• Äldre 28 Dec 12:52
    4692 visningar
    13 svar
    13
    4692

    Koll på läget? Tips och råd mottages gärna

    Känns som att det är kaos i huvudet för stunden.
    Jag har innan bara varit på 2 bröllop och båda innan 13 år fyllda.

    Min blivande låter mig sköta planering då han känner att han inte bidrar med mycket och inget kan osv. Han vill att dagen ska bli så bra som möjligt för mig.

    Vi har utsett en toastmaster, värdpar och lekledare och önskar att dom samarbetar så att ingen bär ett stort lass själv. vi kommer ju att bidra med så mycket vi kan innan men under själva dagen får de styra själva. Lite överaskningar vill man väl ha på sin stora dag?

    Jag har börjat kolla ut var jag ska prova klänningar, har provat några och hittade en jag trivdes i men den va utan släp och de önskar jag nog ha om jag kan hitta en.
    Vad tycker ni är rimligt pris att lägga på brudklänningen som ni bara använder en gång i livet?

    Har även börjat fundera på underkläder, behöver man det under brudklänningen? (Jag tillhör katergorin storbystad som inte kan hitta underkläder på vanlig butik som HM och Lindex)

    Håret, jag har långt hår och lugg, vad ska man ha för frisyr?
    Funderar på naturlig make up.

    Buketten, den är svår, jag älskar rosor! Men efter att ha kollat runt så är det dyrt i mina ögon att beställa från florist.

    Hur mycket planerar och besätmmer man själv?

    Jag har fjärliar i magen och så mycket som snurrar!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-28 12:54
    Ring har jag även tittat på och näst intill bestämt mig. Men köper man den 6 månader innan?

  • Svar på tråden Koll på läget? Tips och råd mottages gärna
  • Äldre 28 Dec 13:33
    #1

    det är svåra frågor, då man inte vet hur du ser ut (tänkte mycket på frisyren då) men varför inte en svinrygg? eller om du har riktigt långt hår, en lockig, utsläppt frisyr? eller en knut md lugg. 






    mycket är bara att googla sig fram. ang. brudklänningen är det så individuellt. jag tycker att 6000 är maxgräns för min brudklänning. jag köpte min begagnad på blocket för 1000kr. helnöjd! och underkläderna - beror på vad du tänkt för klänning, ska du ha ärmar/breda axelband så kan ju en bh vara bekvämt och snyggt. utan axlar så vet jag inte, själv har jag rätt så små och funderar på att antingen vara utan eller ha sånna här silikongrejer som man "klistrar" fast på brösten. 

    brudbuketten - hur mycket i budget hade ni tänkt? är det ett budgetbröllop eller inte?. om du verkligen vill ha rosor så kan du säga det till floristen. "jag vill gärna ha rosor i min bukett, men jag vill inte den ska kosta för mycket". så då fixar dom det med all säkerhet! 

    det är ju du och din blivande som ska gifta er, ni får bestämma och planera hur mycket ni vill och kan ekonomiskt sett. det enda ni inte kan bestämma är hur vigseln ska gå till, alltså nikan inte bestämma att skippa vissa saker, utan en vigselgudstjänst har en grund som måste vara med, sen kan ni ju fylla ut den lite :) 

    jag vet inte om detta hjälpte dig något, men jag hoppas det. :)  ang. ringen. Ja du kan visst köpa den 6 månader innan. låter inte alls dumt tycker jag. :) ska nog jag själv göra :P 
  • Äldre 28 Dec 17:39
    #2
    Tack så jätte mycket för svar filibustern!

    Håruppsättningarna var jätte fina, där fick jag lite inspiration :)

    Vi har väl inte planerat att snåla, vi vet ju att allt kostar, men försöka hålla kostnaderna ner på de vi kan. Vi räknar med att bli mellan 50-60 personer 2 rätters med dryck till båda som avslutas med kaffe och tårta. Vi kommer ha festen på en resturang som vi hyr så det kommer finnas bar tillgänglig flr resten av kvällen.

    Till brudbuketten vet jag inte om en 1000-1500 är rimligt? Man får så varierande priser när man googlar, finns buketter upp till mer än vad en klänning kan kosta, helt sjukt i mina ögon :)

    Jag kommer nog köra på en axelbandslös, har man handskar till sån? Det är väl kanske en smaksak..

    Oj oj vad de finns att tänka på :P
  • Äldre 28 Dec 18:00
    #3

    ja jag gillar de här frisyrerna också, speciellt knuten (bild tre), men vet inte om den skulle passa på mig med en brudkrona....
    jag tycker att 100-1500 är ett bra pris. inte för dyrt. dock har jag sett otroliga brudbuketter för 500-1000 också. :) 

    och om man har handskar till klänningen får man göra precis som man vill, men vill du ha det, så passar det nog bra till en axelbandslös :) 

  • Äldre 28 Dec 18:47
    #4

    Men då finns det hopp om att kanske håller ner lite på buketten om du har sett vackra för den pengen :)

    Jag får prova hur det blir med handskar, känns kanske som att man hoppar över handskar med fingrar iaf då det förhoppningsvis är bekväm värme ute i Juli :)

    Men kan du inte sätta nån lite krona runt knuten? Borde ju finnas en mindre modell som kan passa runt en sån knut.

  • Äldre 28 Dec 19:38
    #5
    Fluff skrev 2013-12-28 18:47:34 följande:
    Men då finns det hopp om att kanske håller ner lite på buketten om du har sett vackra för den pengen :)

    Jag får prova hur det blir med handskar, känns kanske som att man hoppar över handskar med fingrar iaf då det förhoppningsvis är bekväm värme ute i Juli :)

    Men kan du inte sätta nån lite krona runt knuten? Borde ju finnas en mindre modell som kan passa runt en sån knut.
    ne men då kommer den ju sitta typ snett bak på huvudet, kommer se knasigt ut tro ja :P  du kan ju kolla in den här tråden, här finns bild och pris på många buketter! www.brollopstorget.se/Forum-12-24/m3988892.html
  • Äldre 28 Dec 19:40
    #6

    kolla speciellt sid 111, där finns en bukett med bara rosor för 700kr:)

  • Äldre 28 Dec 20:40
    #7
    Angående Underkläder: Jag har 75E och köpte Wonderbra Ultimate Strapless inför vårt bröllop. Jättebra BH som håller allt på plats utan att glida ner! Använder den även till vardags nu när bröllopet är förbi. Jag prioriterade bekväma underkläder och hade "vanliga" bomullstrosor. Jag hade även vita "cykelbyxor" under klänningen för att slippa att låren skavde mot varandra om det skulle bli varmt.

    Angående brudbukett: Blommorna var inget jag prioriterade. Jag gick in till en florist och sa: Jag vill ha en vit handbunden bukett, jag vill ha nån vit ros och budgeten för buketten och mannens knapphålsblomma är max 1000 kr. Det var inga problem alls. Fick lämna in lite inspirationsbilder och visste inget om hur min bukett såg ut förrän 2 timmar innan vigseln. Men jag blev supernöjd! Floristen kan det där med blommor bättre än mig och jag litar på att de gör ett bra jobb. Mitt råd är att ge en florist några ledord och en budget, och sedan låta dem göra det bästa de kan.
  • Äldre 28 Dec 20:41
    #8


    Här är en bild på min bukett. Jag blev supernöjd och ångrar inte alls att jag gav floristen fria händer. :)
  • Äldre 28 Dec 20:45
    #9

    Den va fin! :) Har lång tid kvar på mig att vela massor hehe

  • Äldre 28 Dec 23:59
    #10

    Tack PimPim för tipsen gällande buketten! Det ska jag verkligen komma ihåg! Du hade en superfin bukett!
    (såg inte innan att du hade skrivit)

    Googlade på Wonderbra Ultimate Strapless, axelbandslösa brukar som oftast inte finnas i så stora storlekar men jag hittade att dom hade upp till I, stämmer det att dom är små i omkrets och att man bör ta en storlek större i omkretsen?

  • Äldre 29 Dec 06:42
    #11

    Du har fått riktigt bra råd här angående ringen kan ni absolut beställa nu. Vi gjorde det, det tog ca en månad innan den var klar och nu har guldsmeden den hos sig, då de har full försäkring på allt om det skulle hända nåt. Vi hämtar den nån vecka innan.

  • katten­21
    Äldre 29 Dec 10:07
    #12

    Hej, man kan få en bh insydd i klänningen :) det låter ju knäppt, vad jag menar är att en typ av grejsimojsa sys in som har uppgift att agera som bh... Kolla Pinterest för dem har otroligt mycket inspirations bilder. På allt du kan tänka dig - hår, naglar, dukningar, blommor, allt. Jag visste inte vad Pinterest var för några veckor sedan. Nu hänger jag där varje dag. Jag ringde upp lite florister i Stockholm och frågade om priser. Dem rekommenderar att man använder sig av blommor som finns naturligt den årstiden du gifter dig. Då blir det billigare. Jag ville ha liljekonvalj men då jag gifter mig är det inte säsong för dem och kostar då 37:- styck per stjälk! Så med en liten tår tar jag farväl av den iden. När vi tittade på juvelerna så sa dem att beställ ringen när du vill. Guld priset går ju upp och ner, beställ när det är rätt för dig. Vi vill ha lite annorlunda ringar så dem designar dem till oss. Jag var i tanken lite anti bröllops fester och dylikt. Betala otroligt mycket pengar för en klänning man har på sig en gång, fest så andra kan bli fulla osv. Men det var på den tiden då jag inte var förlovad. Efter han friade så var det som om något ändrades i huvudet. Klänningen jag har ett öga på och hoppas att den verkligen är The one när jag provar den i januari igen kostar £1999 Engelska pund (vi bor där). Spara spara spara spara. Jag läste någonstans att visst är det bara en dag men det är vackra minnen för resten av livet. Och det är ju inte en vanlig fest, det är en hel dag där man delar med sig av sin kärlek för varandra med sina nära och kära. Vi tycker det är värt dem extra pengarna. Och jag har skojat med killen att ta mig fasiken, varje år när vi firar vår bröllopsdag i många år framöver så kommer jag ta på mig klänningen hahahahahahha Skriver allt på mobilen så det blir hoptryckt allt det här...

  • Äldre 29 Dec 17:41
    #13

    Tack va snälla ni är som kommer med så goda råd!
    Man är alltså inte ensam i denna jungel och det är så kul att få tips och råd!
    Tackar ödmjukast!

Svar på tråden Koll på läget? Tips och råd mottages gärna