• 201402­22
    Äldre 2 Oct 00:30
    7042 visningar
    21 svar
    21
    7042

    Hur skall jag uppföra mig?

    Jag har aldrig varit på bröllop. Men blivit bjuden flera gånger.
    Men valt att tacka "nej" förut. Min fästman har gått i mitt ställe.

    Nu har jag fått inbjudan till ett bröllop som jag verkligen vill gå på till 100%.
    Men jag vet liksom inte riktigt hur jag skall uppföra mig?

    Det är min personliga (manlig) assistent som skall gifta sig med sin kille.
    De har varit ett par sedan 1982. Och nu är det deras tur!Solig

    (Jag hade en kvinnlig assistent som gifte sig med sin tjej.
    Men då gick jag inte, då bröllopet var långt ifrån mig. De lever lyckliga nu).Hjärta

    Dessa killar är de mest snälla och omtänksamma människor som man
    kan tänka sig.Solig
    Först var jag lite "rädd" för dem då jag inte förstod var homosexuell var.
    Då jag är lindrigt intellektuellt handikappad, så förstod jag inte riktigt först.
    Men nu förstår jag detta och är inte ett dugg "rädd" för dem.Flört
    Och nyss såg jag på dvd Jonas Gardells serie,
    "Torka aldrig tårar utan handskar".
    Och det förändrade också min syn till det positiva.
    Jag har nu bättre förståelse för att människor kan ha olika kärleksrelationer.
    Slutat att tycka att det är "konstigt" och "fel" och en massa annat dumt som man tyckte förut. Man skäms då man tänker på hur dum! man har varit!Demon
    Det var också bra att mina assistenter lärde om mig.
    Och att Jonas serie också kunde få mig att tänka till lite vettigt.
    För en gångs skull.Tungan ute.

    Men hur skall jag uppföra mig på bröllop?
    Och vad ger man detta underbara par?

    Tack för hjälpen!Solig

  • Svar på tråden Hur skall jag uppföra mig?
  • Äldre 2 Oct 09:06
    #1

    Strunta i om personen är heterosexuell eller homosexuell. När det handlar om presenter är hans sexualitet ungefär lika viktig som hans hårfärg, dvs. inte alls.

    Har de skrivit önskelista? Annars står det ofta något om presenter i inbjudan.

    Med en personlig assistent får man ofta en mycket nära relation så vad du än ger skulle du kunna skriva något fint i kortet om vad han betyder för dig. Kanske vad han gjort för att ditt liv ska bli bättre?

  • Singin­gFanta­cia
    Äldre 2 Oct 09:34
    #2

    Jag håller med Allis. Glöm sexualiteten vad man gör i sovrummet har ingen som helst betydelse om vad man önskar sig. Jag och min fru bad i inbjudan om att inte få gåvor men om de fanns dem som ville ge så ville vi ha bidrag till en bröllopsresa så presentkort på ticket var ett tips sen behövde vi både TV och soffa men då var det bra om man fick presentkort på samma ställen så då sa vi elgiganten och Chilli. Men sen fick vi andra helt gudomliga saker som graverade halsband med den bilden på oss som fanns på inbjudan, graverade champagne glas med våra namn och vigsel datum. Finns massor av saker att ge. Tänk på att du känner dem och vad du tror att de skulle vilja ha. De bästa gåvorna är de som der ligger en tanke bakom. När man känner att personen har tänkt till lite. Behöver absolut inte vara något dyrt bara att man känner att personen haft en tanke bakom. Kan räcka men en blomma då man kanske vet att den har en speciell betydelse för paret.


  • 201402­22
    Äldre 2 Oct 09:56
    #3

    Tack för alla svar . Jag skall skriva ett tal och läsa upp där jag förklarar vad han betytt för mig.

  • Aniara­4
    Äldre 2 Oct 10:09
    #4
    20140222 skrev 2013-10-02 09:56:17 följande:
    Tack för alla svar . Jag skall skriva ett tal och läsa upp där jag förklarar vad han betytt för mig.
    Det låter jättefint! Glad

    I övrigt behöver du inte uppföra dig på något särskilt sätt bara för att det är två killar som gifter sig. Var glad och vänlig och titta på hur alla andra gör. Hoppas det blir roligt!
  • Äldre 2 Oct 10:26
    #5

    Present ger du vad du vill. Börja med vad den får kosta. Och titta sen vad du kan hitta för det priset.
    Oftast köper man något som brudparet har nytta av eller nöje av i sitt gemensamma hem.
    Så om du inte vet vad dom har för saker hemma eller vad dom behöver så kan du exempelvis gå till något ställe som säljer kaffe och te på lösvikt och lösa praliner och sätta ihop ett paket med någon kaffesort och någon tesort som dom kanske inte skulle unnat sig själva och en ask  med praliner (två av varje sort kanske så dom får smaka sig fram tillsammans Glad )

    Hur du ska bete dig är inte heller så svårt.
    Har dom skrivit någon klädkod i inbjudan så går man efter det.
    Men det lättaste är ju att du frågar din assistent om det, han kan säkert hjälpa dig att hitta något i din garderob som passar eller så kan han följa med och shoppa kläder till bröllopet om du vill ha något nytt..
    Annars kan du bara snegla på dom som är bredvid dig. Hur gör dom?
    Och så gör du ungefär likadant.
    Att berätta för sina bordsgrannar att man inte har varit på bröllop förut och att man inte riktigt vet hur man ska bete sig kan också vara en öppning för prat. Dom kanske också är lite osäkra och tycker att det är trevligt att inte vara ensamma om det. Eller dom kanske är väldigt säkra och kan hjälpa till och förklara saker som händer.
    Om du är osäker på hur man "äter fint" så att säga så be din/dina assistenter hjälpa dig innan.
    Ni kan duka fint hemma och ha en liten "övningsmiddag".

    Försök skapa trygghet, så du vet vad som kommer att hända.
    Prata med din assistent också så får du snart veta hur han och hans pojkvän vill ha det. Alla bröllop ser inte likadana ut och så länge man försöker vara snäll och trevlig så brukar det gå bra Glad

  • 201402­22
    Äldre 2 Oct 10:28
    #6

    Tack skall göra så . Min assistent jobbar hos mig nu. Jag frågade vad de önska sig och han ville att man skulle skänka pengar till en förening för homosexuella. Det var bra att han svarade. Men hur skänker man pengar dit. Då jag ej har kontakt med sådan förening och inte föreningar över huvud taget. Men mest av allt ville de ha en trevlig fest med sång , musik och tal. Sa han med.

  • Äldre 2 Oct 10:33
    #7

    Om du vet vad föreningen heter så kan du googla dom. Då brukar man kunna hitta svar på sånt.
    Men annars så är det ju faktiskt så att en gåva är något som man själv väljer vad man vill ge - och den som får gåvan får ta emot det den får...
    Så du ska ge det du vill att han ska få helt enkelt.
    Låt inte presenten bli ett hinder. Det ska vara något du ger dom för att du vill ge dom just det... 

  • 201402­22
    Äldre 2 Oct 11:40
    #8
    Chicita skrev 2013-10-02 10:26:37 följande:
    Present ger du vad du vill. Börja med vad den får kosta. Och titta sen vad du kan hitta för det priset.
    Oftast köper man något som brudparet har nytta av eller nöje av i sitt gemensamma hem.
    Så om du inte vet vad dom har för saker hemma eller vad dom behöver så kan du exempelvis gå till något ställe som säljer kaffe och te på lösvikt och lösa praliner och sätta ihop ett paket med någon kaffesort och någon tesort som dom kanske inte skulle unnat sig själva och en ask  med praliner (två av varje sort kanske så dom får smaka sig fram tillsammans Glad )

    Hur du ska bete dig är inte heller så svårt.
    Har dom skrivit någon klädkod i inbjudan så går man efter det.
    Men det lättaste är ju att du frågar din assistent om det, han kan säkert hjälpa dig att hitta något i din garderob som passar eller så kan han följa med och shoppa kläder till bröllopet om du vill ha något nytt..
    Annars kan du bara snegla på dom som är bredvid dig. Hur gör dom?
    Och så gör du ungefär likadant.
    Att berätta för sina bordsgrannar att man inte har varit på bröllop förut och att man inte riktigt vet hur man ska bete sig kan också vara en öppning för prat. Dom kanske också är lite osäkra och tycker att det är trevligt att inte vara ensamma om det. Eller dom kanske är väldigt säkra och kan hjälpa till och förklara saker som händer.
    Om du är osäker på hur man "äter fint" så att säga så be din/dina assistenter hjälpa dig innan.
    Ni kan duka fint hemma och ha en liten "övningsmiddag".

    Försök skapa trygghet, så du vet vad som kommer att hända.
    Prata med din assistent också så får du snart veta hur han och hans pojkvän vill ha det. Alla bröllop ser inte likadana ut och så länge man försöker vara snäll och trevlig så brukar det gå bra Glad
    Tack för alla bra idèer! Glad.

    Klädkod är "kavaj" och min assistent har nu valt en klänning som han vill se mig i.
    Och som jag också bara älskar att ha.Solig

    Han har bestämmt sagt och skrivit i inbjudan att han/dem inte! vill att gästerna kommer i "regnbågens" alla färger.
    Han var på ett bröllop då gästerna kom i "regnbågens färger".
    Och det uppskattade inte! det paret.
    Och inte min assistent och hans blivande man uppskattade det inte! heller.
    Det är "för mycket" tycker dem. Det förstår jag mycket väl!Glad
    De skrev i inbjudan att om! man ville "hylla" de homosexuella.
    Så skulle man skänka pengar till Aids-forskning samt ev. skänka pengar till en homosexuell förening som de stödjer.

    Jag har rätt bra koll hur man uppför sig vid middagen (hur man äter fint)
    då jag gått hotell och restaurang linjen på gymnasiet.
    Men vi skall för "skojs skull" ha en liten övningsmiddag här idag, då min assistents blivande make kommer hit sen.

    Det är mer samtalsämnen jag är lite "skraj" för.
    Vad får man prata om? / och vad får man inte prata om?
    Jag vet att de har en del vänner som dött av cancer, aids, och tagit livet av sig. Samt vänner som råkat ut för tragiska olycker och dött pga det.Gråter
    Hur skall man förhålla sig, om de pratar om det? De gör det ofta, anser jag.

    Jag känner en del av deras vänner.
    Så jag kan vara öppen och säga att jag vill ha lite hjälp med att förstå hur ett bröllop går till.
    Jag är inte! rädd för att prata med nya människor. Snarare tvärtom.Glad

    Min assistent tror att jag är lite "skraj" för att jag vet att det är en sk. "regnbågsbröllop".
    Och att jag kanske inte hade kännt samma osäkerhet om det hade varit ett "vanligt" bröllop.
    Och visst är det så, han känner mig lite för väl, ibland.Tungan ute
    (Men vi har jobbat ihop nära varann sedan 1996.
    Så då känner man varandra väl).
    Men min assistent tycker jag skall tänka att detta bröllop är ett "vanligt" bröllop.
    Och jag skall inte! tänka så mycket på att det är ett sk. "regnbågsbröllop".
    För det har inte med saken att göra med, tycker han.
    Bröllop som bröllop. säger han. Alla bröllop är olika, utefter parets önskan.
    De vill ha ett avslappnat bröllop. Mer som en "vanlig fest".

    Tänkte så här ang present.
    Jag skänker en liten slant till den förening (Homosexuell förening) som min assistent och hans blivande make hade önskat sig pengar till.
    Och lite pengar till en annan förening (Aids-forskning) som jag vet att han/dem tycker om.
    (Min assistent och hans blivande man jobbade med de sjuka då han var undersköterska på 80 talet fram till mitten av 90-talet.
    Nu jobbar min assistent som personlig assistent och hans blivande man på ett hospis, med äldre/ ungre svårt sjuka).
    Sen kommer jag baka 7 sortes kakor att ge bort till dem bägge två.
    Och till sist mitt lilla tal där jag skall beskriva vad min assistent betytt och betyder för mig. Samt berätta om vad jag har lärt mig av dem bägge två.

    Hoppas det blir braGlad
  • Äldre 2 Oct 12:30
    #9
    20140222 skrev 2013-10-02 11:40:52 följande:
    Hoppas det blir braGlad
    Det låter jättebra.

    Om någon pratar om någon du inte känner som har gått bort så kan du helt enkelt säga att du inte kände den personen, men att du förstår om dom är ledsna för att det är alltid svårt när någon försvinner.
    Var dig själv helt enkelt Glad 
    Dom skulle inte ha bjudit dig om dom inte trodde att du skulle klara av situationen Solig 
  • 201402­22
    Äldre 2 Oct 14:06
    #10
    Chicita skrev 2013-10-02 10:33:53 följande:
    Om du vet vad föreningen heter så kan du googla dom. Då brukar man kunna hitta svar på sånt.
    Men annars så är det ju faktiskt så att en gåva är något som man själv väljer vad man vill ge - och den som får gåvan får ta emot det den får...
    Så du ska ge det du vill att han ska få helt enkelt.
    Låt inte presenten bli ett hinder. Det ska vara något du ger dom för att du vill ge dom just det... 
    Jag har koll på föreningarnas namn. Vet bara inte hur man skall skänka pengar dit. Som jag vill göra. Får kanske kontakta dem och fråga hur man gör.
Svar på tråden Hur skall jag uppföra mig?