• Äldre 20 Dec 19:14
    3696 visningar
    4 svar
    4
    3696

    Är det per automatik en kyrklig vigsel om den sker i ett kapell?

    Av någon anledning tänkte jag mig att om vi viger oss i acksjöns kapell i Mariebergsskogen så skulle det vara en borgerlig vigsel. Men så slog det mig, det är ju ett kapell... Så då blir vi kyrkligt vigda iallafall? Någon som vet ? För man kan väl inte välja en borgerlig vigselförrättare när man ska gifta sig i ett kapell?

  • Svar på tråden Är det per automatik en kyrklig vigsel om den sker i ett kapell?
  • Äldre 20 Dec 19:15
    #1

    I Karlstad alltså

  • Äldre 20 Dec 19:20
    #2

    Ägs kapellet av en församling så är det en kyrklig vigsel.

    Det finns ju "avkristnade" lokaler som tidigare tillhört någon församling, men inte gör det längre.

    De flesta församlingar brukar INTE gå med på att hyra ut sina lokaler för borgerliga förrättningar.

  • Äldre 21 Dec 09:48
    #3

    Om du googlar acksjöns kapell så kan man läsa på deras sida att det kostar 700:- för 3 timmar att hyra. Men du får själv boka präst ELLER vigselförrättare. Jag anser att vigselförrättare inte nödvändigtvis är präst. Så då kan man ju ha en borgerlig vigsel där om man vill. Vi gifte oss borgerligt och det var en vigselförrättare och han var inte präst. Kolla får du se.

  • Aniara­4
    Äldre 21 Dec 10:56
    #4

    Det som avgör om en vigsel är kyrklig eller borgerlig är inte den fysiska platsen utan förrättaren och den ordning förrättaren följer.

    Vigs man av  en präst som följer Svenska Kyrkans vigselordning är det en kyrklig vigsel. Vigs man av en borgerlig vigselförrättare som följer sin officiella ordning (som är väldigt kort, men kan kompletteras med musik och textläsning om man vill ha en längre ceremoni) är det en borgerlig vigsel.

    Man kan inte hyra en kyrka för en borgerlig vigsel, men det kapell ni spanat in hyrs ju tydligen ut kommersiellt, så ni får i så fall välja först om ni vill ha kyrklig eller borgerlig vigsel, och sen se hur ni ska göra för att få dit en präst eller en borgerlig vigselförrättare!

Svar på tråden Är det per automatik en kyrklig vigsel om den sker i ett kapell?