• Äldre 4 Oct 09:26
    15697 visningar
    25 svar
    25
    15697

    Fler med att ha "the love of your life" från ett annat land? (Min sambo är Australiensare)

    Heej alla BT:are! 

    Jag har varit tillsammans med min australiensare i två års tid och hunnit med att bo både i Stockholm och Sydney med min kille, M. Sedan slutet på augusti bor vi dock i Helsingborg där jag nu studerar på universitetet och M pluggar svenska på SFI. Vi är inte förlovade ännu då M gärna vill hålla på "det är killen som ska fria"-traditionen och jag går i väntans tider, haha. Jag älskar i alla fall honom helt galet mycket och är övertygad om att han är min soulmate!

    Det vore väldigt roligt att komma i kontakt med andra personer som har en partner från utlandet! Det är så mycket som gör ett förhållande med en utländsk person annorlunda. Jag tänker spontant på eventuellt ofrivilliga distansförhållanden, uppehållstillståndsprocessen, kulturella och språkliga skillnader, jobbjakten och det oundvikligt långa avståndet mellan familj och vänner för ena personen i förhållandet. Så om du har en utländsk partner får du gärna skriva en rad eller tio Skrattande

    Jag kan inleda med min story. Jag träffade min aussie kille M i Sverige september 2011. Allt kändes rätt mellan oss från början så efter bara 1 vecka blev vi tillsammans och efter ytterligare 1 vecka flyttade vi ihop i en lägenhet som vi hyrde i tredje hand via Blocket i Stockholm. Då M hade svårt att få jobb pga att han inte kunde svenska, började hans pengar snart sina iväg. Därför flyttade vi i januari 2012 till Sydney, Australien där vi bodde tillsammans under 1 års tid. Vi jobbade båda där men vi insåg dock rätt snart att det var i Sverige vi verkligen ville bo. Dels för att M gillade Sverige mer än Australien och dels för att jag verkligen ville börja studera på universitetet. Målet blev för M att spara pengar inför en framtida permanent flytt till Sverige, så att han skulle kunna försörja sig i ca 1 års tid medan han lärde sig svenska och sökte jobb.

    Mitt visum gick ut i januari 2013 så efter ett år utomlands kom jag tillbaka själv till Sverige och vi inledde ett 6 månader långt distansförhållande. I juni 2013 flyttade M äntligen till Sverige och vi bor sedan slutet på augusti i Helsingborg där jag nu studerar på universitetet och M lär sig svenska på SFI. M har ett tillfälligt uppehållstillstånd som gäller i 2 år och vi får därefter ansöka om ett permanent uppehållstillstånd åt honom. Han har sökt en del jobb men inte fått napp ännu men jag hoppas verkligen att han får ett jobb innan året är slut. Han har en bakgrund inom IT så förhoppningsvis finns det möjligheter till jobb trots att han inte kan svenska flytande.

  • Svar på tråden Fler med att ha "the love of your life" från ett annat land? (Min sambo är Australiensare)
  • Äldre 4 Oct 10:32
    #1

    Min blivande är från östTyskland ( ja, när det fortfarande fanns ;) men det blir inte jättesuperexotiskt, då jag är halvtysk själv. Dock är han inte svensk medborgare än, så han är ju inte svensk :)

  • Äldre 4 Oct 17:38
    #2

    Oh, va kul Rebbs att hitta någon som också fallit för en AussieGlad Det blir någ mer än 10 rader från mig…

    Min m2b är Melbourne. Vi har varit ihop i över 4,5 år, vi flyttade ihop typ direkt när vi blev tillsammans. Vi träffades på Nya Zealand 2009 när vi var ute och reste. Vi har bott i Melbourne ihop lite över 1 år men nu bor vi i Stockholm sedan typ 3 år.

    I somras friade han, också mycket traditionellt och fantastiskt romantiskt.  Vi har talat om att vi ska gifta oss, men han ha velat överraska mig och det blev verkligen en överraskning och helt perfekt! Kan skriva en hel novell om vår dag när han gick ner på knä och friade till mig! Vi ska ialf gifta oss den 9 augusti i Mölle (nära er) 2014. Det blir ett litet bröllop och vi har redan fått klartecken på att folk kommer från Australien (vilket inte är helt självklart då det är så långt borta).  

    Min m2b har permanent uppehållstillstånd och under nästa år eller året efter tror jag han kommer  ansöka om ”dual citizentship”. Tidigare hade han 2 årigt uppehållstillstånd.

    Min m2b gick på SFI under en kort tid men han hann inte med då han jobbar oerhört mycket. I våras gick han en Svenskkurs på Folkuniversitetet och lärde sig en hel del, han är dock ingen ”språkmänniska” så det går långsamt framåt. Dessutom vill alla på hans jobb bara prata engelska så han får ingen  chans att öva. Vi försöker givetvis hemma, men det blir inte så mycket som man hoppas.

    Min m2b trivs bra här i Sverige, gruvar sig över mörka vintrarna (men vem gör inte det). Dessutom så trivs han och utvecklas på sitt jobb, så i nuläget planerar vi att bo kvar här i Sverige. Vi har dessutom köpt en lägenhet ihop.

    Min m2b åker till Australien 4-5 veckor varje år. Vartannat år åker jag med honom. Så i mitten av december så drar vi! Hur ofta planerar din m2b att åka hem?

    Angående att en relation med någon från ett annat land ser annorlunda ut så håller jag med. I vårt fall så var våra första 2-3 år jobbigast. Först var vi nykära och sen kom verkligheten i kapp oss! Nu har liksom det mesta löst sig men det kommer säkert nya utmaningar....

    Många hävdar att Sverige och Australien är lika, men det beror ofta på att dom bara varit där som turister och inte levt där ”på riktigt”. Vi har jobbat hårt för vår kärlek och hittat vårt sätt att leva! Vi är oerhört lyckliga tillsammans. Men man måste kanske stötta varandra ännu mer och på ett plan som man aldrig skulle tänkt på om man levde med en Svensk. Vi har dock aldrig haft ett distransförhållande utan varit ifrån varandra max 5 veckor när han varit hemma och hälsat på.

    Vi säger alltid att vi ska försöka ta det bästa från båda världarna och skapa vår egen värld. Det jag tror är min m2b största saknad är ett grabbgäng. Sen stör han sig enormt på att folk inte ger honom en chans att tala Svenska! 

    Nu har jag skrivit massor och mer kan jag skriva. Men det är bara att össssaaaaa med frågor om uppehållstillstånd eller vad det nu skulle vara.

    Men det är ju toppen om din m2b lär sig svenska det är ju inte bara för att få ett jobb det är viktigt det handlar ju mkt om att förstå kulturen. Jag måste kämpa vidare för att min m2b ska prioritera språket framför sitt jobb (som han älskar). Tur att jag inte har något som helst emot att tala engelska!    

    Vi hörs!  

  • amerik­a
    Äldre 4 Oct 18:02
    #3

    Här är en till!!

    Min fästman (åh vad jag gillar det ordet! Hjärta)  kommer från Montenegro på Balkan. Han har precis , för en vecka sedan, fått sitt uppehållstillstånd efter 8 månaders väntan och mycket bråkande från mig med Migrationsverket. Men nu är han här och vi lever i ett lyckorus!

    Vi träffades förra sommaren när han var på besök i Sverige hos släktingar. Ganska snart flyttade han in hos mig och vi bodde tillsammans i ett halvår. Han var då här liiiite mer än de 90 dagar han kan vistas viseringsfritt inom EU. Sen har han rest fram och tillbaka till sitt hemland och pusslat ihop de där 90 dagarna, men nu är alltså beslutet klart och han kan vistas här, helt lagligt Glad  

    Min blivande kan inte prata engelska, vi pratar svenska med varandra som han har läsrt sig på egen hand. Men han vill gå på SFI och lära sig "rätt". Han är duktig och pratar bra svenska, tycker jag, men det tycker han inte själv.

    Nu söker han jobb, han vill tjäna pengar och känna sig nyttig och han kommer från en kultur där man jobbar sig fram. 

    Jag var och hälsade på i hans hemland och träffade hans familj och släkt för några veckor sedan, första gången. Det var en fantastisk resa, på alla plan! Jag blev emottagen med öppna armar och välkomnad in i hans familj. Vi kan inte prata med varandra men på något sätt kunde vi kommunicera ändå...

    Det har varit otroligt svårt, tungt och frustrerande att vänta på och sakna varandra! Det har tyngt ffa honom, men även mig. Men nu kan vi planera framåt på ett helt annat sätt: vi flyttar till vår första gemensamma bostad i december (nu bor han "hos mig") och vi gifter oss i maj nästa år. Underbart!! 

  • ESW
    Äldre 4 Oct 18:17
    #4

    Min pojkvän är från USA och vi gifter oss i Simrishamn nästa sommar efter att ha varit tillsammans i tre år. Vi träffades i Köpenhamn där vi bodde på samma studentboende. Ganska snart efter flyttade vi ihop, men då han sedan skulle fortsätta studierna i USA så har vi nu ett distansförhållande.

    Det har varit många som ojat sig över det och tyckt att det låter jobbigt och alla möjliga tråkiga kommentarer. Såklart kan det vara påfrestande ibland men så farligt tycker jag inte det är. En positiv inställning hjälper för det mesta och dessutom får man ta det onda med det goda som ju faktiskt är att jag träffat mitt livs kärlek.

    Jag ska åka över till USA om två veckor och hoppas kunna hitta en klänning. Hans mamma har varit så gullig att boka en tid åt mig för provning tillsammans med henne och hans syster. De är jättesnälla och jag ser fram emot att hans släkt kommer hit till bröllopet och ser Simrishamns fina idyll.

     

  • Äldre 4 Oct 18:57
    #5

    Hej!

    Min m2b är ifrån Ghana och är inte svensk medborgare. Vi träffades här på en nattklubb och har om en månad varit ihop i två år.

    Det är mycket man får vara med om när man är förlovad med någon från ett annat land! Så ja, vi är förlovade och även gifta enligt islam. Vi åkte ner till Ghana över jul och nyår 2012, han åkte en månad tidigare för att fixa uppehållstillstånd och sen kom jag efter, sjukt jobbigt att bara vara ifrån varandra i en månad! Förstår inte hur människor överlever i ett halvår! Men väl i Ghana så gifte vi oss enligt islam och planerar nu att gifta oss hemma i Sverige också :)

  • Äldre 5 Oct 12:42
    #6

    Hej hej!

    Har oxa gatt och foralskat mig i en Aussie! En Aussie Surfer no less ;). J ar fran Brisbane och jag fran boras. Vi traffades i England eftersom min svarmor ar brittisk och han bodde har, och vi bor nu tillsammans i Cornwall men ska flytta till Wales i Maj. Vi forlovade oss i Newquay I juni i ar och planerar brollop i Boras Juni 2015. Vi var vanner i 4 ar typ innan vi antligen bestamde oss att vi var som gjorda for varandra. Jag bodde i London nar vi traffades och J i Newquay. Sa darfor trodde vi aldrig att det skulle ga att ha ett forhallande men jag ville inte vara kvar i London sa flyttade ner till Newquay (mycket till mammas forfaran!!! Ar ju saaaaaa krangligt att aka till Cornwall ;)) haha. (Hon ar mycket gladare nu nar vi ska flytta till Cardiff ha!). I alla fall, har fatt inse att jag alltid kommer vara hans second love of his life, next to the MILLIONS of surfboards han ager haha, men det gor inget jag fick en katt! ;) Han gillar Sverige men forstar inte hur folk kan bo dar det ar endast 6h dagsljus pa vintern haha, fast han vill inte tillbaka till Oz heller, hans familj bor alla har i UK. Lite fler lampr nu pa hostern sa gar det bra! Han tycker Svenskar ar konstiga som ater kaviar och andra grejer ur tub! Fast han gillar Center och ber min syster och svenska vanner att ta med Center nar dom kommer over (BLESS!!!) Det var valdigt kul att se stackars pappa kommunicera med J nar vi akte over forra aret, till slut fann jag dom vid TV:n tittandes pa Crocodile Dundee och drack Whiskey! Roligaste jag sett! He's the love of my life! Och jag ser fram emot manga ar tillsammans!

    Kul att lasa allas inlagg :)

    xx

  • amerik­a
    Äldre 5 Oct 13:03
    #7
    Lundengard skrev 2013-10-04 18:57:47 följande:
    Hej!

    Min m2b är ifrån Ghana och är inte svensk medborgare. Vi träffades här på en nattklubb och har om en månad varit ihop i två år.

    Det är mycket man får vara med om när man är förlovad med någon från ett annat land! Så ja, vi är förlovade och även gifta enligt islam. Vi åkte ner till Ghana över jul och nyår 2012, han åkte en månad tidigare för att fixa uppehållstillstånd och sen kom jag efter, sjukt jobbigt att bara vara ifrån varandra i en månad! Förstår inte hur människor överlever i ett halvår! Men väl i Ghana så gifte vi oss enligt islam och planerar nu att gifta oss hemma i Sverige också :)
    Min fästman är oxå muslim, dock icke utövande sådan. Vi kommer att gifta oss borgerligt i Sverige och det räcker så, varken någon kyrklig eller muslimsk ceremoni utöver.

    Skönt att ni inte behövt vara ifrån varandra längre än en månad! Hade han redan uppehållstillstånd när ni träffades?
  • Äldre 5 Oct 19:39
    #8

    Nej, han hade inte uppehållstillstånd. Så det var ju väldigt skönt  att han fick det tillslut! :)

  • Äldre 5 Oct 19:40
    #9
    amerika skrev 2013-10-05 13:03:11 följande:
    Min fästman är oxå muslim, dock icke utövande sådan. Vi kommer att gifta oss borgerligt i Sverige och det räcker så, varken någon kyrklig eller muslimsk ceremoni utöver.

    Skönt att ni inte behövt vara ifrån varandra längre än en månad! Hade han redan uppehållstillstånd när ni träffades?
    Nej, han hade inte uppehållstillstånd. Så det var ju väldigt skönt  att han fick det tillslut! :)
  • Äldre 23 Oct 07:29
    #10

    hej rebbs, jag har också funnit mig en aussie surfer. jag gillar också att surfa så det passar bra. vi bor på central coast, nsw. några fler svennar i närheten...?

Svar på tråden Fler med att ha "the love of your life" från ett annat land? (Min sambo är Australiensare)