• Äldre 7 Nov 14:05
    4307 visningar
    13 svar
    13
    4307

    Hjälp! Maj eller Augusti?

    Har beslutsångest! 10 maj eller 2 August? Är de datumen för lokal vi hittat. Vi ville ha det i slutet av maj början av juni. Men vi är försent ute... 10 maj kanske är för kallt? Löven har inte kommit?... Åh... Detta är jobbigt... Tips på hur jag ska tänka? Är maj verkligen illa månad?...

  • Svar på tråden Hjälp! Maj eller Augusti?
  • Äldre 7 Nov 14:16
    #1

    Nu vet inte jag var du bor, men för mig är det självklart att löven kommit i maj! De brukar ju komma redan i mars (undantag förra året då våren var supersen!)
    Så om ni nu vill ha det i maj-juni tycker jag ni ska ta den 10 maj. Om det är kallt då har ni otur, tycker jag (såvida ni inte bor i Norrland då).
    Jag ska själv gifta mig i maj, i slutet dock.

  • Äldre 7 Nov 14:17
    #2

    Förresten, enligt statistiken regnar det mer i augusti än i maj - om det kan vara någon hjälp!

  • Äldre 7 Nov 14:18
    #3

    Maj kan vara jättefint! och augusti kan regna, eller tvärt om. Hur vill du ha bröllopet? Det är nog större chans att det är varmt i augusti iaf.


     


    Ska ni vara mycket inne eller ute? Om ni är inne kanske det inte spelar så stor roll?


     


    Jag skulle nog välja augusti. Det är säkrare att det är sommar då. Senaste åren har väl våren kommit kanska sent?


  • Äldre 7 Nov 14:30
    #4

    Vi bor i Västerbotten och hade inte valt maj om vi hade velat ha lite sommarkänsla. Här har det väl kommit knoppar på träden kanske och det ligger kvar lite snö i början av maj. Förra året var ett ovanligt år, då hade vi riktigt sommarväder i maj, men det var dom två sista veckorna i maj. Före det var det vår och små snöhögar kvar här och var.

    Vi valde augusti, då jag tycker det brukar vara toppenväder, men inte riktigt lika jobbigt varmt som i juli. Det är grönt och fint då också :) En sak som kan vara både fördel och nackdel är ju att det kan vara semestertider för vissa i början av augusti. Och ni skulle ju få lite extra tid på er med planering.

    Det är svårt att säga. Ni måste känna efter själva :)


  • Äldre 7 Nov 14:34
    #5

    Jag bor i blekinge. :)

  • Äldre 7 Nov 16:45
    #6
    Jessica327 skrev 2013-11-07 14:34:10 följande:
    Jag bor i blekinge. :)
    Alltså, ingen fara att det ska vara alltför kallt den 10 maj. Men det är ju troligtvis varmare i augusti om det är viktigt. Löven skulle jag inte vara orolig för vid den tiden i Blekinge!
  • stormh­elen
    Äldre 7 Nov 18:09
    #7

    Hade jag valt helt fritt så hade jag valt maj, då träden börjat få sina blad, det brukar vara lagom varmt då det inte är lika hett som på sommar månaderna.


    Nu blev vårt bröllop i september i stället. Det berodde på att vi träffades den 15 sep för 6 år sedan och ville då gifta oss samma månad som vi träffades (och även förlovade oss på). Så bröllopet ägde rum 14 sep i år.


     


    I Blekinge bör det inte vara något problem vad gäller växtligheten, men det kan ju vara lite kallt om man har otut. Men det kan det ju vara på sommaren också om man har otur - förra sommaren var ju ingen höjdare - iaf inte i Sthlm där jag bor, då det mestadels regnade och var riktigt kallt typ hela sommaren. Men det är ju mer troligt att augusti är varmare än i maj, och vad gäller växtligheten så är ju träden fulla med blad och så.


    Du kanske kan kolla lite väderstatstik för de olika månaderna i Blekinge?!


     


    En annan grejj som man kan tänka på är att maj är en bättre månad vad gäller blommor, då det finns ett större utbud, medan augusti (och september) är de smämsta på hela året. Det finns inga särskillt roliga blommor då - om man inte är beredd att betla extra för att de ska köpa in andra blommor än de som de redan har i butiken. Men då kan som sagt den kostnaden dra iväg då de blommorna kostar mer. Nu vet ju inte jag om detta är något du tycker är viktigt eller inte. Men det kan vara bra att tänka på.


     


    En annan fördel med maj är ju att de flesta inte hunnit gå på semester än, så fler kan ju då komma på bröllopet. Augusti kan ju folk fortfarande ha semester och då vara bortresta.


     

  • Äldre 7 Nov 19:29
    #8

    Jag hade satsat på Maj! Vi hade först bokat den 14/6-14 men fick omboka. Då var det bara 31/5 och 2/8 kvar, så det blev 31/5! Lycka till vad det än blir!  

  • Sofie R
    Äldre 7 Nov 19:49
    #9

    Maj, mindre mygg och annan ohyra då!

  • Äldre 7 Nov 23:02
    #10

    Men detta med blommor är en nackdel ju. Då måste man ju ha vårblommor. :) Vi hade tänkt blå tema med blåa blommor. Blått är inte direkt vårigt ju... kan kanske bli en dum ide?

    Vi hade så gärna velat ha det den 31 maj. Men vi är försent ute, allt är bokat. Det lutar mer och mer åt 10 maj än augusti. Men jag är rädd att utomhusbilderna blir "kala" och utan blad. Och att det ska vara kallt. Men vi kommer troligen sitta inne ändå.

    Vad tror ni? :)

  • Äldre 8 Nov 00:45
    #11

    Har du upplevt en maj månad utan löv på träden? Jag tror inte att jag nånsin gjort det (och Malmö är ju inte så mycket längre söderut än Blekinge).

    Jag vill också ha blått tema, men har inte jättebra koll på det där med vilka blommor vilken säsong. I så fall ligger jag också pyrt till! Vill gärna ha hortensior och de brukar ju blomma lite senare.

  • stormh­elen
    Äldre 8 Nov 09:57
    #12
    Jessica327 skrev 2013-11-07 23:02:41 följande:
    Men detta med blommor är en nackdel ju. Då måste man ju ha vårblommor. :) Vi hade tänkt blå tema med blåa blommor. Blått är inte direkt vårigt ju... kan kanske bli en dum ide?
    Marie Malmö skrev 2013-11-08 00:45:06 följande:
    Jag vill också ha blått tema, men har inte jättebra koll på det där med vilka blommor vilken säsong. I så fall ligger jag också pyrt till! Vill gärna ha hortensior och de brukar ju blomma lite senare.

    Det finns lite olika blommtrådar som är jätte bra där man kan få hjälp av en tjej som är florist. Här är en av dem


     


    www.brollopstorget.se/Forum-1-24/m4298540.html


     


    Om ni undrar något som har med blommor att göra så fråga där. ;)

  • Äldre 8 Nov 13:02
    #13
    Marie Malmö skrev 2013-11-08 00:45:06 följande:
    Har du upplevt en maj månad utan löv på träden? Jag tror inte att jag nånsin gjort det (och Malmö är ju inte så mycket längre söderut än Blekinge).

    Jag vill också ha blått tema, men har inte jättebra koll på det där med vilka blommor vilken säsong. I så fall ligger jag också pyrt till! Vill gärna ha hortensior och de brukar ju blomma lite senare.
    Liljekonvaljer och blåarosor skulle jag vilja ha i kombination. :) Vad tror ni om det? Marie. När gifter du dig?
Svar på tråden Hjälp! Maj eller Augusti?