• Anonym (Klänn­ingspa­nik)
    Äldre 7 Nov 11:08
    17166 visningar
    67 svar
    67
    17166

    Skrämmande att prova brudklänning

    Jag ska vara ärlig. Jag drar mig rent utsagt för att åka och prova klänning. Anledning: Vi har valt att hålla det hemligt att vi planerar bröllop för att våra nära och kära inte ska komma med för mycket åsikter och för att vi inte vill att de ska känna krav på att hjälpa till. Dock ställer detta till med ett visst problem. Jag har alltid varit lite vidskeplig och vill därför inte att min blivande make ska se mig i bröllopsklänningen innan själva vigseln, men har nu ingen som kan följa med mig som smakråd...

    Hur har ni gjort? Har ni gått själva eller tillsammans med någon? Och om ni gjick själva, hur manade ni upp modet...

  • Svar på tråden Skrämmande att prova brudklänning
  • Äldre 7 Nov 20:50
    #11

    Jag provade och köpte min klänning ensam, utan smakråd. Jag hade kikat lite på nätet för att få en idé om vad jag gillar, och sen tågade jag helt enkelt in i affärer och bad att få titta och prova på klänningar som jag gillade.

    De flesta biträden är väldigt lyhörda för ens önskemål, och har ofta ett öga för vad man passar i också. De ser ju massor med kunder varje dag, och utvecklar väl något slags sinne för vilken kroppsform som passar i olika modeller.

    Det är inte så farligt att prova ensam, du behöver ju inte slå till direkt heller. Prova några klänningar, sov på saken och gå och prova favoriterna en gång till. Sen köper du den klänning du gillar mest (inom din egen budget).

    Jag tyckte det var skönt att gå ensam, men så shoppar jag helst ensam också

    Lycka till!

  • Äldre 8 Nov 07:27
    #12

    Jag hade med mig min mamma och bästa vän när jag provade och vi var rörande överens om vilka klänningar som passade och inte passade så de var med mer som stöd. Jag tyckte man märkte ganska snabbt vilka butiker som bara var intresserade av att sälja och vilka som verkligen brydde sig om att hitta rätt klänning också.

  • jools
    Äldre 8 Nov 10:01
    #13

    Här är lite råd när du ska köpa brudklänning! Kom ihåg att din stil inte förändras bara för att du ska stå brud.

    Brukar du aldrig ha tubtopp på dig och hatar det/känner dig naken så ska du inte välja det på brudklänningen. Tycker du inte om att ha linne för du inte gillar dina armar, då ska du välja en klänning med ärmar.
    När jag syr brudklänningar brukar jag alltid fråga bruden vad för ringning hon brukar välja på toppar; båtringning, rund, v, djup eller grund. Gå sedan på det när det kommer till klänning. Gillar du tex inte att visa klyftan i vanliga fall gillar du nog inte det på bröllopsdagen.
    Tycker du att din midja är det finaste på din kropp, framhåll det!
    Kolla alltså i din garderob på dina kläder och framförallt klänningar. Kör en klänning i samma stil liksom. Är du aldrig prinsessig i vanliga fall ska du nte välja värsta gräddbakelsen.

    Ett annant tips är att spara bilder på klänningar du gillar, helst många så att du kanske har tjugo klänningar att jämföra, då brukar man se en röd tråd.
    Som i mitt fall har alla klänningar jag sparat varit i spets, då är det nog en spetsklänning jag ska ha. Likaså har jag inga tubklänningar sparade, då är nog inte det en modell jag ska ha.

    Ta även med bilder när du ska prova för man har ibland olika tolkning av ord. Då är det lättare att visa en bild.
    Och prova att sitta ner i klänningen så du ser hur urringad den blir och om den korvar sig eller är obekväm.

    Lycka till :)

  • Äldre 8 Nov 12:30
    #14

    Jag håller inte helt med Jools. Min klänning är utan ärmar, vilket jag aldrig har annars eftersom jag har tung byst. Men på brudklänningen hålls det ju upp på ett helt annat sätt och det ser väldigt fint ut. Min klänning är betydligt mer prålig och prinsessig än jag någonsin varit eller kommer vara...

    Jag ville också ha spets, men det visade sig att jag inte alls passar i det, det ser helt enkelt inte fint ut när jag har det på mig. Så det gick bort...

    Men det är så klart alltid bra med råd från olika håll. Glad
    Bra tips att sitta ner med klänningen!

  • Anonym (Klänn­ingspa­nik)
    Äldre 8 Nov 13:06
    #15

    Jag ska komma ihåg det där med att sitta ner i brudklänningen. Skulle ju kännas hemskt att inse på själva dagen eller när man köpt klänningen att det blir problematiskt.

    Har nu kollat på lite olika sidor... bland annat www.brollopsguiden.se/mode-och-skonhet/brudklanningarnas-skarningar/246 och på millybrildal.com Så, jag har fått lite bättre uppfattning om vad som finns, men hur vet jag vilken form jag själv har på kroppen? Behöver nog komma över min rädsla för att gå själv...

    Någon som vet var man kan ta reda på vilken kroppsform jag har..?

    Det verkar som att mina favoritklänningar är antingen väldigt enkla utan krussiduller och större kjolar eller med väldigt mycket brodyr. Jag verkar inte heller ha så mycket emot tyll. Det som verkar gå bort helt är glitter och strass, korsetter och genomskinligt tyg på ryggen.

    Det svåraste är nog vilken typ av urringning man ska ha... och sedan det där med ärm eller inte. Jag tycker själv att jag har rätt grova överarmar. De flesta klänningar jag sett med ärm har det med mycket spets. Jag är lite rädd att det skulle få lite kasslereffekt eller se för tajt ut. Tjejerna på bilderna ser ju alla ut att ha hur smala armar som helst!!!! Är det någon här som har en klänning med ärmar?
    Vad tycker ni om bolero, är det så det kallas, för ett sommarbröllop...? Tror ni att det skulle kunna fungera? Vad skulle vara det mest smickrande om man har större armar? Jag vill ju inte direkt framhäva dem...

    Någon som har några fler tips eller erfarenheter att dela med sig? Vad upplevde ni själva att ni passade i och inte och vilken kroppsform har du?

    Super tack till alla ni som redan har delat med er av era tankar och åsikter... Känner mig mindre ensam!

  • Alylly­ra
    Äldre 8 Nov 14:43
    #16

    Om du är osäker på din kroppsform och vilka modeller du passar i så prova alla! Eller, inte varenda klänning de har i butik alltså, men be att få prova lite olika modeller för att se vad du passar i. Personalen brukar också vara duktiga på att se sånt. Och det finns massa hemsidor där man kan skriva in sina mått för att få en uppfattning om vilken kroppstyp man har.
    Om du är osäker på vad klänningsmodeller heter kan du ju plugga på lite innan på sidor som millybridal, där de brukar vara sorterade efter just modell (a-line, ballgown, mermaid etc).

    Men jag kan säga att när jag kom in och nämnde några klänningsmodeller och märken som jag ville prova så sa expediten typ "oj, vad du var påläst", så det är nog mycket vanligare att man inte har någon koll första gången man kommer in. Så det behöver du inte vara orolig för!

    Jag hade en liten ärm i spets på min klänning och jag kan säga att den satt inte direkt tajt. Om ärmen mot förmodan skulle göra det kan du ju få den justerad hos sömmerska så att det inte blir "kasslereffekt". Var inte rädd för att prova olika modeller bara för att det känns lite för trångt, sömmar kan justeras (in/ut), band kan flyttas om och applikationer kan sprättas bort/sys på.

  • jools
    Äldre 8 Nov 14:55
    #17

    Du kan dels ta reda på din kroppstyp genom att se vad för strl du har  på kläder. Har du 38 på toppar och 42 i byxor tex så har du antagligen lite päronformad kropp.
    Är kläder ofta för små i midjan men lagom i övrigt har du kanske en mer äppelformad kropp. Du kan ju också stå framför spegeln och titta på dig själv, syns din midja tydligt eller är du mer rak? Då kanske du är mer av en timglas figur.
    Haka inte upp dig för mycket på det, låt inte det vara prioritet men ha det i bakhuvudet. Gå framförallt på det du trivs i!
    Angående urringning så brukar man gå på hur lång/kort hals man har, men det kankse är överkurs... ofta brukar man passa i det man gillar och väljer utan att tänka... tex urringat eller inte och vilket specifik modell.

    Jag tycker inte att man behöver dölja armar bara för att de är tjocka! Vissa modeller är så klart mer smickrande än andra men det är nog lättast att prova dig fram. Det brukar vara intressant att se hur snygg en klänning kan vara på galgen men se helt knas ut på en viss brud, medan en annan klänning kan se jättetråkig ut när den hänger och sen vara en dröm på rätt kropp.

    Det kan såklart vara som någon skrev att man går helt utanför sin vanliga comfort zone och trivas jättebra i det för klänningen är annorlunda och känns stabil osv, men det brukar vara bra riktlinjer att gå på.

    Jag hade nog föredragit att prova ensam, andra kan lägga i så mycket personliga åsikter i sina omdömmen och inte främst fokusera på bruden och hennes stil.

  • Plätti­s
    Äldre 8 Nov 22:54
    #18
    Anonym (Klänningspanik) skrev 2013-11-08 13:06:16 följande:
    Någon som vet var man kan ta reda på vilken kroppsform jag har..?
    http://www.dinstylist.se/kvinna: Här fanns det en ganska bra förklaring till hur man tar reda på sin kroppsform, och som jools skrev är det lättast om du ställer dig framför spegeln och tittar på dig själv. Jag själv är ganska timglasformad med breda axlar och breda höfter, men en markerad midja. Men jag ser inte alls ut som figuren som förklarar det  
    När du går och provar kommer du känna vad som känns bra. Jag hade en tanke innan jag började om vad jag ville ha, men den förändrades efter första provningen. 

    Oavsett hur du känner när du provar kläder i vanliga fall är det inte samma sak som att prova brudklänning. Man ser ut som en brud i alla klänningar, men din klänning ska passa dig. Du ska må bra när du ha den på dig. Det är allt som spelar någon roll. 

    Tycker du det är jobbigt att boka tid och gå ensam kan du börja med att bara gå in i en butik som säljer klänningar och kolla på dem. Lägg inte för mycket press på dig när du provar heller. Du måste inte hitta en klänning på första försöket. Och om du är osäker kan du alltid gå tillbaka senare och kanske ta med en nära vän eller en släkting som kan bevara hemligheten  
  • Anonym (Klänn­ingspa­nik)
    Äldre 8 Nov 23:22
    #19

    Okej, nu har jag kollat massor med sidor om kroppstyper och googlat på kvinnor kroppstyp och någon av de olika kroppstyps alternativen... Ja, det var kanske inte den smartaste idén jag fått på länge *harkel* Men jag ville ju som sagt få en verklighets uppfattning om hur en verklig kvinna av den kroppstypen såg ut jämförelsevis med mig själv. Jag har ställt mig spritt språngande naken framför spegeln och granskat mig själv... tills min dotter på fem år krävde att få veta vad mamma egentligen höll på med. Ja, då var  jag ju tvungen att förklara. PINSAMT VÄRRE! Hon sa, men mamma du är ju perfekt med den där magen jag har gjort. Så det gjorde ju min dags så mycket bättre. Hon älskar mig med ränder på magen och allt och tyckte mamma hade en midja *skratt* Ärligare än så blir det väl inte. Efter mycket om och men så är det nu fastställt att jag hör till kroppstyp timglas, men något kurvigare än de tecknade bilderna jag googlat fram :D En bit på vägen i alla fall!

    Nu är bara frågan... Vilken klänning passar min kroppstyp?
    Någon som har samma kroppstyp som jag och som har provat klänningar... Vilken variant passade ni bäst i? Har ni någon bild som ni skulle kunna visa på dig och din klänning? Skulle bli så glad.

    Kollade själv på den här sidan www.brollopsguiden.se/mode-och-skonhet/brudklanningarnas-skarningar/246 och att döma av dessa alternativ verkar Ball Gown passa mig bäst... vilket inte skulle vara fy skam :) Men hur ser de ut på en vanlig dödlig normal och retuscherad kvinna? Skulle verkligen gilla något alternativ då jag också gillar klänningar med mycket spets-brodyr...? Någon med bild på sig själv i timglasfigur och tajtare brodyrklänning? Lust att visa bild?

  • Anonym (Klänn­ingspa­nik)
    Äldre 8 Nov 23:25
    #20
    Plättis skrev 2013-11-08 22:54:00 följande:
    www.dinstylist.se/kvinna: Här fanns det en ganska bra förklaring till hur man tar reda på sin kroppsform, och som jools skrev är det lättast om du ställer dig framför spegeln och tittar på dig själv. Jag själv är ganska timglasformad med breda axlar och breda höfter, men en markerad midja. Men jag ser inte alls ut som figuren som förklarar det  
    När du går och provar kommer du känna vad som känns bra. Jag hade en tanke innan jag började om vad jag ville ha, men den förändrades efter första provningen. 

    Oavsett hur du känner när du provar kläder i vanliga fall är det inte samma sak som att prova brudklänning. Man ser ut som en brud i alla klänningar, men din klänning ska passa dig. Du ska må bra när du ha den på dig. Det är allt som spelar någon roll. 

    Tycker du det är jobbigt att boka tid och gå ensam kan du börja med att bara gå in i en butik som säljer klänningar och kolla på dem. Lägg inte för mycket press på dig när du provar heller. Du måste inte hitta en klänning på första försöket. Och om du är osäker kan du alltid gå tillbaka senare och kanske ta med en nära vän eller en släkting som kan bevara hemligheten  
    Har du köpt eller hittat din klänning än? Har du valt med eller utan ärm? Lust att visa bild på hur din klänning ser ut?
Svar på tråden Skrämmande att prova brudklänning