• SofiK
    Äldre 2 Dec 13:56
    2751 visningar
    6 svar
    6
    2751

    Tackkort, hur gjorde ni?

    Jag och min man gifte oss i somras, och är i full färd med att göra tackkorten. Jag har lite funderingar som jag gärna bollar med er...

    1- Vi har vänner som bor i kollektiv. jag känner alla i kollektivet lite flyktigt, men bara 5 av 8 var bjudna på bröllopet. Inga är tillsammans med varandra, utanbara vänner. Dock var alla 5 med på samma present till oss.
    Hur skickar vi tackkort? Ett till var och en av de 5 som var på bröllopet? (och i så fall- kan man skicka dom typ namnade i samma kuvert?) Eller ett till alla fem gemensamt? 

    2- en vän fotade under bröllopet. hon har skickat bilderna i ett usb till oss. hur tycker ni att man kan göra i det fallet? kan man skicka tackkort i samma kuvert som usb-minnet tillbaka till henne? eller är det allmännt en sån grej man "inte gör".

    3- Familjer som fick gemensam inbjudan, men där barnen bor på annat ställe... hur gör man? Skickar man ett tackkort till föräldrarnas adress, men adresserar till hela familjen eller bör det vara ett till föräldrarna och ett till respektive barn som inte bor hemma?

    Jag tycker inte det är jätteblodigt, men jag vet att många har åsikter, så jag vill gärna höra med er hur man i allmänhet ställer sig till sånthär! 

  • Svar på tråden Tackkort, hur gjorde ni?
  • Äldre 2 Dec 15:57
    #1

    Jag hade gjort så här att dem vi skickar en personlig inbjudan till skickar vi också ett personligt tackkort :) Så i fall:
    1. Hade skickat kollektivt om inbjudan var så, annars ett tackkort till varje person i seperata kuvert.
    2. Tycker absolut du kan skicka tackkort och usb i samma kuvert.
    3. Åter igen har dem fått en gemensam inbjudan så får dem gemensamt tackkort.

  • Äldre 2 Dec 20:41
    #2

    Enklaste är att sätta dig själv in i situationen, hur hade du velat få tackkort?

    1. Svårt, men är de nära kompisar och har delad yta så tycker jag att det borde räcka med ett kort till alla 5.
    2. Det är väl klart att det går bra med USB och tackkort i samma kuvert.
    3. Bor de på olika adresser , så ska man skicka tackkort till de olika adresserna. 

  • Äldre 2 Dec 21:56
    #3

    Hur vi gjorde? Tror  vi skickade tackkorten senast en månad efter bröllopet.

  • stormh­elen
    Äldre 2 Dec 22:50
    #4
    Larssonmaria86 skrev 2013-12-02 15:57:23 följande:
    Jag hade gjort så här att dem vi skickar en personlig inbjudan till skickar vi också ett personligt tackkort :) Så i fall:
    1. Hade skickat kollektivt om inbjudan var så, annars ett tackkort till varje person i seperata kuvert.
    2. Tycker absolut du kan skicka tackkort och usb i samma kuvert.
    3. Åter igen har dem fått en gemensam inbjudan så får dem gemensamt tackkort.
    Håller helt med ovanstående. Vi har gjort på ett sådant sätt som gäller punkt 1 och 3 då vi skickade ut tackkorten. . =) 
  • SofiK
    Äldre 3 Dec 09:34
    #5
    TheD skrev 2013-12-02 21:56:06 följande:
    Hur vi gjorde? Tror  vi skickade tackkorten senast en månad efter bröllopet.
    Fy vad bra att du skrev den kommentaren. eftersom det var prercis det vi frågade om... inte...

    Ni var jätteduktiga som skickade era tackkort en månad efter ert bröllop, men jag skulle våga säga att de flesta inte gör det. och det är väldigt vanligt att skicka dom som kombinerade julkort om man gifte sig på sensommaren. 

    Men eftersom det inte var det min fråga gällde så struntar vi i det nu....

    Ni andra som faktiskt har svarat på frågorna! Tack! Vi är inne på nån kombination av dessa. Det blir nog tackkort till var och en i kollektivet men i samma kuvert. tackkort till föräldrarna samt egna till barnen som inte bor hemma längre :)
     
  • Äldre 3 Dec 12:18
    #6

    Jag svarade på frågan i rubriken :) vi gifte oss under sommaren och vi tyckte inte att tackkort ska komma sent, definitivt inte i samband med julen. Du hade redan fått svar från den första personen och jag delar åsikten. Dit inbjudan skickades, dit skickas även tackkortet. Sen finns det säkert undtantag av dess olika slag som i allt annat :)

Svar på tråden Tackkort, hur gjorde ni?