• ToT
    Äldre 29 Sep 18:28
    7360 visningar
    3 svar
    3
    7360

    Växjö: Lokal + mat för mindre bröllop?

    Jag och min fästman ska gifta oss i juni 2014. Vi vill ha ett enkelt och inte alltför dyrt bröllop, då vi hellre vill lägga pengarna på vår gemensamma framtid (hus osv). Arrangemanget ska äga rum i Växjö med omnejd, och inkludera 20-40 gäster. Fokus bör ligga på god mat och trevlig tårta, men det ska även finnas möjlighet att dansa och spela musik. Ett par personer kommer att sjunga.

    Vi behöver förslag på antingen:
    - Lokal där mat och allt omkring ingår.
    - Lokal + lämplig cateringfirma.

    Önskvärt är att så mycket som möjligt ingår (dvs personal, disk, städning och dylikt) men utan att det blir för dyrt. Vi har tittat på Villa Viks bröllopspaket, vilket skulle kosta 945 per person och således resultera i ett slutpris på typ 28 000 kr! Målet är förstås att göra det billigare än så, helst runt 10- 15 000?

    Hjälp!

  • Svar på tråden Växjö: Lokal + mat för mindre bröllop?
  • Äldre 29 Sep 21:33
    #1

    Hej!
    Vi gifter oss också i Växjö i juni nästa år så jag har kollat runt en del. Tror att det blir svårt att hitta ett ställe där allt ingår för det priset. Vi bestämde oss för Villa Vik. Både Teleborg slott och Kronobergs slottsruin är dyrare. Vet inte vilka fler ställen som erbjuder sådan paketlösning... Kök11 kan nog ordna det mesta, men vet inte vad det skulle kosta.
    Wilhelmshill går att hyra för 1000-2000 kr tror jag (fast det måste vara en pensionär i Växjö som bokar).
    Försvarsgården i Linnéparken kostar runt en 1000-lapp.
    Osaby herrgård kostar nog inte heller mer än 1000-2000 kr.
    När det gäller catering så har jag hört mycket bra om Kvarnhagskällan, de har menyer i olika prisklasser. De har serveringspersonal för 150 kr/h/personal (170 kr efter midanatt) och man måste boka i minst 4 h.
    Caféboden i Rottne kunde fixa 3-rätters och tårta + serveringspersonal för 500-600 kr pp.

    Hoppas ni hittar ngt alternativ som passar er :) 

  • ToT
    Äldre 2 Oct 13:02
    #2

    Jag har nu tittat lite på Evedals värdshus, Öjaby herrgård, samt Villa viks övriga alternativ. De har ju Fest-menyer av olika slag, som serveras på plats och då antar jag att någon form av dukning och servering ingår? Det skulle landa på 12 - 17 000, beroende på var det är och vilka maträtter man väljer givetvis. Dryck ingår dock inte, men det tycker jag inte gör så mycket, gästerna kan ju köpa det de vill dricka själva.

    Men nu tänker jag mer på själva vigseln, som ska äga rum på samma plats. Det är ju väldigt vackert på Villa Vik, men även Öjaby och Evedal känns fint. Det var dock länge sedan jag var där, och då vi för närvarande bor i Sthlm kan vi inte åka dit och titta just nu heller. Har någon varit på dessa platser och fått nån uppfattning om ifall det finns nån passande plats att vigas på? Det vore trevligt att vara utomhus, men om det blir dåligt väder måste det ju finnas möjlighet att vara inne också. Det behövs ju musikanläggning och mic, och live-sång låter kanske inte så bra utomhus?

  • Äldre 2 Oct 13:07
    #3

    Villa vik är fantastiskt och jag kan lova dig en spektakulär bröllopstårta också, tofta strand är ju underbart!

    Vi ska också gifta oss i Växjö men inte förrän 2015, vi tänker dock hyra en bygdegård och göra det mesta själv! Vi kommer vara runt 80 pers och vill att HELA bröllopet ska gå på mellan 50-60000, och maten runt 10-15, tårta/gottebord för runt 5000 och dryck runt 5000. Sen kommer det ju tillkomma lokal, kläder, ring osv. Vi tänkte sätta upp lappar på gymnasieskolor som har hotell/restaurang och erbjuda nånstans mellan 500-1000 för en kvälls arbete, och ta ca 3-4 personer på detta. Jag tror det är att komma billigt undan faktiskt. :)

    Det är våra tankar, men vi är ju inte främmande för att fixa allt själv då vi hellre vill kunna bjuda alla våra vänner vi tycker ska vara där!  

Svar på tråden Växjö: Lokal + mat för mindre bröllop?