• Äldre 13 Dec 19:40
    6759 visningar
    16 svar
    16
    6759

    Vart gör jag av buketten?

    Det slog mig nu, såhär en vecka innan bröllopet, vart gör jag av min bukett under de delar av vigseln där jag inte kan hålla den själv?

    Jag ska inte ha någon tärna, så det finns ingen jag kan ge den till...

    Hur har ni andra gjort?

    Sen funderar jag på vilka delar av vigseln jag måste lämna ifrån mig buketten? Är det bara under löften och ringväxling eller under hela vigselakten (alltså med frågorna också?)

  • Svar på tråden Vart gör jag av buketten?
  • Äldre 13 Dec 19:43
    #1

    har för mig du bara behöver lämna ifrån dig den då du behöver bägge händerna. är väl typ under ringväxlingen och ev en stund före och efter det, för att hålla varann i händerna. du kan be någon släkting/kompis komma upp när det närmar sig och ta den. t.ex kan någon som sitter på främsta raden vara buketthållare. :) 

  • Äldre 13 Dec 19:49
    #2

    Måste man lämna den till någon? Det går inte bara att lägga den på golvet t ex?

  • Äldre 13 Dec 20:17
    #3
    izredam skrev 2013-12-13 19:49:28 följande:
    Måste man lämna den till någon? Det går inte bara att lägga den på golvet t ex?
    ne inte måste du. :) ja jag ser inget konstigt med att lägga det på golvet :) om du vill det så kör på det! :) ett annat alternativ, som bara ploppa upp i skallen på mig, kanske kan vara att fixa en liten ögla på bukettthandtaget, och så trä den på handleden, så då hänger buketten på rin handled - du behöver inte ha den på golvet, men hur har bägge händerna fria? 
  • Äldre 13 Dec 20:37
    #4

    Mjo, jag har inget emot att lägga den på golvet... Det måste man ju kunna göra? Vi pratade aldrig om det när vi träffade prästen - och jag har redan ställt så många dumma frågor till honom så jag vill inte ställa fler :P

  • Aniara­4
    Äldre 13 Dec 20:37
    #5

    Jag hade inte heller någon tärna och kom på samma sak. Så jag kom överens med en närstående som satt på första raden att hon kom fram och tog buketten just under löftena och ringväxlingen.  Det blev samtidigt en liten blinkning eftersom hon var nästa i tur att gifta sig, så jag lämnade liksom över buketten istället för att kasta den senare (vilket jag förstås inte gjorde). Annars erbjöd sig prästen att hålla buketten eller lägga den på altaret under tiden.

  • Äldre 13 Dec 20:55
    #6

    Grejen är att om jag frågar en sån grej så kommer det bara ses som att jag väljer bort den och den även om det inte alls är så jag gör. Så jag kan  ju kolla med prästen när vi kommer dit, annars lägger jag den på golvet för jag orkar inte med att någon gnäller över att "varför är den viktigare än den och den?"

  • Äldre 13 Dec 21:20
    #7

    Jag har för mig att jag sett någon gång att prästen har tagit buketten under den korta stunden. Eller att man kan lägga den framme på altarringen Glad

  • Äldre 14 Dec 12:08
    #8

    Prästen tog min bukett och la den på koret. Prästen var dessutom min mans pappa, han sa att det är väldigt vanligt att göra så.

  • Äldre 14 Dec 21:49
    #9

    Dåså, då frågar jag honom på plats. Måste ju gå :) tack för hälpen!

  • Äldre 29 Dec 18:51
    #10

    Jag förstår inte riktigt varför man måste lämna ifrån sig den över huvud taget. Tanken var att min bror skulle hålla den men jag förstod aldrig när jag skulle lämna den. Helt plötsligt var hela ringväxlingen klar och jag höll i blommorna hela tiden, vilket prästen också kommenterade inför alla precis efteråt. "Hon klarade tom att hålla buketten......." . Man behöver ju bara en hand till själva ringen.

  • CoG
    Äldre 29 Dec 18:59
    #11
    Sailergirl skrev 2013-12-29 18:51:31 följande:
    Jag förstår inte riktigt varför man måste lämna ifrån sig den över huvud taget. Tanken var att min bror skulle hålla den men jag förstod aldrig när jag skulle lämna den. Helt plötsligt var hela ringväxlingen klar och jag höll i blommorna hela tiden, vilket prästen också kommenterade inför alla precis efteråt. "Hon klarade tom att hålla buketten......." . Man behöver ju bara en hand till själva ringen.
    Klart man inte måste anv mer än en hand till just ringväxlingen,
    men ibland kan det trilskas då man ska trä på ringen så att det behövs två händer.
  • Äldre 29 Dec 20:30
    #12

    Många har ju också en stor och tung bukett, och då kan det vara svårt av den anledningen också att orka hålla den med ena handen samtidigt som man ska försöka trä på en ring på ett kanske svettigt och svullet finger på en nervös partner som inte förstår att han/ hon ska hjälpa till och i alla fall hålla emot när man trär på ringen Flört

    Min kompis bukett vägde lite drygt 2 kilo. 
    Alltså som 2 paket mjölk och den var droppformad så den ville gärna tippa framåt om man inte höll i hårt med båda händerna och verkligen jobbade för att hålla den rakt... 

  • Äldre 29 Dec 20:32
    #13

    Får man bara att funka så är det inget fel med att hålla i buketten hela tiden. Det krångliga kan vara vid välsignelsen över ringarna, då brudparet står mot varandra och håller i ringarna med båda händerna. Med eftersom det blir vanligare att bara brudens ring välsignas så har ju bruden en hand över till buketten.

  • Äldre 30 Dec 11:21
    #14

    Jag har varit med om många varianter men de vanligaste har redan nämnts: 

    - lämna buketten till någon på första raden (exempelvis syskon/förälder) alternativt att den personen kommer fram och hämtar buketten

    - lägg buketten på altarringen om sådan finns

    - lämna buketten till prästen som lägger den på altaret

    (- lämna buketten till solist/musiker som eventuellt sitter någonstans framme i kyrkan (jag som solist har tagit emot buketten många gånger när bruden stått därframme och inte tänkt på vart hon ska göra av buketten). )

  • Äldre 7 Jan 18:40
    #15

    Jag gav den till prästen, båda händerna behövdes ju vid ringväxlingen - så jag var ju så "illa tvungen" att lämna ifrån mig den, men prästen höll den i handen under tiden så det gick ju bra :P

  • Äldre 20 Mar 12:13
    #16

    Jag lämnade inte ifrån mig den utan höll i den hela tiden. Skiftade bara mellan händerna beroende på vilken hand jag behövde använda. Gick hur bra som helst.

    Såg att denna tråden är rätt gammal, men det kan ju finnas fler som undrar . :)

Svar på tråden Vart gör jag av buketten?