• perlan
    Äldre 16 Sep 21:54
    13127 visningar
    17 svar
    17
    13127

    Vilken typ av klädkod till sommarbröllop?

    Vi vet inte riktigt vad vi vill ha för klädkod. Vi vill ju att folk ska vara lite uppklädda men ändå ledigt, det är ju sommar. Hellre lite ljusare kläder än mörka då vårt "tema" har lite ljusare färger. För killar kanske kavaj men inte nödvändigtvis en hel kostym. Avskyr att försöka bestämma vad folk ska ha på sig, vill ju att de ska känna sig bekväma och fina på samma gång.Har ni några förslag på passande klädkoder till sommarbröllop? Tilläggas bör att jag aldrig varit på bröllop själv så jag vet inte hur det kan se ut :)  

  • Svar på tråden Vilken typ av klädkod till sommarbröllop?
  • Äldre 16 Sep 22:06
    #1

    vi ska ha klädkod mörk kostym.karlarna får gärna ha färgglada skjortor och slipsar/flugor då blir det lite somrigt

  • Äldre 17 Sep 08:39
    #2

    Jag skulle ha valt Kavaj som klädkod om jag var du. Kanske till och med skriva precis som du gjorde här ovan: "Kavaj, men inte nödvändigtvis hel kostym". Sen är ju bara klädkoden en fingervisning för gästerna, så du behöver inte känna att du "bestämmer" vad de ska ha på sig. Glad


  • Äldre 17 Sep 10:03
    #3
    Beccanli skrev 2013-09-16 22:06:16 följande:
    vi ska ha klädkod mörk kostym.karlarna får gärna ha färgglada skjortor och slipsar/flugor då blir det lite somrigt
    I klädkod mörk kostym ska herrarna ha vit skjorta, eller? Annars är det väl klädkod kavaj?

    Jag skulle råda TS att skriva klädkod Kavaj, och kanske med tillägget "inte nödvändigtvis hel kostym" som PimPim83 skriver. Bra tips tycker jag! Glad
  • Äldre 17 Sep 10:10
    #4

    jag skulle säga Kavaj. det är det minst "uppsnofsade" alternativet. det är uppklätt, men ändå så det kan vara ledig. 

  • perlan
    Äldre 17 Sep 10:12
    #5

    Tack för svaren. Kommer nog köra på kavaj men inte nödvändigtvis hel kostym, såg att det var fler som tipsade på andra delar av forumet :)Vad gäller för tjejerna då? Eller får de göra sin tolkning utifrån den klädkoden?  

  • Äldre 17 Sep 10:25
    #6

    Vi ska köra på en klädkod som inte är en "riktig" klädkod, sommarfint :)
    Vi vill att gästerna ska kunna välja helt fritt, men det känns tråkigt att skriva valfritt.

  • Äldre 17 Sep 10:43
    #7
    perlan skrev 2013-09-17 10:12:20 följande:
    Tack för svaren. Kommer nog köra på kavaj men inte nödvändigtvis hel kostym, såg att det var fler som tipsade på andra delar av forumet :)Vad gäller för tjejerna då? Eller får de göra sin tolkning utifrån den klädkoden?  
    Man anger klädkod efter männens klädsel, och till klädkod kavaj klär sig kvinnor i en festfin, men inte överdrivet elegant, klänning eller finbyxor, typ. Den typ av sommar/festklänning som de flesta har i sin garderob alltså.

    Kolla här: www.dn.se/mat-dryck/etikett/kladsel/
  • Äldre 17 Sep 11:59
    #8

    Jag skulle skriva Klädsel: Kavaj, men inte nödvändigtvis hel kostym som PimPim83 skrev. Däremot skulle jag som Magdalena Ribbing skriver, inte välja en "egen" klädkod som t.ex. "sommarfin" då den klädkoden går att tolka väldigt olika vilket kan göra att gästerna riskerar att känna sig obekväma. Mer vedertagna klädkoder som t.ex. klädsel kavaj är bättre då de flesta förstår vad som förväntas/vilken nivå på klädsel som krävs. Att välja klädkod kavaj innebär att kvinnorna klär sig i (ungefär) knälång klänning och eftersom det är sommar så brukar det per automatik bli en sommarklänning. Tanken med att ha en klädkod är ju ändå att tala om för gästerna ungefär hur uppklädda de förväntas vara för att undvika att de känner sig över/underklädda och därmed undvika att de blir obekväma. Sen om engäst väljer att bortse från klädkoden och välja nåt som den vet avviker från klädkoden så är den personen ju mer förberedd på att den sannolikt kommer avvika i klädsel =)

    Jag personligen skulle känna mig obekväm om jag tolkat "sommarfin" som en cocktailklänning av siden medan resten har nåt i bomull eller trikå. Men jag iof fem års vana av att gå på sittningar, så det påverkar nog min utgångspunkt något =)

     

  • Äldre 17 Sep 12:19
    #9
    gotte skrev 2013-09-17 11:59:17 följande:
    Jag skulle skriva Klädsel: Kavaj, men inte nödvändigtvis hel kostym som PimPim83 skrev. Däremot skulle jag som Magdalena Ribbing skriver, inte välja en "egen" klädkod som t.ex. "sommarfin" då den klädkoden går att tolka väldigt olika vilket kan göra att gästerna riskerar att känna sig obekväma. Mer vedertagna klädkoder som t.ex. klädsel kavaj är bättre då de flesta förstår vad som förväntas/vilken nivå på klädsel som krävs. Att välja klädkod kavaj innebär att kvinnorna klär sig i (ungefär) knälång klänning och eftersom det är sommar så brukar det per automatik bli en sommarklänning. Tanken med att ha en klädkod är ju ändå att tala om för gästerna ungefär hur uppklädda de förväntas vara för att undvika att de känner sig över/underklädda och därmed undvika att de blir obekväma. Sen om engäst väljer att bortse från klädkoden och välja nåt som den vet avviker från klädkoden så är den personen ju mer förberedd på att den sannolikt kommer avvika i klädsel =)

    Jag personligen skulle känna mig obekväm om jag tolkat "sommarfin" som en cocktailklänning av siden medan resten har nåt i bomull eller trikå. Men jag iof fem års vana av att gå på sittningar, så det påverkar nog min utgångspunkt något =)

     
    Håller med! Vill man att gästerna kan klä sig som de vill kan man hellre skriva "Klädsel: valfri". Sommarfint är oerhört luddigt! Det de flesta verkar mena är ju ändå "Kavaj, men inte nödvändigtvis hel kostym", bättre att skriva så tycker jag om man önskar festfina, men inte allt för uppklädda, gäster.
  • Äldre 17 Sep 12:45
    #10
    sommar2014 skrev 2013-09-17 10:03:19 följande:
    I klädkod mörk kostym ska herrarna ha vit skjorta, eller? Annars är det väl klädkod kavaj?

    Jag skulle råda TS att skriva klädkod Kavaj, och kanske med tillägget "inte nödvändigtvis hel kostym" som PimPim83 skriver. Bra tips tycker jag! Glad
    Det har du kanske rätt i,har inte ´forskat´ så noga.;)
    vill att karlarna ska ha hel kostym iaf:)
  • Äldre 17 Sep 12:48
    #11
    Beccanli skrev 2013-09-17 12:45:29 följande:
    Det har du kanske rätt i,har inte ´forskat´ så noga.;)
    vill att karlarna ska ha hel kostym iaf:)
    Det var så som du skrev.vit skjorta ska man ha.
    koden innebär mörkblå eller mörkgrå kostym,men nuförtiden går det även bra med svart:)
  • Äldre 17 Sep 17:12
    #12

    Vi hade Kavaj men jag ville att folk skulle komma i frack men så blev det inte.

  • Äldre 17 Sep 17:18
    #13

    Jag tycker ni bör satsa på klädkoden kavaj. Till den är ljusare färger och skjorta i färg helt okej. Även kavaj med udda byxa är okej. För kvinnor gäller en finare (finare än vardags) tex klänning, som dom flesta sommarklänningarna som finns i butik.

    Sedan är det ju inte hela världen det här med klädkod. Vi hade valt klädkod kavaj, för att använda oss av en etablerad klädkod så gästerna skulle ha något att gå efter, men vi ville inte ha det alltför högtidligt. Vi hade allt från gäster i maxiklänningar i chiffong till kortkort (enligt mig en klänning man kanske har på typ krogen) och axelbandslös, till jeans och kavaj, till finare mörk kostym, till fina sommarkläder i linne osv. Alla var uppklädda och fina och det är huvudsaken :)


  • MCarlq­vist
    Äldre 15 Dec 12:41
    #14

    Vi har valt sommarfin som klädkod.

    På så sätt tänker vi att våra gäster själva kan välja att klä sig i vad de tycker är fint och bekvämt! Vill man ha kostym är det helt ok, vill man ha en luftig bomullsklänning är det oxå helt okGlad

  • Äldre 15 Dec 12:59
    #15
    MCarlqvist skrev 2014-12-15 12:41:39 följande:

    Vi har valt sommarfin som klädkod.

    På så sätt tänker vi att våra gäster själva kan välja att klä sig i vad de tycker är fint och bekvämt! Vill man ha kostym är det helt ok, vill man ha en luftig bomullsklänning är det oxå helt okGlad


    När jag jobbade i klädaffär så var det en hel del blivande bröllopsgäster som kom in och var halvt förtvivlade för att dom inte förstod vad som menades med "sommarfin" "festfin" osv.


    Hur fin är fin?
    Ska det vara långklänning? Förväntas hel kostym? Kan jag komma i shorts?

    Klädkoderna sätter man ju för att ge gästerna en fingervisning om "finhetsgrad" och därigenom ta bort den där oron över att man kommer överklädd eller underklädd för tillställningen.

    Alla är inte bekväma med att vara den enda i långklänning i skirt material (somrigt) och strassmycken om det var så den personen tolkade xxxx-fin.
    Eller tvärt om, att vara den som kom i jeans och skjorta/blus när alla andra kommer i kostym eller klänning.

    Så även om man sätter en sån klädkod för att vara snäll, att alla kan få vara så fina dom känner för. Så kan det skapa oro för de gäster som inte vill behöva gissa hur alla andra kommer tolka koden...

  • MCarlq­vist
    Äldre 15 Dec 13:19
    #16
    Chicita skrev 2014-12-15 12:59:31 följande:

    När jag jobbade i klädaffär så var det en hel del blivande bröllopsgäster som kom in och var halvt förtvivlade för att dom inte förstod vad som menades med "sommarfin" "festfin" osv.


    Hur fin är fin?
    Ska det vara långklänning? Förväntas hel kostym? Kan jag komma i shorts?

    Klädkoderna sätter man ju för att ge gästerna en fingervisning om "finhetsgrad" och därigenom ta bort den där oron över att man kommer överklädd eller underklädd för tillställningen.

    Alla är inte bekväma med att vara den enda i långklänning i skirt material (somrigt) och strassmycken om det var så den personen tolkade xxxx-fin.
    Eller tvärt om, att vara den som kom i jeans och skjorta/blus när alla andra kommer i kostym eller klänning.

    Så även om man sätter en sån klädkod för att vara snäll, att alla kan få vara så fina dom känner för. Så kan det skapa oro för de gäster som inte vill behöva gissa hur alla andra kommer tolka koden...


    Ja det är nog olika hur man ser det :)
    Vi har varit på flera bröllop där man användt denna klädkod och vi har bara mött positiv kritik kring det. Flera har uttryckt att de uppskattar den avslappnade inställningen kring klädseln. För oss är det inte alls viktigt hur våra gäster väljer att klä sig, vi vill inte lägga så mycket vikt vid det. Men så klart precis som en del tycker att det är jobbigt med klädkod kostym eller kavaj för att man kanske inte äger eller trivs i den typen av plagg så an säkert "sommarfin" innebära problem för någon.

    Vi tycker dock att det sätter en linje för att vårat bröllop ska bli den avslappnade, härlig sommarfest som vi önskar:)
  • Äldre 15 Dec 13:23
    #17
    MCarlqvist skrev 2014-12-15 13:19:19 följande:
    Ja det är nog olika hur man ser det :)
    Vi har varit på flera bröllop där man användt denna klädkod och vi har bara mött positiv kritik kring det. Flera har uttryckt att de uppskattar den avslappnade inställningen kring klädseln. För oss är det inte alls viktigt hur våra gäster väljer att klä sig, vi vill inte lägga så mycket vikt vid det. Men så klart precis som en del tycker att det är jobbigt med klädkod kostym eller kavaj för att man kanske inte äger eller trivs i den typen av plagg så an säkert "sommarfin" innebära problem för någon.

    Vi tycker dock att det sätter en linje för att vårat bröllop ska bli den avslappnade, härlig sommarfest som vi önskar:)
    Om det är något som används ofta i de kretsar ni umgås så är det ju lite annorlunda Glad
    Då har de flesta sett det innan och vet hur dom ska tolka det...

    Man kan behöva räkna med att kanske få några fler frågor om "är det här ok?" än vad man får med en av dom etablerade koderna. Men även när man använder dom så kan man behöva svara på frågor Flört
Svar på tråden Vilken typ av klädkod till sommarbröllop?