• Äldre 16 Dec 13:03
    17364 visningar
    12 svar
    12
    17364

    Jultävling: Tema Det bästa med julen!


    Julen närmar sig med stormsteg!
    Ta chansen och stressa av med våra jultävlingar och vinn fina priser från Kristallrummet.se och Piratförlaget.se

    Vad betyder julen för just dig?
    Har du något speciellt julminne som du vårdar ömt?
    Är det gemenskapen vid julbordet?
    Klapparna under granen eller har du något annat som du förknippar julen med.
    Berätta i tråden och lägg gärna upp ett foto om du vill.
    Skriv en kort motivering varför du vill vinna det här fina paketet från Kristallrummet och Piratförlaget.
    Tävlingen pågår t.om midnatt den 24/12 och vinnaren meddelas efter helgerna
    Lycka till! Solig
  • Svar på tråden Jultävling: Tema Det bästa med julen!
  • Äldre 17 Dec 10:57
    #1

    Hej!

    För mig är julen Jesu födelse och att få fira detta i kyrkan. Jag är präst och älskar att fira midnattsmässa på julnatten och dela undret som skedde för längesedan i Betlehem med alla församlingsbor.

    Läste en intressant artikel av en kock för några år sedan, som avskaffat julmaten, han sade, att det mesta är ju egntligen helt vanlig vardagsmat, som korv och köttbullar och han tyckte inte det var festligt alls. Det gav mig en aha-upplevelse och på julafton brukar maken och jag äta exempelvis lax eller västkuströra. Men efter midnatssmässan är det gott med en skvia vörtbröd och lite skinka med ett glas julmust.

    Tradition på julalfton är att åka till katthemmet som vår ena katt kommer ifrån och ge katterna julklappar och personalen en chokladask.
    Och Kalle Anka har jag sett i princip hela mitt liv, så det är ett måste...

  • Äldre 17 Dec 18:07
    #2

    Jag lägger mitt bidrag utom tävlan. 
    Nog för att jag älskar att läsa, men jag vill själv välja mina böcker Flört 

    Mina bästa minnen är från när jag var liten.
    Julafton firades alltid hos farmor på hennes föräldrars bondgård (farmor var kokerska i ett skolkök och alltså duktig på att laga mat - till många)
    Det var sällan vi var under 40 personer som firade jul ihop.
    Och maten tog upp 2-3 stora bord på egen hand (då inte inräknat varken efterrätterna (plural) eller julgodiset...
    På julaftons morgon tog vi hästen och släden till kyrkan och var med om julottan innan vi åkte hem och bytte om till finkläderna och väntade på att det skulle bli dags för lunch.
    Någon macka med julskinka slank nog ner under väntetiden Flört 

    På annandagen var man hos farfar och firade.
    Farfar hörde till "dom finare" i samhället och i hans stora lägenhet inne i centrum var vi runt 25-30 personer som "åt middag".
    Här var det inte lika uppsluppet och lika mycket att välja på som hos farmor.
    Och man skulle vara noga med ettiketten. Alltså inte alls lika roligt, men ändå rätt spännande att få klä sig fint och vara lite prinsessa Glad 

    Men det jag har tagit med mig är känslan av gemenskap. Och att vi firar julen tillsammans med dom vi tycker om.
    Så varannan jul nu så kommer min lilla familj (brorsan och hans dotter) med upp till mina svärföräldrar och firar med dom, makens bröder och deras familjer.
    Ju fler vi är - destå trevligare är det. Och det är familjen och gemenskapen allt handlar om.
    Inte presenter eller Kalle Anka eller något annat Glad 

  • Nettan­69
    Äldre 18 Dec 06:46
    #3

    Julen för mig har varit riktigt dålig sen min skilsmässa 2004 - men nu är jag nygift och ser fram emot många roliga år tillsammans med min make. Vi gifte oss 11/12-13 och livet är underbart. 

    Gemensamt har vi sex barn och 2;a barnbarnet på väg.

    Ge aldrig upp - livet har en mening just för dig.



     
  • Äldre 18 Dec 07:27
    #4

    Julen för mig i koncentrat är julottan. Där får man julens budskap, julstämningen, den vackra julmusiken. Jag pyntar en massa, oerhört mycket faktiskt, jag äter julbord och jag ser Karl-Bertil Jonsson på julafton (däremot hoppar jag oftast över Kalle Anka) - men ingenting av detta går upp mot julottan, den är egentligen det enda verkligt omistliga. Sedan jag prästvigdes 2006 har det blivit två julottor varje år för mig - först i Järfälla kyrka 05.00, där jag är vanlig församlingsbo, sedan i Edsbergskyrkan 07.00 där jag i egenskap av präst leder ottan. Har sett fram mot årets otta sedan i somras, minst, och blev nyss färdig med julottepredikan. Alltså: Julottan är det bästa med julen!

  • Äldre 18 Dec 12:04
    #5

    jag vill inte vara med i tävlingen, men bidrar gärna med vad jag tycker är bäst med julen. 

    det är kort och gott gemenskapen.  att prata med gästerna, skåla i must (tror jag aldrig varit med om en jul med alkohol...) skratta, hjälpas åt med maten, snacka om minnen. lyssna på julmusik, kanske spela sällskapsspel. etc. förut var ju klapparna och klä julgranen det bästa, men vilket barn tycker inte det? nu är man ju "vuxen" och finner det största värdet i familjen. och i år är jag extra glad, då det är första gången mina och gubbens föräldrar kommer umgås tillsammans (under de 8 år vi varit ihop), så det känns jättekul! synd bara min mor kommer jobba kväll... 

    så ja. familjen och att fira med den är det bästa.. 

    och klä julgranen är  också det bästa med julen fortfarande. ^^p

     

  • Singin­gFanta­cia
    Äldre 18 Dec 14:55
    #6

    Det bästa med julen är att få umgås med nära och kära.I år kommer jag fira första året som fru, dess utom kommer min mor och fira med oss första ången sen 2003 vilket känns extra mysigt.


  • Äldre 19 Dec 14:08
    #7

    Jag tror att det jag uppskattar mest är kvällen innan, att sitta i ljuset av den nypyntade granen, i doften av den nygjorda skinkan och knäcken, och äta sin första skinkmacka i stilla ljus tillsammans med nära och kära. Själva julafton är väl trevligt det med, men just kvällen före har en väldigt, väldigt speciell plats i mitt hjärta.

  • Äldre 19 Dec 17:53
    #8

    Julen för mig är alla traditioner. Barnen som vaknar tidigt för att titta vad tomten lämnat i julstrumpan precis som jag gjorde när jag själv var liten. Släkt och familj som kommer klockan två för att hinna snacka och dricka glögg innan kalle anka. Mormor som kommer med ris ala maltan, morfar med sina honungsmarinerade revben pappa med sin egenrökta ål och så vidare och så vidare. Precis som det har varit hela mitt liv.
    Alla sitter vid granen när paketen delas ut och var och en öppnar ett paket i taget så att alla ska kunna se vad det är. Efter barnens roliga blir det dags för oss "vuxna" att spela julklapps spelet. Alltid lika stimmigt, underbart och fantastiskt!

    Den julen firas hos fixar även med sovplatser åt alla. För trots att vi inte bor långt ifrån varandra övernattar vi alltid. Detta kanske ni tycker känns lite onödigt. Men för oss är det det bästa som finns! För tidigt tidigt på juldagsmorgon åker hela skaran bort till närmsta kyrka för då är det dags för julotta. Efter en mysig stund i kyrkan blir det tillbaka till huset och äta julmats frukost tillsammans innan alla beger sig hemåt.

    Älskar verkligen julen och min stora, brokiga familj.  

  • Äldre 21 Dec 18:16
    #9

    För mig handlar julen att får vara med nära å kära, att samlas vid jul å se på kalle Anka. Äta god mat å få se barnen öppna sina klappar å stråla av lycka för var klapp dom öppnar.

    Så alla härliga dofter å julmusik som spelas, värmen ä kärleken som sprids runt jul
    Älskar julen så mycke å att få fira den med mina stora familj.
    Minns då man bode hemma å fira den med alla sina 8 syskon.

    Men det som saknas på jul är våran underbara pappa som gick bort 2011, det är vid sånna här tidpunkter som man saknar han lite extra. För han gjorde alltid julen så magisk, helst när han satt i soffan å spela på sin gittar å sjöng för oss barn Hjärta

  • Äldre 24 Dec 12:59
    #10

    När man var liten så var det roligt att träffa antingen mammas sida av släkten eller pappas sdia men nu när man 'r vuxen ser jag julen mer som en tid för att ta det lugnt :) Julklappar slutade vi med för flera år sedan så den grejen är borttagen. det bästa är att det är lugna dagar, lite som semester.

  • Äldre 15 Jan 13:45
    #11

    Nu har vi tagit oss en bit in i det nya året. Hoppas ni alla får ett riktigt riktigt bra 2014 Solig

    Vinnare är petraksa!Skål
    Ett stort grattis till dig!
    Inboxa din adress, mejladress och mobilnummer till mig så kommer vinsten på posten


    Petraksa skrev 2013-12-19 17:53:45 följande:
    Julen för mig är alla traditioner. Barnen som vaknar tidigt för att titta vad tomten lämnat i julstrumpan precis som jag gjorde när jag själv var liten. Släkt och familj som kommer klockan två för att hinna snacka och dricka glögg innan kalle anka. Mormor som kommer med ris ala maltan, morfar med sina honungsmarinerade revben pappa med sin egenrökta ål och så vidare och så vidare. Precis som det har varit hela mitt liv.
    Alla sitter vid granen när paketen delas ut och var och en öppnar ett paket i taget så att alla ska kunna se vad det är. Efter barnens roliga blir det dags för oss "vuxna" att spela julklapps spelet. Alltid lika stimmigt, underbart och fantastiskt!

    Den julen firas hos fixar även med sovplatser åt alla. För trots att vi inte bor långt ifrån varandra övernattar vi alltid. Detta kanske ni tycker känns lite onödigt. Men för oss är det det bästa som finns! För tidigt tidigt på juldagsmorgon åker hela skaran bort till närmsta kyrka för då är det dags för julotta. Efter en mysig stund i kyrkan blir det tillbaka till huset och äta julmats frukost tillsammans innan alla beger sig hemåt.

    Älskar verkligen julen och min stora, brokiga familj.  
  • Äldre 15 Jan 14:11
    #12

    Men åhh, vad glad jag blir! :)
     

Svar på tråden Jultävling: Tema Det bästa med julen!