• Äldre 21 Oct 22:15
    31389 visningar
    89 svar
    89
    31389

    Öviksbrudar 2014!

    Hallå! Försökte hitta en tråd för oss Öviksbrudar som gifter oss 2014 men hittar ingen! Ni får länka om jag har fel, annars tycker jag att vi samlas här och delar med oss av tips, idéer och tankar, bra och dåligaerfarenheter och annat smått och gott kring våra kommande stora dagar! Jag och min m2b är nu i full gång att planera vårtdrömbröllop! Dagen är spikad till den andra augusti och vi gifter oss i Sidensjö kyrka. Festlokal är bokad, så även bestman och en av två toasts. Och om de själva vill har vi även fyra stycken brudnäbbar + näbbar i vårt följetåg. Nu har vi kommit fram stegen till att hitta ringar och klänningar, fixa save-the-date- och/eller inbjudningskort (valet i kvalet!) mm och mycket annat återstår fortfarande såklart. Speciellt frågan kring mat! Hur ska alla göra där? Tvårätters eller trerätters? Catering eller laga maten själva? Buffé eller servering? Det är många frågor kring detta för oss. Tips på cateringsfirmor inom rimligt avstånd så man kan kolla upp lite priser? Så; finns det några Öviksbrudar där ute som planerar att bli fru under 2014? När och var gifter ni er? Hur långt har ni kommit i planeringen?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-03 14:38
    Radar upp oss brudar nedan! Får komplettera ifall fler hoppar in i tråden!

    Millan: 201406XX
    blivande frun: 201406XX
    MajaH: 20140614 Skeppsmalns kapell
    Dahdumdum: 20140705 Sundsvall
    BCJKTDCN: 20140802 Sidensjö kyrka
    Lina Å: 20140823 Själevads kyrka
    Fröken J: 20140927 Örnsköldsviks kyrka

  • Svar på tråden Öviksbrudar 2014!
  • Äldre 4 Apr 23:43
    #61

    Heja heja hur går det för er alla? :)
    Här droppar det in grejer (pappersgrejer/kort, dekoration mm) på posten och man blir lika glad varje gång man är nöjd över grejerna man beställt! :D

    Det närmar sig för mig att åka hem och bocka av lite grejer i Övik också. Ingen som har tips på florist? Funderar fortfarande på vilken frisör jag ska vända mig till också.. Tips där kanske?

    Kanske någon har långväga gäster och som har pratat med något hotell eller dylikt för att preliminärboka rum eller kanske tom fått en rabattkod att ge till sina gäster? Tacksam för tips!

  • Äldre 7 Apr 16:17
    #62

    Vilken fin tårta bcjktdcn! Vilken bagare har ni valt?

  • Äldre 7 Apr 19:11
    #63

    vilken bagare har ni andra valt? Jag vill ha en vacker vit tårta som är elegant. Och god ;) 

  • Äldre 8 Apr 13:30
    #64
    anmaed skrev 2014-04-07 16:17:24 följande:

    Vilken fin tårta bcjktdcn! Vilken bagare har ni valt?


    Har faktiskt inte valt en "riktig" bagare, utan en jag hört talas om som har det som hobby! Hon tyckte tårtan var fin och ville ställa upp och göra den åt oss :)
    Av någon anledning har jag en känsla av att "standardbagarna" har ett gäng tårtor man väljer utifrån, kanske att man kan anpassa lite (utseende och smak), men att de inte gör vad som helst. Min bild av bagare kanske är fel (?) men det är den uppfattningen jag har och därför blev jag osäker på ifall det ens var någon idé att fråga någon av Öviks bagare om denna tårta.. Frågade ist denna bagare (bagerinna?). Fyllning däremot är inte bestämd, men den delen är vi rätt öppen med, har inte så stora krav så hon får rätt så fria händer med bara några riktlinjer :)
  • Äldre 1 May 21:33
    #65

    Hej alla,

    Har inte alls haft tid att titta in här... Nu är det maj och dax att köra igång på riktigt med allt! Jag rekar inbjudnkort, tänker beställa färdiga om det finns som jag vill ha till hyfsat pris och sen pyssla ihop de med spetstyg, juteväv, tårtpapper etc

    Vi gifter oss på min släktgård m fest på en supermysig fin loge på gården så temat blir gammeldags, natur, vitt grönt ljusrosa. Jag har hittat underbara bilder genom att googla som en tok, sök på"my barn wedding" om ni blir nyfikna!

    Jag rek Katja på Salong Helhet.....

    Florist, svårt, har en kompis som hjälper mig, har nog inga rek där...

    Tårta el efterrätt är största funderingen nu, varför inte bara en härlig kakbuffe m massa gott, el en pajbuffe.. Måste allt vara så klassiskt jämt? Jag försöker tänka om, tänka nytt, inte göra som "alla andra"...... Får se hur det blir!

  • Äldre 6 May 12:07
    #66
    Hej på er alla brudar!
    Tänkte ge en update på hur det har gått i planeringen sen sist jag skrev då det nu var ett tag sedan! KOmmer även svar upp på sånt jag har koll på som ni undrar :) Plus fråga lite saker i vanlig ordning ;)

    Lokalen ordnade sig ganska snabbt då vi bestämde oss för att ta oss an den gamla dansbanan som ligger ute vid Skeppsmalen. Det kommer vara mycket att pynta och avgränsa då lokalen är sjukt stor, men det kommer bli ett roligt projekt :)

    Catering blev efter många om och men Le Garage här i Umeå. Vi kontaktade både Linnea & Peter samt Matstudio S20 i Ö-vik men både kunde inte ta så mkt jobb som det är med bröllop. Vi kontaktade även Carrie Catering men min blivande man var inte nöjd av någon anledning... Hur som helst är vi nöjda med Le Garage och de kommer ha en förättsbuffé samt varmrätt med olika alternativ som grillas direkt på plats farmför gästerna. Vi fick betala en slant för att de skulle transportera personal och mat men vi tror det är värt det i slutändan eftersom vi är väldigt matintresserade. Temat för maten kommer vara Norländskt.

    Frisör var jag mest orolig för eftersom jag hade noll koll hur det ser ut på den fronten i Ö-vik. Jag tog slag i saken och åkte dit en lördag och kollade in på en massa salonger för att bilda mig en egen uppfattning. Efter ganska många besök stod jag i valet och kvalen mellan Salong helhet och Salong M då de var trevligast och verkade vara sjukt peppade på att göra en frisyr på mig i stuket jag vill ha. Salong M hörde av sig snabbast efter jag var där så de fick bli dem. Ska ringa dem i dag för att boka provuppsättningstid. 

    Blommor har jag tänkt fixa från Blommor och ting. Min svägerska tog sina blommor därifrån när hon gifte sig och var supernöld med buketten. Jag var redan och talade med dem i somras när jag hade vägarna förbi och de sa att de beställer de blommor man vill ha(om de finns för säsongen) så man kan egentligen vara typ 2 veckor innan med sin betsällning hos dem - ingen panik alltså! Jag ska ändå gå dit nu i maj eller juni och prata lite mer med dem, fråga vad för blommor som finns/inte finns för säsongen i slutet på juli. Jag tänkte även ta med inspirationsbilder till dem samtidigt. 

    Inbjudningskorten kom ut tidigt i april. Jag gjorde dem själv med material jag beställde från papper.nu. Färgerna kanske inte låter jätte roliga men de blev returpapper där själva texten står och baksidan samt en kant längst uppe på kortet och texten blev mörkbrun. Vi köpte även en kantstansmaskin som vi stansade ut en spets med längst uppe på kortet. Kan lägga upp bild så man förståe mer! :)

    Klänningen har varit det största problemet... Jag beställde den redan i mars från ett Kina-företag och tycke jag var i sjukt god tid. Jag hittade verkligen min favoritklänninge på deras sida. Jag har inte fått den än! Företaget skriver på sin sida att det max ska ta 27 dagar att få klänningen, så efter 30 dagar mailade jag dem och fick som svar att den var under produktion. Efter ytterligare en månad blev jag less och mailade igen eftersom jag inte hört någonting. När jag i går försökte ringa dem var nummret ogiltigt... Efter någon timma fick jag plötsligt ett sms från UPS om att mitt paket var i Tyskland(?!) och förmodligen kommer paketet i slutet på veckan. Ska bli mycket intressant denna följetång... Det känns oerhört oseriöst at de inte kan införmera sina kunder löpande om ordern. Dessutom skulle det skicka kollinummret så man kunde spåra paketet direkt det skickades från Kina. Företagen heter balfestklanningar.com....

    NU måste jag därför fråga;
    Har ni några erfarenheter från Kina-företag? Tänkte på TochT eftersom du beställt från JJs house - har du fått dina grejer? Funderar på att bställa örhängen därifrån och kanske nån slöja men blir livrädd att det ska bli på samma vis som med min klänning...
    Hur tänker ni med efterrätt/bröllopstårta? Ska ni ha både och? Vi funderar på att bara ha tårta... Vi har nämligen inte spikat detta alls. Jag har lagt en beställning och "öronmärkt" vårt datum hos Johannas tårtor här i Umeå.

    Vore kul att höra uppdeteringar hur det går för alla och hur ni tänker!
    ha det gott och lycka till med planeringen!
  • Äldre 9 May 12:35
    #67

    Hej alla blivande brudar :) hoppas allt går bra i er planering! Vi hade väl allt på det klara när det kom en vändning i vårt liv och nu är bröllopet inställt, himla tur det bara var några få som visste, satan vad jag hade skämts annars. Hur som så lämnar jag tråden och siten nu men vill önska er alla en jättefin bröllopsdag och ett stort lycka till <3

  • Äldre 11 May 12:51
    #68

    Beachwedding14. Va tråkigt.. Känns det ok?

    Vi har fått byta datum,, de har ju bytt ägare på statt. och han hade tänkt ha nattklubb på statt den kvällen vi skulle vara där.. så vi har fått byta till den 22 augusti i stället.. 

    Men de jag tänkte på; de skulle ju vara som lite roligt att sedan när bröllopet är gjort att få se några bilder från allas bröllop? Övik är ju ändå en rätt så liten stad

  • Äldre 14 May 13:24
    #69


    miuriel: Jag har fått mina skor från JJs House och är mycket nöjd! :) Det tog ca 4 veckor som de lovade.
  • Äldre 15 May 20:01
    #70

    Hej på er!

    Nu var det läänge sen jag skrev. Nu närmar sig bröllopet med stormsteg Jag beställde ju min klänning från jarete.se, Kina sida. Den kom på ca 1 mån! Jättefin, men lite stor. Så nu är den hos sömmerskan för att läggas in. Skor har jag beställt från jjhouse för nån vecka sen. Hoppas de kommer snart!

    Blommor är beställda hos blomsteraffären i gullänget!

    Men nu till en fråga. Tårta, var beställer ni den? Har ni koll på priser per bit? Vore bra med lite tips

Svar på tråden Öviksbrudar 2014!