• Äldre 11 Nov 18:00
    25254 visningar
    80 svar
    80
    25254

    vi som gifter oss 2014 med låg budget..

    vi ska gifta oss i juni 2014. är det någon mer som gifter sig med låg budget ? 

    skulle vara kul att ge varandra massa tips =) 

  • Svar på tråden vi som gifter oss 2014 med låg budget..
  • Äldre 28 Dec 17:16
    #21

    Hoppar oxå in här! Vi planerat bröllop i augusti/september 2014. Datum inte bestämt än då vi inte vet vad som är tillgängligt ännu. Vi har INGENTING klart än. Inga bokningar, inga kläder o en halvdan gästlista. Men det ska nog lösa sig Däremot är min ring beställd och på väg! Våran budget ligger på ca 25000:- för uppskattningsvis 50 gäster... Just nu diskuterar vi hur vi billigast kommer undan med festlokal, som ju är fantastiskt dyrt! Vi ska ha mingelfika med tårta o kaffe efter själva vigseln och efter fikat kör vi fest på kvällen. Alltså ingen trerätters eller vanlig sittning. På kvällen lägger vi däremot lite extra på att bjuda på alkohol och någon form av vickning. Så långt har vi kommit. Jag ska ringa runt o kolla bokningar på vigselplats o lokal direkt efter nyår.

  • Äldre 28 Dec 17:47
    #22

    Vi gifter oss också 9 augusti. Planerar att betala så lite som möjligt.


    klännin´gen ska jag snart bestlla från en kinasida. ca 1500:- (sen får man räkna med att behöva betala moms och tull)


    lokal bokad 1000:-


    fotograf 1300:- porträtt och i kyrkan. festen får gästerna fota på.


    ringarna till mig blev dyra, 7000:- för vigsel och förlovningsring


    Vi blir ca 75-85 pers. 


  • Äldre 2 Jan 14:11
    #23

    Kan tipsa alla som inte köpt klänning än, och vill komma undan billigt, att kolla in etsy.com.


    Köpte den här för ca 1000kr inkl frakt.



    Vi ska gifta oss den 26 juli. Vi kommer att bjuda ca 60 personer som får komma på både vigsel och fest. På festen bjuder vi på italiensk buffé, hemmabakad tårta och all dryck. Som det ser ut nu så kommer det landa på ca 40 000kr totalt.


     

  • Äldre 2 Jan 15:14
    #24

    Hoppar också in här, vi har dock en något dyrare budget då vårt bröllop kräver det :/ men vi har dragit ner på så mycket som möjligt just för att få det billigare. Men vi landar kring 50-60 tusen.


    Vi har kommit en bra bit med planeringen redan och ännu är det mycket kvar.det vi gjort hittills är:


    -Bokat vigselförrättare 500:-


    - Bokat lokal/hembygdsgård 2000:-


    - Förbokat mat från cateringfirma 15000:-


    - Inbjudningarna är på g


    - vigselordningen är klar


    - vigselprogrammen lika så


    - informationsbladet med inbjudan är klara


    - buketter samt corsage mm är planerade och en vän gör allt i blommväg till oss


    -marskalker, tärnor, bestman och näbbar är klara


    -toastmadame och toastmaster klara


    - mingelplock under uppbyggnad


    -alkohol planerad


    -tårtan gör jag själv om inte min far vill köpa den som han sagt förr det får vi se


    -klänningen är vald och kommer kosta 3000:-


    -klänningar till tärnor och näbbar 2000:-


     


    Och en massa mer som vi har planerat :P Datumet är den 5/7 :D


    Bröllopsplanering
  • Äldre 3 Jan 11:20
    #25

    Hej.
    ÄVen vi föröker hålla nere budgeten men det är inte lätt uutan massor med bra kontakter =( vi kommer buda 104personer.
    Vi har:
    - skrivit inbjudningslista
    - bokat kyrka
    -bokat lokal (klubbstuga 1500kr)
    -köpt klänning 700kr, begagnad
    -gjort inbjudningskort, mamma betalade.
    -köpt frimärken-280kr 
    - köpt namnskyltar ( annas sida på tradera, mycket bra utsmyckning)
    -Min kusin är musiker så hon har lovat att fixa festmusik
    - mina tärnor sjunger i kyrkan
    - köpt lika slipsar till bestman

    Planerar att åka till tyskland för att handla pris, någon som vet hur mycket en sån resa går på från Göteborg??
    Mat funderar vi på smörgåstårta eller egengjord bufe.
    Fotograf, frågar någon vän 

    Vilket jobb, vi gifter oss 2 aug, jag är redan nervös... 

  • Äldre 3 Jan 11:23
    #26

    vigselprogram och festprogram har ni tips på var man kan göra dom billigt???
     

  • Äldre 3 Jan 12:22
    #27

    Hemma på datorn? Skriv ut på ett finare papper bara:)

  • KaninA­nna
    Äldre 3 Jan 13:52
    #28

    Jag kan ge lite budgettips då vi ville hålla kostnaderna nere vid vårt bröllop.


    Tårta: vill man köpa bröllopstårta från ett konditori så kostar det ca 45-55kr per bit!! Vi gick till MAXI och beställde prinsesstårta med vit marspian och utan dekorationer. Jag köpte ranunkel på hötorget och dekorerade med och vips så fick vi ned kostnaden med nästan 3000kr. MAXI lånar också ut ställning gratis om man lämnar en deposition.


    Inbjudningar och vigselprogram: vi gick till Matton i Stockholm och köpte billigt papper och tryckte inbjudan i kopiatorn på jobbet och klistrade på lite fina sidenband.


    Påsar med ris: på Ebay kan man köpa små sidenpåsar i alla möjliga färger som man fyller med billigt ris. De har relativt snabb leverans. Beställer man från Kina så verkar det vara billigast. Jag betalade ca 30kr för 100 påsar. Jag köpte en korg på loppis som fick sidenband runt handtaget och en duk hemmifrån i botten. Påsarna delades ut i samband med vigselprogrammen.


    Ebay är för övrigt ett bra tips på hårnålar och dyl. En frisör tar ca 25-50kr st för finare hårnålar. Man kan ha med egna till frisören.


    Brudbukett: 5st enkla kallor med sidenband runt.


    Dukning: vi köpte löpare och tjockare servetter på Maxi och dekorerade med murgröna köpt på blomsterlandet och rosor (inköpte på hötorget genom extrem prutning) som vi klipte av blommorna på och stoppade in i murgrönan.


    Drickat: köper man öl och sprit på Bordershop så sparar men mest. Vinet gav ingen större vinst men endå en liten. Skumpan blev mousserande vin och det köptes på systemet för de hade så konstiga sorter på Bordershop. Trots bensinkostnad Stockholm-Bordershop räknade vi ut att vi sparade 9000kr på att handla där. dock handlade vi för mycket så det har räckt till flera fester och middagar efteråt.


    Vi tog bara bilder i studio och köpte sedan en CD-skiva med alla bilder och beställde en av dem till tackkort och gjorde egna förstoringar. Vi bad vänner och bekanta ta bilder i kyrkan och festen.


    Jag köpte skor som kan användas till fler tillfällen.


     


    Lycka till alla ni som tycker att det ska vara en rimlig kostnad på kalaset (och ja alla tycker vi olika om vad som är rimligt)!!


     

  • Äldre 3 Jan 14:38
    #29

    ett jättebra tips för att hålla ned kostnaden är verkligen att göra en budget och hålla sig efter den. Det är lätt att det drar iväg annars.

    Våra fest och vigselprogram skrev vi ut på vår skrivare, försättsbladet till festprogrammet var lite tjockare och hade en annan färg. 

    Klänningstips: Ebay, köpte min specialsydda där för 800 kr. (plus att det inte blev tull)
    slöjan 25 kr och underkjolen 100 kr.

     

  • Maria Jimmy
    Äldre 3 Jan 19:13
    #30

    Hoppar också in här, vi kommer gifta oss i år vi också, dock har vi inte gjort något än. Vi planerar att smyga iväg en dag och ta in på hotell över natten:) och ha festen längre fram då det passar bättre. Men nu tänkte jag höra hur ni gjorde när ni beställde klänning över nätet tex Kina?

Svar på tråden vi som gifter oss 2014 med låg budget..