• Anonym (Hemli­ga Arne)
    Äldre 27 Nov 16:33
    6956 visningar
    17 svar
    17
    6956

    Allt om Kroatien tack!

    Vill inte avslöja mitt nick eftersom jag har kollegor här och vill fortfarande vara lite hemlig.


     


    Kroatien.


    Någon som varit på Makarska? Vill ha alla tips man kan få då det är vå första gemensamma resa och bröllopsresan så man vill ju göra det mesta av det hela.


     


    Vad rekommenderar ni i sevärdigheter? Någon som åkt båtturer, hur är maten? Vad kan man shoppa?


    Hur är befolkningen? Är livrädd för påträngande män, eller jobbiga försäljare som turkarna kan vara.


     


    Något ni varnar för?


     


    ALLT mottages tacksamt! :)

  • Svar på tråden Allt om Kroatien tack!
  • Äldre 27 Nov 17:41
    #1

    Makarska är perfekt! helt perfekt! Maten är underbar och billig. Shopping finns vid turiststråken samt i gamla kvarteren.

  • Äldre 27 Nov 21:08
    #2
    Anonym (Hemliga Arne) skrev 2013-11-27 16:33:18 följande:

    Vill inte avslöja mitt nick eftersom jag har kollegor här och vill fortfarande vara lite hemlig.


     


    Kroatien.


    Någon som varit på Makarska? Vill ha alla tips man kan få då det är vå första gemensamma resa och bröllopsresan så man vill ju göra det mesta av det hela.


     


    Vad rekommenderar ni i sevärdigheter? Någon som åkt båtturer, hur är maten? Vad kan man shoppa?


    Hur är befolkningen? Är livrädd för påträngande män, eller jobbiga försäljare som turkarna kan vara.


     


    Något ni varnar för?


     


    ALLT mottages tacksamt! :)


    Vi åkte till Baska Voda på Makarska rivieran 2011, det var helt fantastiskt!
    Vi åkte på forsränning och hyrde en bil och körde upp till nationalperken Plitvica, kan verkligen rekommendera den parken!
    http://kroatienguiden.se/nationalparker.php

    Jag upplevde inte försäljarna som påträngande alls, vilket var väldigt skönt.
    Några påträngande män fanns det absolut inte, maten var mkt god. Shopping fanns en del där, samt mer i den närliggande staden Makarska.

    Det enda som är viktigt att tänka på är att det i princip inte finns sandstränder, utan de flesta är smågrus, och det kan finnas sjöborrar, så ett par badskor skulle kunna vara bra att ha. 

    Hoppas ni får en supertrelig bröllopsresa! 
  • Anonym
    Äldre 27 Nov 22:33
    #3

    hej.

    kroatien är fantastiskt! underbart hav, god mat och fin miljö.

    finns inga påträngande försäljare. jag har åkt dit varje sommar i 10 år och har inte upplevt någonting dåligt. folket är trevliga och hjälpsamma.

    åk till Vis om du får chansen. as bra! :) 

  • Anonym (Hemli­ga Arne)
    Äldre 28 Nov 15:45
    #4

    Vad bra svar ni gett! Tack!! Ja, det få rnog bli Kroatien MED badskor på.


     


    Vad är det för typsikt mat? Är det som grekiskk, turkisk? Vi gillar allt, men kul att höra. :)


     


    Vad är det för sorts shopping? Är det fakegrejer, eller olivoljor, endast inhemska saker? :)

  • Äldre 28 Nov 16:57
    #5

    De hade väldigt mycket kött som oxfilé, entrecote och schnitzel. Mycket fisk också. Kroatien är inte alls om Grekland eller Turkiet, varken när det gäller mat eller folket. Och bakelser kostade runt 10 kr! Mums!
    Olivolja kan man absolut köpa. Även vin och kläder.
    Ni kan ta en tur till Dubrovnik och Split också. Jättevackert!

  • Anonym (Hemli­ga Arne)
    Äldre 22 Dec 23:30
    #6

    Kött är ju toppen så det lär vi gilla. :)

  • Jennan
    Äldre 2 Jan 18:44
    #7

    Åh vad härligt med Kroatien :) Vi var på markarska 2007 och blev helt sålda. Vi tog någon båtutflykt där vi besökte ett antal öar. bla Hvar, Brac. Super mysigt. Måste jag varmt rekomendera :) 

  • Anonym (Hemli­ga Arne)
    Äldre 11 Jan 23:46
    #8

    Makarska blir det, och vi kommer också göra båtutflykter efte att du tipsade om det. :)

  • Äldre 12 Jan 07:43
    #9

    Har ni tips på resebolag eller hotell i Markarska?

  • Anonym (Hemli­ga Arne)
    Äldre 19 Jan 23:11
    #10

    Vi tar charter 2 v. Så de vanliga resebolagen. :)

  • Anonym
    Äldre 22 Jan 09:12
    #11
    Anonym (Hemliga Arne) skrev 2013-11-27 16:33:18 följande:

    Vill inte avslöja mitt nick eftersom jag har kollegor här och vill fortfarande vara lite hemlig.


     


    Kroatien.


    Någon som varit på Makarska? Vill ha alla tips man kan få då det är vå första gemensamma resa och bröllopsresan så man vill ju göra det mesta av det hela.


     


    Vad rekommenderar ni i sevärdigheter? Någon som åkt båtturer, hur är maten? Vad kan man shoppa?


    Hur är befolkningen? Är livrädd för påträngande män, eller jobbiga försäljare som turkarna kan vara.


     


    Något ni varnar för?


     


    ALLT mottages tacksamt! :)


    Men åh vilket bra val!! Jag kommer ursprungligen från en stad nära makarska (så jag är väl inte helt opartisk kanske ;) )... Turismen i Makarska är väldigt utvecklad och det finns nästan huuur mycket som helst att göra. Jag skulle absolut rekomendera er att ta en dagsutflykt till Dubrovnik, det är en 3 timmars bussresa (för ca 150 kroatiska kune t/r), hur romantiskt och fantastiskt som helst! Det finns också möjloighet att hyra bil i Makarska så kan ni samtidigt se er omkring längs med kusten.. Om ni ska åka ut till någon av öarna rekommenderar jag Brac och en del av ön som heter Zlatni rat! Sen finns det en hel massa annat att göra, staden Omis ligger 30-45 minuter ifrån och där finns bergsklättring, rafting m.m. om ni inte bara vill ta det lugnt..

    Är det just i Makarska ni vill bo eller tänker ni bara någonstans på Makarska rivieran?
  • Anonym
    Äldre 22 Jan 09:14
    #12

    ...ja just det. Om det är just i Makarska ni vill bo så kan jag rekommendera hotell Osejava.. Ligger precis nere vid havet och ska vara väldigt fräscht och modernt!!

  • Anonym
    Äldre 22 Jan 09:15
    #13

    just det ja nr 2 ;) resturang Riva är heeeelt fantastisk med underbar service och gudomlig mat, missa inte den :)

  • Anonym (Hemli­ga Arne)
    Äldre 24 Jan 19:27
    #14

    Tack för tipsen! Mycket uppskattat och ska kolla upp restaurangen. Något/några ö-besök sks det definitivt bli.

  • Äldre 26 Jan 22:27
    #15

    Någon som vet vad det kostar att hyra trampbåt i kroatien??

  • Anonym
    Äldre 27 Jan 14:34
    #16
    Js Fästmö skrev 2014-01-26 22:27:25 följande:
    Någon som vet vad det kostar att hyra trampbåt i kroatien??
    Det brukar kosta mellan 50-70 HRK (ca 70-90 SEK) för en timma.. Sen kan man också hyra den en halvtimma eller så med..
  • Äldre 4 Feb 13:37
    #17

    Okej, verkar kul, hoppas man kan sola från dem bara. :)

Svar på tråden Allt om Kroatien tack!