• Äldre 23 Oct 17:05
    3630 visningar
    7 svar
    7
    3630

    Jag gifter mig helgen efter midsommar- Blommar fortfarande sommarblommorna då?

    Jag ska gifta mig helgen efter midsommar 2014, den 28e juni, och funderar på vad som fortfarande blommar då? Skiljer det sig från midsommar? För visst är detta i slutet av blomster perioden för många klassiska midsommarblommor?Vore jättetacksam för svar då bordsdekorationen är högst beroende av detta:)//Pinglan   

  • Svar på tråden Jag gifter mig helgen efter midsommar- Blommar fortfarande sommarblommorna då?
  • Äldre 23 Oct 17:07
    #1

    Det skiljer från år till år. Det hänger också på vart i landet du bor.
    Vissa år är ju blommorna överblommade långt innan midsommar och vissa år har dom knappt slagit ut.
    Hur det är nästa år kan nog bara vädergudarna svara på tyvärr Obestämd 

  • Äldre 23 Oct 17:10
    #2

    Nej är det sant..Gud vad jag är dålig på blommor känner jag nu:) Jag trodde alltid att man kunde binda fina kransar på midsommar.. Jag gifter mig i Segersta utanför Bollnäs för övrigt.. Tack för hjälpen!

  • afture­lding
    Äldre 23 Oct 17:20
    #3

    Vi gifte oss den 29e juni i år, och jag plockade massor av rödklövder, blåklockor, hundloka, rölleka, ängsvädd och älgört. Och vi bor i Gävle, så det borde ju vara ungefär samma hos er. Sen skiljer det sig ju också mellan åren, som sagt, men i år blommade allting över ganska fort och jag lyckades som sagt hitta en hel del ändå.

    Rödklövern blommar ju oftast hela sommaren dock, och även rölleka brukar man kunna hitta. 

  • Äldre 23 Oct 17:31
    #4

    Jag bor i Borlänge, och jag vet ett år när vi skulle smycka en hästvagn för ett midsommarbröllop så fick vi ge upp tanken på blommor på vagnen och bara köra björklöv där, och så fick hästen liljekonvaljer (!) i man och svans istället + en liten hög hatt som vi satte mellan öronen på honom Flört

  • afture­lding
    Äldre 23 Oct 17:45
    #5

    Haha, ja, så kan det ju bli ibland Chicita! Hästen måste ju ha varit tjusig i alla fall, och luktat gott!

    Men TS, du kan ju se dig för en vecka eller två innan vad det är som blommar, och ser det helt hopplöst ut så har du då fortfarande tid på dig att köpa buntar av  florist förhoppningsvis. Och annars finns det ju löv Flört

  • Äldre 23 Oct 17:58
    #6

    Hästen var jättestilig... Och det var ju tur eftersom det bidrog massor till helhetsintrycket på ekipaget Flört

    Men ja jag håller med.
    Om det ser oroväckande ut ett par veckor innan bröllopet så kan man alltid utöka det gröna i dekorationerna och köpa blommor buntvis av florist (vilket blir betydligt billigare än styckepris, speciellt om man beställer i förväg) Glad 

  • jappet­jejen
    Äldre 17 Jan 13:20
    #7

    Jag tänker göra precis som ni, vi bor längs norrlandskusten och här brukar det finnas just den helgen utom i fjol då våren var så tidig att allt blommat ut lång innan midsommar... håller tummarna att vi klarar oss :)

Svar på tråden Jag gifter mig helgen efter midsommar- Blommar fortfarande sommarblommorna då?