• Äldre 11 Oct 08:10
    44682 visningar
    204 svar
    204
    44682

    16 augusti 2014 !

    Någon mer som gifter sig 16 augusti 2014?


    Vi har nu bokat datum då fotograf och festplats är bokad! Vi hålelr på att fixa med "spara datumet" notiser som vi ska skicka ut, jag sneglar på klänning ;)


    Någon mer? Hur ligger ni till?

  • Svar på tråden 16 augusti 2014 !
  • Äldre 24 Jun 11:42
    rebban b skrev 2014-06-23 22:03:17 följande:
    Elna14: Vad rart att använda ärvda ringar! Det låter som en riktig utmaning med bordsplaceringen, hur har ni tänkt med borden? Har ni flera småbord eller kör ni med tungor? Eller annat koncept kanske? Med småbord så kan lösningen ju ske ganska bra.
    Vi har tänkte ett E med fyra armar, inte småbord. För att komplicera ytterligare så kommer nästan hela min släkt men troligen ingen från hans (vi kommer att ha en andra bröllopsfest senare i hans hemland), så vi blir tvugna att frångå klassisk placering vid honnörsbordet. Jag har inte riktigt börjat fundera på det än, men jag har gjort en lista med alla gäster, vilka språk de förstår och om det är någon person de bör sitta bredvid/nära, jag får väl snart börja pussla med det där på allvar.
  • Äldre 24 Jun 11:45
    rebban b skrev 2014-06-24 11:05:07 följande:

    Hur gör ni andra med dans? Kommer ni köra på det? Vals?
    Om vi ska köra på en bröllopsdans så blir det nog en 30 sek "vals" för att sen gå över i bugg.


    Vi kommer inte ha live-musik, det blev för dyrt för oss. Vi har tänkt sätta ihop en spotify-lista med väldigt blandad musik. Vi kommer nog börja med en vals, om vi hinner öva tillräckligt för att få kläm på det, sen blir det lite allt möjligt efteråt, vi får se. 
  • Äldre 24 Jun 11:47
    rebban b skrev 2014-06-24 11:05:07 följande:

    Kärleken; Jag funderar också på det där med underkläder.. Visseligen så är det ju ett ypperligt tillfälle att investera i en hejdundrandes bh med matchande trosor. Fast then again, de kommer förmodligen inte läggas så mycket uppmärksamhet på. Tror själva känslan kommer vara mer i fokus :)
    Förstår din noja! Nog för att 80 av våra 100 gäster anmält sig så går man ju och undrar varför vissa väntar in i sista minuten på att höra av sig vad man kommer göra ( 5 juli är sista datum för anmälan). Vad som dock irriterar mig mer är att släktingar som hört av sig till våra föräldrar om att "vi ses den 16/8 iaf :)" men inte har hört av sig till varken mig och fästmannen (som inbjudan sa att man skulle) eller ens vårt toastpar. Men då detta är det enda irritationsmomentet förutom att vi ska komma överens om låtar till vigseln och om vi ska dansa eller inte så ska vi nog vara nöjda.
    Oj vilket svammel.

    Hur gör ni andra med dans? Kommer ni köra på det? Vals?
    Om vi ska köra på en bröllopsdans så blir det nog en 30 sek "vals" för att sen gå över i bugg.


    Ja .- jag har väl också tänkt att passa på att köpa en riktigt bra kvalitetsBH med trosa till. Men har liksom inte tagit mig för det.Jag  begränsas nog av att lägga så mycket pengar på det som är tänkt till en dag! Men jag får tänka ordentligt innan köpet så jag ser nyttan av dem andra tillfällen också. :) Då kanske jag får tummen ur!


    Jag tänkte faktiskt likadans gällande skor. Att nu ska jag passa på att köpa ett par riktigt fina, mjuka, bekväma och jättesnygga klackskor som jag ska kunna använda mycket sen. Men jag har verkligen letat och inte hittat något! Så det lutar åt ett par skor jag har hemma redan. Fina - men jag hade velat hitta några! Vi får väl se, jag har ju några veckor till på mig :)


    Vi ska faktiskt ha en vals. Vi har en speciell låt i åtanke så vi ta en mäktig vals och fortsätter sen med "vanlig" dansmusik (vi ska ha DJ).
    Hur har ni löst det med musiken föresten? Vi hoppas att DJ ska bli bra så han kan känna av lite. Band känns dyrt och så spelar de ju bara en viss tid(?) Vad ska ni göra? Jag tror spotifylista hade varit vårt alternativ annars! Kanske med en kompis som skötte det...

  • Äldre 24 Jun 12:02

    rebban b; tack så jättemycket! :)


    Det lät roligt med vals som övergår i bugg, det borde ni köra på!


    Vi kommer ha dans, mot slutet av festen. 
    Min blivandes föräldrar är från Chile och Venezuela så de har väldigt mycket dans i blodet. Min släkt däremot är inte så mycket för dans. 
    Så vi tar det på slutet, istället för en vals så kör vi på någon mer sydamerikansk dans :)

  • Äldre 24 Jun 14:12
    Elna14 skrev 2014-06-24 11:42:41 följande:
    rebban b skrev 2014-06-23 22:03:17 följande:
    Elna14: Vad rart att använda ärvda ringar! Det låter som en riktig utmaning med bordsplaceringen, hur har ni tänkt med borden? Har ni flera småbord eller kör ni med tungor? Eller annat koncept kanske? Med småbord så kan lösningen ju ske ganska bra.
    Vi har tänkte ett E med fyra armar, inte småbord.
    För övrigt, klart det inte blir lätt när det är flera människor inblandade, att sen lägga på olika kulturer på det. Men det låter ju som du har koll :) och när det inte blir ett klassiskt honnörsbord så är E en utmärkt lösning ju, att låta honnörsbordet och gästerna flyta ihop :)

    Att dra ihop en spotify-lista låter ju också helt perfekt med situationen, ni löser det ju galant!
    Corre02 skrev 2014-06-23 22:41:59 följande:

    Så roligt att läsa om alla era berättelser!

    Jag och min älskade blivande gifter också oss den 16/8 på Österlen i Skåne.
     
    Mina 5 tärnor kommer att bära rosa spetsklänningar då vårt förgätens är rosa/silver och vitt!

    Idag har jag varit och handlat fina glasburkar på Lagerhaus, tänkte försöka mig på en Candy bar, fått massa tips från Pintrest, har ni några tips på rosa/silvrigt godis så skriv gärna:) Geisha, bumlingar, och dom rosa bollarna med kolafruktsmak samt fazers mintchoklad är väl dom ja kommit fram till! Guldhjärtat är iof lite åt det rosa hållet:)

    Håller tummarna för en underbar bröllopsdag för alla den 16/8!!!!!:)



    Åh! Rosa är världens bästa färg att ha på bröllop, just för att den är så tillgänglig. Låter helt underbart med en candy bar! Hallonbåtar, geléhallon/hjärtan (fast det kanske är för rosa/rött?) Silvrigt är lite svårt, min tanke gick genast till min mosters hemmagjorda praliner med silverkuleströssel på.
    kärleken skrev 2014-06-24 11:47:33 följande:

    Vi ska faktiskt ha en vals. Vi har en speciell låt i åtanke så vi ta en mäktig vals och fortsätter sen med "vanlig" dansmusik (vi ska ha DJ).
    Hur har ni löst det med musiken föresten? Vi hoppas att DJ ska bli bra så han kan känna av lite. Band känns dyrt och så spelar de ju bara en viss tid(?) Vad ska ni göra? Jag tror spotifylista hade varit vårt alternativ annars! Kanske med en kompis som skötte det...


    Precis samma här gällande underkläder och skor! "jag borde.." går runt i huvudet.
    Men man tar väl tag i det snart, hoppas jag. Åh, fint med ordentlig vals! Då behövs det riktigt bekväma skor, bra ingådda också. Jag hade tittat ut ett par som var 8cm, men osäker på om jag kommer kunna bugga i dem alltså.

    Vi har löst det så att vi har en trubadur, som främst kör gitarr men också behärskar piano och munspel. Så har en mysig kväll framför oss. han kör allt möjligt från 1940-nutid och han har hållt på med en mängd bröllop innan så vi känner oss trygga. Då det dessutom är min fästmans gamla musiklärare så får vi rabatt, han kommer köra från det att vi går in till mottagningen tills det att den sista gästen går.
    Hade vi tagit det band jag velat så hade de bara kunnat antingen tills tårtan är äten eller börjat när tårtan ätits, och dessutom tredubbelt som den här mannen. Känns verkligen som en lyckoträff.
    AndreaMiguel skrev 2014-06-24 12:02:21 följande:

    Vi kommer ha dans, mot slutet av festen. 
    Min blivandes föräldrar är från Chile och Venezuela så de har väldigt mycket dans i blodet. Min släkt däremot är inte så mycket för dans. 
    Så vi tar det på slutet, istället för en vals så kör vi på någon mer sydamerikansk dans :)



    Men så roligt! Spännande med kombon av släkten, och smart av er att ta det sist :)

    Vi funderar just på vart man lägger sin "första dans".
    Blir det efter tårtan för att kicka igång festandet eller tar man det mellan maten och kaffet? Min fästman är skygg mot att det skall bli plastigt och stelt, medan jag vill köra på vissa av dessa "måsten" vid bröllop. Det är en utmaning att kombinera detta, att då välja bugg var självklart men problemet med när ligger kvar.
  • Äldre 24 Jun 14:27
    rebban b skrev 2014-06-24 14:12:57 följande:
    Vi funderar just på vart man lägger sin "första dans".
    Blir det efter tårtan för att kicka igång festandet eller tar man det mellan maten och kaffet? Min fästman är skygg mot att det skall bli plastigt och stelt, medan jag vill köra på vissa av dessa "måsten" vid bröllop. Det är en utmaning att kombinera detta, att då välja bugg var självklart men problemet med när ligger kvar.
    Jag har varit på ett bröllop där dansen var för att kicka igång festadet och det blev riktigt lyckat. Men jag antar att allt sånt där beror på vilka man är. Jag ser nog det som en ganska naturlig grej att ha som en feststartare. än att man ska äta och sen dansa, och sen dricka kaffe. Men vad man än bestämmer sig för så blir det nog bra :D
  • Äldre 24 Jun 14:31
    rebban b skrev 2014-06-24 14:12:57 följande:
    Vi funderar just på vart man lägger sin "första dans".
    Blir det efter tårtan för att kicka igång festandet eller tar man det mellan maten och kaffet? Min fästman är skygg mot att det skall bli plastigt och stelt, medan jag vill köra på vissa av dessa "måsten" vid bröllop. Det är en utmaning att kombinera detta, att då välja bugg var självklart men problemet med när ligger kvar.
    Ja jag tänkte precis fråga samma fråga!
    Jag ahr tänkt att vi ska dansa forsta dansen liksom, när alla kommer tillbaka från tårtan (det sista med middagen). Vi börjar liksom och så fortsätter vi alla sen hela natten.. Men är det svårt att samla alla? Tårta och kaffe tas i ett annat hus några meter ifrån huset med fest/bar/dans. Då kanske folk går på toa och går till sina rum en sväng eller nått? Ska man ta det mitt i dansen? Det känns som om det kan dra ner feststämmningen med en vals där. 
    Vi kanske gör så att våra toastmasters helt enkelt leder gästerna genom kvällen på ett fint sätt och berättar att efter tårtan så drar dansen igång med att brudparet börjar med en vals. Då får man väl tänka att de flesta samlas i danslokalen en liten stund efter kaffe/tårta...Men kan vill ju inte stressa folk heller. Vissa kanske vill sitta med tårtan lite längre?....Svårt detta.

    Det jag önskar mig mest av allt med festen är att den blir mycket dans och en lång och riktigt rolig natt som folk kommer ihåg! Vi tänker lite att om vi, brudparet, dansar - då borde ju andra skämmas att de inte dansar ;)
  • Äldre 24 Jun 15:12
    AndreaMiguel skrev 2014-06-24 14:27:20 följande:
    Jag har varit på ett bröllop där dansen var för att kicka igång festadet och det blev riktigt lyckat. Men jag antar att allt sånt där beror på vilka man är. Jag ser nog det som en ganska naturlig grej att ha som en feststartare. än att man ska äta och sen dansa, och sen dricka kaffe. Men vad man än bestämmer sig för så blir det nog bra :D
    Åh! Men det är precis det vi trodde och vill ha! Alltså peppen man får av att prata om sitt bröllop :D
    kärleken skrev 2014-06-24 14:31:05 följande:
    Ja jag tänkte precis fråga samma fråga!
    Jag ahr tänkt att vi ska dansa forsta dansen liksom, när alla kommer tillbaka från tårtan (det sista med middagen). Vi börjar liksom och så fortsätter vi alla sen hela natten.. Men är det svårt att samla alla? Tårta och kaffe tas i ett annat hus några meter ifrån huset med fest/bar/dans. Då kanske folk går på toa och går till sina rum en sväng eller nått? Ska man ta det mitt i dansen? Det känns som om det kan dra ner feststämmningen med en vals där. 
    Vi kanske gör så att våra toastmasters helt enkelt leder gästerna genom kvällen på ett fint sätt och berättar att efter tårtan så drar dansen igång med att brudparet börjar med en vals. Då får man väl tänka att de flesta samlas i danslokalen en liten stund efter kaffe/tårta...Men kan vill ju inte stressa folk heller. Vissa kanske vill sitta med tårtan lite längre?....Svårt detta.

    Det jag önskar mig mest av allt med festen är att den blir mycket dans och en lång och riktigt rolig natt som folk kommer ihåg! Vi tänker lite att om vi, brudparet, dansar - då borde ju andra skämmas att de inte dansar ;)

    Jag tror absolut på att du informerar era toastmaser om att ni vill ha alla inne i festlokalen till er första dans. Det kanske är bra att sätta någon tidsmarginal? Kanske rent utav att ni i ert festprogram (om ni ska ha något) sätter ut ett schema, alternativt sätter upp en tavla utanför varje hus där ni skriver något roligt som i " 17.00 Mat, 20.00 Tårta. 21.30 intar vi dansgolvet" men känns det stelt så ahr ju pinterest en mängd med tips för att göra allt sötare och mer personligt.

    & ja! Om ni ser till att rocka loss, så kommer ju garanterat flera av era gäster skaka rumpa de med ;)
  • Äldre 24 Jun 15:22
    rebban b skrev 2014-06-24 15:12:34 följande:
    Åh! Men det är precis det vi trodde och vill ha! Alltså peppen man får av att prata om sitt bröllop :D
    kärleken skrev 2014-06-24 14:31:05 följande:
    Ja jag tänkte precis fråga samma fråga!
    Jag ahr tänkt att vi ska dansa forsta dansen liksom, när alla kommer tillbaka från tårtan (det sista med middagen). Vi börjar liksom och så fortsätter vi alla sen hela natten.. Men är det svårt att samla alla? Tårta och kaffe tas i ett annat hus några meter ifrån huset med fest/bar/dans. Då kanske folk går på toa och går till sina rum en sväng eller nått? Ska man ta det mitt i dansen? Det känns som om det kan dra ner feststämmningen med en vals där. 
    Vi kanske gör så att våra toastmasters helt enkelt leder gästerna genom kvällen på ett fint sätt och berättar att efter tårtan så drar dansen igång med att brudparet börjar med en vals. Då får man väl tänka att de flesta samlas i danslokalen en liten stund efter kaffe/tårta...Men kan vill ju inte stressa folk heller. Vissa kanske vill sitta med tårtan lite längre?....Svårt detta.

    Det jag önskar mig mest av allt med festen är att den blir mycket dans och en lång och riktigt rolig natt som folk kommer ihåg! Vi tänker lite att om vi, brudparet, dansar - då borde ju andra skämmas att de inte dansar ;)

    Ja eller hur!


    Jag har varit lite seg i planeringarna, behövde en liten vilopaus när jag var på semester hemma i norrland. Men nu vart jag riktigt peppad på att ordna med det sista! :D

  • Äldre 24 Jun 15:30

    Åh va roligt! Nu känns det bra igen att vi inleder dansen efter tårtan med vår vals! Och sen att nästa låt kickar igång direkt efter och så är vi igång! toastmasterna får berätta om uplägget i början av kvällen och sen även informera vid tårtan att vi nu får börja dra oss ner mot lokalen och dansgolvet där brudparet ska inleda dansen med en vals.Åh ska bli så kul!! Va roligt det är att prata med er :)

Svar på tråden 16 augusti 2014 !