• Äldre 9 Oct 11:13
    16981 visningar
    47 svar
    47
    16981

    Skånebröllop 2015?

    Jag och min sambo bor utanför Kristianstad och planerar vårt bröllop till våren/sommaren 2015.Vi har egentligen inte kommit någonstans i planeringen förutom hur många vi vill bjuda, tema och möjligtvis vilken lokal vi kan tänka oss.Hade varit kul om någon i närheten ocså planerar sitt bröllop. Hur långt har ni kommit? Vad tycker ni är det viktigaste under bröllopet och vad tycker ni ska prioriteras mest?Tänkte at det är lika bra att starta denna tråd i tid så att vi kan följa varandra och bolla ideér under hela planeringen :)      

  • Svar på tråden Skånebröllop 2015?
  • Jojjz
    Äldre 7 Nov 11:24
    #1

    Hej! :)
    Jag och min sambo gifter oss också sommaren 2015.
    Rinde faktiskt och bokade kyrka idag. lite tidigt kanske men nu får vi det datum och den tid vi vill ha och så har vi något att planera utefter :)
    Vi hade tänkt att gå på bröllopsmässan i malmö som är 1-2 februari nästa år.
    Jag tycker det känns skönt att ha så lång tid på sig att fundera och planera.
    Då får vi det precis så som vi vill ha det :) och ett plus är att vi hinner spara pengar.
    Vi bor i Tyringe och gifter oss i Hässleholms kyrka.

  • Äldre 14 Nov 13:29
    #2
    Jojjz skrev 2013-11-07 11:24:46 följande:
    Hej! :)
    Jag och min sambo gifter oss också sommaren 2015.
    Rinde faktiskt och bokade kyrka idag. lite tidigt kanske men nu får vi det datum och den tid vi vill ha och så har vi något att planera utefter :)
    Vi hade tänkt att gå på bröllopsmässan i malmö som är 1-2 februari nästa år.
    Jag tycker det känns skönt att ha så lång tid på sig att fundera och planera.
    Då får vi det precis så som vi vill ha det :) och ett plus är att vi hinner spara pengar.
    Vi bor i Tyringe och gifter oss i Hässleholms kyrka.
    Oj! Vi har inte ens bestämt ett riktigt datum än så det där med bokningar är väl inte riktigt aktuellt. Vi fyller år på samma dag så har pratat lite om vi skulle ha det på samma dag som våra födelsedagar som en kul grej. Fast å andra sidan vill jag ha ett datum som bara är för bröllopet..
    Vi har också tänkt att gå på bröllopsmässan i malmö, kul med lite nya ideer och inspiration.
    Hur gör ni med gäster? Bjuder ni ungefär lika många var?
    Jag tycker att det där är jättesvårt då min släkt är väldigt stor och min killes väldigt liten. Sen är det många i min släkt som jag inte vill bjuda men känner att jag "måste".
    Hur stort bröllop har ni tänkt ha? För mig var det väldigt viktigt att ha lång tid innan då jag vill ha en helt perfekt dag :) 
  • Jojjz
    Äldre 25 Nov 15:10
    #3

    Vi tittade lite på datum sommaren 2015 och såg att 6/6, nationaldagen är en lördag det året. helt perfekt tycker vi att vår bröllopsdag alltid kommer vara en röd dag och alla flaggar för oss haha ;) när vi endå hade valt datum som kändes så rätt så kunde vi inte låta bli att boka kyrka. kan tänka mig att det kan bli en populär dag..
    det är som du säger svårt med gäster, man skulle vilja bjuda alla samtidigt som man helst skulle vilja slippa att bjuda vissa. men man vill ju inte röra till i släkten allt förmycket. så vi kommer nog landa runt 100st inbjudna.
    hur många tror du att ni landar på? :)

  • Äldre 29 Nov 10:27
    #4

    Vi kollade också lite på nationaldagen men det blev inte så för att min sambo är lite nojjig. Han har fått för sig att man aldrig ska gifta sig på sådana dagar som alla hjärtans dag, nyår, nationaldagen för att det är otur. Så vi får väl se hur det blir. Kul om jag får igenom nationaldagen och vi gifter oss på samma dag :)

    Vi låg runt 100 gäster från början men nu efter lite bortplock ligger vi på kanske 80-85 gäster. Sen har jag bott i USA i två år och har under den tiden lyckats skaffa vänner runt hela världen. De vill jag givetvis bjuda men sen är det väldigt långa resor så det kanske inte är så många av de som kommer. Och om så blir fallet landar vi kanske på 65 gäster. Ganska lagom ändå.
    Och om ingen av mina utländska vänner kommer slipper jag översätta allt till engelska, vilket hade varit ganska skönt ;)

    Snackade med mina brudtärnor om bröllopsmässan och det blir så att sambon får stanna hemma så åker vi fyra och kör en tjejhelg i Malmö istället.
    Min sambo blev ganska nöjd över det då jag i princip har helt fria händer med bröllopet :)

    Hur har ni tänkt med mat osv? 

  • Jojjz
    Äldre 13 Jan 17:38
    #5

    Vi tänkte att Sveriges nationaldag inte varit en röd dag så länge och jag känner ingen som "firar" den. Så vi kände att det inte spelade så stor roll. Hoppas du lyckas övertala din blivande till den dagen också! :) Vad roligt med utländska gäster! Men det är som du säger, skönt att kanske slippa översätta allt. Jag flyttade ju ner till Skåne för ca 1,5år sedan. Jag är uppifrån Värmland från början. Så vi kommer ha massa gäster där uppifrån. Tur att det finns ett litet hotell i Tyringe :) Du ska ha 3 brudtärnor? Jag ska ha 3st. Ska du ha linkande klänningar på dem eller får de ha på sig vad de vill? Jag tror jag vill försöka hitta liknande eller likadana klänningar till mina tärnor. Någon enkel lite längre modell i chiffong tror jag skulle vara fint :) Kul att du får åka dit med dina tjejer! Jag tror min sambo inte hade vågat släppa iväg mig själv ;) haha Jag har tänkt förrätt eller typ mingelbord när alla kommer till festen med frukt, ost o så och sen buffé som huvudrätt. Jag vill vara säker på att alla blir mätta. Har kollat på lite catering i Hässleholm och tycker det ser lovande ut. Sen blir det efterrätt och tårta såklart. :) hur har du tänkt?

  • Äldre 15 Jan 10:18
    #6

    Nationaldagen hade varit så perfekt, men tyvärr så har den lokalen som vi tänkt hyra alltid nationaldagsfirande så där sket det sig.
    Nu blir det inte förrän i augusti men vi har så svårt att välja ett datum.
    Vi har vår årsdag och även förlovningsdag 1e oktober så det hade egentligen varit givet men jag har alltid velat ha ett sommar/vår bröllop.
    Så just nu känns augusti bäst rent vädermässigt då det känns som om att det finns bäst solchans där ;)

    Har ni något tema/färgtema för bröllopet bestämt än?

    Japp, 3 brudtärnor bestämt eventuellt 4. Då bröllopsmässan tyvärr inte blev av för oss (massa jobb som kom ivägen för alla mina tärnor tyvärr :/)  blir det nog så att jag och min sambo åker dit istället,
    Vad kul att vi har tänkt så lika med klänningarna! Jag vill också att mina tärnor ska ha en enkel, lång chiffong klänning :)
    Känns som om att det är en modell som passar de flesta.
    Har du pratat med dina tärnor om klänningar och betalning och sådär? Två av mina tärnor har redan sagt att de mer än gärna betalar för sina egna klänningar utan att jag ens frågade. Och det känns ganska skönt då det blir en hel del utgifter.
    Hade faktiskt tänkt bjuda hem alla på middag och "officiellt" fråga om de vill vara mina tärnor och gå igenom lite vad jag förväntar mig av dem.

    Jag tänker precis likadant med mat, förätt, buffe som huvudrätt och sen efterrätt. Har kollat på lite olika cateringar runt om i Kristianstad men det får väl bli att smaka sig fram ;)

    Tycker egentligen inte om att ha buffee på ett bröllop då jag gillar detta med 3 rätters som serveras vid bordet. Men precis som du sa så är jag rätt att inte alla ska bli mätta. Samt att det är väääldigt svårt att veta vad folk tycker om och inte.

    Har ni hittat någon bra lokal än? 

  • Jojjz
    Äldre 16 Jan 11:38
    #7

    Oj det var ju tråkigt med er festlokal! Jag vill också ha på sommaren för då slipper man ha en tråkig jacka över bröllopsklänningen. Vi har inte alls hittat någon festlokal som vi gillar än. Men vi har en tanke på att ha festen i ett stort inrett tält i amerikansk stil. Trägolv, runda bord, ljus i taket osv. Vi ska bara hitta någonstans att placera tältet. Jag är en sådan riktig tjejig tjej som älskar rosa och glitter och min sambos favorit färg är grönt så vi tänkte försöka att göra något tema utifrån det. Det känns väldigt vårigt/somrigt. Hur har ni tänkt med färger och så? Smart att bjuda hem dem och diskutera hur man ska lösa allt. För man har ju faktiskt tärnor för att de ska hjälpa till också. jag har ingen av mina tärnor här nere i Skåne men får ge dem uppgifter som de kan lösa därifrån de är. De är väl medvetna om att de sagt ja till att vara tärna men det kanske skulle vara bra att förklara för dem vad det verkligen innebär. Kul att vi tänker så lika med klänningar! Vi kan ju tipsa varandra om vi skulle hitta någon fin klänning :) Få en 3-rätters vid bordet känns absolut lyxigare men buffé är såååå mycket mer smidigt! Då kan man ha både kött, kyckling och fisk. Så det blir nog bra :)

  • Äldre 16 Jan 17:15
    #8

    Det med tält är superfint! Vi hade också funderingar på det ett tag men sen är det just det där med placeringen.. Jag ville gärna ha det nere vid stranden men då måste man ha tillgång till bra toaletter vilket inte är det lättaste.
    Fast mest av allt skulle jag vilja ha festen i en gammal lada :P

    Temat för oss kommer vara vintageromantiskt och färgerna kommer vara, vitt, lila, silver. Mycket spets, glas och dekorationer :) (detta är anledningen till varför jag helst av allt hade velat hitta en lada)

    Jag känner också så med tärnorna, visst de har sagt ja och blev jätteglada men hade varit skönt att gå igenom allt. För jag förväntar mig trots allt mycket hjälp av dem då jag har tänkt att fixa mycket pynt och pyssel själv.

    Absolut! Jag har hittat en superfin klänning! Inget bestämt att de ska ha än men gillar stilen :)
    sitter på jobbet nu men ska försöka hinna med och lägga in den ikväll.
    Sen vet jag att Gina hade en helt perfekt förra sommaren, visserligen inte rätt färg men helt rätt stil.

    Har ni tänkt skicka ut save the date kort? 

  • Äldre 23 Jan 16:19
    #9

    Puffar upp denna tråden lite. Visst måste det finnas fler i Skåne som planerar bröllop tills 2015? Glad

  • Äldre 23 Feb 02:13
    #10

    Hallå där Skånebrudar! :)


    Kikar här för att få lite inspiration! :) jag ska gifta mig med min prins nu i september, men tänkte att det är så trevligt att läsa om andras planer! :) Vi ska gifta oss i Hörröd och ha festen i Kivik! Bara älskar Österlen! så det kommer nog bli finfint! :)


    Petraksa, läste om din önskan om att ha festen i en lada! Låter underbart och det skulle jag också vilja ha om det inte fanns en ganska stor risk att det är kallt i september! ;) Men jag vet att det finns en lada som man kan hyra strax utanför Tollarp...(nu vet jag ju inte var du ska ha din vigsel, men det kanske passar?) Jag kommer inte ihåg namnet på gården som har uthyrningen, men de har några logdanser o så varje år! Så kanske kan du googla och hitta! ;) Såg så himla fint ut! :)

Svar på tråden Skånebröllop 2015?