saker att göra. Inte enbart sola på stranden tex. Vi vill helst kunna hyra en stuga. Vart ska man åka? Någon som har tips? :)


  • Svar på tråden Sommarsemester i Sverige, tips?
  • Aniara­4
    Äldre 4 Jan 10:17
    #1

    Hur långt kan ni tänka er att åka? Ni bor ju en bit upp i landet! Drömmer
    Vilken typ av aktiviteter skulle ni vilja ha?

  • Äldre 4 Jan 10:33
    #2

    Vi kan tänka oss att åka överallt i hela landet! Att åka/köra bil är ett rent nöje för vår familj :) Vi vill hemskt gärna söder om Sundsvall iaf :P Badmöjligheter är bra, en strand eller badpark eller liknande. Historiska saker att kika på är också bra. Aktiviteter som passar en barnfamilj :) Där det funkar att ha med en liten bebis. Det enda vi egentligen inte alls vill göra är att shoppa :P Gärna en camping som har lite saker, typ lekpark, minigolf eller sådant. Vi har egentligen inte så stora krav, förutom barnvänligt och ett hyfsat bra boende ändå. Vill inte bo i tält eller på vandrarhem.


  • Äldre 6 Jan 23:51
    #3

    Ingen som har semestertips i Sverige? :)


  • Äldre 7 Jan 00:17
    #4

    Gotland är helt underbart och det är ju inte så stort att man inte hinner utforska större delen av den på en vecka heller Glad
    Det finns en camping med lite minigolf mm strax norr (?) om visby som heter Norderstrands Camping.
    Vill man bo lite bekvämare finns Breda Blick (hotell/pensionat) innanför murarna. Där finns lägenheter att hyra och även budgetrum som är helt ok. Fin trädgård att spendera kvällar och morgnar i.

    Tofta Strands camping/ pensionat ska vara jättefin men jag har aldrig varit där. Bara hört bra om den från andra Glad 

    På gotland har ni ju Kneipbyn (pippi-land) och jag kan rekommendera ett besök på Gotlands Muséeum som har en experimentavdelning för barnen...

    Ja Gotland är helt underbart helt enkelt Skrattande 
    Om man kan tänka sig att ta lite "knasiga" avgångstider på färjan så behöver det inte bli så dyrt heller 

  • Äldre 7 Jan 06:31
    #5

    Jag kan tänka mig att Gotland är jättefint (har alltid velat åka dit), men vi hade tänkt få slippa flyg, färjor och tåg och endast köra bil ;) Jag är lite knepig på så sätt, jag får rent panikångestattacker av andra färdmedel. Något jag säkerligen borde ta itu med, men inte till i sommar. Det blir lite bättre med medicinen, men vill inte äta den medan jag ammar.


  • Äldre 7 Jan 07:05
    #6

    Åk till Dalarna :) där finns sommarland i Leksand och Orsa björnpark. Där kan man hyra stuga för liten peng. Och tomteland finns också där. De har kombinerad biljett m stuga o inträde till de båda parkerna. Där finns också mycket att kolla in tex Tällberg som ärfantastiskt vackert vid Siljan.

  • Aniara­4
    Äldre 7 Jan 07:29
    #7

    Stockholms skärgård tycker jag är väldigt fint, men ni blir såklart lite begränsade om du inte pallar att åka båt. Flört

    Dalarna skriver jag under på! Vackert och mycket aktiviteter för barn.

  • Äldre 7 Jan 09:51
    #8

    Jag älskar öland! Vi hade en kanonvecka där i somras. ..fast vi hyrde en liten stuga i kalmar precis vid bron. Mycket billigare än PÅ öland men ändå nära till allt. Tog ca 10 min till ölands djurpark från kalmar. Våran 4 åring tjatar fortfarande om att hon vill tillbaka dit.

  • Äldre 7 Jan 09:58
    #9

    Vi har pratat lite om Öland, men att då bo på fastlandet kring Kalmar faktiskt :) Vi, min familj, gjorde det när jag var liten (12år) och jag minns det som en toppensemester :) Vi har också sneglat lite på Gävle, med Furuvik :)


  • Äldre 7 Jan 09:59
    #10

    Dalarna, Rättvik, har vi också semestrat i när jag var liten. Minns även det som en rolig semester :)


Svar på tråden Sommarsemester i Sverige, tips?