• Äldre 28 Sep 19:23
    7682 visningar
    6 svar
    6
    7682

    Vill inte ha presenter! Hur uttrycker man det?

    Både jag och min sambo är överrens om att vi inte vill ha några presenter och vill heller inte ha något bidrag till bröllopsresa eller så då jag tycker det känns lite pajas att önska sig pengar (min åsikt, men andra får ju förstås göra och tycka som man vill). Några i vår närhet tycker att vi ska önska oss saker i alla fall för om vi nu säger att vi inte vill ha nåt öht kommer folk ge saker i alla fall och då finns ju risken att man får en massa saker som man absolut inte vill ha. Och det håller jag ju med om. 

    Vi har funderat lite fram och tillbaka och jag funderar nu på att skriva så här i inbjudan: "Vi är mer än glada över att ni är med och delar dagen med oss. Vill ni ändå ge en gåva, tänk gärna på valfri välgörenhetsorganisation." 

    Vad tror ni? Funkar det? Ska man skriva nåt annat? Eller finns det nån annan lösning som gör att folk inte kommer med presenter?
     

  • Svar på tråden Vill inte ha presenter! Hur uttrycker man det?
  • Äldre 28 Sep 19:52
    #1

    Jättebra att ni vill vara tydliga.
    Men jag skulle hellre valt ut en eller två organisationer som ni skulle vilja stödja och skrivit ut det istället.

    Exempelvis:
    Att ni deltar i firandet under vår dag är mer än gåva nog för oss.
    Men för er som ändå vill ge något så ber vi att ni stödjer Barncancerfonden och Forskningen om Alzheimers som ligger oss varmt om hjärtat.
    Barncancerfonden - postgiro
    Alzheimerfonden - postgiro

    Vill man så kan man skriva ut "brudens val" och "brudgummens" val också för att få det lite mer personligt.

  • Äldre 28 Sep 20:19
    #2

    Jag tycker att Chicitas förslag var jättebra! Så hade jag gjort om jag var ni.


  • Äldre 28 Sep 20:50
    #3

    Även jag håller med om Chicitas förslag, att göra det lite mer personligt genom att välja ut något som ligger er varmt om hjärtat :) Då tror jag också att fler kommer välja att faktiskt lämna ett bidrag. Personligen hade jag valt Hjärtebarnsfonden, då vi har en dotter med hjärtfel, och det hade nog gjort att fler släkt och vänner hade velat vara med och hjälpa, än om vi hade skrivit att dom kan lämna ett bidrag till vilken organisation som helst (även om jag alltid tycker det är bra att hjälpa).


  • Äldre 28 Sep 21:28
    #4

    Tack för era svar!

    Ja, vi har också tänkt på det där med att tipsa om ställen. Min datanörd till sambo ska göra en bröllopshemsida, så vi hade tänkt att i så fall skriva ut det där, typ lista tre val var precis som du skrev Chicita. Får inte plats med så mycket mer text i inbjudan än det jag skrev ut här ovanför... :) Tack också för tipset att skriva ut bankgiro- eller postgironummer, då blir det ju förstås ännu lättare för gästerna att bidra med något!  

  • Äldre 28 Sep 22:40
    #5
    bettansss skrev 2013-09-28 21:28:39 följande:
    Tack för era svar!

    Ja, vi har också tänkt på det där med att tipsa om ställen. Min datanörd till sambo ska göra en bröllopshemsida, så vi hade tänkt att i så fall skriva ut det där, typ lista tre val var precis som du skrev Chicita. Får inte plats med så mycket mer text i inbjudan än det jag skrev ut här ovanför... :) Tack också för tipset att skriva ut bankgiro- eller postgironummer, då blir det ju förstås ännu lättare för gästerna att bidra med något!  
    Om man omformulerar det lite då Glad inte så uppstyltat och "fint" utan mer rakt på sak och ärligt:
    Er närvaro är allt vi önskar oss i present, men för er som ändå vill ge en gåva så finns mer information på vår bröllopshemsida.

    På hemsidan kan ni sen utveckla informationen och skriva typ:
    När det gäller presenter så avsäger vi oss på det bestämdaste alla typer av presenter. 
    Vi vill inte få kuvert med pengar, värdecheckar eller annat, inte heller fysiska paket.
    Men vi vet att man som gäst ofta känner ett behov av att visa sin glädje på den stora dagen.
    Därför blir vi väldigt glada om ni väljer en av de välgörenhetsorganisationer / forskningsprojekt som vi stödjer och ger dom ett valfritt bidrag. 
    (ge sen gärna brudens / brudgummens hjärtefråge-organisation, med postgiro/ bankgironr)

    Om någon annan än ni ska ta emot svaren så kan det vara bra att ge den / dom personerna information också så att dom kan berätta om vad ni önskar, och även säga ifrån ordentligt om att ni absolut inte vill ha något på själva festen. 
  • Äldre 29 Sep 10:23
    #6

    skriv så detaljerat som möjligt är mitt tips.  Chicita hade bra förslag. 

    Jag gillar inte när brudpar måste dumförklara sina gäster men efter 13 år på den här sajten så inser jag att man kan inte vara nog för tydlig med vad man vill då många gäster ändå gör som dom själva vill och inte som brudparet önskar.

    superbra med hemsida!  

     

Svar på tråden Vill inte ha presenter! Hur uttrycker man det?