• Äldre 21 Oct 22:15
    31381 visningar
    89 svar
    89
    31381

    Öviksbrudar 2014!

    Hallå! Försökte hitta en tråd för oss Öviksbrudar som gifter oss 2014 men hittar ingen! Ni får länka om jag har fel, annars tycker jag att vi samlas här och delar med oss av tips, idéer och tankar, bra och dåligaerfarenheter och annat smått och gott kring våra kommande stora dagar! Jag och min m2b är nu i full gång att planera vårtdrömbröllop! Dagen är spikad till den andra augusti och vi gifter oss i Sidensjö kyrka. Festlokal är bokad, så även bestman och en av två toasts. Och om de själva vill har vi även fyra stycken brudnäbbar + näbbar i vårt följetåg. Nu har vi kommit fram stegen till att hitta ringar och klänningar, fixa save-the-date- och/eller inbjudningskort (valet i kvalet!) mm och mycket annat återstår fortfarande såklart. Speciellt frågan kring mat! Hur ska alla göra där? Tvårätters eller trerätters? Catering eller laga maten själva? Buffé eller servering? Det är många frågor kring detta för oss. Tips på cateringsfirmor inom rimligt avstånd så man kan kolla upp lite priser? Så; finns det några Öviksbrudar där ute som planerar att bli fru under 2014? När och var gifter ni er? Hur långt har ni kommit i planeringen?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-03 14:38
    Radar upp oss brudar nedan! Får komplettera ifall fler hoppar in i tråden!

    Millan: 201406XX
    blivande frun: 201406XX
    MajaH: 20140614 Skeppsmalns kapell
    Dahdumdum: 20140705 Sundsvall
    BCJKTDCN: 20140802 Sidensjö kyrka
    Lina Å: 20140823 Själevads kyrka
    Fröken J: 20140927 Örnsköldsviks kyrka

  • Svar på tråden Öviksbrudar 2014!
  • Äldre 23 May 22:07
    #71

    Jag har hört att man ska räkna ca 40:-/tårtbit.
    Min kusins sambo ska göra vår tårta. Vi har lämnat inspirationsbilder på tårtor vi tycker är fina, men slutresultatet vill vi ska vara en överraskning.

  • Äldre 13 Jun 18:32
    #72

    Nu ska vi se vad som hänt sedan sist.. Gjorde en provfrisyr,, men tror jag ska gå med utsläppt istället. Så svårt att välja vilken frisyr man ska ha... 

    Har varit och provat tårtor,, Lundbergsbageri hade en jättegod Svartvinbärstårta.. Enda problemet var att de inte har den typ av stapeln jag vill ha.. Jag vill ha så tårtorna står på varandra utan mellanrum... 

    På vilket ställe har ni valt tårta?

    Löften,,, ska ni skriva egna? Min blivande vill absolut att vi ska skriva egna och han är snart klar med sina. Jag har inte ens börjat.. Suck.. 
    Haft lite problem med statt också, men förhoppningsvis löser det sig. 

  • Äldre 21 Jun 13:31
    #73

    Nu kan jag sen en vecka tillbaka titulera mig fru! Vi hade en alldeles underbar dag, allt blev som vi hoppats på o planerat! Jätteroligt var det Ni har verkligen nåt att se fram emot ni som har erat kvar!

  • Äldre 24 Jun 15:24
    #74

    Stort grattis blivande frun!!! :)

  • Äldre 24 Jun 15:29
    #75

    Lina Å: Vad kostar det att prova olika smaker till bröllopstårtan? Kan man göra det på ett bageri trots att man inte ska beställa tårtan där? Min kusins sambo ska göra vår tårta.

    Vi kommer att skriva löften som vi läser upp för varandra när vi är själva, antingen på kvällen efter festen, eller morgonen efter. I kyrkan kör vi på det traditionella. Vi väljer att göra så för att vi vet att vi kommer att vara nog nervösa ändå. ;)

  • Äldre 24 Jun 15:31
    #76

    Det har äntligen löst sig med underhållning för kvällen! Jag har varit jättestressad då det strulat med de trubadurer vi hade bokat. Men nu är det fixat! :)

    Vi jobbar som bäst på med festprogrammet och menyn.

    Hur ser era menyer ut?

  • Äldre 24 Jun 18:32
    #77

    Fick välja hur många olika smaker som helst men vi valde att provsmaka 3. hallon, blåbär och svartvinbär. (svartvinbär en favorit) kostade 30 kr/ bit.

    Våran meny består av förrätt, huvudrätt och sedan tårta till efterrätt.. Tyckte att det blev för mkt med efterrätt och sedan tårta.. :)


    Åh vad jag längtar! 2 månader kvar!!!!

  • Äldre 24 Jun 20:48
    #78

    TochT: Tack! Vi hade förrätt, huvudrätt, efterrätt o tårta. Gottegrisar som vi är Men vi hade en mindre efterrätt.

  • Äldre 27 Jun 11:58
    #79

    Nu har vi äntligen spikat vår meny också! Vi var på MammaMia i onsdags och gjorde klart allt. Vi kommer att ha en kall förrättsbuffé, sedan en sittande varmrätt. Till kaffet direkt efter maten bjuder vi på italienska chokladpraliner och sen tårta senare på kvällen.

  • Äldre 8 Jul 23:08
    #80

    Hej!
    Nu hoppar jag in här lite på slutet. Har läst era inlägg då det börjar närma sig och jag är rädd att vi har glömt något inför stora dagen. 

    Vi ska gifta oss Borgligt den 9 augusti i Kärrsjö några mil inåt landet från Övik. Vi har försökt att hålla kostnaderna nere så mycket som möjligt då jag själv är föräldraledig och vi planerar en lång resa till nyår. Men man vill ju ändå vara nöjd då det är en speciell dag. Vi har haft temat Rustikt/lantligt bröllop.

    Lite kortfattat om vår dag: 
    Vigsel på stranden, en kompis ska hjälpa till med en fin blomsterbåge som vi ska stå under. Vi kommer ha 3 brudnäbbar (syskonbarn). Sedan har vi en som ska sjunga och spela 3 låtar (musikutrustning och mindre partytält får vi låna gratis från de vi har festlokalen).

    Det blir mingel och brudskål på stranden sedan får gästerna ta sig den lilla sträckan till festlokalen. Här kommer våran toastmaster ta hand om all info, då föräldrar inte känner att de vill det.

    Vi kommer ha en gruppfotografering och någon sorts tipsslinga för att få tiden att gå, då vigseln är 14 och middag inte börjar förrän 16-17 tiden. Någon som har nått förslag på annan aktivitet? vi funderar även här på att bjuda på lite frukt och bål. Hur ska ni andra göra?

    Förrätt på bordet, buffé till huvudrätt (min brors sambo fixar då hon har egen restaurang), ingen efterrätt bara tårta (kompis bakar). En annan kompis var nyligen i Tyskland så all alkohol inköptes där vilket gav en stor besparing. Sedan har vi ordnat med Bartender som ska göra drinkar utifrån en lista vi tagit fram och vi har även bokat en trubadur som ska spela lugnt under middagen och sedan hålla låda resten av natten. Har lyssnat på han tidigare och han är toppen.

    På platsen finns boende till gäster, vi kommer ha 83 gäster och 26 av dom kommer sova över, så även vi. 

    Fotograf har varit svårt, den vi tänkt, tackade nej nyligen, så har frågat en till nu, annars har vi en kompis som ska ställa upp, men man vill ju gärna få fina bilder. så svårt och nu är det inte så lång tid kvar. 

    På era funderingar kring klänning, Klänning och skor har jag beställde jag från Kina,  via sidan Dressfirst, är nöjd men tyllen under var lite halvdan gjord men den kan jag tack och lov fixa. Tog ca 3 veckor att få hem. Smink och hår gör en kompis från salong ATTITYD, så det kommer ske på plats, skönt då vi har några mil till stan. Bukett har jag inte bestämt men det blir blommor och ting eller Bjästa handelsträdgård (då ägarna är släktingar). 

    Det stora som är kvar för oss är serveringspersonal och ringar! Så svårt med ringar, måste fixas nästa vecka, håller tummarna att vi hittar något. 

    Sedan är jag ute efter Ikeas vita Knoppa lakan, till stolarna, om nån av er som redan gift er har över och vill sälja bort är jag intresserad! de enda jag kan hitta på blocket är i södra Sverige. 

    /Linnea

  • Äldre 14 Jul 10:37
    #81

    Hej Linnéa!
    Vad roligt att ni ska gifta er i Kärrsjö! Glad
    Om ni inte har fått tag på någon fotograf, så kolla med Annica Lindquist som bor i det stora gula huset högst upp i backen, i Kärrsjö. Hon är en jätteduktig hobbyfotograf, väldigt ambitiös och noggrann. Hon fotade min kusin Ylvas bröllop förra sommaren och jag tror att hon gjorde en fotobok till dem också.

    Lycka till!
    / Therese Lindkvist

  • Äldre 17 Jul 20:47
    #82

    Men Hej Therese!

    Jag tyckte jag sett på fb att du skulle gifta dig, vad kul! Ja det blev Kärrsjö för oss.

    Tack för tipset! Har fått tag på en ev nu, men skulle det skita sig så ska jag kolla med henne. :) vart ska ni gifta er?

  • Äldre 17 Jul 21:02
    #83

    Vi gifter oss på Dekarsön nästa helg. Tiden springer iväg!! Sitter och försöker få ihop det sista med festprogrammet nu, men annars är nog läget under kontroll. Tungan ute

    Vad skönt, hoppas det löser sig då. Vi fick klart med band till kvällen väldigt sent och jag var tokstressad över det!

  • Äldre 17 Jul 21:14
    #84

    Jasså, ja vi kollade på dekarsön med, var ett av våra toppval då det är så fint där, men lokalen var för liten tyvärr. Ja tiden verkligen springer iväg och det var mer små fix än vad jag trodde det skulle bli. Har varit bra att vara föräldraledig och ha tid att planera lite. :)

    Jag lejde bort festprogrammet till några vänninor, vilket känns väldigt bra, bara gjort framsidan själv. Vi ska sätta oss med bordplaceringen ihelgen, känns som det kan ta lite tid.

    Vi hade tur med musiken, frågade Ulf Edberg en jätte duktig trubadur som flyttade sig kroggigg för att komma, däremot inte så billig.

    Har nog faktiskt en till fråga till dig, vi skulle behöva 2 st i köket som kan värma mat, ta hand om disk, fylla på vin, koka kaffe m.m. Men jag känner ju inte så många där uppe som bor kvar, så har lite svårt att komma på vem man kan fråga. Tänkte att det var lättare att få tag på nån som bor nära. Har du möjligtvis nått tips?

  • Äldre 27 Jul 21:52
    #85

    Ja den är inte så så stor, men den passade perfekt för oss och våra gäster. Vi var bara 47 stycken.

    Oj så olika det är! Jag tror verkligen att jag skulle ha haft mer tid om jag hade jobbat nu under planeringen, istället för att vara föräldraledig. Jag har blivit jättestressad när jag inte hunnit det jag tänkt på dagarna, då det inte alltid blir som man tänkt med småbarn. ;)

    Ylva gifte sig som sagt på Kärrsjögården förra sommaren. De hade då en tjej som heter Emma Lindström, och hennes mamma, som skötte om köket. De är från Flärke, men Emma är tillsammans med Peter Lindquist (son till fotografen som jag tipsade om) från Kärrsjö. Om du vill kan jag kolla om Ylva har något nummer till någon av dem?

  • Äldre 28 Jul 21:01
    #86

    Haha, ja det kanske beror på att våran är bara 5,5 månad och de tre första så hade han lite småbarnskolik. Så nu när det gått över och han kan ligga själv och roa sig och sover några svängar på dagen, tycker jag att jag har hur mycket tid som helst. Kan tänka mig att det är mer fart på eran lilla tös. Hon är otroligt fin måste jag säga!

    Såg bilder på nätet, vad fin ni var och verkar haft en underbar dag. Hoppas det blir desamma här och att vädret håller i sig. Iallafall så att det inte blir något regn. 

    Jag tror det löst sig nu med kökspersonal, frågade Ulrika och hon tipsade om annica Arnströms dotter. Så kollar med dom nu. Men tack ändå, krisar det sig hör jag av mig! 

    Ja alla dessa små saker gör att det känner som om man inte har någon koll på vad som är gjort och inte. Jag lever med mina listor nu. :) 

  • Äldre 30 Jul 10:11
    #87

    Tack för de fina orden! :) Det var en fantastisk dag på alla sätt.

    Jag känner igen det där med listorna! ;)

    Du kan höra av dig på fb om du vill ha numret, jag vet inte hur ofta jag kommer logga in här nu. Lycka till med planeringen som återstår. Och jag hoppas att ni får en magisk dag när det väl är dags! <3

  • Äldre 4 Aug 11:29
    #88

    Hej alla blivande brudar!

    Vi fick lite grejer över från vår bröllopsfest.
    Ett öppnat paket (250-pack) med svarta sugrör, med drygt hälften kvar.
    En hel glasslåda full med svarta drinkpinnar.
    2 paket med mörklila dekorstenar i diamantform
    3 oöppnade paket (50-pack) med vita pärlemorballonger
    1 öppnad med silver pärlemorballonger (endast några är tagna)
    1 öppnad förpackning med lila pärlemorballonger (ungefär hälften kvar)

    Skicka ett mail till lindkvist_therese@yahoo.se om du är intresserad av något.
     

  • Äldre 15 Aug 13:18
    #89

    En vecka kvar nu! iiiish...

Svar på tråden Öviksbrudar 2014!