• Äldre 2 Dec 11:36
    20214 visningar
    4 svar
    4
    20214

    Hur länge klarar sig blomsterarrangemanget i oasis?

    Hej gott folk!


    Vi behöver lite hjälp..


    Jag ska försöka göra blomdekorationerna till festlokalen själv men är orolig att blommorna inte håller sig fina om de görs dagen innan .. Jag tänkte dekorera oasisbollar med blommor dagen innan och sen sätta bollarna på en "pinne" och ställa på borden på själva bröllopsdagen. Tror ni de klara sig fast man inte har de liggandes i vatten hela tiden? Kan ju inte ha bollarna droppandes med vatten ner på bordet?


    Vi vill helst inte anlita en florist för vi känner att epngarna kommer nog springa iväg ordentligt då!!


    Vad tror ni?


     


     


     


     


     

  • Svar på tråden Hur länge klarar sig blomsterarrangemanget i oasis?
  • Äldre 2 Dec 11:46
    #1

    Jag gjorde liknande det du beskriver - men det var halva bollar som låg på fat.
    (till en kompis)
    Och blommorna hade börjat vissna dagen efter till bröllopet.
    De blad som var instuckna för att ge lite mer volym i arrangemanget var torkade och totalt räddningslösa.

    Det handlar mer om ifall blommorna är av bra kvalité och om dom är ordentligt vattendragna innan (och vissa sorter håller sig bättre än andra givetvis)  

    Tänk på att i oasis får du bara en chans
    Sticker du fel - tja då är det så. Har det blivit ett hål i oasisen så går det inte att sätta något annat där och det är inte så lätt som man tror... Obestämd 

  • Ithild­ess
    Äldre 2 Dec 22:47
    #2

    Hej!

    När jag praktiserade och jobbade på Interflora så fick jag insyn i hur det fungerade bakom disk så att säga.
    De har "alltid" de bästa blommorna nere i sin lagerkyl, där de också förvarade sina blomsterarrangemang som de gjort klart åt kunder.
    Så...om du skall köpa blommor av floristerna så skall du se till att få dem som finns från deras lagerkyl, och det skall vara dem som är av dem nyinköpta. 
    De som finns ute i butiken kan ha stått där i några dagar...om inte närmare en vecka..
    Inte så att de inte är dugliga...men man vet aldrig....vill man vara säker så skall man se till att få av dem som är färskvara så att säga...
    Sen så måste du ha plats för dem i en sval eller något som håller kallt...om jag minns rätt så var det som i ett kylskåp i det rummet....max 8 garader.

    Och som tidigare inlägg säger...ordentligt vattendragna...och vissa sorter är tåligare än andra.
    Samt att det är svårt att göra om i oasis...men öva först på en eller två....och leta efter inspirationsbilder eller online kurser/tutorials om hur man gör osv...
    Eller bara kör på själv och låt fantasin flöda. 

  • Cameli­a
    Äldre 9 Dec 17:34
    #3
    Ithildess skrev 2013-12-02 22:47:30 följande:
    Hej!

    När jag praktiserade och jobbade på Interflora så fick jag insyn i hur det fungerade bakom disk så att säga.
    De har "alltid" de bästa blommorna nere i sin lagerkyl, där de också förvarade sina blomsterarrangemang som de gjort klart åt kunder.
    Så...om du skall köpa blommor av floristerna så skall du se till att få dem som finns från deras lagerkyl, och det skall vara dem som är av dem nyinköpta. 
    De som finns ute i butiken kan ha stått där i några dagar...om inte närmare en vecka..
    Inte så att de inte är dugliga...men man vet aldrig....vill man vara säker så skall man se till att få av dem som är färskvara så att säga...
    Sen så måste du ha plats för dem i en sval eller något som håller kallt...om jag minns rätt så var det som i ett kylskåp i det rummet....max 8 garader.

    Och som tidigare inlägg säger...ordentligt vattendragna...och vissa sorter är tåligare än andra.
    Samt att det är svårt att göra om i oasis...men öva först på en eller två....och leta efter inspirationsbilder eller online kurser/tutorials om hur man gör osv...
    Eller bara kör på själv och låt fantasin flöda. 
    Hej!

    jag håller med om att blommorna ska vara ordernligt vattendragna innan man sätter de i oasis. När det gäller att blomsterbutikerna sätter undan de nya blommorna tycker jag är lite sådär, det är att dra alla över en kam. Vår branch är så utrotningshotad som det är med alla mataffärer som säljer blommor mm, att vi alltid måste satsa på kvalite för kunden.

    När man sticker i oasis ska oasisen sjunka ner i vattnet, ej tryckas ner, detta skapar nämligen luftbubblor = blommor dör. Du ska inte heller sticka ner en blomma i samma hål, om du t.ex. satt den på fel ställe. Då funkar inte oasisen och den sluts ej runt stjälken = den får ej vatten. Dessutom så är Oasis just ett riktigt märke det är de som har den bästa stickmassan. Köp riktig i en blomsteraffär, plantagen mm säljer kopior som ofta smular sönder och inte håller fukten.

    ett annat tips är att helt enkel försöka hålla blommora i en kyl under natten, så ska det gå hur bra som helt att göra det dagen innan!

    stort lycka till!

    /floristen
  • Äldre 1 Jan 02:55
    #4

    Om du får till allt rätt är det inga problem alls att få arrangemangen att hålla ett par dagar i oasis..
    Då förutsätter det att du köper blommor av bra kvalitet. Att du köper sorter som är hållbara. Nejlikor och kryssantemum tex håller fantastisk bra, medan tex stjärnflocka är mycket svårare att få att hålla i oasis.
    Köp Oasis, ingen annan stickmassa, som nämndes ovan. Lägg oasisen i kallt vatten och låt den sjunka långsamt. Tryck inte! Var mycket försiktig där. Och så det viktigaste av allt: att du snittar rätt! Gör du inte det så kan inte blommorna dra upp vatten och då vissnar de. Du skall ha en riktigt sylvass kniv tex mattkniv och snitta snabbt och snett emot dig så att du får ett långt snitt. Det tar ett bra tag att lära sig det, så öva innan. När dina dekorationer är klara, spraja vatten på med vattenspruta, stoppa in dem i plastpåsar och låt det vara mycket luftigt runt blommorna, och stäng påsen. Förvara på sval och mörk plats över natten. Gör du detta rätt är det inga problem att göra ett par dagar i förväg. Lycka till! Berätta gärna hur det gått!
     

Svar på tråden Hur länge klarar sig blomsterarrangemanget i oasis?