• Äldre 21 Oct 22:15
    31377 visningar
    89 svar
    89
    31377

    Öviksbrudar 2014!

    Hallå! Försökte hitta en tråd för oss Öviksbrudar som gifter oss 2014 men hittar ingen! Ni får länka om jag har fel, annars tycker jag att vi samlas här och delar med oss av tips, idéer och tankar, bra och dåligaerfarenheter och annat smått och gott kring våra kommande stora dagar! Jag och min m2b är nu i full gång att planera vårtdrömbröllop! Dagen är spikad till den andra augusti och vi gifter oss i Sidensjö kyrka. Festlokal är bokad, så även bestman och en av två toasts. Och om de själva vill har vi även fyra stycken brudnäbbar + näbbar i vårt följetåg. Nu har vi kommit fram stegen till att hitta ringar och klänningar, fixa save-the-date- och/eller inbjudningskort (valet i kvalet!) mm och mycket annat återstår fortfarande såklart. Speciellt frågan kring mat! Hur ska alla göra där? Tvårätters eller trerätters? Catering eller laga maten själva? Buffé eller servering? Det är många frågor kring detta för oss. Tips på cateringsfirmor inom rimligt avstånd så man kan kolla upp lite priser? Så; finns det några Öviksbrudar där ute som planerar att bli fru under 2014? När och var gifter ni er? Hur långt har ni kommit i planeringen?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-03 14:38
    Radar upp oss brudar nedan! Får komplettera ifall fler hoppar in i tråden!

    Millan: 201406XX
    blivande frun: 201406XX
    MajaH: 20140614 Skeppsmalns kapell
    Dahdumdum: 20140705 Sundsvall
    BCJKTDCN: 20140802 Sidensjö kyrka
    Lina Å: 20140823 Själevads kyrka
    Fröken J: 20140927 Örnsköldsviks kyrka

  • Svar på tråden Öviksbrudar 2014!
  • Äldre 21 Feb 13:00
    #51

    Hej! Jag hänger på här jag också! Har inte läst alla andras inlägg än, men ska ta mig tid att göra det någon dag framöver. Jag och min sambo gifter oss i logkyrkan på Dekarsögården 26/7. Många saker börjar falla på plats men ett stort problem återstår: vi har ingen präst!! Vi hör till Arnäs församling och den prästen är uppbokad den tid vi vill ha och de andra församlingarna jag varit i kontakt med vill inte lova bort sina präster eftersom det är högsäsong för bröllop. Panik!!

  • Äldre 24 Feb 11:19
    #52

    Hej igen!


    Nu har jag läst allas inlägg. :)


     


    Vi har klart med


    Kyrka: Logkyrkan på Dekarsön


    Festlokal: Dekarsögården (där det också finns möjlighet till övernattning för våra gäster)


    Musik i kyrkan: Sara Karlsson (och Stefan, då jag tycker att det är så fint med duetter)


    Värdpar: Min storasyster och hennes sambo


    Toastmaster: Min sambos kusin


    Färgtema: Lila och grått


    Mat: Ägarna till MammaMia ska vara på plats och ordna maten. Det blir förrättsbuffé och sedan en sittande varmrätt. Till efterrätt blir det eventuellt en enklare kaka, och sedan såklart tårta.


    Tårta: Min kusins sambo ska hjälpa oss med den, men vi ska själva provbaka för att komma fram till vilka smaker vi vill ha.


    Hår och smink: En kompis till mig som jobbat på Ann Petterssons


    Hotell till bröllopsnatten: Elit


     


    Vad gäller fotograf har jag tagit in offerter från några olika och vi väljer nu mellan tre stycken. Svårt val!!


     


    Jag har hittat en klänning som jag älskar, men den finns inte längre till försäljning. Men Sariann på Sariannys ateljé i Gullänget ska sy upp en liknande. Jag ska dit i veckan och prova lite olika klänningar för att bestämma vilket tyg jag vill ha.


     


    Skor har jag beställt från JJsHouse. Jag har inte fått dem än, men jag hoppas att de passar.


     


    Inbjudningskorten är på gång, Jag känner mig lite stressad över att de inte är utskickade än, men det går inte alltid som man vill. Som tur är vet de flesta gästerna om bröllopet redan. Vi har beställt en egen stämpel från Mycards och nu väntar vi bara på papper och satinband som vi har beställt.


     


    Mycket är ordnat men ännu mer återstår!

  • Äldre 26 Feb 18:02
    #53

    Har kört ihop sig då de som skulle sjunga i kyrkan har dubbelbokat sig 😳 någon som bar tips på sångare/sångerska till kyrkan?

  • Äldre 27 Feb 15:36
    #54

    Äntligen har det löst sig med präst!! Jag blev så glad igår när de ringde från pastorsexpeditionen. :D Hur gör ni med fotograf? Vi kan inte riktigt bestämma oss för om det är värt att ha en fotograf hela dagen eller inte. Porträttbilderna är absolut viktigast, men det skulle vara kul att ha bilder från förberedelser, vigsel, mingel, fest mm också. Men det blir mycket pengar!

  • Äldre 27 Feb 15:40
    #55

    Anmaed: Gå in på sarakarlsson.n.nu, där kan du lyssna på sångerskan som vi ska ha både till dop och vigsel. Om det inte var henne du hade bokat med redan?!

  • Äldre 6 Mar 15:21
    #56

    Hallå brudar!
    Nu var det fruktansvärt länge sedan jag skrev något här, har verkligen varit fullt upp och annat som prioriterats samt en helg på resande fot mm. Men nu är jag tillbaka! Och kul med fler Öviksbrudar, välkomna!


    Hur långt i förväg måste man bestämma blommor och mat och liknande? 
    Vet inte hur långt i förväg men. Ang. blommor så tänker jag fråga runt hos blomsterhandlarna vid påsk, jag är nämligen på hemmaplan då, så jag måste passa på! Maten tycker jag är svårt att avgöra också, men där ska vi nog snart ringa (eller besöka i påsk) runt för att få lite klarare bild..
    Jättefina blommor  BCJKTDCN! Var beställer du skor och klänningar? Har kollat på sidor som ex jenjenhouse eller vad de heter, tror de syr upp i kina, men vet inte om ja vågar. Är det någon som testat?

    Tack ! Klänning beställde jag på Princessa i Södertälje. Skor däremot köpte jag på brandos, 249 kr, som hittat! Sen har jag köpt en typ handväska (eller vad kallar man det?), men den inhandlade jag för 30 kr på Stockholms Stadsmission, sicket klipp!


    miuriel skrev 2014-02-21 11:56:04 följande:
    Lokal - Någon annan som har något tips om lokal där i närheten(Skeppsmalen)?

    Catering - Någon som har något bra tips? Vi vet inte än om vi ska ha buffé eller 3 rätters Gärna där man kan låna porslin etc. och där man kan hyra in serveringspersonal?

    Frisör+makeup - Har aldrig klippt mig eller varit på någon salong i Ö-vik. Fick ett tipset Lenas frisörer av en kompis men har kollat runt och folk verkar tycka de tar överpriser... Jag har tänkt mig heluppsättning i lite vintage/gammeldags stil men ändå med modern tappning, gärna med sk. "pincurls" i luggen :) Är ju viktigt att de håller hela dagen/kvällen + vid fotograferingen så det känns ju som man vill ha någon rutinerad som har koll på vad som är snyggt och passar en. Vad hade ni rekomenderat? Kom in på någon frisörs sida som hette Mary me, någon som hört något om den? 

    De lokaler som är ”i närheten” som jag vet om är väl Stensöden och hembyggdsgården i Arnäsvall, Dekarsön? Lite snålt med lokaler kring kusten där annars! Banafjäl har väl en IOGT-NTO-lokal också iofs.. Tips är ju att ha klart med lokal först iaf, så ni därefter vet ifall ni behöver fixa med porslin mm Glad
    Frisör har jag också svårt med! Lenas frisörer var ett självklart val först då min ”hemma-frisör” jobbar där MEN så är hon som nämnt tidigare gravid Obestämd


    TochT skrev 2014-02-27 15:36:07 följande:
    Äntligen har det löst sig med präst!! Jag blev så glad igår när de ringde från pastorsexpeditionen. :D Hur gör ni med fotograf? Vi kan inte riktigt bestämma oss för om det är värt att ha en fotograf hela dagen eller inte. Porträttbilderna är absolut viktigast, men det skulle vara kul att ha bilder från förberedelser, vigsel, mingel, fest mm också. Men det blir mycket pengar!

    Härligt att det löst sig med präst! Vad gäller fotograf så är det för mig SJÄLVKLART att ha mer eller mindre heldag. Dock ska vi försöka ordna så att två bekanta (duktiga fotografer!) är med oss på var sitt håll under morgonen/tillfixningen osv. Därefter ”starta tiden med fotograf” så att fotografen är med från vigsel (eller om vi tar foton även innan vigsel) fram till kvällskvisten. Sen vill förhoppningsvis våra duktiga fotografer till gäster ta några fler kort under kvällen. Så blir det inte tok-dyrt ändå..

    Vad gäller min egen planering så har jag hittat skjortor till näbbarnas brallor och väst (H&M!!), näbbklänningar är beställda från aliexpress (hoppas på bra leverans! Har inte beställt från kinasidor tidigare..) och igår fick jag klart med bagare (bagerinna?) för tårtan! Kommer bli sjukt bra med vår tårta hoppas jag! Bifogar ett litet smakprov, samma som bagaren fått som inspiration, om än inte rätt färger, storlek osv! Skrattande

    Har varit lite stiltje på bröllopsfronten i övrigt men till helgen har vi storartade planer på att hinna med en del! Får se på söndagskvällen vad (om?) vi lyckats åstadkomma något! Oskyldig

  • Äldre 11 Mar 22:46
    #57

    Hej alla! Jag hoppar oxå in! Vi gifter oss 26/7 och nu börjar vi planera.. Vi förlovade oss i julas och bestämde oss för en månad sedan att det inte fanns något att vänta på.. Våra save the date -kort ska komma imorgon, skickar ut dessa så att alla kan spara vårt datum och så vi får tid till riktiga inbjudan... Funderar mest på fotograf, vad har ni för erfarenheter o vad har ni för tips? Och maten... Vi kommer bjuda 75pers ca, vad är bästa upplägg tro. Göra själv? Catering? Blandat? Blommor har jag börjat spåna på, har en kompis som är florist.. Makeup kommer en kompis göra (jag själv är utbildad makeupartist men vill gärna att någon annan sminkar mig just denna dag) Håret kommer duktiga Katja på salong helhet att göra. Klänning oklart men ska absolut kolla gullänget, tack för tipset! Jag är utbildad dekoratör så jag kommer vilja göra allt som går själv gäll dukning och utsmyckning av lokal. Kan berätta mer i ett annat inlägg... Vore jättetacksam för åsikter om mat o fotograf, så kanske jag kan råda i andra frågor!?

  • Äldre 17 Mar 18:35
    #58

    Hej, nu tänkte jag också hoppa in här :)

    Jag och min blivande gifter oss den 19/7 i sommar och vi har planerat för fullt i ca 2 månader nu.
    Inbjudningskorten gjorde jag själv och de kom fram förra veckan, så nu vågar jag skriva om det ;)

    Vi kommer att ha ett enkelt trädgårdsbröllop, borgerligt hemma på mannens gård där han är uppväxt. Både vigsel och middag kommer att ske i partytält på gården. 
    Maten har vi valt Carrie Catering och tårtan funderar vi fortfarande på. 

    Vi ska temat lila och vitt. Ring är inköpt men kläderna har vi inte riktigt klart ännu. 
    Toasmadame blir min svägerska och värdpar blir våra kära vänner. 

    Palceringskort har jag även gjort och en del dekorationer är inköpta. 

    Det är ungefär såhär långt vi har kommit i vår planering :) 
    Så roligt att läsa om er planering och hur det går för er! 
     

  • Äldre 26 Mar 09:31
    #59

    Kul att det tillkommer fler Öviksbrudar! Uppdaterar listan lite, så vi kan ha lite koll på varandra! :) Men lägger inte till det i trådstartsinlägget, blir så långt inlägg om man ska uppdatera där jämt.. Populärt med att vigas 26/7 verkar det som iaf :)

    Imsevimse: 20140607 - Örnsköldsviks kyrka
    MajaH: 20140614 - Skeppsmalns kapell
    blivande frun: 201406XX -
    Millan: 201406XX -
    Dahdumdum: 20140705 - Sundsvall
    Annali: 20140719 - Partytält på gården
    Miuriel: 20140726 - Skeppsmalns kapell
    Peask: 20140726 -
    TochT: 20140726 - Dekarsögårdens logkyrka 
    BCJKTDCN: 20140802 - Sidensjö kyrka
    Lina Å: 20140823 - Själevads kyrka
    MissGreen: 201408XX - Dekarsögårdens logkyrka
    Fröken J: 20140927 - Örnsköldsviks kyrka
    Beachwedding14: 2014XXXX - Utomlands

  • Äldre 26 Mar 09:53
    #60

    Nu har jag i alla fall fått hem näbbklänningarna och de var superfina! Jag är så nöjd :) Hoppas bara att brudnäbbarna kan ha dem också ;) De ska få prova i påsk!
    Igår kom mina såpbubblor hem som jag beställt från Ebay också. Var tvungen att provblåsa så man vet att de funkar :p Kul! Nu väntar jag på att ibjudningskort (del av dem) och placeringskort ska komma hem, även de beställda från Ebay! Och igår upptäckte jag Calligraphen! Har sett sidan förrut då jag kollat efter inbjudningskort men fastnade inte för något där. Så slank ajg in dår igår och märkte att de ju har många andra bra grejer! Såg att de hade erbjudande på personliga servetter just nu också, TIPS! Jag ska gå igenom sidan snarast möjligast och se om man vill ha något mer från den sidan :)
    I övrigt så ska vi hämta ut våra nya förlocningsringar idag eller möjligtvis på lördag! Varit utan riktig ring nu i 1.5 vecka, var tvungen att köpa en H&M-ring bara för att inte känna sig naken på fingret :p

    Hur går det nu för er alla andra??


    Peask skrev 2014-03-11 22:46:03 följande:

    Vore jättetacksam för åsikter om mat o fotograf, så kanske jag kan råda i andra frågor!?



    Angående mat ahr jag nog inte nå större tips. Vi hoppas på att kunna ta buffé från Ica Kvantum, om de kan leverera det antal vi vill ha. Förrätt kommer vi nog fixa själva som det ser ut nu. Innan det kommer det att finnas massa frukt osv. ute (hoppas på fint väder!). Efterrätt funderar vi också på att försöka fixa själv eller med hjälp av familjerna. Ska ha en enkel efterrätt så att alla kan spara sig till tårtan ist! Och tårta har jag ju fixat från annat håll.
    Fotograf är svårt. Vad vill du ha? Under hur många timmar? Jag har själv suttit och mejlat flera fotografer under två veckor för att se vad de tar för pris. Varit lite olika kvalitet på fotograferna så att jag kan avgöra vad och hur mycket pengar vi vill satsa på fotograf. Men vi söker ju efter en fotograf för mer eller mindre heldag!
    Annali skrev 2014-03-17 18:35:18 följande:

    Vi ska temat lila och vitt. 


    Kul med samma färger som vi! Lila är så fint!

    Nån som har koll på bra florist i Övik? Som inte tar hutlösa priser? Ska ju runt och fråga lite på påsk tänkte jag..
Svar på tråden Öviksbrudar 2014!