• Äldre 11 Nov 18:00
    25244 visningar
    80 svar
    80
    25244

    vi som gifter oss 2014 med låg budget..

    vi ska gifta oss i juni 2014. är det någon mer som gifter sig med låg budget ? 

    skulle vara kul att ge varandra massa tips =) 

  • Svar på tråden vi som gifter oss 2014 med låg budget..
  • Camill­aForsg­ren
    Äldre 1 Dec 00:05
    #11

    Jag och min blivande gifter oss också 2014. Den 9/8 för att vara mer exakt. Vi har inte satt någon exakt budget men det ska bli så billigt som möjligt.
    Såhär långt har vi kommit:
    Bokat kyrka
    Bokat lokal(ca 800 kr)
    Gjort en ritning på tårtan(jag kommer göra själv) och bestämt fyllningarna(kommer kosta max 500 kr)
    Påbörjat menyn, vi kommer ha hemmagjord buffé(blir väl runt 2-3000 skulle jag tro)
    Köpt smycken, tiara, slöja och löshår till mig(sammanlagt ca 600 kr, jag älskar tradera!) 
    Köpt slips och duk till m2b(300 kr)
    Köpt och pimpat skor till mig(ca 250 kr)
    Skrivit klart gästlistan och nästan gjort klart inbjudningarna. De skickas i feb/mars. Vi blir ca 30 st. Inbjudningarna köptes på gallerix utförsäljning plus att jag beställt foton på oss som vi ska klistra i så ca 150 kr
    Köpt sidenband till buketten, kommer binda den själv. Kommer köpa blommor dagen före och se vilka som är fina då. Sidenbandet kostade 32 kr och blommorna får inte kosta mer än 300 kr.

    Klänning kommer jag beställa så fort jag har pengar, har designat själv och kommer beställa via en kinasida. Jag har fått en offert på 300 dollar(ca 1900 kr) vilket låter rimligt för mig.
    M2b köper kostymen på dressman, skjorta har han redan(1900 kr) 
    Frisör ska jag boka i vår, har hittat en som kostar runt 800 kr.
    Om vi ska ha fotograf så ska vi höra med en som tar 1500 för endast bilder på oss. Annars blir det att fråga någon kompis som är duktig.
    Ringarna vet jag än inte vad jag vill lägga på, men de kommer antagligen bli i silver eller stål så de kommer inte kosta speciellt mycket 

  • Äldre 1 Dec 00:56
    #12

    Hoppar in här! Vi ska gifta oss den 31 maj 2014. Har inte nån direkt budget men så billigt som möjligt då de bara är min fästman som har jobb.
    Än så länge har vi:
    Bokat kyrka
    Bokat lokal
    Köpt klänning
    Bokat hyra av kravatt och skjorta
    Gjort gästista
    Bestämt tärnor och marshallker
    Valt en ring (bara jag ska ha 2 ringar)
    Bestämt vart vi vill åka på bröllopsresa (har en sommarstuga i Bohuslän dit vi vill om den är ledig)

    Har maten, tårtan, transport och lite annat småfix kvar. Ska göra inbjudningskort i veckan och skicka dom i mitten av december.

    Vart ska alla gifta sig nånstan om man får fråga?
    Vi ska gifta oss i Våxtorps kyrka som ligger strax utanför Laholm i Halland.

  • Äldre 1 Dec 00:57
    #13
    Angelwings87 skrev 2013-12-01 00:56:32 följande:
    Hoppar in här! Vi ska gifta oss den 31 maj 2014. Har inte nån direkt budget men så billigt som möjligt då de bara är min fästman som har jobb.
    Än så länge har vi:
    Bokat kyrka
    Bokat lokal
    Köpt klänning
    Bokat hyra av kravatt och skjorta
    Gjort gästista
    Bestämt tärnor och marshallker
    Valt en ring (bara jag ska ha 2 ringar)
    Bestämt vart vi vill åka på bröllopsresa (har en sommarstuga i Bohuslän dit vi vill om den är ledig)

    Har maten, tårtan, transport och lite annat småfix kvar. Ska göra inbjudningskort i veckan och skicka dom i mitten av december.

    Vart ska alla gifta sig nånstan om man får fråga?
    Vi ska gifta oss i Våxtorps kyrka som ligger strax utanför Laholm i Halland.
    Missade ju att vi har Bestämt efternamn oxå:)
  • Äldre 1 Dec 00:59
    #14
    Angelwings87 skrev 2013-12-01 00:57:58 följande:
    Missade ju att vi har Bestämt efternamn oxå:)
    Angelwings87 skrev 2013-12-01 00:56:32 följande:
    Hoppar in här! Vi ska gifta oss den 31 maj 2014. Har inte nån direkt budget men så billigt som möjligt då de bara är min fästman som har jobb.
    Än så länge har vi:
    Bokat kyrka
    Bokat lokal
    Köpt klänning
    Bokat hyra av kravatt och skjorta
    Gjort gästista
    Bestämt tärnor och marshallker
    Valt en ring (bara jag ska ha 2 ringar)
    Bestämt vart vi vill åka på bröllopsresa (har en sommarstuga i Bohuslän dit vi vill om den är ledig)

    Har maten, tårtan, transport och lite annat småfix kvar. Ska göra inbjudningskort i veckan och skicka dom i mitten av december.

    Vart ska alla gifta sig nånstan om man får fråga?
    Vi ska gifta oss i Våxtorps kyrka som ligger strax utanför Laholm i Halland.
    Och så har vi fotograf. En av våra vänner:)
    (Märks att de e sent när man glömmer massa)
  • Äldre 8 Dec 22:17
    #15

    Vi gifter oss den 7 juni 2014 och har inte hunnit planera så mycket än så budgeten är inte satt, men vi vill inte lägga mer än 10000:- plus att min mamma har sagt att hon vill hjälpa till lite, men under 15000:- behöver vi komma.
    Vi har:
    Bokat kyrka
    Bokat lokal (ca 3000
    Min brudklänning är ordnad (jag ska ha samma klänning som jag hade på gymnasiebalen för många år sedan)
    Mannens kostym är antagligen också klar, han har en sedan tidigare han kan använda men han är lite sugen på att köpa en finare.
    Fotograf hoppas vi att min kusin vill vara, hon är hobbyfotograf och ganska duktig
    Maten blir kall buffé som vi ordnar själva, mannen är kock
    Tårta bakar vi nog själva
    Ringar är under planering, mannen vill inte ha någon egentligen så det blir något billigt och manligt, typ stål, och jag har ett guldarmband jag tänkte göra om/sälja
    Gästlistan är under konstruktion, vi kommer bjuda runt 90 gäster men räknar med 40-50 gäster på bröllopet (festen)
    Brudbukett vill jag inte ha, men jag vill ha blommor i håret så jag måste hitta någon duktig och billig frisör som kan hjälpa mig med det
    Vi planerar att servera brudskål och vin till maten, men sedan betalbar. Vi tror att släktingar utomlands kan ta med sig delar av alkoholen vi behöver så blir det tokbiligt (beroende på hur många av dem som kommer och hur mycket de får ta med).
    DJ har vi tänkt fråga min bror om han vill vara, han sysslar lite med sånt. Och vi hoppas att ljudsystemet i lokalen fungerar, de var inte säkra.

    Kostnader som vi inte har tittat på än är bland annat
    Inbjudningskort
    Klänning till dottern
    Sminkning vill jag ha hjälp med för det är jag jättedålig på. Jag tror inte jag känner någon heller. Men jag funderar på make up stores sminkning för typ 600:- där man även får produkter med sig. Men det kanske inte funkar så? Är det någon som har provat?
    Bröllopsnatten! Vi kan spendera den i stuga ute vid lokalen i skogen om vi vill för 170:- per person och natt, men jag skulle jättegärna vilja ha något lite bättre än våningssäng och gemensam toalett! Vi får se vad det blir.
    Bröllopsresa. Det kan bli så att vi åker till mannens hemland några veckor och tar första dagarna för oss själva på hotell som bröllopsresa, vi ska ändå dit och köra ytterligare en bröllopsfest under sommaren. Problemet med det är att vi inte vet om vi kan åka i juni pga jobb eller om vi måste vänta till september, och att jag inte vill lämna dottern sovandes ensam hos sin farmor i och med att hon träffar henne sällan och bara kommer att vara 1,5 år och inte går att förklara för.

    Så hur går planerna för er allihopa? Börjar ni komma någon vart med budgeten och bokningarna?

  • Äldre 10 Dec 15:11
    #16

    Hej!
    Jag joinar gärna er under planeringens lopp! Vi ska också gifta oss, men det  blir bara en privat ceremoni utan "riktig" vigselförrättare. Vi har nämligen redan gift oss borgerligt och ska ha den stora festen och förnya löftena den 5 juli 2014 :) Av detta skäl så vill vi inte lägga alltför mycket pengar på bröllopet, utan mest se till att det blir en god stämning!

    Jag är nyfiken. Ni som beställer klänning via s.k. kinasida. Skulle ni vilja dela med er av hur man går tillväga? Väljer ni ut en modell som de redan har eller skickar ni mått och design på egen önskad klänning?

    Vad kul att bilda en grupp och diskutera! 

  • HappyS­unshin­e
    Äldre 10 Dec 19:40
    #17

    Hej!
    Hoppar in i den här tråden också. Vi gifter oss 28 juni 2014.  
    Vi har precis startat upp det här "projektet" så har inte kommit alls långt i planeringen.

    Vi har bokat kyrka och vi ska åka och titta på lite olika lokaler.
    Vi har inte räknat än på vad det får kosta, men så lite så möjligt, samtidigt som vi inte vill snåla allt för mycket.
    Det är endast närmsta familjen och närmsta vännerna som ska bjudas, (de vet dock inget än, så inbjudningskort får väl fixas snart) ca 20 personer. Tänkte överraska alla i jul om att det blir bröllop i juni :)
    Sambon och jag har varit tillsammans i 7 år nu så det är väl på tiden ;)

    Vi ska inte ha best man, brudtärna eller toastmaster.. Vi blir ju ganska få ändå. 

    Funderar på att skicka efter brudklänning på nätet. Någon som har erfarenhet av det? Kan ni kanske rekommendera någon hemsida?

     

  • Äldre 11 Dec 21:58
    #18

    Hoppar in här också. Vi gifter oss 5 juli. v har kommit så långt som klänning och smycken klara till mig. Lokal och kyrka bokad. gästlistan är klar. Föräldrar syskon och dom allra närmaste vännerna blir ca 25 st kompis fotar en annan kompis sjunger. kollat runt olika cateringfirmor. Tårtat blir från ica maxi. inbjudningarna ska skickas ut efter jul. vår budget ligger på max 30.000

  • Rockab­illy
    Äldre 12 Dec 14:37
    #19

    Vi har kommit en bit på väg med vår bröllopsplanering nu.

    Ordnat:
    - Vigselförrättare bokad
    - Lokal bokad
    - Vigselring beställd
    - Inbjudningskorten skickade
    - Fotograf bokad
    - Övernattning bokad
    - Klädsel till sambon bestämd
    - Min klädsel är beställd

    Det vi har kvar är:
    - Komplettera sambons klädsel
    - Bröllopstårta
    - Meny (den tar vi itu med efter jul)
    - Hindersprövning
    - Mitt hår och smink
    - Mina hårblommor
    - Och några andra småsaker

    Hittills ligger ligger kostnaderna på 10 500 kr, får se vart det slutar! 

  • Äldre 28 Dec 02:03
    #20

    Här är en till som ska gifta sig sommaren 2014 med en snäv budget! Vi har bokat ett kapell (600kr) Lokal har vi inte bokat, vårdat datum var eventuellt bokat redan (shiiiit), ska ringa igen imorgon. Brudklänning fick jag hem idag! Måste sys upp en aning, men känner två stycken som kan göra det (1500kr kostade klänningen) Makeup är bokad på makeup store, 495kr provsmink + produkter för samma summa! sen 300kr på självs bröllopsdagen. Hår ska jag beställa löshår, clips som syrran min fixar med. Fotograf ej bestämt. Vill gärna ha fina bilder att se tillbaka på så vill ha en "riktig" fotograf helst beroende på vad det kan kosta. Maten ska vi fixa själva som blir en buffé. Hur gör ni andra med alkohol? Kan man be gästerna ta med sig sånt själv till själva festen eller är det oförskämt? Ska man köpa och sälja i självkostnadspris så är det ju ändå pengar man måste lägga ut liksom? Vi tänkte isåfall bjuda på välkomstdrinkar och kanske vin (både rött och vitt) till maten+ läsk till barnen. Vigselring vill inte min sambo ha, så det blir bara en till mig. Inte kollat ännu. Är mest orolig över lokalen för där hade vi fått ett himla bra pris! 300kr för 12-12 exklusive städning efteråt.lite tajt för förberedelser och så men.. Hoppas verkligen att det är ledig då vi vill gifta oss! Vi blir ungefär 35 gäster.

Svar på tråden vi som gifter oss 2014 med låg budget..