• Anonym (Klänn­ingspa­nik)
    Äldre 7 Nov 11:08
    17184 visningar
    67 svar
    67
    17184

    Skrämmande att prova brudklänning

    Jag ska vara ärlig. Jag drar mig rent utsagt för att åka och prova klänning. Anledning: Vi har valt att hålla det hemligt att vi planerar bröllop för att våra nära och kära inte ska komma med för mycket åsikter och för att vi inte vill att de ska känna krav på att hjälpa till. Dock ställer detta till med ett visst problem. Jag har alltid varit lite vidskeplig och vill därför inte att min blivande make ska se mig i bröllopsklänningen innan själva vigseln, men har nu ingen som kan följa med mig som smakråd...

    Hur har ni gjort? Har ni gått själva eller tillsammans med någon? Och om ni gjick själva, hur manade ni upp modet...

  • Svar på tråden Skrämmande att prova brudklänning
  • Anonym (Klänn­ingspa­nik)
    Äldre 12 Nov 09:15
    #41

    En ganska bröllopig marräng grej :) Jag är lite osäker på om det är en ball gown eller a-line, ett sorts mellan ting skulle jag tro.

    Själv är jag ca 160 med E-kupa...

    När gifter du dig eller har du gift dig redan? Hur långt innan beställde du din klänning? Har du någon bild som jag får se på hur du såg ut i din?

  • Anonym (Klänn­ingspa­nik)
    Äldre 12 Nov 09:18
    #42

    Jag skulle tro ca sju månader eller så ... nej förlåt det är typ nio månader kvar. Haha tänk om jag skulle råka bli gravid istället och få bäbis på det tilltänkta bröllopsdatumet. Haha skulle inte det vara lustigt!?

  • Äldre 12 Nov 09:28
    #43
    Anonym (Klänningspanik) skrev 2013-11-12 09:15:58 följande:
    En ganska bröllopig marräng grej :) Jag är lite osäker på om det är en ball gown eller a-line, ett sorts mellan ting skulle jag tro.

    Själv är jag ca 160 med E-kupa...

    När gifter du dig eller har du gift dig redan? Hur långt innan beställde du din klänning? Har du någon bild som jag får se på hur du såg ut i din?
    Anonym (Klänningspanik) skrev 2013-11-12 09:18:06 följande:
    Jag skulle tro ca sju månader eller så ... nej förlåt det är typ nio månader kvar. Haha tänk om jag skulle råka bli gravid istället och få bäbis på det tilltänkta bröllopsdatumet. Haha skulle inte det vara lustigt!?
    Klänningen jag i slutänden valde, hade tre hemma som jag valde mellan, var en lite blandning mellan A-linje och ballgown. Jag hade en annan, stooor ballgown hemma också, men den blev tillslut nerröstad och det behövdes bytas till snörning i den. Jag kan dock i efterhand ångra lite att jag inte valde den istället ;) Jag gifte mig för drygt 2år sedan, oj, tiden flyger iväg! haha




    Nio månder är inte superlång tid, trots alls, för många gånger är det ju leveranstid också. Finns din klänning i butik så du får med den hem direkt, eller är det leveranstid på den? Ibland kan den ju vara upp till 3-4 månader. Ett tips är dock att sluta kika på klänningar öht efter du köpt en!
  • Anonym (Klänn­ingspa­nik)
    Äldre 12 Nov 09:57
    #44

    Det tar enligt sidan ungefär en månad att både sy den och skicka den, men jag skulle tippa på att det kommer att ta nästan två om man ska vara på den säkra sidan. Så det ger mig tid att både hinna prova klänningar för att få en uppfattning och sedan beställa efter en i min nuvarande storlek. Om jag förstod det rätt på de trådar jag läst här på bt så är det bättre att beställa den storlek man har och se till att hålla vikten eller gå ner i vikt... och att det är lättare att ändra stora storlekar till något mindre. Tur att jag har tid, behöver ju inte köpa den nu nu nu... 9 månader kvar och då är ju inte 1-2 månader speciellt lång tid att vänta på klänning. Då borde väl mitt stopp datum vara halvvägs från nu. Så jag måste ha bestämt mig om 4 månader!

    Uppdrag! Inom loppet av 4 månader måste jag ha hittat min klänning och beställt den.
    Innan dess ska jag ha vågat mig iväg till en butik och provat alla varianterna av brudklänning, dvs. a-line, mermaid, ball gown, empire och sheath. (har jag glömt någon variant?)
    Bestämt om det ska vara tyll, brodyr eller enkel slät.
    Tagit reda på kostanden för att göra ändringar och vilka ändringar man vill undvika att behöva göra.
    Provsitta i klänningarna så att jag vet att inte brösten ramlar ur dem *skratt*

    Några tips på vad jag ska tänka på mer innan jag startar mitt hemliga uppdrag!?

  • Äldre 12 Nov 10:03
    #45
    Anonym (Klänningspanik) skrev 2013-11-12 09:57:39 följande:
    Det tar enligt sidan ungefär en månad att både sy den och skicka den, men jag skulle tippa på att det kommer att ta nästan två om man ska vara på den säkra sidan. Så det ger mig tid att både hinna prova klänningar för att få en uppfattning och sedan beställa efter en i min nuvarande storlek. Om jag förstod det rätt på de trådar jag läst här på bt så är det bättre att beställa den storlek man har och se till att hålla vikten eller gå ner i vikt... och att det är lättare att ändra stora storlekar till något mindre. Tur att jag har tid, behöver ju inte köpa den nu nu nu... 9 månader kvar och då är ju inte 1-2 månader speciellt lång tid att vänta på klänning. Då borde väl mitt stopp datum vara halvvägs från nu. Så jag måste ha bestämt mig om 4 månader!

    Uppdrag! Inom loppet av 4 månader måste jag ha hittat min klänning och beställt den.
    Innan dess ska jag ha vågat mig iväg till en butik och provat alla varianterna av brudklänning, dvs. a-line, mermaid, ball gown, empire och sheath. (har jag glömt någon variant?)
    Bestämt om det ska vara tyll, brodyr eller enkel slät.
    Tagit reda på kostanden för att göra ändringar och vilka ändringar man vill undvika att behöva göra.
    Provsitta i klänningarna så att jag vet att inte brösten ramlar ur dem *skratt*

    Några tips på vad jag ska tänka på mer innan jag startar mitt hemliga uppdrag!?
    Vilken sida är det du kikat på? Och ja, räkna med att det tar längre tid, för att ha lite spelrum. Lägg också till tid för att hinna med eventulla ändringar :) Och så sant, det är vanligtvis enklare att sy in en klänning, så det är bättre att inte beställa en för liten klänning.

    Att pröva klänningar är en bra ände att börja i :) Då får du nog ganska snabbt en uppfattning om vad som passar dig och vad du tycker om :)
  • Äldre 12 Nov 20:58
    #46
    daniiel
    Det bevisar bara min mening att man måste prova... helt omöjligt att veta annars. Tyst
  • Anonym (Klänn­ingspa­nik)
    Äldre 12 Nov 23:30
    #47

    Ja det är sant man bör nog tänka på det där med tiden det tar för dem att göra förändringar om det skulle behövas.

    Kanske borde ändra deadline till att jag måste ha gjort dessa saker inom loppet av 3månader!

    Jag känner helt plötsligt pressen att åka och träna varje dag under den här tiden haha. Hu! Skulle gärna vilja gå ner typ fem eller sju kilon *flin* Men, det viktigaste är ju faktiskt att vi gifter oss och att vi äntligen får realisera och offentliggöra oss som par till det yttersta. För det är ju faktiskt en viss skillnad mellan att tänka på sig själv som gift. Att alla tror att man är gifta... Och att alla vet att vi är gifta och att vi faktiskt är gifta. Ibland är det som om vi lurar folk till att tro att vi är gifta och att det egentligen skulle vara bara mer ärligt om vi faktiskt vore gifta på riktigt. Fast vi har barn och allt.

  • Anonym (Klänn­ingspa­nik)
    Äldre 15 Nov 14:12
    #48

    Nu har jag bokat tid för att prova klänningar. Hade först problem med att få tag i tjejen som skulle ta emot bokningarna, och jag var på väg att ge upp! Men efter ett par dagar så gick det tillsist. Härligt, spännande och oerhört skrämmande. Jag är lite rädd att jag inte kommer att komma i en enda klänning och kommer att komma därifrån gråtandes. När man läser här på familje liv så tycker jag att det så ofta låter som att brudklänningsbutikerna har så små storlekar. I någon tråd läste jag om någon tjej som blev kallad tjock. Typ något i stil med, "ja om man är tjockare får man skylla sig själv" HU vad hemskt. Det här fick mig att drömma mardrömmar här om natten. Jag sa till tjejen i telefon att vi är ute igod tid för att prova... vi har ju inte ens lyckats boka kyrkan än... Det ska vi se till att få gjort på måndag också ... Om allt vill sig väl!.. Hursomhelst, så sa jag att jag inte hade så bra koll på vad jag passar i och mest ville prova klänningar av olika modeller så att jag får bättre koll och för hoppningsvis så hittar jag väl min klänning hos henne. Sedan frågade jag också, vad händer om jag inte hittar min drömklänning hos dig, vad gör jag då... Och frågade om jag motförmodan skulle hitta en klänning någon annanstans, skulle jag då kunna samarbeta med henne för att få den justerad. Det sa hon var okej,men att hon då tog lite mer betalt... JA vi får väl se hur det blir... men jag har i alla fall varit modig nog att ringa och boka tiden. Nu ska jag väl försöka att ta mig dit också och inte fega ur... eller vad det heter? Fästmannen ska följa med och prova smoking eller frack också.

    Tänk om jag kommer därifrån gråtandes för att jag inte passar i ett enda plagg eller ens kommer i nått!!!??? Hu!

    I en annan dröm krympte jag i min klänning typ som teskedsgumman. Det var rätt läskigt det också. Vet inte vilken dröm som egentligen var bättre... eller sämre.

  • Äldre 15 Nov 15:26
    #49
    Anonym (Klänningspanik) skrev 2013-11-15 14:12:41 följande:
    Jag är lite rädd att jag inte kommer att komma i en enda klänning och kommer att komma därifrån gråtandes. När man läser här på familje liv så tycker jag att det så ofta låter som att brudklänningsbutikerna har så små storlekar. I någon tråd läste jag om någon tjej som blev kallad tjock. Typ något i stil med, "ja om man är tjockare får man skylla sig själv" HU vad hemskt.
    Jag tror inte det är speciellt vanligt att man blir kallad tjock i brudklänningsbutikerna. Jag fick ett bra bemötande i alla affärer, i.ofrs. är jag av rätt genomsnittlig kroppstyp (varken tjock eller jättesmal), men tror inte att det påverkade.

    De flesta butiksbiträdena är medvetna om att negativa kommentarer om kundernas kroppar sprids jättefort, och butikerna får därmed dåligt rykte. Visst finns det ju kvastskaft till biträden, men de flesta är jättetrevliga och duktiga på sitt jobb. Du ska inte oroa dig för att biträdena ska vara otrevliga.

    När jag provade klänningar tyckte jag att nästan alla provklänningar var stora (typ strl. 40, jag har 36). Har man stor storlek (typ 46 eller större), kan det ju hända att man inte kan dra upp blixtlås eller så. Oftast kan man ju ändå prova en klänning som är fel storlek för att få en uppfattning om modellen.

    Tvekar du mellan två olika storlekar, ta den större och sy in den senare om du gått ner i vikt.
  • Äldre 15 Nov 15:54
    #50

    Jag är också "normal"storlek, inte tjock och inte smal (i så fall mer mot tjock). Jag kom i de flesta klänningarna och några gick inte att stänga helt i ryggen. Så det får du inte tänka så mycket på. De som kan vara svåra att komma i är ju mermaid då de är tight sydda över rumpan. Jag provade inga såna direkt men några liknande och alla satt för tight över rumpan så det var ingen idé... men jag ville inte ha en sån i alla fall Glad

Svar på tråden Skrämmande att prova brudklänning