• Äldre 24 Oct 14:27
    3492 visningar
    5 svar
    5
    3492

    Band eller DJ, hur mycket lägger/la ni på musiken?

    Sitter och funderar på musiken till festen. Är ganska säker på att jag vill ha ett band. Inte två gubbar men förinspelad bakgrundmusik som lyckas spela lite gitarr. Men prislappen blir förstor.
    Hur gjorde/gör ni? Vad fick musiken gå på i kostnadsväg?
    Kom gärna med förslag om ni haft något/någon ni var extra nöjda med.

  • Svar på tråden Band eller DJ, hur mycket lägger/la ni på musiken?
  • Äldre 24 Oct 20:17
    #1

    Vi tänkte ha ett coverband, har inte hittat ngt än dock. Budget 10.000. Men om vi inte hittar det är alternativet "dj in a box" min bror hade det på sitt bröllop, funkade bra!

  • Äldre 28 Oct 12:37
    #2

    Vi hade ett fantastiskt coverband som var (tror jag) 5-6 personer som spelade tre set (ungefär...) under kvällen. Vi betalade 8 kkr för det, det kändes som mycket pengar men det lär väl ha blivit kanske en tusenlapp per person till de som spelade när bensinpengar och allt annat var betalt kan jag tänka mig. Så sjukt billigt egentligen. Och otroligt värt det!!

  • Äldre 28 Oct 13:24
    #3

    Hej!

    Vi använde oss av DJ då vi tyckte det var mycket bättre. Kan vara trevligt med ett ritkigt bra band också men tänk i så fall på vad som skall spelas när bandet tar paus eller slutar spela. Det är många som glömmer det. Ett band tar ofta paus ett par ggr och spelar inte hur länge som helst om festen skall hålla på länge. 

    Vi valde att använda DJ då de inte behöver ta en paus och då vi kunde styre mer vad vi ville skulle spelas.
    Vi såg till att leta reda p åen bra DJ och träffade honom innan för att kolla så vi trivdes bra ihop. 
    Och vi blevväldigt väldigt nöjda! 

  • Äldre 28 Oct 13:34
    #4

    Vi hade en duo (skulle varit en trio men en av dom kunde inte den helgen) som spelade medeltidsmusik i pauserna när de olika serveringsomgångarna dukades in och ut.
    Men sen när vi liksom var klara med middagen och gycklarna hade kört sin eldshow så tände vi lyset och "återgick till nutid" och en blandning från spotify.

    Jag kan inte dansa pga en skadad fot som inte alls tål den belastningen och maken har två vänsterfötter och ingen taktkänsla alls. Så vi var inte intresserade av dansen för fem öre.
    Men vi tänkte att dom som ville skulle kunna få dansa lite.
    Så en blandning av 50-, 60-, 70-, 80-, 90-, och "nutids" musik via spotify på en inlåst dator fick det bli Glad

    Om det är viktigt för er med liveband så försök tänka vad ni får för pengarna.
    Ok 10.000:- är mycket pengar (för det lär kosta därikring om du vill ha ett riktigt band) men se det från deras håll.
    Det blir alltså 5-6 personer som först ska rodda upp med instrumenten, checka ljudet (vilket dom ju måste göra innan ni drar igång middagen). Dom ska sen spela i flera timmar efter ett antal timmars väntetid på att ni ska äta klart mm och dom kanske även behövde resa en bit. Dom kanske måste fixa övernattning om dom inte bor på orten, dom ska betala skatt, arbetsgivaravgift mm på de pengar dom får av er. Så om vi spånar på att det är 5 personer i ett band så får dom kanske 4-500:- per person i fickan efter en hel dags arbete.
     

  • Äldre 29 Oct 18:21
    #5

    Vi hade 4 musiker under vigseln, sång, gitarr, piano och saxofon, sen hade vi ytterligare två till bandet som spelade efter middagen. De ordnade även ljudanläggning och ljus, och de spelade mellan kl 22 och 01 med bara en paus. Vi betalade 8000kr, vilket känns billigt med tanke på att vi varken tänkte på mat eller plats för dem, och de tränade in önskeversioner av både ingångsmusik och brudvals åt oss. All cred åt dem! :) 

Svar på tråden Band eller DJ, hur mycket lägger/la ni på musiken?