• Anonym (Lilla jag)
    Äldre 18 Oct 10:13
    1649 visningar
    2 svar
    2
    1649

    Bröllop och Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning

    Vi har nu efter att ha funderat på hur vi vill ha det bestämt oss för ett mindre bröllop än vad vi från början hade tänkt oss. Om någon i vår närhet blir besviken får det helt enkelt bli det. Jag känner inte att jag skulle klara av allt ansvar och det sociala om vi skulle ha en större bröllop. Vi har inte berättat för alla ännu och vi känner inte att vi måste göra det heller. Vi gifter oss för våran skull, inte för någon annans.

    Men jag skulle kunna tänka mig att ha en möhippa eller en mindre förlovningsfest. Eftersom vi bara tänkte ha med våra familjer och en vän var på själva bröllopsdagen. 

    Sen har jag lite frågor angående själva vigseln. Eftersom vi ska ha det mer privat och litet tänker jag om man kan få viga sig på en strand eller en fin äng eller så? Någon som har någon erfarenhet kring detta? Vi vill hålla ganska låg budhet och funderar på vad det finns för alternativ.

     

  • Svar på tråden Bröllop och Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
  • Äldre 18 Oct 11:58
    #1

    När man gifter sig någonstans dit antingen präst eller vigselförrättare måste ta sig så kan man behöva betala för det. 
    Men det är inte omöjligt, det är dock bara den som viger er som kan svara på om denne går med på det...
    Det är gratis att gifta sig i kyrkan om minst en person av dom som gifter sig är medlem i svenska kyrkan. Så det är väl det billigaste alternativet.
    Det ska även vara gratis att gifta sig bogerligt, men det kan variera från kommun till kommun. Vissa kommuner tar ut en avgift för det administrativa runt om vigseln.

    Du kan givetvis ha en tjejkväll innan (eller efter) men kalla den hellre tjejkväll eller förlovningsfest än möhippa om det är du som bjuder in till den.
    Att du bjuder dina vänner på middag och umgänge för att fira en rolig sak är något som jag nog inte tror att särskilt många skulle rynka på ögonbrynen åt. 
    Men om du arrangerar en ren möhippa för dig själv eller ger någon kompis i uppdrag att arrangera en så kan det nog bli lite sura miner.
    Det är lite som att säga "jag fyller år på lördag - glöm inte att ta med present"... Flört 
    Skillnaden mellan vad ni gör på dom olika alternativen finns egentligen inte. Ni kan ha en "möhippa" som du bjuder in till, men du kallar den för "tjejkväll" eller "sista natten med gänget-fest" eller något annat sånt.

    Och sist men inte minst.
    Det är klart att ni ska ha det bröllop som ni vill ha. Och så länge man är medveten om att vissa kan knorra... Tja då får man ju ta de bitarna när man kommer dit liksom.
    Hoppas ni får en underbar dag Solig 

  • Äldre 17 Nov 21:16
    #2

    Att gifta sig utomhus är ganska vanligt idag, och oftast enkelt ordnat. Kontakta kommunen och de vigselförrättare som de har till förfogande. I vissa kommuner betalar man en administrativ avgift på allt från 100 kr-500kr kan ju variera lite. Och i vissa kommuner är det gratis, ofta betalar man resa om det är en bit ut från samhället.

Svar på tråden Bröllop och Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning