• Äldre 22 Dec 09:49
    4952 visningar
    14 svar
    14
    4952

    Någon som ska skippa brudbukett?

    Jag leker lite med tanken på att skippa brudbukett. Finns det ngn annan som gjort/tänker göra detsamma? Jag känner att en bukett för dryga tusenlappen, som enbart kommer användas under själva vigseln och sedan läggas undan, inte känns ekonomiskt försvarbart. Men det är bara tankar än så länge. Vad gör man av sina händer under vigseln när man inte har ngt att hålla i? In- och utgång kan jag hålla hand med min m2b kanske... Men i tanken känns det tomt utan en bukett. Någon mer med samma tankar och/eller erfarenhet?

  • Svar på tråden Någon som ska skippa brudbukett?
  • Äldre 22 Dec 11:27
    #1

    En vän till mig som gifte sig i våras skippade buketten eftersom hon inte tycker att blommor är hennes grej och det såg inte konstigt ut alls. De gifte sig utomhus och när hon kom med sina tärnor till vigselplatsen så väntade hennes man på henne där och de gick tillsammans fram till vigselförrättaren.


    Nu när jag tänker efter så kommer jag nästan aldrig ihåg brudbuketten från de bröllop som jag varit på, så jag förstår verkligen din tanke med att det är lite för dyrt för att vara värt det...

  • Äldre 22 Dec 11:42
    #2

    Jag har lite samma tanke som du, dels för att jag inte tycker blommor är min grej och dels att vi gifter oss mitt i vintern så tänker att blommorna ändå inte kommer att kunna vara utomhus. Ska visserligen inte vara utomhus jättemycket men känns ändå lite krångligt. Dessutom tänker jag att man då slipper momentet att hämta ut blommorna på förmiddagen. Å andra sidan tänker jag att man kanse ångrar sig om man inte har några blommor alls!?

    Har spanat lite på tygbuketter på etsy, så kanske blir en sån istället. Förstår helt din tanke, skönt att höra FrökenSöt att det finns de som skippat det och att det verkar funka fint det med! :)

  • Äldre 22 Dec 12:28
    #3

    Jag har länge funderat på just bukett vs inte bukett... Jag har som val en knippe videung eller enkla ranunkler 2-3st bara... Nu har vi ju vinterbröllop.

    funderingar jag har haft ang bukett: att göra en "armbandbukett" fint som är mer än utsmyckning :). Stor pappersblomma och då menar jag stor med långt skaft, enkel snittblomma i tema, bukett av kottar, lingonris, blåbärsris, vete, råg, havre, grenar etc! en "krukbukett", väskbukett, små fotografiramar på pinne,,,
    nu sitter jag med ipaden och kan inte lägga upp nå bilder men det finns väldigt mycket fint som inte behöver kosta eller att man måste vara konstnär för att återskapa :)

  • Äldre 22 Dec 13:14
    #4

    Jag hade ingen brudbukett. Tänkte efter och kom fram till att jag aldrig går runt med ett g'ng blommor i handen, varför göra det nu? ;) Skulle kännas konstigt och larvigt för mig. Höll kin man i handen när vi gick fram och vi gick aldrig "ut" så att säga då vi inte gifte oss i en kyrka. 

  • Äldre 22 Dec 18:57
    #5

    Man kan ju bara ha en liten bukett/ensam snittblomma, om man vill ha blommor vill säga. Bra ideer annars från MH2014!

  • Äldre 22 Dec 23:32
    #6

    Jag velar också, vi gifter oss på en ö i skärgården i en liten privatvigsel och jag funderar på en liten knippe ängsull. Men pioner är ju också sååå fint. Vad hade ni tyckt om ängsull, fånigt??

  • Äldre 23 Dec 09:46
    #7

    Jag funderar på att skippa det också. Skulle ba kännas konstigt med bukett.... men samtidigt så är det ju traditionen! Däremot har jag funderat på ett "blom-armband" eller vad det nu heter. (?!)

  • Äldre 23 Dec 12:00
    #8

    Jag överväer också att skippa blommorna, vi kommer dessutom döpa vår bebis i samband med vårt bröllop så om inte annat så har jag nog redan något att bära på Flört
    Min plan innan var att virka några blommor i en liten bukett, men vi får se. Beror nog på hur mycket jag har att göra innan tror jag faktiskt. Jag kommer dock virka blomslingor att ha som bordsdekoration till vårt fika efter. 

  • Äldre 23 Dec 17:27
    #9

    Ett alternativ kan ju vara att ha en broschbukett.

  • Äldre 25 Dec 07:56
    #10

    Vad skönt att man inte är ensam med dessa tankar. Vad kul med lite alternativa idéer till en bukett oxå Jag ska prata lite med m2b och se hur vi kan föreställa oss det hela, så kanske vi faktiskt skippar buketten. Vi ska ev gifta oss i ett kapell så vi kommer gå både in och ut framför våra gäster men o vi håller hand så kanske det inte känns så tomt? Sen tänker jag mig att det skulle kännas lite lugnande för nerverna med en bukett, något att hålla i/pilla med ;)

  • jappet­jejen
    Äldre 17 Jan 13:17
    #11

    Jag kommer plocka min bukett själv... tänker ha ängsblommor då vi gifter oss veckan efter midsommar... och så lika blomster på bordet... alternativt syrenkvistar som ju både är söta och luktar gott ;) Jag älskar de små sommar blomstren och blir alltid lika glad när mina barn kommer med små buketter de plockat själva... på sommaren står det alltid gladburkar med dessa blommor på vår bro, altan och på bord och bänkar här hemma så vad kunde väl passa bättre :)

  • Äldre 19 Jan 23:12
    #12

    Vita syrener är ju superfint! Sommarblommor är verkligen underskattat, man blir väl hemmablind här i sverige.

  • Äldre 21 Jan 16:59
    #13

    Funderar också på att strunta i det, vi ska gifta oss i stadshuset och sen ha fest och det ska inte vara så traditionellt. Förstår om man vill ha brudbukett om man skrider nerför altargången men vi kommer ju bara stå framför en vigselförättare i några minuter och sen åka bil till festlokalen. Så en ev. bukett skulle inte komma till så mycket nytta liksom... eller så plockar jag några blommor från trädgården för sakens skull.

  • PoS
    Äldre 22 Jan 10:41
    #14

    Jag fastnade för broschbukett men det blir ju lite liknande vanlig bara i annan form. Mitt andrahandsval var en knippe videstjälkar. Ett råd från allergikerhem är att inte använda blommor med stark doft, ex syrener o hyacinter. Om gäster får pollenchock under festen är det kanske inte så lyckat

Svar på tråden Någon som ska skippa brudbukett?