• Anonym
    Äldre 27 Dec 11:17
    2638 visningar
    4 svar
    4
    2638

    Överkörd av svärmor

    Hej.

    jag känner mig sjukt överkörd av min svärmor. Hon är världens snällaste men det här med bröllopet har blivit för mycket. Några veckor efter att vi berättat om våra bröllopsplaner så erbjöd sig dom att belata våran lokal, som är rätt dyr att hyra. Dom har även erbudit sig att betala andra saker i anslutning till bröllopet som kostar en del. Det är alltså rätt mycket pengar det handlar om. Vi har aldrig bett dom att betala någonting men tackade snällt för erbjudandet och tog emot.

    Nu när bröllopet börjar närma sig har jag märkt att min svärmor börjar att ställa krav, hon smyger in det lite försiktigt men det märks att hon är bestämd.
    Så nu ska jag alltså ha en tolvåing som en av brudtärnorna, för alla barnen ska vara inkluderade i brudföljet (det har hon bett om),

    Jag älskar min svärmor hon är fantastisk på alla sätt och vis, men jag känner att jag inte riktigt kan säga ifrån när dom betalar så mycket för oss.

    Någon som har några tips?

  • Svar på tråden Överkörd av svärmor
  • Äldre 27 Dec 11:33
    #1

    Oj, jobbig sits... Kan du inte be din m2b prata med henne om hur ni vill ha det? Då slipper du bli den otacksamma svärdottern. Prata med din blivande man och stäm av så ni har samma bild av hur dagen ska bli först bara... Så inte han säger "hon ville att jag skulle säga..." 

    Jag har en svägerska som kan va rätt så påstridig, så jag vet hur svårt det är att säga ifrån. Nu senast så fick jag ett mms med tips om servetter som hon hittat, dyra dessutom. Motivservetter med ringar, blommor och krafs. Då har jag ändå varit övertydlig med att det är VITT som gäller. Inga blommor på borden bara ljus i låga hållare, inga onödiga dekorationer, enkelt och stilrent. Obestämd Jag kommer nog få bli lite Bridezilla innan det här är över om hon ska hålla sig på mattan. 

  • Äldre 27 Dec 11:35
    #2

    Eller blivande fru... Insåg nu att du inte specifierat vem du ska gifta dig med... Sorry. 

  • Anonym
    Äldre 27 Dec 17:28
    #3
    teres77 skrev 2013-12-27 11:33:18 följande:
    Oj, jobbig sits... Kan du inte be din m2b prata med henne om hur ni vill ha det? Då slipper du bli den otacksamma svärdottern. Prata med din blivande man och stäm av så ni har samma bild av hur dagen ska bli först bara... Så inte han säger "hon ville att jag skulle säga..." 

    Jag har en svägerska som kan va rätt så påstridig, så jag vet hur svårt det är att säga ifrån. Nu senast så fick jag ett mms med tips om servetter som hon hittat, dyra dessutom. Motivservetter med ringar, blommor och krafs. Då har jag ändå varit övertydlig med att det är VITT som gäller. Inga blommor på borden bara ljus i låga hållare, inga onödiga dekorationer, enkelt och stilrent. Obestämd Jag kommer nog få bli lite Bridezilla innan det här är över om hon ska hålla sig på mattan. 
    Jag och min blivande man är på samma våglängd. Pratade med honom igår och han känner likadant som jag, och han tycker också att det är jobbigt att hon ställer dessa kraven. Det känns nästan som om hon har "köpt in sig" på bröllopet och nu önskar jag bara att vi hade betalt allt själva.

    Den lilla tjejen som är tolv tycker det ska bli jättekul att vara tärna, men jag tycker inte alls att det känns bra. Jag älskar henne som en syster men hon är faktiskt bara tolv år, och det är för ungt tycker jag.

    Dom andra tre tärnorna känner likadant, en av dom sa till och med att hon tycker det ska bli jobbigt att hon som vuxen kvinna ska stå där med samma klänning som en tjej som inte ens är i puberteten, just ocksådär för att det inte ens är mitt val på min och min blivandes dag.

    knivigt som tusan! hehe
  • Äldre 27 Dec 20:21
    #4

    När det gäller att ha tolvåringen som tärna så tycker jag helt klart att ni ska göra skillnad på henne och dom andra om det nu blir så att hon ska vara med där.
    Samma färg och tyg på klänningen om det går, men en modell som passar hennes ålder bättre än dom vuxna tjejerna som säkert vill känna sig lite "snygga och sexiga" Flört 
    Och hon kanske kan få vara blomsterflicka istället. Och nu menar jag inte en sån där liten näbb som går med en korg och strör ut blomblad framför er.
    Utan hon kanske kan få ha en blomsterkrans i håret istället för en bukett (eller en handledsbukett om ni inte vill att hon ska ha blommor i håret) och så kanske hon kan vara den som håller i din bukett den korta stund som behövs. Så då kan det vara skönt att inte ha något annat i händerna den stunden (eller om hon tar hand om buketten för den tärna som ska hålla din bukett en stund eftersom det kan bli lite jobbigt med två stycken)...
    Eller... Så är hon helt enkelt bara "juniortärna" med en lite mer åldersriktig klänning...

    När det gäller svärmor så får ni nog helt enkelt bara sätta ner foten gemensamt och säga att "det är jättesnällt att ni vill betala delar av vårt bröllop. Vi bad inte om det, men vi är väldigt tacksamma för det. Dock är det fortfarande vårt bröllop, inte ert och vi kan inte böja oss efter alla era önskemål, för då blir det inte längre det bröllop vi vill ha" 

Svar på tråden Överkörd av svärmor