• Modigh
    Äldre 16 Sep 11:33
    7826 visningar
    11 svar
    11
    7826

    Så detaljerad budget lista som möjligt!

    Hejsan!

    Jag skulle jätte gärna vilja ha en så detaljerad lista på allt som kostar inför bröllopet som möjligt!

    Därför skulle jag blir jätte glad om jag kan få tips på allt som ni kan komma på! Allt ifrån de minsta lilla inom varje kategori till saker som inte stod me på er lista från början som ni fått lägga till i efterhand osv!
    Vill som sagt ha de så deatljerat som möjligt så hellre för mycket än för lite! :D

    Tack!

  • Svar på tråden Så detaljerad budget lista som möjligt!
  • VanAbo
    Äldre 16 Sep 13:22
    #1

    Detta var posterna i min bröllopsbudget:


    * Lokal /Mat
    * Kyrka/Präst
    * Fotograf
    * Filmkamerateam
    * Blommor
    * DJ
    * Tårta
    * Transport
    * Alkohol
    * Inbjudningskort (kuvert/porto/pennor etc.)
    * Brudklänning
    * Skrädderi
    * Skor/Slöja
    * Smink/Hår (Inkl.hårsmycke etc.)
    * Kostym/Skor till mannen (inkl. machettknappar etc.)
    * Ringar
    * Favors
    * Övrigt
    (Vi räknade med ca 10% av vår totala budget, men har faktiskt inte koll på hur mycket denna post slutade på. Vare sig man vill eller inte så dyker det upp poster och kostnader man inte kan styra över. Ta exempelvis bensin... )


    Hoppas denna lista ger dig lite tips och råd över hur du kan tänka :)

  • Äldre 16 Sep 13:25
    #2

    Jag använde budgetverktyget som finns på bröllopsguidens sida (alltså inte den här) och la till allt som jag tyckte saknades eller inte stämde.
    Den är redan rätt specifik från början Glad 

  • 201402­22
    Äldre 16 Sep 13:29
    #3

    Vilken toppenbra tråd! Detta undrar vi medGlad.

  • Äldre 16 Sep 14:02
    #4

    Utöver VanAbos braiga lista har vi de här posterna i vår budget:


    Underkläder till bruden, t.ex. underklänning/underkjol, shapingtrosor, bh, strumpor, ev. strumpeband. Underkläder till brudgummen Ett vitt paraply om det regnar under fotograferingen Högtalarsystem (om man har utomhusvigsel) Andra trycksaker som vigselprogram, ev. festprogram, placeringskort Hotellrum för bröllopsnatten Gästbok för gästerna att skriva i Bröllopsresan!
  • Lindij­oo
    Äldre 16 Sep 14:25
    #5

    Glöm inte:
    * smycken
    * brudbukett, tärnbukett 

  • Modigh
    Äldre 16 Sep 14:39
    #6

    Åh va bra tips! Tackar! Men mycket mer vill ja ha! :P

    ska absolut kika in den på bröllopsguiden! tack! :D

    de e nästan löjligt hur mycket de finns som man ska tänka på..å ja vet att listan går att göra låååång! Men kommer ju inte på allt själv! :P

  • Lindij­oo
    Äldre 16 Sep 17:24
    #7

    Beror ju helt på om man har festen på tomten eller på restaurang/herrgård osv.

    Men här kommer några till!

    * eventuell skönhetsbehandling, massage, färga håret, fransförlängning, naglar

    * filtar så rökarna inte fryser 
    * tårtspade
    * dukning, dukar och dekorationer
    * fin tvål till badrummen och även nån dekoration där
    * toalettsaker
     

  • Alylly­ra
    Äldre 16 Sep 21:05
    #8

    Ska se om man lyckas få med alla små grejer vi la pengar på...


    Mat & lokal (trerätters, brunch, kaffe, porslin, ljus, stolsöverdrag, dukar, servetter, bortforsling av sopor, serveringspersonal, tårta, lokalhyra, städning) Vickning Hyra vigsellokal och stolar (den hade inga...) Hyra andra lokaler Dryck brudskål + snittar Boende tre nätter Klänning (+ BH, strumpbyxor, trosor...) Kostym (+ skjorta, slips, näsduk) Skor till oss båda Hårprylar (tofsar, produkter, nålar etc) Kemtvätt Dekorationer Trycksaker (inbjudningar + porto, festprogram, vigselprogram, bordsplacering, tackkort + porto) Pappersskärare, lim, pennor Toalettkorg + handdukar och ljus till badrummen Fotograf Sminkös Frisör Alkohol Ringar Godis Snacks Fjärrutlösare till kameran (till fotobås) Frukost och lunch till alla gäster eftersom vi var på en otillgänglig plats Matta till vigsellokalen Barpersonal Sugrör, drinkpinnar, glas, måttglas mm till baren Barnvakt under festen Blommor Bilhyra och släphyra Presenter till våra närmasta vänner som hjälpte oss med förberedelserna Annons i tidningen
    Vi hade tur och kunde låna ljudutrustning, bad våra vänner sjunga och spela på vigseln och hade en del saker hemma sedan tidigare. Men detta är vad jag kommer på just nu.
     
  • Äldre 16 Sep 21:43
    #9

    glöm inte bort mannens kostnader!  Han vill nog också förutom kostym/frack ha nya underkläder, nya skor, klippa sig. 

    Ta även med kostnader som rör bröllopsnatten : Hotellvistelse, resväskor, parkeringspengar,

    Transporten för brudparet kostar också pengar, antingen att hyra helt å hållet eller enbart bensinpengar

    Kom ihåg att ta i lite extra om ni själva ska stå för matkostnad tex att ni fixar egen buffe eller liknande, det finns alltid extraposter i form av extra inköp av kaffe, laktosfria produkter, extra plastmuggar, barnmat, extra seriveitter .

    Pynt kostar pengar!   Allt du ställer på borden i form av pynt kostar pengar. Kom ihåg att budgetera även för ljuslyktor, värmeljus, blommor, dekorationsstenar, dukar, bordstabletter osv.

    Småplock i form av det lilla extra:  Tvålar på toaletten, ny gästhandduk, doftblock, askkoppar, girlanger, ballonger, väggdekorationer,

    Kom ihåg att ditt hår kostar pengar:  Hårnålar , pärlor, färska blommor, diadem, tiaror, slöja - ska nån kompis fixa håret så kom även ihåg alla stylingprodukter du behöver. (spray, vax, papiljotter, läggningsvätska, shampo, balsam, inpackningar osv )

    Hårfön!!

    Smink!  Uppdatera befintligt smink om du själv eller en kompis ska sminka dig.  

    Kom även ihåg kuvert, frimärken, papper, pennor - för inbjudningar

     

  • Äldre 15 Nov 23:02
    #10

    En superbra tråd! Denna sparar jag! Flört

  • Äldre 15 Nov 23:03
    #11

    Transport till gästerna kanske man kan behöva att betala med.

Svar på tråden Så detaljerad budget lista som möjligt!