• Äldre 11 Oct 08:10
    44677 visningar
    204 svar
    204
    44677

    16 augusti 2014 !

    Någon mer som gifter sig 16 augusti 2014?


    Vi har nu bokat datum då fotograf och festplats är bokad! Vi hålelr på att fixa med "spara datumet" notiser som vi ska skicka ut, jag sneglar på klänning ;)


    Någon mer? Hur ligger ni till?

  • Svar på tråden 16 augusti 2014 !
  • Äldre 3 Jul 09:00
    pyret013 skrev 2014-07-01 19:21:38 följande:

    Hej! 
    Jag ska också gifta mig den 16 augusti i år i Göteborg.
     Det mesta stora känns ordnat och vi har bokat kyrka och restaurang sen ett år tillbaka men väntar fortfarande på att få veta menyn mer specifikt. Kocken skulle ta fram ett förslag och höra av sig. Men nu börjar jag bli lite stressad så min blivande man ska kontakta stället den här veckan. Vi har varit i kontakt med dem flera gånger angående andra saker.

    Fick tag i skor till min klänning i helgen. Klänningen ska dock sys upp och axlarna ska kortas och det ska min mamma som är en väldigt noggrann och duktig amatörsömmerska fixa veckan innan vigsel. 


    Vad roligt! Hoppas kocken kan ge er ett menyförslag, ni borde ju få hinna testa menyn innan så ni vet vad som bjuds på.
    Men skönt att allt det stora är fixat, resten hinner man lösa :)
    pinkflesh skrev 2014-07-02 19:21:44 följande:



    Jag vill ha en vild, stor, spretig bukett med mycket färg, sen ska vi ha snittblommor till bordsdukningen att ha i gamla blå glasflaskor och burkar, mannen ska ha en corsage och sen på kvällen när jag byter om till chrichet/spetsbyxorna och tar av mig slöjan så vill jag ha en blomkrans i håret :)

    Vad ska du och ni andra ha för blommor? :)

    Mötet med vigselförrättaren igår var toppen! Hon var så härlig och gav oss en stor kram när vi skulle gå, jag tror hon kommer sprida lugn över oss under vigseln!

    Angående bröllopsskor har jag velat fram och tillbaka mycket jag med. Just nu tänker jag att jag bara tar ett par bekväma sandaler med lite klack som jag redan har hemma till klänningen och när jag byter om på kvällen tar jag ett par lägre boots så jag kan dansa ordentligt ;) Jag tänker att skorna ändå inte syns under klänningen och jag är hellre bekväm och vet att jag kan gå ordentligt än har speciella skor denna dag som ingen ändå kommer se... Men det är ju förstås för att min klänning är lång och lite bohemisk så det gör ingenting!


    MEN ÅH! Låter och ser fantastiskt ut :)

    Pale-Pink-and-Lavender-Dahlia-BouquetSilver and lavender table scape with fresh florals and baby's breath. #tablescape #tabledecor #weddingchicks Event Design: Blush and Bowties ---> http://www.weddingchicks.com/2014/05/14/blush-bowties/white dahlia bouquet - simple, beautiful, but I would want to add some greenery ... This might be best if my dress ends up being bright red or burgundy!brides bouquet, white Dahlias, lavender roses, asters, lavender spikes, scented geranium
    Jag har inte riktigt bestämt mig än, då jag väntar på att min florist ska komma tillbaka från sin semester (21/7) och då få reda på om det kommer gå att beställa pioner. För en rund bukett med vita oipner är min dröm. I mitt huvud har jag alltid tänkt att jag skulle gifta mig i maj/juni - men man är ju två om att bestämma datum, och när fästmannen vill ha i november, då jämkar man.
    Men tillbaka till blommor, så blir det antingen en rund bukett med enbart vita blommor av en sort eller en runt mer vild bukett med prärieklocka, dahlia, rosor och tranchelium. Tärnorna kommer ha vit dahlia och brudslöja i sina buketter. På borden kommer det vara hortensia, rosor och brudslöja.
    Ganska redigt efter vårt tema vitt/lavendel och guld.

    Vad härligt att besöket gick så bra! Ser så fram emot vårt ikväll :)

    Jag tror du är på rätt spår ang skorna, och det låter som att gör du så så kommer du vara bekväm och med det se ännu mer slående vacker ut som brud :)
  • Äldre 3 Jul 09:17
    rebban b skrev 2014-07-03 09:00:37 följande:
    Jag har inte riktigt bestämt mig än, då jag väntar på att min florist ska komma tillbaka från sin semester (21/7) och då få reda på om det kommer gå att beställa pioner. För en rund bukett med vita oipner är min dröm. I mitt huvud har jag alltid tänkt att jag skulle gifta mig i maj/juni - men man är ju två om att bestämma datum, och när fästmannen vill ha i november, då jämkar man.
    Men tillbaka till blommor, så blir det antingen en rund bukett med enbart vita blommor av en sort eller en runt mer vild bukett med prärieklocka, dahlia, rosor och tranchelium. Tärnorna kommer ha vit dahlia och brudslöja i sina buketter. På borden kommer det vara hortensia, rosor och brudslöja.
    Ganska redigt efter vårt tema vitt/lavendel och guld.
    Pioner är ju som du skriver en vårblomma. De är jättevackra, men även om din florist lyckas få tag i pioner i augusti, så kommer de dels vara väldigt dyra, men framför allt kommer de att ha mycket sämre kvalitet än på våren. Det finns rosor som ser ut lite som pioner, kan du inte se om det går att få fram sådana? Till exempel:
    whyilovetogarden.blogspot.fr/2012/06/yves-piaget-rose-and-mini-container.html
    Googla cabbage roses så får du upp bilder. De ska finnas i vitt. Enligt wikipedia är det svenska namnet 'hundrabladsrosor'.
  • Äldre 3 Jul 09:35

    Jag skulle vilja ha en lila och vit bukett. Tips på blommor? :)

  • Äldre 3 Jul 10:03
    AndreaMiguel skrev 2014-07-03 09:35:09 följande:

    Jag skulle vilja ha en lila och vit bukett. Tips på blommor? :)


    Rosor funkar alltid.
    Afrikas blå lilja (Agapanthus), finns vita
    Freesia
    Dahlia
    Jättelök
    Gladiolus
    Rudbeckia (oftast gula, men finns lila varianter)
    Calla
  • Äldre 3 Jul 10:17
    Elna14 skrev 2014-07-03 09:17:13 följande:
    Pioner är ju som du skriver en vårblomma. De är jättevackra, men även om din florist lyckas få tag i pioner i augusti, så kommer de dels vara väldigt dyra, men framför allt kommer de att ha mycket sämre kvalitet än på våren. Det finns rosor som ser ut lite som pioner, kan du inte se om det går att få fram sådana? Till exempel:
    whyilovetogarden.blogspot.fr/2012/06/yves-piaget-rose-and-mini-container.html
    Googla cabbage roses så får du upp bilder. De ska finnas i vitt. Enligt wikipedia är det svenska namnet 'hundrabladsrosor'.
    Men precis, det var eventuellt en annan brud som också skulle ha pioner och då skulle vi kunna dela upp det mellan oss för att få bättre pris på frakt.
    Austinrosor har jag tänkt på, då de är lite större och liknar rosor, men tack för tipset - ska kolla upp dem med :)
    AndreaMiguel skrev 2014-07-03 09:35:09 följande:

    Jag skulle vilja ha en lila och vit bukett. Tips på blommor? :)


    Jag kommer som jag skrev ha lila och vita blommor. Dahlia är i säsong i augusti, och finns i vitt, finns mer rundade och en mer "taggig" som i buketterna jag la upp på bild ovan. Lavendel prärieklocka, lavendel tranchelium och så kan man fråga om färgade rosor.

    Rudbeckia som Elna14 skrev om är en superfin blomma!

  • Äldre 3 Jul 10:22

    Tack så jättemycket :D

  • Äldre 8 Jul 09:58

    Elna14 - hur gick eran hektiska helg? Löste sig allt?

    Vårt vigselsamtal gick som väntat väldigt bra, har en öppen och genuin präst som jag fastnat för tidigare. Hon hade lika roligt som oss, men mest pga att vi har en egen ordning och går in på ett sätt hon aldrig vart med om. 
    Att jag kommer gå in själv med tärnorna på led framför.

    Klänningen kommer imorgon, jag är så otroligt nervös över att den tillhör den procenten kinaklänningar som inte ser bra ut. Men inget jag kan göra nu än att vänta och hoppas.

    Nu har jag tre veckors semester, så har börjat med placeringskorten (som för oss är doilies där tallrikarna sedan skall stå) och sprayat våra vaser. 
    Hur går det för er? Något ni pysslar med nu eller väntas det på bröllopsveckan?

  • Äldre 8 Jul 11:31

    Vad spännande med klänningen!
    Du får lägga upp en bild när den har kommit! :D


    Skönt att vigselsamtalet gick bra :)
    Jag har köpt in material till placeringskorten och skurit papprena i bitar, men inte kommit så mycket längre :)

  • Äldre 9 Jul 17:00
    Jag har nu äntligen fått hem min klänning från Jenjenhouse, olyckligtvis så är alla bortresta förutom min blivande som inte gärna ser mig i klänningen innan bröllopet så ni får lite halvtaskiga bilder på mig i en inte riktigt ordentligt igenknäppt klänning.
    Men, enda jag inte är nöjd med är bandet (men som verkar gå att ta bort om jag hittar något jag tycker passar bättre) samt att jag inte tänkte på att mina skor är 8,5 cm långa så deras extra 5 cm hjälper inte mycket. Men aja :)

    Klänningen är verkligen tung, sömmarna är snygga och den känns bra, efter x-antal provningar i butik så känner man fort om man kommer trivas eller inte, och här trivs jag! Om än otroligt svettigt idag. Hoppas det är lite kyligare när det bär av för oss den 16/8.




    Jag är dock osäker på om jag vill ha axelbandslöst eller inte och så skall prova en spetstopp på fredag. Kommer väl upp en slutgiltlig bild senare isf :)
    Har också en underkjol på mig, det funkade absolut utan och kan hända att jag tar bort underkjolen efter vigseln och fotograferingen (så det ska bli skönare att sitta ned), eller så kör jag all in. Får väl se sen :) haha blev så glad när budet kom med klänningen att jag nästan är illamående. 
  • Äldre 9 Jul 18:39
    rebban b skrev 2014-07-08 09:58:59 följande:

    Elna14 - hur gick eran hektiska helg? Löste sig allt?

    Vårt vigselsamtal gick som väntat väldigt bra, har en öppen och genuin präst som jag fastnat för tidigare. Hon hade lika roligt som oss, men mest pga att vi har en egen ordning och går in på ett sätt hon aldrig vart med om. 
    Att jag kommer gå in själv med tärnorna på led framför.

    Klänningen kommer imorgon, jag är så otroligt nervös över att den tillhör den procenten kinaklänningar som inte ser bra ut. Men inget jag kan göra nu än att vänta och hoppas.

    Nu har jag tre veckors semester, så har börjat med placeringskorten (som för oss är doilies där tallrikarna sedan skall stå) och sprayat våra vaser. 
    Hur går det för er? Något ni pysslar med nu eller väntas det på bröllopsveckan?


    Vad skönt att du är nöjd med klänningen, hade varit väldigt stressande annars. Vår helg gick jättebra, kom tillbaka igår kväll. Vi är båda väldigt trötta men vi lyckades hinna med i princip allt vi tänkt i helgen. Det enda vi inte hann med vara att provsmaka tårta, men vi får nog be någon annan göra det, vi väljer mellan två olika. Vigselsamtalet kändes jättebra, jag längtar verkligen nu. Frisören verkade förstå hur jag vill ha det, fotografen var trevlig och ringarna är inlämnade för gravering. Klänningen är inte riktigt klar, men jag har provat den i helgen, det är bara detaljer kvar nu, känns jättebra.
Svar på tråden 16 augusti 2014 !