• Äldre 3 Jan 15:47
    10487 visningar
    12 svar
    12
    10487

    Bröllopsresa Sardinien... Hjälp!

    Hej,
    Jag och min m2b planerar att åka till Sardinien på bröllopsresa i början på augusti.

    Jag behöver tips på hotell, nära stranden, lyxigt, romantiskt.

    Kom gärna med tips på upplevelser, saker man inte får missa och om det finns något man ska undivka

    Tack på förhand! 

  • Svar på tråden Bröllopsresa Sardinien... Hjälp!
  • Äldre 5 Jan 18:38
    #1

    Hej, 

    För det första, Sardinien är helt underbart! Vill dock säga att under just augusti månad har i princip ALLA italenare semester; på Sardinen eller någon av de andra öarna. Om ni åker i juli eller första veckan i september (som vi gjorde) kommer det att vara betydligt färre turister där :) Men, jag har vänner som varit där i augusti och de tyckte att det var lika underbart som vi ;)

    Med det sagt, tips på hotell är svårt att ge. När vi var där bodde vi på ett fyrstjärnigt men upplevde det undefär lika bra som våra vänners bed-and-breakfast. Men jag tror man kan hitta väldigt fina hotell om man bara kollar runt lite (kolla booking.se och hotels.se)... mitt tips, om ni ska bo i staden Alghero,  att att bo relativt nära gamla stan. Med nära menar jag typ längs med Lido-stranden. Då får man en mysig strandpromenad på cirka tio minuter på kvällarna. Gamla stan är helt underbar på kvällen/natten med både mysiga restauranger och barer. 

    Om man bor nära Lidostranden så har man också nära till stranden Maria Pia - en helt underbar strand tio minuters gångväg åt andra hållet än gamla stan. Vi brukade göra så att vi gick till en supermarket i närheten, köpte med oss vin, ost, skinka och annat gått och sedan promenerade vi bort till Maria Pia. Visst kan man bada och sola vid Lido också, men inget slår Maria Pia. 

    När ni är i Alghero, passa på att ta båten ut till grottan som finns där (Neptunus grottor tror jag det hette). Kostade inte särskilt mycket och det var en härlig utflykt. Häftig grotta att se, även fast det var lite väl turistigt där inne. 

    Andra tips är att hyra en bil och besöka städerna runt omkring. Staden Stintino med den fantasiska stranden La Pelosa ligger relativt nära . Staden Bola var också häftig, men mest för stadens skull och inte för badandet. Om ni har mycket tid där nere kan man åka tvärs över ön med bil och besöka Esmeralda kusten. Där är mijön lite mer som på Korsika, häftiga stenar och klippor vid stränderna.

    Flyger ni med Ryan air så landar dem en bit utanför Alghero. Men taxi in till stan kostade kanske 200 kronor, men om ni tar bussen (vilket vi gjorde på hemresan) så kostar det 1 euro per person :)

    Det var allt jag kunde komma på lite snabbt. Hör av dig om du har några frågor så ska jag försöka svara efter bästa förmåga.  

  • Äldre 10 Jan 18:44
    #2
    Cakes skrev 2014-01-05 18:38:33 följande:
    Hej, 

    För det första, Sardinien är helt underbart! Vill dock säga att under just augusti månad har i princip ALLA italenare semester; på Sardinen eller någon av de andra öarna. Om ni åker i juli eller första veckan i september (som vi gjorde) kommer det att vara betydligt färre turister där :) Men, jag har vänner som varit där i augusti och de tyckte att det var lika underbart som vi ;)

    Med det sagt, tips på hotell är svårt att ge. När vi var där bodde vi på ett fyrstjärnigt men upplevde det undefär lika bra som våra vänners bed-and-breakfast. Men jag tror man kan hitta väldigt fina hotell om man bara kollar runt lite (kolla booking.se och hotels.se)... mitt tips, om ni ska bo i staden Alghero,  att att bo relativt nära gamla stan. Med nära menar jag typ längs med Lido-stranden. Då får man en mysig strandpromenad på cirka tio minuter på kvällarna. Gamla stan är helt underbar på kvällen/natten med både mysiga restauranger och barer. 

    Om man bor nära Lidostranden så har man också nära till stranden Maria Pia - en helt underbar strand tio minuters gångväg åt andra hållet än gamla stan. Vi brukade göra så att vi gick till en supermarket i närheten, köpte med oss vin, ost, skinka och annat gått och sedan promenerade vi bort till Maria Pia. Visst kan man bada och sola vid Lido också, men inget slår Maria Pia. 

    När ni är i Alghero, passa på att ta båten ut till grottan som finns där (Neptunus grottor tror jag det hette). Kostade inte särskilt mycket och det var en härlig utflykt. Häftig grotta att se, även fast det var lite väl turistigt där inne. 

    Andra tips är att hyra en bil och besöka städerna runt omkring. Staden Stintino med den fantasiska stranden La Pelosa ligger relativt nära . Staden Bola var också häftig, men mest för stadens skull och inte för badandet. Om ni har mycket tid där nere kan man åka tvärs över ön med bil och besöka Esmeralda kusten. Där är mijön lite mer som på Korsika, häftiga stenar och klippor vid stränderna.

    Flyger ni med Ryan air så landar dem en bit utanför Alghero. Men taxi in till stan kostade kanske 200 kronor, men om ni tar bussen (vilket vi gjorde på hemresan) så kostar det 1 euro per person :)

    Det var allt jag kunde komma på lite snabbt. Hör av dig om du har några frågor så ska jag försöka svara efter bästa förmåga.  
    Tack så mycket för ditt svar!

    Jag har kollat runt jätte mycket men har inte lyckats hitta ett hotell som jag gillar än, jag kanske har för höga krav? Har tittat på hotell överallt. Vill helst bo nära en mysig stad men ändå ha nära till strand. Vi är mest sugna på att ta det lugnt, bo på något spa hotell, mysa,promenader, god mat osv.

    Jag älskar Italien, har varit på många ställen, semestrat där de senaste 6 åren men jag har aldrig varit på Sardinien. Jag har flygit men Ryan air, men eftersom att jag är flygrädd så föredrar jag att flyga med andra bolag. Vet du vilka andra bolag som flyger dit?

    Jag ska kolla på hotell nära Lido-stranden.

    Tusen tack!

    Tipsa gärna om bra restauranger... föresten skrev jag fel, jag menade september..
  • Äldre 14 Jan 08:18
    #3

    Hej,


    Ja, de lite finare hotellen (typ spa-hotell ) som vi tittade
    på låg en bit utanför stan. Men vid en snabb sökning så hittade jag till
    exempel detta (perfekt läge i alla fall), men kanske inte exakt vad ni vill ha:
    Alma di Alghero Hotel. Men det verkar ha en underbar
    takpool. Eller kanske detta, Villa Las
    Tronas Hotel & SPA.


    Vi bodde på Hotel Riviera (kolla på booking.se). Helt okej,
    men kanske inte som spa-hotell :)


    Vet inte alls vilka andra flygbolag som flyger dit, men
    resan med Ryanair gick snabbt i alla fall ;)


    Vad gäller restauranger så kommer jag inte ihåg några namn
    tyvärr, men hela gamla stan är full av underbara restauranger (och dessutom
    mysiga promenadstråk). Dock kommer jag ihåg att en restaurang som ligger i
    mitten på Lido-stranden var helt underbar. Det är liksom en strandrestaurang
    (om du förstår vad jag menar) men man sitter utmed havet och serveras underbar
    mat.


    Lycka till i ert letande! :)

  • Äldre 14 Jan 08:18
    #4

    Oj, vad konstig texten blev i mitt inlägg :) Hoppas du kan läsa ändå ;)

  • Äldre 20 Jan 16:10
    #5

    Alghero är supermysigt, kika här för massor av tips och inspiration: http://www.algherosardinien.se

    När det gäller boende skulle jag kolla på Airbnb och försöka hitta ett mysigt boende inne i Alghero.

  • Äldre 26 Jan 00:46
    #6
    Cakes skrev 2014-01-14 08:18:23 följande:

    Hej,


    Ja, de lite finare hotellen (typ spa-hotell ) som vi tittade
    på låg en bit utanför stan. Men vid en snabb sökning så hittade jag till
    exempel detta (perfekt läge i alla fall), men kanske inte exakt vad ni vill ha:
    Alma di Alghero Hotel. Men det verkar ha en underbar
    takpool. Eller kanske detta, Villa Las
    Tronas Hotel & SPA.


    Vi bodde på Hotel Riviera (kolla på booking.se). Helt okej,
    men kanske inte som spa-hotell :)


    Vet inte alls vilka andra flygbolag som flyger dit, men
    resan med Ryanair gick snabbt i alla fall ;)


    Vad gäller restauranger så kommer jag inte ihåg några namn
    tyvärr, men hela gamla stan är full av underbara restauranger (och dessutom
    mysiga promenadstråk). Dock kommer jag ihåg att en restaurang som ligger i
    mitten på Lido-stranden var helt underbar. Det är liksom en strandrestaurang
    (om du förstår vad jag menar) men man sitter utmed havet och serveras underbar
    mat.


    Lycka till i ert letande! :)


    Hej,
    Tack för tipsen! ska kolla på hotellen...
    Är det bäst att bo runt Alghero?  
  • Äldre 27 Jan 14:03
    #7
    christal skrev 2014-01-26 00:46:59 följande:
    Hej,
    Tack för tipsen! ska kolla på hotellen...
    Är det bäst att bo runt Alghero?
    Ja, jag tycker det. Så att man har nära in till den mysiga gamla stan... ;)
  • jools
    Äldre 28 Jan 10:36
    #8

    Om du inte ska flyga med ryan air tycker jag inte att du ska stirra dig blind på norra sardinien. Det finns tre flygplatser på ön, och södra sardinien är jhelt klart bättre än norra. Jag älskar Alghero, men stränderna i söder är fantastiska!!
    Jag skulle åka till Cagliari och nån av de små byarna utanför den staden. Vid Pula ligger en gammal antik hamn som är utgrävd och väldigt cool att se. Sedan finns det ju grottor osv som är coola.

  • Äldre 28 Jan 11:51
    #9

    Följer... :)

  • Äldre 5 Feb 21:19
    #10
    jools skrev 2014-01-28 10:36:12 följande:
    Om du inte ska flyga med ryan air tycker jag inte att du ska stirra dig blind på norra sardinien. Det finns tre flygplatser på ön, och södra sardinien är jhelt klart bättre än norra. Jag älskar Alghero, men stränderna i söder är fantastiska!!
    Jag skulle åka till Cagliari och nån av de små byarna utanför den staden. Vid Pula ligger en gammal antik hamn som är utgrävd och väldigt cool att se. Sedan finns det ju grottor osv som är coola.
    Hej,
    Har du något hotell a rekommendera?
    Ryanair är absolut inte ett måste...
    Vill gärna bo nära strand men också nära någon mysig stad/städer. Vi kommer nog hyra bil dock.

    Man kanske kan bo några nätter i norra och några i södra Sardinien?

    Tack för svar!  
  • Äldre 5 Feb 21:21
    #11

    Costa Smeralda.. Är allt superdyrt där?

  • jools
    Äldre 6 Feb 09:18
    #12

    Hej igen!

    Jag har aldrig bott på hotell på Sardinien, så det kan jag inget om.

    Men om jag ska rekommendera någon by så är det Costa Rei. Fin strand, pittoresk, mysig!

Svar på tråden Bröllopsresa Sardinien... Hjälp!