• Äldre 29 Sep 22:25
    4024 visningar
    9 svar
    9
    4024

    Jag tycker...

    ...det är svårt att besluta mig för att ändra mitt namn till min blivande makes.
    Jag vill ju heta som honom och vår dotter i efternamn. Men eg. tycker jag att mitt efternamn är finare...
    Sambon vill inte byta. Jag förstår honom, han identifierar sig väldigt mycket med sitt efternamn och det är högst 20 som heter så och det är ju lite festligt.
    (Mitt namn är inte heller så himla vanligt, kanske 50-70 som heter det.)

  • Svar på tråden Jag tycker...
  • Sofie R
    Äldre 30 Sep 07:27
    #1

    Ha båda?

  • Äldre 30 Sep 10:24
    #2

    Fundera på varför det är viktigt för dig att heta samma. Kan dottern ha mellannamn och efternamn?

  • xMaria­x
    Äldre 30 Sep 10:30
    #3

    Jag har samma problem.. Fast min blivande har ett väldigt vanligt namn (Wahlgren) medans jag har ett ovanligt finskt efternamn som jag är väldigt fast vid. Det skulle inte passa mannen och sonen alls och jag tycker inte hans efternamn passar till mig. 
    Vi funderar på att ta ett av mina gamla släktnamn.  


    24 Maj 2014
  • Äldre 30 Sep 10:55
    #4

    Ja varför inte behålla ditt och lägga till hans? Om de nu fungerar ihop!

  • Äldre 30 Sep 21:10
    #5

    Nä, ha dubbelt efternamnt är inte ett alternativ.
    Det blir ju ändå bara ett som används.
    Det hade varit mer ok om något av våra namn var ett väldigt kort som Ek eller Löv som mer smälte in.
    Men om vi använder båda våra efternamn så blir det bara tungvrickeri.
    Det är väl det att man är van vid sitt...
    När man väl byter så blir det nog bra tillslut
    I morgon lägger jag på pappren om namnbyte... tror jag...

  • shajan­s
    Äldre 6 Oct 16:35
    #6

    Åh, det är fler med samma "bekymmer" alltså.. jag har verkligen beslutsångest över detta. Jag har alltid tyckt att man ska ha samma efternamn om man är gifta som en symbol att man är "enade". Mitt problem  nu är att jag är väldigt fäst vid mitt efternamn men inte just för att jag tycker det är fint men för att vi har väldigt starka släktdrag både utseendemässigt och vissa egenskaper som vi kallar för vårat efternamn. Dessutom har min sambo ett utländskt efternamn som många har väldigt svårt att uttala då hans släkt kommer från England. Namnet är fint och jag skulle vara den enda i Sverige som heter så då men ändå känns  det inte helt rätt. Det känns ju inte som jag.. 

    Tur det är några månader kvar innan man måste bestämma sig!  

  • Äldre 6 Oct 22:29
    #7

    Nu är det klart. Jag byter namn och det blir bra!
    Som så oftast. Bara jag bestämt mig för förändring så blir det bra
    Hoppas det löser sig till det bästa för er andra också!

  • Äldre 7 Oct 09:06
    #8

    Även jag tycker väldigt mycket om mitt nuvarande efternamn som är väldigt ovanligt. Men när jag gick in på Ratsit och sökte på min blivandes efternamn insåg jag att han är den enda i hela Sverige som heter så (han är invandrad)! Så då blev det lite roligare, haha. Han ville absolut inte byta till mitt efternamn heller, där han kommer ifrån brukar man inte ens ta samma namn, så han tycker inte ens att jag ska byta. Men för mig känns det viktigt dock, jag vill att vi ska vara en familj med ett namn där våra framtida barn ska ha samma namn. Så det är värt att byta känner jag. Glad

  • Äldre 7 Oct 11:38
    #9

    Haha, själv kan jag inte vänta tills jag får byta efternamn =p 
    Tur att vi alla är olika. Det blir nog bra tillslut för er också, hur ni än gör. 

Svar på tråden Jag tycker...