• xMaria­x
    Äldre 24 Sep 11:32
    15868 visningar
    60 svar
    60
    15868

    Billigt bröllop=sämre?

    Hej!
    Det är så att jag och M2b har tvingats använda en del av bröllopspengarna till annat, utgifter vi inte räknat med helt enkelt.. Vi funderade ett tag på att skjuta upp bröllopet till senare, men det vill vi ju egentligen inte. Nu försöker vi få det så billigt som möjligt och har lyckats få ihop en budget på strax under 20.000:-, i det priset ingår inte klänning, tårta och hotellrum för bröllopsnatten. De posterna vill våra föräldrar bjuda oss på.

    Men såhär ser vårat upplägg ut:

    Vi gifter oss i en liten lantlig kyrka, efter vigseln åker vi traktor med min svärfar hem till deras tomt där festen ska hållas, detta tar ca 5 min. Svärfar som är snickare kommer att snickra ihop bord och enklare bänkar samt ett litet dansgolv, vi kommer ha sparsamt med dekorationer. Vita dukar, levande ljus och lite blommor. Vi tänker lite att det inte behöver vara så mycket. Grannarna/släktingar kommer att låna ut partytält och porslin så att det räcker. Maten kommer att vara kallskuret med lite varma saker som paj, potatis etc.. Vi kommer att spela musik från spotify och vi kommer ha det allmänt enkelt..

    Jag och M2b är egentligen väldigt enkla människor som inte gillar att stå i rampljuset, vi gillar inte att fira födelsedagar och så men kände att det här ville vi fira ordentligt. Från början kändes det inte som ''vi'' däremot, med dyr lokal, pampig kyrka etc.. Det här känns mer enkelt och avslappnat; som vi är. Men jag är lite rädd att folk ska se ner på oss för att vi väljer att ha det så enkelt, de kanske blir besvikna?

    Vad skulle ni tycka? 


    24 Maj 2014
  • Svar på tråden Billigt bröllop=sämre?
  • Äldre 24 Sep 12:21
    #1

    Det låter ju hur mysigt som helst! 
    Om det är mer ni så tror jag dessutom många förväntar sig något liknande och kanske snarare blir förvånade om ni skulle ha något stort herrgårdsbröllop. Ser dom ner på er på grund av det så är det ju dessutom inga vänner att ha =/
    Skulle ni ångra er med dekration och börja tycka att det känns lite VÄL enkelt så är det ju lätt att lägga till lite ljusslingor, egengjorda poms och liknande (om budgeten tillåter) utan att behöva ändra hela upplägget. 
    Så länge man fixar tak över huvudet ifall det regnar så tycker jag trädgårdsbröllop låter så otroligt mysigt:) 
     

  • Äldre 24 Sep 12:25
    #2
    xMariax skrev 2013-09-24 11:32:25 följande:
     Det här känns mer enkelt och avslappnat; som vi är. Men jag är lite rädd att folk ska se ner på oss för att vi väljer att ha det så enkelt, de kanske blir besvikna?
    Jag tycker att om det är så ni vill ha det så ska ni göra som NI vill! Oavsett hur man gör kommer det alltid finnas någon som har åsikter om ert bröllop. Vem bryr dig om gästerna blir besvikna på ert bröllop? Det viktiga är väl att NI inte bir besvikna eller gör något som ni egentligen inte vill! Vi valde att bara bjuda in 14 gäster till vårt bröllop. Vet att det fanns släktingar och vänner som hade åsikter om det, men vi sa helt enkelt att det är så VI väljer att göra för VI vill ha det så.

    Jag tycker att det upplägget du skriver om här ovanför låter jättebra! Kör på!

    Billigt är inte sämre eller bättre än dyrt. Det viktiga är att man gör som man själv känner blir bäst efter ens egna förutsättningar!
  • xMaria­x
    Äldre 24 Sep 12:33
    #3

    Vi tycker också att det låter mysigt (såklart) jag blir bara så osäker när man kollar runt här på BT om att folk tycker ditten och datten är ''trashigt'' och att de inte skulle komma etc.. Vi vill ju att gästerna också ska ha en kul kväll, även om det för oss kommer ligga mycket närmare hjärtat vill vi ändå att de andra också trivs.


    24 Maj 2014
  • Äldre 24 Sep 12:48
    #4
    xMariax skrev 2013-09-24 12:33:22 följande:
    Vi tycker också att det låter mysigt (såklart) jag blir bara så osäker när man kollar runt här på BT om att folk tycker ditten och datten är ''trashigt'' och att de inte skulle komma etc.. Vi vill ju att gästerna också ska ha en kul kväll, även om det för oss kommer ligga mycket närmare hjärtat vill vi ändå att de andra också trivs.
    24 Maj 2014
    skit i vad folk här på BT tycker. gör som ni vill. blir kalasbra! Går att göra mkt roligt för 20 000!
  • Fröken­Mäkelä
    Äldre 24 Sep 12:57
    #5

    Billigt bröllop är absolut inte sämre än ett dyrt. Absolut inte.Ett dyrt bröllop kan gå åt skogen precis likväl som ett billigt.Bra planering är A och O, bra detaljer om tidsplanering vem som gör vad så flyter dagen utan misstag.      Man kan dekorera gratis eller komma billigt undan om man bara tar tid på sig att leta eller få låna av vänner/familj.Det är viktigare att er dag återspeglar er som personer vad ni gillar. Är ni enkla personer av er så passar det inte med ett flott bröllop. Så som du beskriver era tankar om eran dag så tycker jag det låter super mysigt!       

  • Lindij­oo
    Äldre 24 Sep 13:01
    #6

    Om det passar er så kör på det! Somsagt, skit i vad folk på BT tycker. Folk har så himla mkt åsikter, glöm allt sånt och lycka till!

  • Äldre 24 Sep 13:23
    #7

    Det är inte prislappen som bestämmer om något blir bra eller inte.

    Om du menar "trash-tråden" så är den skriven med en stor portion humor och självironi. Och många har även sagt typ "jag tycker själv att det här är lite trashigt, men vi ska ha det ändå" Flört

    Jag kan känna att en av de få saker jag verkligen tycker är trashigt (i brist på ett bättre ord) är när brudparet eller gästerna super sig under bordet och ligger halva kvällen på toan och spyr. Men det är väl egentligen det enda...
    Eller tja när bruden och tärnorna ska vara supersexiga och kör på så urringat och genomskinligt så att dom i princip hade kunnat gå nakna.

    Det viktigaste är att ni har trevligt, och att ni försöker tänka på både er och era gäster när ni planerar.
    Exempelvis kan det vara jobbigt för många att sitta länge på en hård bänk (kanske utan ryggstöd) så om ni inte har råd att köpa in några billigare fleecefiltar att vika ihop och använda som dynor så kanske ni ska tipsa folk om att ta med något mjukt att sitta på?
    Precis som det kan vara bra att tipsa om att inte ta skor med klack om man ska vara utomhus, eller att ta med en jacka eller sjal till kvällen osv...

    Billigt kan vara hur trevligt som helst.
    Dyrt kan bli väldigt "tacky" med på tok för mycket bling och för höga klädkoder där gästerna (och kanske även brudparet) känner sig obekväma.
    Ett bröllop som ligger på den nivå där brudparet trivs och känner sig bekväma är oftast det allra bästa.
    Så om det här är "NI" så ska ni köra på det. Helt klart - utan tvivel Glad 

  • Äldre 24 Sep 15:33
    #8

    Om ni själv föredrar "enkelt och avslappnat" så är säkert människorna ni tycker om att umgås med av samma stil, lika barn leka bäst menar jag Flört

    Jag tycker det låter toppen de du beskriver och skulle själv föredra det än framför ett "lyx" bröllop där folk inte längre beter sig som sig själva.

    Kör på den stilen som passar er, och känner ni om några år att ni då vill dra till med nåt mer bekostat när ekonomin tillåter så kan ni ju ha en hejdundrande påkostad bröllopsdagsfest då istället!

  • Äldre 24 Sep 15:41
    #9

    Jag tycker det låter jättemysigt och trevligt. Jag skulle inte ha något alls att invända mot och jag tvivlar på att era gäster kommer ha det. Dom känner väl er? Och vet att ni inte är såna som slår på stort med firanden.

    Kör på som ni tänkt det, som ni vill ha det. Det kommer bli toppen och om det mot all förmodan skulle komma någon gäst med sur min, så är det den personens problem och den personen som förlorar på det. Låt inte det gå ut över er eller dom andra gäster, som mest troligt kommer ha en jättebra dag/kväll.

    Billigt är definitivt inte lika med sämre!


  • xMaria­x
    Äldre 24 Sep 15:50
    #10

    Tack för alla svar!  

    Mestedels tänkte jag på just maten, att många tycker buffe/kallskuret är lite ''tacky''. Tänkte på det efter en fråga för några månader sen då det var veckans fråga här på BT..

    Och precis som ni säger så är antagligen gästerna likadana och ja det stämmer. De flesta är bönder (95% av sambons släkt är bönder och bor runt kyrkan och tomten där festen ska hållas) och tycer att jeans och skjorta är att klä upp sig. Det är lite den känslan vi vill få fram. Vi bryr oss inte om de har kostym eller jeans och skjorta, det viktiga är att de kommer och har kul med oss på vår bröllopsdag. Den enda jag egentligen tror blir besviken är sambons farmor som tycker att hon är lite finare än alla andra. Men helt ärligt så bryr vi oss inte så mycket om hennes åsikt..

    Och tack för tipsen! Hade än så länge inte tänkt på att föreslå att de tar med något varmare till kvällen och lite bättre skor..  


    24 Maj 2014
Svar på tråden Billigt bröllop=sämre?