• Äldre 2 Nov 19:38
    4506 visningar
    28 svar
    28
    4506

    Fotograf eller inte?

    Står i valet och kvalet, med tanke på att vi redan nu gått över vår budget. Men ska man anlita en fotograf eller ej? Ni som valde att inte anlita en, blev ni trots det nöjda med era bilder fr bröllopet?


    Känner en tjej som extraknäcker som fotograf på bl.a. bröllop, hon tar 5000 och då är hon med oss hela dagen och vi får 60 bilder.


    Min m2b tycker att det räcker att vi ber släkten ta kort med våran systemkamera. Och så vill han sätta ut engångskameror på alla borden.


    Jag är så osäker, hur har ni andra löst detta med foto?

  • Svar på tråden Fotograf eller inte?
  • Äldre 2 Nov 19:43
    #1

    Att bara be släkten fotografera skulle jag inte rekommendera.
    Dels är det alltid någon då som tar det lite som ett uppdrag och mer eller mindre "missar" hela dagen själv eftersom att denne är så inställd på att fånga allt i bilder. Och dels blir det inte så bra bilder från bänkraderna under cermonin.
    Att ha en total amatör framme vid er som ska fotografera kan nog vara rätt störande då denne inte vet hur man kan / bör bete sig.
    Risken är också att ni (trots eventuellt stort engagemang från någon) bara får suddiga och vinda bilder.

    Jag skulle kollat med den här amatören vad hon skulle vilja ha för typ 1 timmes porträttfotografering. + vigseln. Sen kan gästerna sköta resten så att säga Glad 

  • Äldre 2 Nov 19:44
    #2

    Vi tänkte inte anlita någon fotograf. Sambons kusin ska få fota ett par bilder innan vigseln, det känns tillräckligt. Plus att vi på inbjudan skrev att alla gärna fick ta med sig kameran och fota allt under dagen :) kan återkomma efter bröllopet i december med resultatet :P

  • Äldre 2 Nov 20:12
    #3

    Just ja, när det gäller engångskamerorna så var noga med att instruera (på något sätt, skyltar på borden, lappar på kamerorna, info av toastmaster eller hur ni nu gör) att dom ska använda blixten.
    Även om det är ljust i lokalen så blir bilderna många gånger bättre med blixt. Och det går inte att fotografera på längre avstånd heller, dom fokuserar bara på typ en till två meters avstånd, allt bortanför blir bara suddigt...
    Men bilderna från middagen som är tagna med engångskamerorna är nog de vi gillar bäst, just för att dom är så himla avslappnade Glad 

    Jag skulle däremot inte vilja avstå från de bilder våra amatörfotografer tog innan och under vigseln eller under femkampen (och även under middagen sen) plus eldshowen.
    Hade inte dom fotat då så hade vi bara haft någon dålig suddig bild på oss tagna av gästerna eller någon bild med halvt halshuggna gäster Flört 

    Sen tycker jag inte att ni ska lägga massa pengar om ni inte tycker att det är så viktigt med bra bilder från er dag.
    Men det kan vara värt att anlita någon speciellt för att ta bilder, även om det så bara är att betala en släkting en femhundring, som i alla fall brukar få med hela huvuden på de hon/han fotograferar Flört

  • Äldre 2 Nov 20:44
    #4

    Vi har valt att ha fotograf till porträttbilderna och vigseln just för att det annars väldigt ofta blir så "tråkiga" bilder från kyrkbänken och porträtten kände vi att vi ville ha någon som visste vad dem sysslade med eftersom ingen av oss känner sig speciellt bekväm framför kameran. Även om det är en stor post i budgeten tyckte vi att det verkligen är värt det för bilderna är en av de "få" sakerna man verkligen har kvar efter själva dagen förutom minnena och kanske kläderna (om man inte hyr dem)
    Kika gärna in på www.malin-fotograf.com/ det är henne vi ska använda och hon verkar så himla bra och vi tyckte det var vettiga priser!


    Var inte rädd för mörkret, ty ljuset vilar där
  • Äldre 2 Nov 21:00
    #5

    Tack för alla era svar.


    Sitter på jobbet nu och funderar. Som ni säger, man vill ju ha mer professionella bilder på själva vigseln och även porträtt. Min tanke var att jag och m2b + någon som fotar "smiter" iväg och tar lite bilder vid havet (som ligger rätt nära kyrkan) medans gästerna tar plats i lokalen. Även då hade det varit bra att ha någon med som vet hur man får fram bra bilder.


    Nu tycker jag inte att heldagsfotograferingen + 60 bilder för 5000 är så jättedyrt heller, men med tanke på hur mkt allt annat kostar så.


    Vad tycker ni om det priset? Vad fick ni som hade fotograf ge?

  • Äldre 2 Nov 22:01
    #6

    Vi ger 7500:- för fem timmar och TVÅ fotografer, 120-140 bilder på DVD och resekostnaden (resekostnaden ingår i priset det blir drygt 25 mil tur/retur. Det är hos Malin som jag skickade länk till. Nu vet jag inte var ni bor Betty men jag skulle absolut titta på henne som alternativ!


    Var inte rädd för mörkret, ty ljuset vilar där
  • Äldre 2 Nov 22:16
    #7
    Lindlund skrev 2013-11-02 22:01:41 följande:
    Vi ger 7500:- för fem timmar och TVÅ fotografer, 120-140 bilder på DVD och resekostnaden (resekostnaden ingår i priset det blir drygt 25 mil tur/retur. Det är hos Malin som jag skickade länk till. Nu vet jag inte var ni bor Betty men jag skulle absolut titta på henne som alternativ!
    Var inte rädd för mörkret, ty ljuset vilar där
    Tittade på hennes sida, men vi bor i Gbg och med tanke på att hon då måste övernatta så... Tror det blir alldeles för dyrt :(
  • Äldre 2 Nov 22:39
    #8

    Vi hade också två fotografer. Marika och Niclas.
    Marika känner jag via en websida / community och har träffat någon gång på en IRL-träff. Hon är utbildad inom fotografi, men hon jobbar inte med det och hon hade precis gått klart medieutbildningen när hon kom och fotade oss.
    För henne betalade vi resa tur och retur + 2 nätter på hotell + kläder (som jag sydde och hon fick behålla) i temat. Och så fick hon en inbjudan till själva festen också med middag och allt.
    Hon fick alltså inga pengar i handen, men erfarenhet och vårt godkännande att använda våra bilder om hon vill slå sig in i branchen framöver. Helt ok med henne, hon gjorde det mest för att hon tyckte att det skulle vara en kul erfarenhet.

    Niclas jobbade på samma ställe som maken och är en fotoamatör, men en duktig sådan (tror han är medlem i någon fotoklubb och har ställt ut bilder osv). Honom hade maken glömt fråga vad han ville ha för fotograferingen. Så när han tackade för sig och skulle gå efter festen så frågade jag vad han ville ha. Men han ville inte ha något alls, han hade haft så trevligt att han ville ge oss bilderna i present Förvånad
    Så jag fick honom att lova att han hör av sig om han vill få en tårta någon gång istället. 
    (han fick låna tema-kläder av oss eftersom han och maken är ungefär lika stora)
    Jag hade ju räknat med en 4-5000:- för honom i alla fall eftersom det är ungefär vad vi la ut på Marika i resor, övernattningar mm...

    Vi hade dock räknat med att hyra in en proffessionell fotograf från början, hon skulle kosta ca 15.000:- om vi hade bokat henne för porträtt + vigsel. Men vi hade kanske valt bort några delar och kanske då landat på samma summa som vi hade budgeterat för Marika + Niclas (8-10,000:- )

  • xMaria­x
    Äldre 2 Nov 22:50
    #9

    Jag brukar alltid svara att det inte är nödvändigt och att VI nöjer oss med bilder från familjen, men efter mycket om och men har vi ångrat oss och bokat fotograf iaf.. Oskyldig Jag skulle antagligen ångra mig.
    Jag tycker att 5000:- för 60 bilder är ett bra pris, det finns bättre erbjudanden och det finns sämre erbjudanden.

    Vi kommer att betala 5200:- för 2-3 timmars fotografering och ca 300 foton. 


    24 Maj 2014
  • Äldre 3 Nov 08:58
    #10

    Jag skulle absolut satsa på en professionell fotograf. Om man nu inte har så stor budget kanske det räcker med en timmes porträttfotografering. Vi prioriterade fotografen i vår budget och betalade därför en hel del för det, men vi fick fantastiska bilder som inte kan mäta sig med bilderna som släkt och vänner tog. Foton är ju en av de få saker man faktiskt har kvar när själva bröllopsdagen är över.

    Ett annat tips är att söka efter amatörfotografer i ert område bland fotobloggar. Jag hade med en ung tjej som är amatörfotograf när jag gjorde mig i ordning hos frissan. Henne hittade jag via hennes fotoblogg på nätet.

    Vi hade alltså två fotografer. En professinel för porträttbider samt foto av vigsel, mingel och middag. Och en amatörfotograf som var med när jag fixade mig. Sammanlagt betalade vi 10 000 kr för foton, och då fick vi i princip hela vår dag dokumenterad plus ca 300 bilder.


Svar på tråden Fotograf eller inte?