• Äldre 16 Sep 21:33
    8165 visningar
    3 svar
    3
    8165

    Ska på nybörjarkurs i dans. Vad ska jag tänka på?

    Jag har aldrig trott att dans skulle vara en grej för mig men i söndags skulle en vän lära sig lite salsa steg så han sklle kunna hoppa in i en pågående kurs. Till detta behövde han en danspartner och jag fick ställa upp för min vän. Han hade bjudit hem två som redan gick kursen och de visade oss alla steg som de lärt sig. Fick ganska snabbt grepp om det hela trots att jag inte dansat sedan den obligatoriska dansundervisningen i skolan. Roligt var det också. De andra passade även på att lära mig lite bugg och foxtrot. Vilket jag också greppade ganska fort. Nu har min vän och hans kompisar lyckades övertala mig att jag ska följa med på danskursen som är imorgon.

    Men så slogdet mig!  Vad har man på sig? Träningskläder antar jag, eller?  Hur är det med skor? Jag har ett par sneakers som är ganska smidiga, visst borde jag kunna ha dem?
    Nåt annat jag ska tänka på?

    (Vaddå ute i sista sekund?Oskyldig )

  • Svar på tråden Ska på nybörjarkurs i dans. Vad ska jag tänka på?
  • Äldre 16 Sep 21:58
    #1

    Jag skulle nog snarare satsa på högklackat! Men beroende på var kursen är kanske de inte tillåter vanliga högklackade skor inomhus, typ i gympasal med fin parkett...
    Har du sneakers tror jag att de inte får greppa för hårt i golvet, du ska kunna snurra runt med dem. (Vi hade danskurs i grundskolan; en kille hade gympaskor med väldigt bra tag i golvet och vred sönder knät i ett schottissteg och fick gå på kryckor...)
    Nu är jag verkligen ingen dansexpert; blev medbjuden på kurs ett par gånger, och som tur var var det en tjej som hade ett extra par latinodansskor att låna ut. Jättehögklackade sandaletter, fast med väldigt mjuk och skön sula.
    Har du en vid kjol hemma, ta med den! Bugg och liknande "snurrdanser" blir mycket roligare.

  • Äldre 16 Sep 22:15
    #2

    Här kommer lite tips från en som hållit i buggkurser i över 10 år. Bekväma kläder, inte varma. Skor som du kan gå bra i, ingen rågummi sula, gärna ett par ballerina. Ta med silvertejp, om de är för strävt golv kan du tejpa fram på sulan så får du bra grepp. Sedan är de bara att le och ha en trevlig kurs! Lycka till!

  • Äldre 16 Sep 22:38
    #3
    Millan skrev 2013-09-16 22:15:20 följande:
    Här kommer lite tips från en som hållit i buggkurser i över 10 år. Bekväma kläder, inte varma. Skor som du kan gå bra i, ingen rågummi sula, gärna ett par ballerina. Ta med silvertejp, om de är för strävt golv kan du tejpa fram på sulan så får du bra grepp. Sedan är de bara att le och ha en trevlig kurs! Lycka till!
    Tack både för svaren! 

    Visste väl att det skullefinas nån hör som skulle ha erfarenhet av att antingen gå på kurs eller hålla i kurs. 

    Jag trorde ska ha parkettgolv, har för mig att de andra pratande om det. Det är ett ställe som bara håller i danskurser så det är garanterat inte i en gympasal iaf. Så då borde väl inte golven vara för sträva?

    Jag har precis flyttat dessutom så jag har inte riktigt koll på var jag har alla skor. Mina vanliga ballerina skor sjunger på sista versen men ev att jag har nåt gammalt par kvar (som jag slutade använda bara för de blev fula i färgen). Får gå och leta lite bland mina skor.  Glad 
Svar på tråden Ska på nybörjarkurs i dans. Vad ska jag tänka på?