• Äldre 24 Nov 19:04
    4077 visningar
    7 svar
    7
    4077

    Blommor i Göteborg

    Hej alla!


    Nu har jag och min m2b äntligen bestämt färgtema. Det blir vitt och mörklila.


    Jag har fått tänka om när det gäller buketten då jag vill att den ska matcha resten av temat. Tänkte att jag ska ha hortensior och rosor, antingen stora vita rosor och lila hortensior, eller lila rosor kombinerat med vita hortensior. Ja, jag tror ni förstår hur jag menar.


    Buketten skall bindas av min tärna, och vi tänkte göra en provbindning någon månad innan bröllopet.


    Nu undrar jag, ska man gå in hos nån större blomsterhandlare och be dem beställa hem de blommorna man vill ha?


    Någon som har koll på vad de här blommorna kan kosta?

  • Svar på tråden Blommor i Göteborg
  • Äldre 24 Nov 19:10
    #1

    Jag har tyvärr inget svar men följer tråden då jag är nyfiken på om någon annan vet :)


    24 Maj 2014
  • jools
    Äldre 25 Nov 11:04
    #2

    Jag tror du får beställa för att vara säker på att det du vill ha kommer finnas hemma. Och du behöver inte gå till en stor blomsteraffär, små fixar det också då de åker till partihallarna varje morgon och köper blommor.
    Det bästa hade ju varit att åka till partihallarna, men jag vet inte om man kan det som privatperson, men du kan ju ringa och kolla.
    Vad det gäller pris så skiftar det ju väldigt beroende på säsong. Är det inte säsong för just den blomman är den självklart dyrare. Vidare kan vissa nyanser kosta mer än andra, för att de är ovanliga. Det är allstå en väldigt svår fråga att svara på!
    Men jag hade nog hellre gått in till en liten blomsteraffär än en stor då jag har fått för mig att de handplockar blommor på ett annat sätt. Tänk också på att du kanske får betala lite extra för servicen. Vad det gäller blommor är det få som vill betala för arbetstiden, utan bara för naterialet vilket är märkligt. Även om de inte gör din bukett så tar det ju lite tid att hitta, om det är specifika blommor du vill ha!

    Lycka till!

  • Äldre 25 Nov 11:31
    #3

    Tack! Nu har jag spenderat morgonen med att ringa runt till de blomsterhandlare som ligger i närheten. Har snöat in mig på brudbuketthållare med oasisboll att använda till arrangemangen (min och de två tärnornas buketter).

    Vet någon här möjligtvis vart man kan få tag på dem? Förutom nätet?
    Ringde till Plantagen där de inte hade såna, och till Blomsterlandet där de tog mitt nr och skulle återkomma om de hittar några på lager. Tänkte om nån har tips på ställen där sånt kan finnas ifall Blomsterlandet inte har.  

  • Cameli­a
    Äldre 25 Nov 15:00
    #4
    Betty84 skrev 2013-11-25 11:31:20 följande:
    Tack! Nu har jag spenderat morgonen med att ringa runt till de blomsterhandlare som ligger i närheten. Har snöat in mig på brudbuketthållare med oasisboll att använda till arrangemangen (min och de två tärnornas buketter).

    Vet någon här möjligtvis vart man kan få tag på dem? Förutom nätet?
    Ringde till Plantagen där de inte hade såna, och till Blomsterlandet där de tog mitt nr och skulle återkomma om de hittar några på lager. Tänkte om nån har tips på ställen där sånt kan finnas ifall Blomsterlandet inte har.  
    Hej!

    För att få den bästa hjälpen är mitt tips att gå till en ordentlig blomsterbutik inte de större kedjorna. Om man vill ha kvalité och hjälp/tips och ideér ska man vända sig dit. När det gäller oasis (brudhållarna) du talade om finns det också i blomsterbutiker. Oftast ligger de i pris mellan 125-250kr beror lite på vilken modell du är på jakt efter.
    När det gäller blommorna så hjälper floristen dig i butiken med vad som passar (&håller bäst) och kan säkert enkelt beställa hem det du önskar till ett bra pris!

    lycka till! :)
  • Äldre 25 Nov 15:16
    #5

    Pratade med Interflora Fresh, de har Oasishållare för 75 kr. Ska se om jag orkar ta mig iväg idag och köpa en. Tänkte göra en testbukett med billiga rosor först :)

  • jools
    Äldre 25 Nov 16:03
    #6

    Det svåra med oasisboll är att få till en jämn bukett, alltså så rosorna inte sticker upp olika högt.
    Men floristen kanske är hjälpsam och ger lite tips och idéer om hen inte har fullt upp (jultid brukar inte vara bästa tiden för frågor eller saker som inte hör julen till). Öva några gånger med billiga rosor som du säger och tänk på att inte ha för färska eller nyutslagna blommor, det är lättare att jobba med rosor som är rejält utslagna! Det går också åt ganska mycket rosor för att få till en snygg boll, men det märker du ju när du börjar jobba!

  • Äldre 25 Nov 16:25
    #7

    Något att tänka på när det gäller oasis också är att om du har satt en blomma på ett ställe så kan du inte vrida och greja för att få den bara "liite mer åt sidan" eller vad det nu är som inte blev riktigt riktigt.
    Många florister stiftar blommor som ska sättas i en oasisboll för att det blir väldigt trångt om man sticker i stjälkarna direkt i den och du kan få svårt att få en fyllig bukett.
    Om det blir för trångt eller om man pillar för mycket på blommorna för att få dom på rätt plats, tja då kan det helt enkelt hända att blommorna börjar trilla ur efter ett tag.

    Om din tärna är florist så vet hon säkert om dom här sakerna redan och kan råda dig.
    Om hon inte är det så bör du vara medveten om att risken du tar är att du står utan bukett, eller bara någora snabbt ihopbundna stjälkar på dagen B...

    Köp extra oasisbollar att sätta i hållaren också, gärna någon utöver "provbuketten + brudbuketten" eftersom att man inte kan återanvända samma boll 

Svar på tråden Blommor i Göteborg