• Äldre 25 Dec 14:00
    2262 visningar
    2 svar
    2
    2262

    Resebudget/resekassa till bröllopsresa i Medelhavet

    Hej, jag och min sambo har tänk att ta en sista minuten 2v till medelhavet som bröllopsresa.
    Vi tänkte lägga ungefär 5000kr och antingen ta halvpension med frukost och middag eller all inkusive.

    Men hur mycket pengar bör vi ha med oss för 2 veckor? Hörde av någon att man får räkna med 1000kr per dag. Men gäller detta 1 eller 2 personer. 28 000kr för 2 personer på 2 veckor låter lite mycket, eller?

    Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter? :)
    Hur mycket pengar har ni haft med er för 2 veckor vid medelhavet? Har det räckt?

    Mvh 

  • Svar på tråden Resebudget/resekassa till bröllopsresa i Medelhavet
  • Äldre 25 Dec 21:37
    #1

    Men VAR i Medelhavet? Det är ju en stor skillnad på Spanien, Frankrike, Italien, Kroatien, Grekland och Turkiet t.ex.

    Vet inte varför ni ens funderar på halvpension och all inclusive när det finns så många fantastiska restauranger kring Medelhavet! All inclusive kan man ägna sig åt när det inte finns nånstans att gå överhuvudtaget. Som på Maldiverna t.ex.

    Ni behöver i alla fall inte 1000 kr i fickpengar om ni nu ska ha mat på hotellet. Om vi nu antar att ni ska till något av de dyrare länderna (Spanien, Frankrike och Italien) och ska äta UTE räcker lätt 500 kr per person och dag och då kan ni äta två gånger och dricka vin till. Ska ni shoppa en massa får ni kanske räkna med mer.

    Men måste ni räkna ut en viss summa egentligen? Ni kan ju ta ut pengar när ni kommer ner eller betala med kort så behöver ni inte planera i förväg.
    På 10 dagar i Kroatien spenderade jag 5 800 kr (inklusive allt utom flyg) och på en 9 dagars rundresa i Andalusien spenderade jag 5 100 kr (allt utom flyg) och när jag reste runt i 15 dagar på franska och italienska rivieran spenderade jag 7 800 kr (allt utom flyg). Sen bor jag relativt billigt ska jag tillägga. Reste med min sambo, men priserna är för min del.

  • Äldre 25 Dec 23:27
    #2

    28.000:- kan vara mycket och lite beroende på var runt Medelhavet man är och vad man har tänkt att göra. så det finns inget rätt eller fel. Jag håller med om att all inkl. när man åker till länder runt Medelhavet känns lite överdrivet. halvpension har min familj haft men även endats frukost. Det beror också på var man är osv. All inkl i Thailand är slöseri med pengar för det är billigare att äta ute. Men det är Asien det.


     


    1000:- per dag är att ta i men ni har tänkt att betala för en dyr lunch varje dag samt att shoppa något samt t.ex. taxi, ja då tickar det på.  jag tycker att man har med sig en viss summa pengar och sen får man anpassa sig efter det. Svårare är det inte. Det är inte billigt runt Medelhavet så för oss har det varit så att man tjänar på att resa till thailand ;)


    Om ni har tänkt att åka på utflykter så är det bra att räkna in den summan. Dricks till städpersonalen.

Svar på tråden Resebudget/resekassa till bröllopsresa i Medelhavet