• Äldre 26 Nov 22:08
    14446 visningar
    33 svar
    33
    14446

    Linköpingsbröllop 2015

    Har suttit och kikat runt lite på trådarna och det finns en hel del om bröllop 2013. Nu börjar det gå mot sitt slut och i alla fall jag planerar just nu inför vårt bröllop 2015. Tråden "Vi som gifter oss 2015" är jätte härlig, men så skönt att kunna diskutera med Linköpingsbor och få tips och sådär.

    Lite om oss och våra idéer.

    Jag är just nu student och kan inte spara hur mycket pengar som helst så vi försöker planera bröllopen ganska billigt. Vi vill dock inte hämma oss alldeles för mycket då vi ändå vill ha "Te wedding of our dreams". Min sambo jobbar just nu i Mjölby och grejen med honom är att han har så sjukt stor familj! Han har 7 syskon (6 av dem har respektive), 7 syskonbarn och en hel del andra människor. Med hans familj blir det alltså 24 personer, sedan ska vi lägga till mor och farföräldrar samt min släkt och så lite vänner på det. Vi har räknat på att det minsta vi kan ha är 65 personer, kanske 60.

    Idéen vi har är att vi ha liiite medeltidsinpirerat, inte så mycket med kanske lite små inslag. Vi vill bjuda på en god middag, öppen bar och massa små finesser under hela festen.

    Jag är väldigt pysslig av mig och tar väldigt gärna emot tips på inlägg, bloggar eller vad som helst =)

    Detta skulle jag gärna få tips om:
    * Festlokal
    * Billig florist
    * Bra frisör
    * Bra cateringställe
    * Dekorationsmöjligheter

    Hoppas det är fler som planerar bröllop 2015 =) 

  • Svar på tråden Linköpingsbröllop 2015
  • Äldre 16 Jan 14:59
    #1

    Japp, här har du en till som ska bli fru 2015 i just Linköping! Kul med ny tråd!


    Vi har just köpt hus, därför får bröllopet vänta till 2015, annars hade jag gärna gift mig nu under 2014...men det är okej att vänta.


    Min sambo är militär så det blir ett ståtligt officersbröllop, och vi har festen på Mässen på Malmen. Kyrka vet vi inte ännu, det hinner lösa sig. Datum är nånstans i augusti 2015 i alla fall.


    Mina tips såhär långt är att surfa runt på stylemepretty.com, ruffledblog.com, etsy.com eller bara googla efter wedding blogs. Pinterest är ju en GULDGRUVA för sånt här :)


    Festlokaler, ja det beror väl helt på vart ni vill vara... Vårdsnäs vet jag har en fin "lada" och miljö, kanske passar ert tema. Där kan ni även ta med egen mat osv.


    Florist, ja det vet jag inte riktigt, men systrarna grön är väl ett hett tips, men de är nog inte billiga.


    Frisör - jag vet ej tjej i Malmslätt, hon är jätteduktig och billig! Vivis salong heter det, hon har tyvärr ingen hemsida men hon nås på 013-29 90 58.


    Cateringställe, ja jag känner inte till alla men tror nog många  är bra utom P2 som jag tyvärr inte kan rekommendera om ni vill ha färsk mat.


     


    Dekoration, åh det är mitt specialämne! Jag tror man kan fixa mycket själva, men det gäller i så fall att tiden finns.

  • Äldre 16 Jan 15:49
    #2

    systrarna grön har standardpris på 1500 så räkna med några lappar över eller under :) Slatterfors finns ju men den kostar en del också 10.000 har jag för mig, Annars finns ju gränaldjärssalen i garnison, tror den är ganska billig eftersom det är en KFUM gård :)

  • Äldre 14 Apr 10:42
    #3

    Åhh här hoppar jag in! :)

    Vi ska gifta oss oktober 2015, så det är ett tag kvar...

    Men vi planerar för fullt redan :) Mest de viktiga sakerna som kläder och vart smekmånaden hamnar ;)

    Jag bor inte i Östergötland men det gör blivande, och det är där bröllopet ska vara, så jag behöver många tips på fotografer, lokaler och frisörer :D För jag har noll koll på området.

  • Äldre 15 Apr 18:13
    #4

    Åh vad roligt med lite fler som ska gifta sig 2015 =D

    Tänkte bara lägga in en update med hur det går för oss!

    Först och främst kan jag säga att jag ÄLSKAR pinterest! Sitter inne på den sidan dag som natt känns det som och min anslagstavla har jag visat för sambon med alla häftiga idéer.

    Vi har bestämt både lokal, mat, frisör och mycket mer och det känns grymt!

    Som student så valde jag att vara aningens solidarisk och vi kommer catra maten från HG (Ryds herrgård). För er som inte vet så är det ett kårhus som drivs av studenter och finns till för studenter. Där finns det billig mat som inte alls smakar illa. Man kan inte förvänta sig mat som är 5stjärnig men jag tycker de har riktigt god mat. De är även väldigt tillmötesgående och vi ska snart dit på provsmak av den buffé vi vill ha. Vi har nämligen valt att slopa idéen med trerätters och kör på buffé istället då det är mer oss!

    Festen kommer äga rum i Kaga bygdegård, jättesött litet hus med två våningar och på övervåningen kommer vi göra iordning för alla barnen med massa pyssel och filmer.

    Jag har två jobbarkompisar som brukar göra nåde brudbuketter och brudfrisyrer fick jag veta för någon vecka sedan så jag frågade om de ville hjälpa mig så där kom jag undan sjukt billigt. Har även en kompis som extraknäcker som fotograf så det löste sig ganska bra det också. Nu läggs allt krut och alla pengar på alla dekorationer och allt pyssel, precis som jag ville =D

  • Äldre 15 Apr 18:37
    #5

    Vad roligt Ceciliabkb!


    Håller med dig angående pysslandet, där kommer jag lägga allt mitt fokus efter klänning lokal/mat  och fotograf är färdigbokat.. :)


    Hår smink och blommor fixar vänner, så det känns skönt!


    Tårtan kommer svärfar göra, han är konditor ;)


    Jag har precis börjat pyssla ihop ett första utkast på inbjudan. vi kommer ha svart och ljusrosa som tema, så det kommer det bli på allt! ;)

    Vad ska ni ha för tema?

  • Äldre 12 May 12:16
    #6
    LLbröllop skrev 2014-04-14 10:42:40 följande:

    Åhh här hoppar jag in! :)

    Vi ska gifta oss oktober 2015, så det är ett tag kvar...

    Men vi planerar för fullt redan :) Mest de viktiga sakerna som kläder och vart smekmånaden hamnar ;)

    Jag bor inte i Östergötland men det gör blivande, och det är där bröllopet ska vara, så jag behöver många tips på fotografer, lokaler och frisörer :D För jag har noll koll på området.


    Kan rekommendera frissören Lotta på HD32 som även sminkar. Väldigt duktig!
  • Äldre 26 May 19:18
    #7
    LLbröllop skrev 2014-04-15 18:37:54 följande:

    Vad roligt Ceciliabkb!


    Håller med dig angående pysslandet, där kommer jag lägga allt mitt fokus efter klänning lokal/mat  och fotograf är färdigbokat.. :)


    Hår smink och blommor fixar vänner, så det känns skönt!


    Tårtan kommer svärfar göra, han är konditor ;)


    Jag har precis börjat pyssla ihop ett första utkast på inbjudan. vi kommer ha svart och ljusrosa som tema, så det kommer det bli på allt! ;)

    Vad ska ni ha för tema?


    Låter som ett häftigt tema (Y) Vi kommer ha lite medeltidsinspirerat (inte så mkt alls, men lite). Så färgtemat blev burgundy-röd och vitt och då blev det självklart rosor till =D

    Hela temat och färgerna blev från klänningen samt sambons intresse för medeltiden och allting bara liksom klickade så det har inte känts framkrystat eller svårt en enda gång.

    Jag har ett litet problem dock, så om någon i tråden har tips så skriiiiv !!!
    Såhär är det, vi köpte 45st vita lakan att ha som dukar (jag har fortfarande inte bestämt om jag ska försöka sy om dem så att de passar borden) men problemet jag har är dekorationerna i själva lokalen. Jag skulle gärna vilja drapera men det känns som att det kommer se så konstigt ut med tjocka linnelakan liksom. Just nu har det bara tagit stopp i hjärnan =(

    Vad ska ni alla ha för favors då???? Det har vi funderat jättemycket på, och om vi ens SKA ha det. Känns dock tråkigt att strunta i det..

    Härligt att tråden kommit igång nu !

    Kram till er alla
  • Äldre 10 Jun 15:52
    #8

    Hej! Vi har ändrat oss angående tema :P Så nu ska vi ha hösttema, med orange rött och guld :)

    Blir nog kanon! Pumpor och äpplen och höbalar till dekoration, känns som det kommer bli mysigt! Lite skördefest :)

    Favors tror jag vi skippar faktiskt! Kanske små prydnadspumpor som samtidigt är namnskyltar...

    Till ditt problem Ceciliabkb, Jag är inte helt på hur du menar... ska du hänga för väggarna med lakan? Iaf måste det nog vara många så det redan blir vågigt av tyget så man inte ser direkt att du försöker dölja det som är under, förstår du?

  • Äldre 25 Jun 13:24
    #9

    Hej!

    Vi ska gifta oss sommaren 2015.

    Letar nu för fullt efter möjlig lokal men har svårt att hitta något bra. Funderar lite på Slattefors magasin eller Sålla kvarn men har inte kollat på någon av dom än. Ett annat alternativ är att hyra ett stort partytält och ha hemma i trädgården. Någon som vet något om Slattefors eller Sålla? Några andra förslag på lokal?

    Vårt tema är glitter, starkt rosa och vitt! Jag har också tänkt pyssla en del själv och har börjat med inbjudningarna. Måste tipsa om Ebay, I love it! Där finns massor för den pyssliga.

    Ceciliabkb. Jag skulle också vilja drapera i lokalen. Tunna tyger som organza är fint för det. Googla organza wedding decorations. Hoppas det är vad du tänkt dig :)

  • Äldre 5 Jul 18:30
    #10
    gloriousgirlgirl skrev 2014-01-16 14:59:54 följande:

    Japp, här har du en till som ska bli fru 2015 i just Linköping! Kul med ny tråd!


    Vi har just köpt hus, därför får bröllopet vänta till 2015, annars hade jag gärna gift mig nu under 2014...men det är okej att vänta.


    Min sambo är militär så det blir ett ståtligt officersbröllop, och vi har festen på Mässen på Malmen. Kyrka vet vi inte ännu, det hinner lösa sig. Datum är nånstans i augusti 2015 i alla fall.


    Mina tips såhär långt är att surfa runt på stylemepretty.com, ruffledblog.com, etsy.com eller bara googla efter wedding blogs. Pinterest är ju en GULDGRUVA för sånt här :)


    Festlokaler, ja det beror väl helt på vart ni vill vara... Vårdsnäs vet jag har en fin "lada" och miljö, kanske passar ert tema. Där kan ni även ta med egen mat osv.


    Florist, ja det vet jag inte riktigt, men systrarna grön är väl ett hett tips, men de är nog inte billiga.


    Frisör - jag vet ej tjej i Malmslätt, hon är jätteduktig och billig! Vivis salong heter det, hon har tyvärr ingen hemsida men hon nås på 013-29 90 58.


    Cateringställe, ja jag känner inte till alla men tror nog många  är bra utom P2 som jag tyvärr inte kan rekommendera om ni vill ha färsk mat.


     


    Dekoration, åh det är mitt specialämne! Jag tror man kan fixa mycket själva, men det gäller i så fall att tiden finns.


    Åh vad häftigt att ha ett officersbröllop! Hoppas få se massa bilder =)

    Alltså vi har ju IDAG faktiskt, gjort en heeeelvändning!
    Vi hade tänkt gifta oss i Östra hargs kyrka för den är så jäkla fin och sedan ha bröllopsfesten i Kaga bygdegård. Nu har vi dock bara stött på problem hela vägen och ingenting blir som jag vill. Tårar har fällts och frustrationen har varit så hög!

    Idag kläckte dock min älskade bästa fästman ur sig världens bästa idé! Så nu kommer vi istället ha bröllopet på SOMMAREN (ett halvår senare än tänkt), ute vid hans brors lantställe som är hur stort som helst och det finns inga begränsningar ALLS! 

    Vi kommer ha en bar inne i ladan som är jättemysig och ceremonin kommer vara utanför ladan med en gång rakt igenom. Min mamma är präst och kommer viga oss så det kommer lösa sig med prästen också ;)

    Alla idéer har bara sprudlat fram senaste timmarna och allting bara helt plötsligt föll på plats utan ansträngning.

    Det enda vi behöver kolla upp nu är något billigt och bra ställe som kan fixa en buffé med endast kall mat så vi kan köra ut maten själva!

    Det kommer bli lite medeltidsinspirerat och äntligen kan jag få de dekorationer som jag vill ha! SÅÅ GLAD :D

    Tack för tipsen på sidor btw, ska kolla upp på en gång =D

    Någon som vet bra ställe där man kan hyra bord och stolar (bestick, glas m.m) billigt?
Svar på tråden Linköpingsbröllop 2015