• Äldre 30 Sep 13:44
    5586 visningar
    20 svar
    20
    5586

    Ni som önskat er bidrag till resan....

    Hur mycket fick ni sammanlagt och hur många gäster hade ni då??
    Och bokade ni resan innan bröllopet eller först efter då ni visste hur mycket ni hade att röra er med?
    *Lite nyfiken*

  • Svar på tråden Ni som önskat er bidrag till resan....
  • Sofie R
    Äldre 30 Sep 13:48
    #1

    Nu har ju jag visserligen inte gift mig än, men vi kommer också att önska oss bidrag till bröllopsresan. Vi resonerar som så att vi väntar med att boka något och reser när vi får råd. Vi har bestämt att resan ska gå till new york. Men tar det ett år efter bröllopet tills vi får råd så må det va hänt!

  • Äldre 30 Sep 13:51
    #2

    Detta har jag också funderat mycket på. Inte just hur mycket man kan räkna med att få utan hur man gör med bokning.
    Vi vill gärna åka ett par dagar efter bröllopet då det passar bäst i tid för bl.a barnvakterna.

    Kan man på något sätt boka resan och använda presentkort till att betala i efterhand (gissar att det går via Klarna eller liknande om man väljer avbetalning!?)

    Kan man önska sig bidrag till resan på annat sätt? Vi vill helst undvika kontanter.

  • Alylly­ra
    Äldre 30 Sep 13:52
    #3

    Vi bokade precis häromdagen ( ) när vi hade fått de sista fakturorna för bröllopet och visste hur mycket vi fick kvar från det sparandet.
    Känner mig inte jättetaggad på att skriva i tråden exakt hur mycket vi fick, men det räckte till en biljett i alla fall, vilket var långt mer än vad vi hade trott.

  • Äldre 30 Sep 13:54
    #4

    Jag vill helst inta ta några siffror här, men jag kan skicka ett meddelande om du vill veta. 
    Vi valde i alla fall att inte boka resan innan. Dels för att vi ville veta hur mycket vi skulle ha att röra oss med och dels för att det var så långt innan att det inte gick att boka. Vi åkte inte direkt efter bröllopet så om man tänkt göra det så blir det ju kanske lite krångligare.

  • Sofie R
    Äldre 30 Sep 14:01
    #5

    Ta inte det här fel nu! Men jag som inte förstår mig på jantelagen.. Kan ni förklara för mig varför det inte känns bekvämt att prata rena siffror? En vänlig fråga bara, upplys mig!

  • Äldre 30 Sep 14:08
    #6

    Jag har följt ett par liknande trådar tidigare och de vanligaste brukar ligga på ca 200-300 per person och ca 500 per par. Men de är såklart väldigt varierande. Jag personligen brukar ge 300 till vänner och 500 till familj när dem önskar sig pengar .

  • Äldre 30 Sep 14:20
    #7

    Vi sa ifrån att vi inte ville ha något alls.
    Vi hade ju redan önskemål på att dom skulle komma i tema-kläder då vi hade medeltidsbröllop och vi visste ju att det skulle kosta pengar redan där för gästerna liksom.
    Men pappas sambo ville att vi skulle önska oss något ändå, så då blev det bidrag till festen/resan.

    Vi fick 11000 ca. vi var 64 personer totalt, varav ca 10 var barn och ändå kom de allra flesta i medeltidskläder. Så det var väldigt generöst tycker vi Solig

    Vi hade redan bokat och betalt för den resa vi skulle på. Vi hade ju inte räknat med att få något alls liksom. Tänkte väl typ att våra föräldrar kanske skulle lägga en tusenlapp var i present, men ingen annan.
    När resan gick åt skogen med sjukdom och andra problem och vi valde att avbryta den så var det skönt att ha dom där pengarna så vi kunde beställa en ny resa några månader senare Solig
     

  • Alylly­ra
    Äldre 30 Sep 14:39
    #8
    Sofie R skrev 2013-09-30 14:01:43 följande:
    Ta inte det här fel nu! Men jag som inte förstår mig på jantelagen.. Kan ni förklara för mig varför det inte känns bekvämt att prata rena siffror? En vänlig fråga bara, upplys mig!
    Jag kan inte riktigt förklara det... Det känns bara inte "rätt" på nått sätt.
  • Äldre 30 Sep 14:43
    #9
    Sofie R skrev 2013-09-30 14:01:43 följande:
    Ta inte det här fel nu! Men jag som inte förstår mig på jantelagen.. Kan ni förklara för mig varför det inte känns bekvämt att prata rena siffror? En vänlig fråga bara, upplys mig!
    För min del handlar det om att vissa av våra gäster kan gå in här och läsa och när dom vet totalsumman och hur mycket dom själva gav så kan det kännas lite skumt. Vi hade tex nästan 100 gäster och ca 1/4 av summan kom från ett par. 
  • Äldre 30 Sep 14:44
    #10

    Nu när jag tänker efter så är jag kanske övernojjig, men spontant så kändes det inte bra. 

  • Äldre 30 Sep 14:55
    #11

    Det blev totalt 48 gäster, några barn. Vi fick runt 34.000:- tror jag det var. Eller 37..nej 34.Vi kollade runt på olika hotell och sen någon månad innan bröllopet så sa mamma att det bara är att boka.   Gästerna fick betala in på ett konto om de ville vara med på presenten.  

  • Äldre 30 Sep 15:25
    #12

    Vi var 47 eller 49 personer totalt (har jag för mig, strax under 50 åtminstone) på festen, våra föräldrar hade bidragit till bröllopet så vi kanske fick bidrag från säg 40 personer totalt? Jag tror att vi landade på kanske 11-12 kkr (minns inte riktigt) vilket räckte en bit på väg till vår drömresa men kanske till en halv biljett eller så. Vi bokade när vi hade allt betalt för bröllopet och såg att vi faktiskt hade möjlighet att åka på den resa vi ville göra.

  • Äldre 30 Sep 15:34
    #13
    ThereseV skrev 2013-09-30 13:54:48 följande:
    Jag vill helst inta ta några siffror här, men jag kan skicka ett meddelande om du vill veta. 
    Vi valde i alla fall att inte boka resan innan. Dels för att vi ville veta hur mycket vi skulle ha att röra oss med och dels för att det var så långt innan att det inte gick att boka. Vi åkte inte direkt efter bröllopet så om man tänkt göra det så blir det ju kanske lite krångligare.
    Okej, ja du får jättegärna skicka ett meddelande.

    Även ni andra också som inte vill att de ska komma ut :)
  • Fröken­Mäkelä
    Äldre 30 Sep 21:16
    #14

    Gifte oss för två veckor sedan och vi fick runt 20.000kr och det är över det dubbla mot vad vi ens hade kunnat tro att vi skulle få.


    Vi hade 68gäster varav 18st var barn. Men 4"familjer" som inte närvara var också med och gav pengar i gåva.


    Vi har reserverat vår resa nu i veckan så vi vänta med att kolla resor tills efter bröllopet. Dels för att det tog upp så mycket tid från planeringen och vi vela mellan så många olika länder vi ville åka till, ha med barnen eller åka utan osv....


     

  • stealm­ystyle
    Äldre 30 Sep 22:55
    #15

    Vi fick mycket mer pengar än vi räknat med. Vi hade diskuterat om vi skulle åka till NY, men trodde att vi skulle behöva lägga till mer pengar än vi hade råd med så vi beställde en lite billigare resa. Vi bokade den innan bröllopet då det passade bäst att åka direkt efter. Vi hade ca 60 gäster och fick ca 25.000 kr. Sedan fick vi 30.000 till av familjen som valde att betala för vissa saker vad det gäller bröllopet. Men i rena resepengar så var det 25.000 kr. Så vi sparade det som blev över och sedan lägger vi dem på en weekend senare i höst.

  • Äldre 1 Oct 09:49
    #16

    Vi fick drygt 8000 kr i resepresentkort och hade 14 gäster (8 "hushåll"). Väldigt generöst! Fck även en större summa av min pappa som han satte in på mitt bankkonto. Vi hade inte bokat någon resa innan. Vi ska åka till Rom till våren.


  • Äldre 1 Oct 12:30
    #17

    Vi kommer nog att vänta med att boka resan till efter bröllopet. Kanske att vi bokar en kort weekend precis i anslutning eller så, som vi kan betala helt själva och bokar bröllopsresan senare. 

  • Äldre 1 Oct 13:39
    #18

    Vi hade 43 gäster på vårt bröllop och vi fick nästan 30 000 kr av våra gäster. Vanligast var att de gav 500 kr per par men vissa gav ju mycket mycket mer. 
    Vi skrev i inbjudan att det vi främst önskade var att de ville komma på vårt bröllop men om de ändå ville ge oss någonting så önskade vi oss ett bidrag till resan.

    Vi har inte bokat vår resa än men ska snart göra detta då vi planerar att åka till Amalfikusten, Italien, till våren. 

     

  • Äldre 1 Oct 21:23
    #19

    Vad roligt att så många ville svara, tack för dra svar . jättekul att se att de skiljer så mycket :)

  • Singin­gFanta­cia
    Äldre 2 Oct 00:09
    #20

    Vi hade ca 70gäster. Vi önskade oss inget men de som ville bidra med något gav presentkort på ticket resebyrå som bidrag till bröllopsresan sen på elgiganten och chilli. Vi fick mellan 300:- och 1000:- /vuxen. Sen några som gav helt andra saker som en finservis tex.


Svar på tråden Ni som önskat er bidrag till resan....